
אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב
אלקטריאון נבחרה לפרויקט טעינה במישיגן, ארה"ב בהיקף של כ-21.8 מיליון שקל, לצד הגשת הצעה לפרויקט טעינה דו-כיווני בשטוקהולם ובמילאנו
אלקטריאון אלקטריאון 3.65% מדווחת על זכייה בפרויקט הובלה בתחום תשתיות טעינה חכמות במישיגן. מדובר בפרויקט עירוני בהובלת משרד התחבורה של מישיגן בשווי של כ-21.8 מיליון שקל, שבמסגרתו ייפרסו מערכות טעינה דינמית, סמי-דינמית וסטטית ל-16 כלי רכב משישה ציים שונים, ביניהם ובהם רכבי הפצה של UPS ורכבי שאטל, חלוקה והפצות של חברות נוספות.
הפרויקט כולל השקת מודל Charging-as-a-Service) CaaS) בארה"ב, שבמסגרתו אלקטריאון מספקת את תשתית הטעינה ומקבלת תשלום חודשי עבור כל רכב בתמורה לשירות. הפרויקט צפוי לשמש כבסיס להתקשרות נוספת ולהעלות לכביש רכבים נוספים (נמצאים בשימוש של חברת מוניות מהגדולות בעולם) עם מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון.
בפרויקט תחבור אלקטריאון לשותפים אסטרטגיים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם יצרנית הרכב Xos Xos 0% עמה מקיימת החברה פרויקט נוסף, יצרניות חלקי הרכב Roush ו-UES וחברת DENSO, עמה מקיימת החברה פעולה מעמיק ורחב, לפיתוח מערכות טעינה אלחוטיות עבור רכבי נוסעים. כמו כן, הפרויקט יבוצע בליווי הנדסי של חברת ההנדסה המובילה Jacobs Engineering ובשיתוף עם חברת החשמל DTE energ. בנוסף הפרויקט ילווה מחקרית על ידי אוניברסיטת מישיגן ומכון המחקר Aspire.
הפרויקט מהווה שלב שלישי ומשמעותי בפעילותה של החברה בדטרויט, וזאת לאחר פרויקט משותף עם חברת MDOT ב-2023 שעסק בהקמת הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, ופרויקט משותף עם חברת עם Xos בדטרויט, הכולל בתוכו, בין היתר, אינטגרציה של מערכות הטעינה האלחוטיות של החברה לרכבי טעינה דינמית שלהם על הכביש החשמלי שהקימה החברה בדיטרויט, וטעינה סטטית במסוף UPS.
- אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין
- היצירתיות של אלקטריאון: רוכשת חברה עם מוצר כמעט זהה כדי לגייס הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד בנוי מודל ה-CaaS
שאלנו את החברה מספר שאלות לגבי מודל התפעול של הפרויקט במישיגן:
מהם מנגנוני התשלום הצפויים, מהן ההערכות לגבי החזר ההשקעה (IRR), ומתי החברה צופה להתחיל לייצר הכנסות מהותיות?
למודל שני תרחישים עיקריים: עמדות טעינה במתחמים פרטיים, שבמסגרתה הלקוח משלם תשלום חודשי קבוע עבור השימוש בתשתית, ללא חיוב נוסף בגין צריכת החשמל. התרחיש השני הוא עמדות טעינה ציבוריות, כאשר המטענים ממוקמים באזורים ציבוריים ונגישים למספר חברות ואז יש לנהל את תהליך הטעינה עבור כל חברה בנפרד. במקרים אלו אלקטריאון גובה גם תשלום עבור החשמל, בנוסף לדמי השימוש בתשתית.
בכל אחד מהתרחישים, אלקטריאון נושאת בעלויות ההקמה, והשותפים משלמים תשלום חודשי של מאות דולרים לכל רכב בעבור השימוש בתשתית. ככל שמספר המשתמשים גדל, כך עולה הכדאיות הכלכלית. כבר כיום ניתן להצביע על היתכנות חיובית גם בהיקפים מצומצמים. באופן עקרוני, רווחיות המודל נשענת על הרחבת מספר הרכבים המחוברים לרשת. מדינת מישיגן מהווה כיום מוקד מוביל להטמעת המודל, וצפויות להיווצר ממנו הכנסות מהותיות עם התרחבות השימוש.
- מחר בבורסה - ירידה בשבבים, ומה צפוי עד סוף השנה?
- חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל...
האם קיימות התחייבויות חוזיות מצד הציים (UPS, Zipcar וכו')?
כן. כל גורם שנכנס לפרויקט התחייב לאלקטריאון על מודל כלכלי ברור, בין אם מודל CaaS, ובין אם מודל של מכירה ושירות בשטח הפעילות שלו.
כמה החברה צריכה להשקיע כדי להשלים את הפרויקט?
הפרויקט מבוסס ברובו על תרומות In-kind מהשותפים. זאת אומרת ש-Zipcar, למשל, מעמידה לטובת הפרויקט 10 רכבים. אלקטריאון אינה מוציאה כספים מהותיים "מהכיס", אלא תורמת את הידע, הניסיון, בניית הקונסורציום וחיבור השותפים, ואלו גם הם הגורמים המרכזיים שאפשרו את הזכייה.
כיצד מתיישב הדיסקליימר בדבר "מוצר בפיתוח" עם העובדה שנבחרתם להוביל פרויקט עירוני רחב היקף?
כמקובל בחברות ציבוריות, אנו מציינים כי חלק מהמוצרים נמצאים עדיין בפיתוח, בדומה לחברות טכנולוגיה גדולות בתחומי הענן וה־IT. חשוב להדגיש כי אלקטריאון היא חברת מחקר ופיתוח במהותה, ולכן תמיד יהיו לנו מוצרים בשלבי פיתוח מתקדמים במקביל למוצרים בשלים. בפרויקט הספציפי במישיגן, המערכת שנבחרה היא מערכת קיימת ומוכחת, שכבר פועלת בהצלחה בפרויקטים אחרים, והיא עומדת בכל הדרישות של השותפים והרגולטורים. הדיסקליימר הוא כללי ונועד לשקף את פעילות המו"פ המתמשכת של החברה, אך אין בו כדי להעיד על חוסר בשלות של הטכנולוגיה המשולבת בפרויקט זה. החברה ציינה כי היא מתמקדת בפעילות לרכבים כבדים.
האם יש בסיס מספק של רכבים כאלה בדטרויט להצדיק פרויקט בהיקף כזה?
כן. החברה מתמקדת כיום ב־B2B ובמודלים של A2A (Fleet to Fleet). הפרויקט עם Zipcar הוא דוגמה לכך, והוא כולל גם אוטובוס שאטל. למעשה, בפרויקט משתתפים
כל הסגמנטים: אוטובוסים ושאטלים Car Share (Zipcar). לוגיסטיקה ומשאיות (UPS ותאגידי Beverage בינלאומיים). מדובר בציים המונים עם עשרות אלפי רכבים ומשאיות שכבר נמצאים בתהליך מעבר להנעה חשמלית, ולכן הפוטנציאל הכלכלי והאסטרטגי הוא משמעותי מאוד.
החברה מכוונת להוביל קונסורציום אירופי
במקביל לזכייה בארה"ב, החברה מדווחת על הגשת הצעה להובלת קונסורציום רחב במסגרת Horizon Europe, בהיקף של כ-10 מיליון אירו. המיזם כולל הקמת פיילוטים בשטוקהולם ובמילאנו לטעינה אלחוטית דו־כיוונית מסוג V2G כחלק מרשתות אנרגיה עירוניות.
ההצעה כוללת 19 שותפים ובהם: טויטה אירופה, DENSO, Kinto Share, ABB, עיריית שטוקהולם, וכן גופים אקדמיים וטכנולוגיים. הפרויקט נועד לבחון שילוב של טעינה מהרשת והחזרת אנרגיה מהרכב לרשת ולמערכות אגירה עירוניות, כחלק ממעבר מערכתי לתשתיות טעינה מתקדמות ואינטגרטיביות באירופה.
במידה שהפרויקט יאושר למימון, הוא צפוי לצאת לדרך ברבעון השני של 2026. אלקטריאון תשמש כספקית הטכנולוגיה הראשית והאינטגרטור המוביל בשני אתרי הפיילוט.
עם פרסום תוצאות הרבעון השני של 2025, אלקטריאון דיווחה על קיצוץ בהוצאות והורדת יעדים. השיח על “מיקוד והתייעלות”, למעשה עסק בצמצום פעילויות החברה לפעילויות שעדיין יכולים להכניס כסף, בעיקר פרויקטים לצי כבד ותשתיות ציבוריות.
נזכיר שהחברה ביצעה עוד גיוסים השנה, (אלקטריאון: כמה דיסקאונט צריך אחרי ירידה של 70% בשנה?) הדיסקאונט שהלך והעמיק ובכל זאת המניה המשיכה לרדת ורשמה שפלים חדשים במהלך השבועות האחרונים. אחרי ההפסד הנוסף למי שהשתתף, עשוי להיות קושי לחברה להמשיך ולגייס כספים בשוק. מכאן גם ברור מדוע ההתייעלות הופכת לכלי מרכזי, היא נועדה לא רק "לייעל" אלא גם להראות לשוק שהחברה מסוגלת לשרוד עם פחות. השוק הגיב חיובית להצהרה, והמנייה עלתה בכ-27% מאז פרסום הדוח הרבעוני.
עם זאת, מניית אלקרטיאון נסחרת על פי שווי שוק של 825 מיליון שקל, לאחר שמחיר המנייה ירד בכ-67% במהלך 12 החודשים האחרונים.
- 9.מישהו שם מנסה לעשות כסף על פראיירים טכנולוגיה יקרה וגרועה שלא עובדת (ל"ת)אנונימי 06/10/2025 07:10הגב לתגובה זו
- 8.אנפייז אהובתי 08/09/2025 10:20הגב לתגובה זוחברה פח עם מוצרים גרועים שמפטרת את העובדים שלה אחרי שנתיים.ביזיון של חברה שצריכה להיעלם לפח האשפה.
- dw 08/09/2025 17:22הגב לתגובה זוכך שפח זה בטוח לא.אתה מוזמן לשאול את תושבי פת יפו ובת ים אם הם לא היו שמחים אם במקום העמודים והכבלים המכוערים של הרקל אצלם בעיר היו מחליפים את הטכנולוגיה באלחוטית אלגנטית. חוששני שמהכיעור הזה הולכים לסבול תושבי תא הגרים ליד הקו הסגול והירוק.כמוני יש עוד מיליוני תושבי ערים שהיו שמחים לשיפור כזה.
- אנונימי 09/09/2025 19:48ראית את ארונות החשמל שיש בצידי הדרכיםפתרון מאוד יקר לבעיה שלא באמת קיימת
- 7.dw 08/09/2025 08:26הגב לתגובה זוכדי להצליח להנפיק בארהב צריך שתהיה להם פעילות בארהב כי אמריקאים מתעניינים קודם כל באמריקאים לכן זה נהדר שהשיגו עיסקה כזו ונקווה שבהמשך תגענה עוד.
- 6.אנונימי 08/09/2025 07:12הגב לתגובה זומציע לחשב לפי יין או לירה טורקית ואם אין ברירה אז במטבע האירני 21מיליון 12599 IRR 264579000000 IRRכ264.6 מיליארד ריאל איראני
- 5.אנונימי 07/09/2025 21:01הגב לתגובה זואולי מספיק להשחיל אנשים תמימים
- 4.מוצר נהדר 07/09/2025 19:42הגב לתגובה זופוטנציאל גדול
- 3.לא נמאס לכם מהשטויות של החברה הזו (ל"ת)אלי 07/09/2025 18:32הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 07/09/2025 18:00הגב לתגובה זונשמע שהם בצרות
- 1.יעקב בן שושן 07/09/2025 18:00הגב לתגובה זוחזרנו לחירטוטים אחרי הנפילה

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים
ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.
רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר.
נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.
הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך.
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- תוצאות נהדרות לארית - רווח של 96 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.
נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.
אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים.
הצבר נפל
בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל:
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמחר בבורסה - ירידה בשבבים, ומה צפוי עד סוף השנה?
מה קורה בדצמבר למניות "ווינריות" ולמניות "לוזריות", איך אפשר להפחית את חבות המס השנתית, ומניות השבבים בנפילה
המלחמה על התשואות מתעצמת בשבועות האחרונים של החודש. מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים מנסים להאיץ לקראת קו הסיום, כל פיפס בתשואה עוזר לתיק שלהם מול המתחרים. המיקום מאוד חשוב כחי הוא יקבע את הזרמת הכספים בהמשך. התוצאות החודשיות חשובות מאוד, התוצאות השנתיות חשובות עוד יותר.
האמת שזה קצת משחק מכור - המניות שבהם מחזיקים המוסדיים עולות - כי הם מזרימים עוד כסף למניה, וזה משפר להם את תשואה בתיקים. מעגל של כספים שזורמים לקרנות ולקופות שורם בחזרה לאותו מקום מניע את השוק ואת התשואות. אם חשבתם שצריך להיות חכם גדול כדי להשקיע ולהרוויח, אז חלק גדול מהמשחק הוא להשקיע עוד ועוד - לקבל כספים ולהזרים למניות של הבית.
כן, יש הבנה, יש אנליזה, יש ניתוח, אבל יש גם חברות שבהם מושקעים ורוצים את הצלחתן, במיוחד בסוף השנה. ונמחיש - אם גוף מסוים מחזיק בשופרסל הרבה יותר מאשר כל מניות הקמעונאות האחרות, ומבחינתו כולן בהינתן המחיר כעת מעניינות, הוא יעדיף להשקיע בשופרסל כדי שהשינוי במניה יתרום לתשואה של סוף שנה. אם הוא חושב שרמי לוי מעניינת אפילו יותר, אבל לא בהרבה. הוא עדיין יקנה שופרסל, ובינואר הוא יתחיל לקנות רמי לוי. אם רמי לו מעניינת בפער על פני שופרסל, רק אז הוא יעשה שינוי כבר עכשיו. זה לא שחור ולבן, זה לא כל המנהלי השקעות והגופים, אבל ככה זה עובד ברוב המקומות.
ולכן, אם לא יהיה אירוע משמעותי, חיצוני, אם לא ינשבו רוחות נגדיות מוול סטריט, מהמצב הביטחוני ועוד, אז הסנטימנט החיובי יימשך והוא יימשך דווקא במניות המועדפות על ידי הגופים המוסדיים. במילים אחרות, סיכוי לא קטן שמה שכבר עלה ימשיך לעלות עד סוף השנה - ככה מעלים-משפצים את התשואות.
- מדד ת"א 90 התחזק 1.4%; מדד הנדל"ן זינק 2.3%
- ת"א נפט וגז הוסיף 1.9%, הבנקים איבדו 0.8% - נעילה במגמה מעורבת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחר יהיה קשה לעשות שיפוץ תשואות, כי המניות הדואליות חוזרות בפער שלילי משמעותי, אבל הכל אפשרי. המניות הדואליות ספגו מכה ביום שישי על רקע הירידות בוול סטריט (ברודקום סיפקה תחזית מאכזבת והשוק ירד - טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות) כהארביטראז' הכולל עומד על מינוס 0.6%. הנפילות יהיו במניות השבבים:
