אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון: כמה דיסקאונט צריך אחרי ירידה של 70% בשנה?

אלקטריאון הודיעה על גיוס הון בהיקף כספי כולל של כ- 30 מיליון שקל, על דרך של הקצאה פרטית מהותית וחריגה של מניות רגילות וכתבי אופציה (לא סחירים) הניתנים למימוש למניות רגילות של החברה, אבל שכחה לציין מהו מועד הפקיעה ובעצם מהו הדיסקאונט
רן קידר | (19)
נושאים בכתבה אלקטריאון

לפני כחודש וחצי, אישר הדירקטריון של אלקטריאון אלקטריאון -3.48%  גיוס של כ-49.5 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית של מניות במחיר של 169.4 שקל למניה. ואתמול, אלקטריאון הכריזה על גיוס נוסף בשווי של 30 מיליון שקל, באמצעות הקצאת מניות ואופציות על פי מחיר של 59.5 שקל מניה, עם אופציה (לא סחירה) במחיר מימוש של 65 שקל למניה, אך ללא שציינה מועד פקיעה.

זהו מהלך לא שגרתי שמעיד על הצורך של החברה בכסף מיידי, ששם באור לא מחמיא את הגיוס האחרון שהתבצע ובנוסף, לאור התעלמות החברה ממועד פקיעת האופציות, הדיסקאונט אינו ידוע ובהתאם, גם מידת האטרקטיביות, במידה ואכן יש כזו.

אם נכנס קצת יותר לעומק לחברה ולפעילות שלה נוכל לראות כמה נתונים בולטים שעומדים מאחורי המהלך הזה ושחשוב לקחת בחשבון:

ראשית, על פי דוח הרבעון הראשון של 2025, קצב שריפת המזומנים של אלקטריאון הוא גבוה ועומד על 23.7 מליון שקל לרבעון. נכון ל-31.3.25, לחברה מזומנים ושווי מזומנים של 69.3 מיליון שקל, כך שהצעת הגיוס הנוכחית מגדילה את יכולת החברה לפעול בערך ברבעון אחד. 

שנית, אלקטריאון היא חברת מו"פ שאינה צפויה לעבור לרווחיות בזמן הקרוב והמשך הפעילות שלה תלויה בגיוס כספים. ככל שהגיוס יהיה במחיר גבוה יותר הדילול יהיה פחות משמעותי, ולהפך. לכן, היא צריכה לכוון לגייס במחיר גבוה ככל האפשר כדי לדלל כמה שפחות את המשקיעים בכל גיוס.

שלישית, בשנה האחרונה המניה ירדה בכ-70%, מתוכם 35% ביום אחד, ברקע דייוח על פיתוחים טכנולוגיים של חברת BYD הסינית, שהגיעה לקצב הטענה מהיר שמייתר כמעט את הצורך בהטענה תוך כדי נסיעה. על פי הדו"ח האחרון, אלקטריאון הגדילה את הוצאות המו"פ שלה לכ-24.3 מיליון שקל, לעומת 13.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2024. זאת אומרת שלמרות הירידה בשווי השוק ובערך שהשוק מייחס לטכנולוגיה, הוצאות החברה רק הולכות וגדלות.

זה נורמטיבי לחלוטין עבור חברות חלום, אבל אם מסתכלים על הפרויקטים של החברה, בחלקם לא נקובים בכלל תאריכי סיום וחלקם צפויים להניב הכנסות רק ב-2028. ואילו המוצר המרכזי שלה כרגע בסימן שאלה גדול, היות וההתפתחויות האחרונות עשויות להפוך אותו ללא רלבנטי. חברות רבות מחפשות את המענה לבעיית הטווח של הרכבים החשמליים, מכיווני הסוללה עצמה, עמדות טעינה וטכנולוגיות שונות. אם נסתכל על ההתפתחות בחודשים האחרונים, טעינה מהירה, כפי שהציגה BYD, מאפשרת טווח של 400 ק"מ תוך 5 דקות בלבד. זאת אומרת שהמענה לבעיית טווח הרכבים החשמליים צפוי להגיע מכיוונים זולים ופשוטים יותר מהפתרון שאלקטריאון מציעה, שכרוך בהקמת תשתיות. ככל שעמדות הטעינה יהיו מהירות יותר ונפוצות יותר, כך הכביש החכם של אלקטריאון עלול להפוך ללא רלבנטי.

הפרויקטים העתידיים של אלקטריאון הם ברובם פרויקטים של הדגמות ופרויקטים ניסיוניים, בארץ, באירופה, בארה"ב ובסין. אבל ההיקף של הפרויקט, לאור היותם הדגמות וניסויים הוא קטן ומועד הסיום שלהם נע בין 2026 ל-2028, שנים שכרגע לא ריאליים תפעולית, לאור שריפת המזומנים, ההון העצמי והדילול ההולך וגובר בגיוסים, עם התדירות ההולכת וגוברת שלהם.

אז מהו הדיסקאונט בעצם?

ניקח פה 3 תרחישים של מועדי פקיעה של האופציות. בכל האפשרוית לקחנו בחשבון תנודתיות שמרנית באופן יחסי, למרות שניתן לייחס לאלקטריאון תנודתיות גבוהה יותר, שמאפיינת את הנפילות החדות במניה בתקופה האחרונה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

במידה ופירעון האופציות הוא שנה, השווי שלהם יוביל לדיסקאונט של כ-20%. לעומת זאת, פירעון של שנתיים יוביל לדיסקאונט של כ-27% ואילו אם נסתכל על פירעון של 4 שנים, נקבל דיסקאונט של מעל 35% על המחיר בשוק עוד לפני העליות אתמול. ההבדלים הם דרמטיים, ושוב, עשינו חישוב שמרני. וכשאנחנו רואים את עד כמה משמעותי הנתון החסר הזה בהצהרה של אלקטריאון, אנחנו חייבים לשאול את השאלה למה הוא חסר?

תשובה אפשרית לנתון החסר (והמשמעותי) היא שהמהלך עדיין לא עבר את אישור בעלי המניות, ולכן הנתון הזה הושמט.

כאמור, אתמול מניית החברה עלתה בכ-10.1%, מה שמעיד על כך שהשוק אוהב את הצעד ואולי גם חושב שבסופו של דבר לא תהיה הנפקה. עם זאת, המחיר שהוצע לא בהכרח משקף את אמון בעלי העניין בחברה, היות ולפני 3 חודשים מחיר המנייה היה פי 3. ניתן גם לומר שאם בעלי העניין היו מעוניינים לתת ביטחון למשקיעים היו מגייסים במחירים גבוהים יותר, ולא מנצלים את המחיר הנמוך ואף מבקשים דיסקאונט על השוק. כך או כך, אם מסתכלים על ההון העצמי של החברה ומשווים לקצב שריפת המזומנים של רואים שלחברה נותרו שלושה ואולי ארבעה רבעונים של פעילות לפני שתקלע למצוקה תזרימית, כך שהתעלומה לגבי המהלך הנוכחי תתבהר בזמן הקרוב.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אורן ע 04/06/2025 16:20
    הגב לתגובה זו
    שיהיה לנו בהצלחה
  • 14.
    משקיע ותיק 04/06/2025 15:41
    הגב לתגובה זו
    תהנו מהנוף עד לקרקעית היא כבר די קרובה והיא תגיע מהר.
  • 13.
    עמוס 04/06/2025 15:09
    הגב לתגובה זו
    עוד כמה שנים יהיו בטריות של 1500 קילומטר בחמש דקות טעינה של 80% לא נראה הגיוני שמדינות יתחילו לפתוח כבישים של אלפי קילומטרים בשביל להטעין את המכוניות זאת חברה בולשיט שיתברר בקרוב
  • 12.
    כמה דיסקאונט! 04/06/2025 15:06
    הגב לתגובה זו
    יתכן שכל שווי מעל אפס הוא מוגזם
  • 11.
    אני לא מבין מי משקיע בחברה הזאת (ל"ת)
    אנונימי 04/06/2025 15:05
    הגב לתגובה זו
  • אין מה להבין 04/06/2025 15:36
    הגב לתגובה זו
    לך תבין.....
  • 10.
    ערן 04/06/2025 14:39
    הגב לתגובה זו
    הפסדתי עליה בערימות חארטה גדולה
  • 9.
    בקרוב כלל ביטוח תספר לעמיתים שלה למה היא זרקה לפח אשפה עשרות מיליונים מכספי החוסכים קרוב התביעה בדרך (ל"ת)
    אלי 04/06/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בר כוכבא 04/06/2025 14:07
    הגב לתגובה זו
    המכשיר הכי יעיל לשריפת כסף.
  • 7.
    אייל 04/06/2025 11:52
    הגב לתגובה זו
    שווי שם צריך ליהיות לכל היותר 20 מיליון שקל .
  • 6.
    מנייה רעה 04/06/2025 11:51
    הגב לתגובה זו
    לפח אשפה מייד או שהכסף הולך לפח
  • 5.
    קישקשתא 04/06/2025 11:35
    הגב לתגובה זו
    חברים וחברות אין כלום כי לא היה כלום חברה של מעל 10 שנים ומקרטעת ממש ושורפת כסף בשיגעון ולא הצליחה לעבור לניו יורק זו לא חברה אמיתית כנראה משקיעים כבדים וטכנולוגיים לא מאמינים בה. כל מיני פיילוטים בלי כסף שטויות.
  • 4.
    בר 04/06/2025 11:24
    הגב לתגובה זו
    מדוע מישהו מוכן להנשימה תעלומה והטייה פסיכולוגית של משקיעים שלא רוצים להודות בהפסד ולחתוך. וקונים חלומות הזויים ולא מעשיים
  • 3.
    חברת בולשיט 04/06/2025 11:23
    הגב לתגובה זו
    מי שרוצה לשרוף כסף שיתרום אותו לפחות. טכנולוגיות הטעינה המהירה מתקדמות בקצב טיל ואלקטריאון בקצב צב החברה כבר ותיקה מאד ולא מייצרת תזרים נורמלי וההודעות לבורסה מצטיירות כאויר חם וזהו. החברה הזו צריכה להיות שווה 0 או כמה עשרות מ אולי אולי על פטנטים. כעת מי שקונה עוזר לחלץ אולי אנשים מסויימים
  • 2.
    ניר 04/06/2025 10:06
    הגב לתגובה זו
    ככל שעמדות הטעינה יהיו מהירות יותר ונפוצות יותר כך הכביש החכם של אלקטריאון יהפוך ללא רלבנטי.
  • חן 04/06/2025 12:26
    הגב לתגובה זו
    אתה לא רק אנונימי אתה חסר מושג. תלמד את החומר תגלה את האמת. אתה מפיץ סיפרים או קונה כאלה. כשנדבר פעם הבאה בנאסדק
  • אנונימישי 05/06/2025 08:03
    הייתי כמוך פתי והפסדתי במניות חלום כמו אפריקה ישראל וגבעות יהש קרוב למיליון שקל. למדתי לא להשקיע בחברות חלום. אל תתאהב במניה ושמור על הכסף שלך. לטובתך שווה לך להקשיב
  • 1.
    הטכנולוגיה היא לא ריאלית בעקבות טעינה של תוך 10 דקות 80% מה בטריות (ל"ת)
    אנונימי 04/06/2025 09:54
    הגב לתגובה זו
  • BYD קברו אותם 04/06/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
    מי ירים את כל הכבישים כדי לשים איזה מטען אינדוקציה מטורלל שמאבד אנרגיה במקום מטען שימושי ומהיר אפילו מכשירים סלולריים זנחו אינדוקציה חברה זל לדעתי
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".