פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר | (9)

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.

פרופ’ צבי אקשטיין, ראש מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן: " כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני, אלא איום כלכלי חמור על ישראל. הוא עלול לדרדר את המשק לעשור אבוד של קיפאון, ירידה בצמיחה ובריחת מוחות. מנגד, הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה. ישראל חייבת לבחור במדיניות שמקדמת את ההון האנושי, שומרת על ההיי־טק ומשקיעה בתשתיות – כדי להבטיח עתיד כלכלי איתן"

לפי הניתוח, סנקציות כלכליות משמעותיות יפחיתו את הצמיחה הפוטנציאלית השנתית בשנים 2035-2028 ב-2.5% ביחס לתוואי הצמיחה הפוטנציאלי של המשק ויובילו להאטה משמעותית בצמיחת התוצר כך ששיעור הצמיחה הממוצע בשנים 2035-2028 יהיה 1% בשנה בלבד. תחזית זו צופה שנים של צמיחה שלילית לנפש ונסיגה ברמת החיים של האזרחים. שיעור הצמיחה הנמוך לצד הוצאות הביטחון יובילו לגירעונות גדולים ולעלייה חדה ועקבית ביחס החוב לתוצר  אף מעל 90% כבר ב-2030 .שילוב של פגיעה בשירותים האזרחים ובביטחון, צמיחה נמוכה ובידוד בינלאומי עלול להוביל להגירה מוגברת של צעירים בעלי הון איכותי ("בריחת מוחות") ולהחריף את ההתדרדרות הכלכלית הצפויה. הגירה זו צפויה להיות חמורה במיוחד בענף ההייטק, ויחד עם ירידה באטרקטיביות של ישראל כמרכז פיתוח  צפויה להוביל לירידה מתמשכת במשקלו בתעסוקה.

קיראו עוד ב"בארץ"

סיום הלחימה בעזה בהסדרה עד סוף 2025

 ההסדרה מאפשרת ירידה בכמות המילואים הנדרשת וכוללת פריסת כוח בינלאומי לניהול אזרחי ושיקומה של רצועה עזה החל מ-2026. בתרחיש זה חוזר המשק למסלול צמיחה כלכלית כבר ב-2026, עם צמיחה שנתית של 3.6% וצמיחה של 3.7% ב-2027, כך שבסוף 2027 צפוי יחס החוב לתוצר לעמוד על 68.1%.

תחת תרחיש זה, בטווח הארוך (2035-2028) מניחים החוקרים כי אם ייושמו במקביל  רפורמות תומכות צמיחה הנדרשות לשיפור שיעורי התעסוקה ופריון העבודה במשק (השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק)  המשק יצמח ב-3.7% בשנה. צמיחה זו נובעת גם מהגידול הצפוי בחלקו של ענף ההייטק בתעסוקה ובתוצר כך שהמשק הישראלי שומר על מעמדו כמרכז טכנולוגי בינלאומי. בתרחיש זה הגרעון הנמוך יחסית וצמיחת המשק הגבוהה בשנים 2035-2028 מאפשרים התייצבות של יחס החוב ברמה של כ-67%-68%. יודגש כי תרחיש זה מביא בחשבון את ההתעצמות הצבאית הדרושה כדי להתמודד עם האיומים הביטחוניים עליה המליצה וועדת נגל.  החוקרים מדגישים כי בתרחיש ביטחוני  של סיום הלחימה בהסדרה, אך ללא רפורמות תומכות צמיחה, צמיחת התוצר בשנים 2035-2028 צפויה להיות 2.5% בלבד בממוצע בשנה.

המשך המצב הנוכחי בעזה ללא הסדרה

 בתרחיש זה קיימת פעילות צבאית בעצימות שאפיינה את הרבעון השלישי של 2025 וכן נמשכת אחריות ישראל לחלוקת מזון ברצועת עזה. בתרחיש זה הצמיחה החזויה  היא 1.3% ב-2025 ו-1.7% ב-2026.הוצאות הביטחון הנדרשות בתקציב זה מעלות את הגרעון ל-8.3% ב- 2025 ול-7% ב-2026 ויחס החוב לתוצר בשנה זו – 71.9%.

תחת תרחיש זה, בטווח הארוך (2035-2028) מניחים החוקרים כי ללא רפורמות תומכות צמיחה קצב צמיחת התוצר  ירד ל-2% בממוצע בשנה. תחזית זו מניחה פגיעה בפוטנציאל הצמיחה של התוצר בשל הגירה של כוח אדם איכותי לחו"ל (בריחת מוחות), לאור חוסר הוודאות הכלכלית והביטחונית. לבסוף, בתרחיש זה  מתרחשת פגיעה חמורה ביציבות הפיננסית של המשק, עם עלייה מתמשכת ביחס החוב לתוצר מ-72.5% ב-2027 עד ל-88% בשנת 2035.

המחקר הוא פרי עבודתם של חוקרי מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן: פרופ’ צבי אקשטיין (ראש המכון), סני זיו, ד"ר שרית מנחם־כרמי, ד"ר סרגיי סומקין וד"ר עידית קלישר, לצד פרופ’ בני בנטל - פרופסור אמריטוס לכלכלה באוניברסיטת חיפה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    נטליה 09/09/2025 19:36
    הגב לתגובה זו
    כולם צריכים לשאת בנטל.גם המתועבים עם הכיפות.
  • 8.
    סמי 09/09/2025 19:35
    הגב לתגובה זו
    מפירוק חלק מההתנחלויות בשומרון .מיותרות.
  • 7.
    אנונימי 09/09/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
    הפוך גוטה הפוך כל קמ של אדמה בידי המדינה יביא לשגשוג וברכה. הליצן המלומד מזכיר את אילו שניסו לעצור את פיתוח שדות הנפט והגז של המדינה.
  • 6.
    אנונימי 09/09/2025 18:22
    הגב לתגובה זו
    קיום חמאס לא מהווה גרעון
  • 5.
    חיים 09/09/2025 16:40
    הגב לתגובה זו
    האם לא היה מספיק 710 להבין שכניעה בטווח הלא מאוד רחוק פירושו דם וגם ירידה באיכות החיים השמאל הישראל מתעקש תמיד להעמיק ולהעמיק את הראש בחול ולהקריא סיסמאות נבובות
  • 4.
    ידוע לכל שבאוניברסיטת רייכמן שוכנים שמאלנים עם האף למעלה (ל"ת)
    שלמה 09/09/2025 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גנאדי 09/09/2025 15:50
    הגב לתגובה זו
    וגם להמשיך לממן את האברכים החרדים הפרזיטים.שיתגייסו לצהל המתועבים או ילכו לעבוד.
  • 2.
    ישראלי 09/09/2025 15:39
    הגב לתגובה זו
    אז מה לא עשינו אותם. או כדברי המחנה הנכון יש לנו את היכולות להתמודד !!!!
  • 1.
    לרגע חשבתי שהגעתי לעיתון הארץ (ל"ת)
    אדם חושב 09/09/2025 15:14
    הגב לתגובה זו
בנקים
צילום: אילוסטרציה
דירוג הבנקים

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות

ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?

רן קידר |
נושאים בכתבה בנקים הלוואות

השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה). 

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.

ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.    

 


   הריבית החציונית על הלוואות פרטיות צמודות לפריים

אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%.  מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.


הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל  של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים. 

למעשה,