לינקדאין
צילום: Pixabay
היום לפני...

היום שבו אישה רכשה מושב מסחר בבורסת ניו יורק והרשת החברתית שיצאה לדרך

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-28 בדצמבר



עמית בר |
נושאים בכתבה לוריאל לינקדאין

28 בדצמבר 2023 - הונה של בעלת השליטה בלוריאל חוצה 100 מיליארד דולר

ב-28 בדצמבר 2023 חצה הונה האישי של פרנסואז בטנקור מאיירס, בעלת השליטה בלוריאל, את רף 100 מיליארד הדולר, והיא הפכה בכך לאישה הראשונה אי פעם שהגיעה לרמת שווי זו. העלייה נרשמה בעקבות התחזקות מניית לוריאל בבורסת פריז, אשר נסחרה סביב רמות שיא של כ-450 אירו למניה. בטנקור מאיירס מחזיקה בכ-35% ממניות לוריאל, מה שהעמיד את שווי החזקותיה על יותר מ-105 מיליארד דולר, בהתאם למחירי השוק באותה עת.

לוריאל עצמה נסחרה אז לפי שווי שוק של יותר מ-250 מיליארד דולר, לאחר מספר שנים של גידול עקבי בהכנסות וברווחיות. בשנת 2023 הציגה החברה צמיחה אורגנית גבוהה, בעיקר באסיה, סין והודו, לצד המשך התרחבות בשוקי היוקרה באירופה ובארה"ב. המכירות בתחום מוצרי הפרימיום והטיפוח לעור היו בין מנועי הצמיחה המרכזיים, כאשר חלקם היחסי בסך ההכנסות עלה בהדרגה.

במקביל, החברה המשיכה להשקיע סכומים של מיליארדי אירו במחקר ופיתוח, בשיווק דיגיטלי ובהרחבת פעילות אונליין. רכישות של מותגים קטנים וסטארטאפים בתחום הביוטק והקוסמטיקה הדיגיטלית חיזקו את פורטפוליו המוצרים. שיעור הרווח התפעולי נותר גבוה יחסית לענף, סביב 19%-20%.

בטנקור מאיירס משמשת כיו״ר חברת ההחזקות המשפחתית טטיס, שמחזיקה במניות לוריאל ומהווה גוף מרכזי בניהול ההשקעות המשפחתיות. עיקר הונה קשור ישירות לביצועי החברה ולשווי השוק שלה, ולכן תנודתיות במניית לוריאל משפיעה באופן ישיר על שווי ההון האישי שלה.

28 בדצמבר 2002 - רשת הקמעונאות מונטגומרי וורד נסגרת לאחר 128 שנה

ב-28 בדצמבר 2002 הודיעה רשת הקמעונאות האמריקאית מונטגומרי וורד על סגירת כל פעילותה וסיום דרכה לאחר 128 שנים. החברה נוסדה בשנת 1872 והייתה מהחלוצות של מודל מכירה באמצעות קטלוגים ודואר, אשר אפשר אספקת מוצרים לצרכנים באזורים כפריים ומרוחקים ברחבי ארה"ב.

לאורך עשרות שנים פעלה הרשת במודל משולב של קטלוגים וחנויות פיזיות. בשיא פעילותה הפעילה מונטגומרי וורד מאות סניפים והעסיקה עשרות אלפי עובדים. היקף המכירות השנתי שלה הגיע בשנות ה-80 לעשרות מיליארדי דולרים, והיא נחשבה לאחת מהרשתות המזוהות ביותר עם הצרכן האמריקאי.

החל משנות ה-90 החלה הרשת להתמודד עם שחיקה במכירות, ירידה בתנועת לקוחות ועלייה חדה בתחרות מצד רשתות דיסקאונט גדולות. מבנה העלויות שלה נותר גבוה, בעוד מתחרים השקיעו בלוגיסטיקה מתקדמת, בניהול מלאי ממוחשב ובפריסה רחבה של חנויות זולות. במקביל, השוק הקמעונאי עבר שינוי מואץ לעבר מודלים מבוססי מחירים נמוכים ונפחי מכירה גבוהים.

קיראו עוד ב"היום לפני"

מונטגומרי וורד הגישה בקשות לפשיטת רגל פעמיים בתוך פחות מחמש שנים, כאשר החוב המצטבר נאמד במאות מיליוני דולרים. ניסיונות לרה-ארגון, מכירת נכסים וסגירת סניפים לא הצליחו לייצב את הפעילות. בסוף 2002 נותרו פחות מ-250 חנויות פעילות, ורובן הפסידו תפעולית.

ההודעה על הסגירה כללה פיטורי אלפי עובדים, חיסול מלאים ומכירת נכסים, והביאה לסיום פעילות של אחד המותגים הוותיקים ביותר בקמעונאות האמריקאית.

28 בדצמבר 2002 - LinkedIn מתחילה לפעול במאונטיין ויו, קליפורניה

ב-28 בדצמבר 2002 החלה לפעול חברת לינקדאין, שנוסדה על ידי ריד הופמן ושותפיו במאונטיין ויו שבקליפורניה. החברה הוקמה במטרה לפתח פלטפורמה דיגיטלית ליצירת קשרים מקצועיים, הצגת פרופילים תעסוקתיים וניהול רשתות עסקיות. הפעילות הראשונית התבצעה מצוות מצומצם, שפעל מביתו של הופמן.

בשלב הראשון פותחה תשתית טכנולוגית שאפשרה למשתמשים ליצור פרופיל מקצועי, להוסיף ניסיון תעסוקתי והשכלה, וליצור קשרים עם עמיתים, מנהלים ומגייסים. ההשקה לציבור הרחב התרחשה במהלך 2003, אך סוף דצמבר 2002 נחשב למועד ההקמה הפורמלי של החברה.

המודל העסקי של לינקדאין התבסס על שילוב בין מנויים בתשלום, פתרונות גיוס לחברות, וכלי פרסום ממוקדים. בתוך מספר שנים החברה רשמה צמיחה מהירה במספר המשתמשים, שהגיעו לעשרות מיליונים. ההכנסות השנתיות חצו את רף מיליארד הדולר בתחילת העשור הקודם, בעיקר מפעילות גיוס ופרסום.

בשנת 2011 הונפקה לינקדאין בנאסד"ק לפי שווי של כ-4.3 מיליארד דולר. חמש שנים לאחר מכן, ביוני 2016, נרכשה החברה על ידי מיקרוסופט בעסקה של 26.2 מיליארד דולר במזומן. מאז הרכישה ממשיכה לינקדאין לפעול כחברה עצמאית בתוך קבוצת מיקרוסופט, תוך שילוב עם מוצרי אופיס, שירותי ענן וכלים ארגוניים.

נכון לעשור השלישי של המאה ה-21, מספר המשתמשים הרשומים בלינקדאין עלה על 950 מיליון ברחבי העולם.

28 בדצמבר 1967 - אישה ראשונה רוכשת מושב מסחר בבורסת ניו יורק

ב-28 בדצמבר 1967 רכשה מיוריאל סיברט מושב מסחר בבורסת ניו יורק והפכה לאישה הראשונה שעשתה זאת מאז הקמת הבורסה. סיברט שילמה כ-445 אלף דולר עבור המושב, סכום גבוה במיוחד לתקופה, ומימנה את העסקה באמצעות הלוואות ממספר גופים פיננסיים, לאחר שבנקים רבים סירבו להעמיד אשראי.

עד לאותו מועד פעלה הבורסה במשך יותר מ-170 שנה ללא נוכחות נשית כבעלת מושב. לאחר קבלת החברות, החלה סיברט לפעול כסוחרת עצמאית והקימה את חברת הברוקראז' Muriel Siebert & Co., שהתמקדה בשירותי מסחר וניהול השקעות ללקוחות פרטיים ומוסדיים.

החברה סיפקה שירותי מסחר במניות, אג״ח ומכשירים פיננסיים נוספים, והרחיבה את פעילותה במהלך שנות ה-70. במקביל, סיברט פעלה להנגשת מידע פיננסי לציבור הרחב, לרבות קורסים, פרסומים והשתתפות בכנסים מקצועיים. פעילותה העסקית התרחבה גם לשירותי ייעוץ פיננסי.

בהמשך הקריירה מונתה סיברט לתפקיד המפקחת על שירותים פיננסיים במדינת ניו יורק, תפקיד שבו עסקה בפיקוח על חברות ביטוח, בנקים וגופים פיננסיים אחרים. כהונתה כללה טיפול ברישוי, אכיפה רגולטורית וניהול משברים נקודתיים במערכת הפיננסית של המדינה.

רכישת המושב בבורסה סימנה שינוי מבני בהרכב החברות ב-NYSE, ובשנים שלאחר מכן החלו נשים נוספות להצטרף לפעילות המסחרית בבורסה.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה
צילום: אתר טויוטה
היום לפני...

ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-22 בדצמבר



עמית בר |
נושאים בכתבה טויוטה כלכלת סין

22 בדצמבר 2018 - הממשל הפדרלי בארה"ב נכנס לאחת ההשבתות הארוכות בתולדות המדינה

ב-22 בדצמבר 2018 נכנסה לתוקף אחת מהשבתות הממשל הפדרלי הארוכות והמשמעותיות בתולדות ארה"ב. הסיבה המרכזית להשבתה הייתה כישלון בהעברת תקציב פדרלי לשנת 2019, בשל מחלוקת חריפה בין ממשל טראמפ ובין הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סביב דרישת הנשיא להקצות 5.7 מיליארד דולר למימון הקמת חומת גבול עם מקסיקו.
היעדר הסכמה בין הצדדים הוביל להשבתה חלקית של הממשלה, שגרמה להשבתת פעולתם של תשעה משרדי ממשלה פדרליים, בהם מחלקות התחבורה, החקלאות, הפנים, והביטחון הלאומי. 

כ-800 אלף עובדי ממשל הושפעו באופן ישיר, מתוכם כ-380 אלף נשלחו לחופשה כפויה ללא תשלום, והיתר המשיכו בעבודתם אך ללא שכר עד תום ההשבתה. השירותים הציבוריים נפגעו: פארקים לאומיים נסגרו, שירותי תעופה פעלו תחת מחסור בכוח אדם, הליכי רישוי והנפקת מסמכים נעצרו, והיו עיכובים בתשלומים לקבלנים וספקים. גם עסקים פרטיים באזורים תלויי ממשל נפגעו כתוצאה מירידה בצריכה.

ההשלכות הכלכליות היו נרחבות. לפי נתוני לשכת התקציב של הקונגרס האמריקאי, ההשבתה הובילה לנזק ישיר של כ-11 מיליארד דולר, מהם כ-3 מיליארד שלא שוקמו גם לאחר סיומה. ההשבתה הסתיימה ב-25 בינואר 2019, לאחר 35 ימים, והיא נחשבת להשבתה השנייה באורכה בהיסטוריה של ארה"ב (קודמת לה ההשבתה שהסתיימה ב-12 בנובמבר 2025 לאחר 43 ימים). במקביל, בתקופה זו חלה ירידה במדדים המובילים בוול סטריט, לרבות הדאו ג'ונס, שצנח בכ-15% מהשיא שרשם באוקטובר, על רקע החשש מהשלכות התקציב והאטה עולמית.

22 בדצמבר 2008 - טויוטה מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מאז 1938

22 בדצמבר 2008 היה יום סמלי להיקף המשבר הפיננסי העולמי, כאשר ענקית הרכב היפנית טויוטה הודיעה כי היא צפויה לסיים את שנת הכספים 2008 עם הפסד תפעולי של כ-150 מיליארד ין, שהם כ-1.7 מיליארד דולר, ההפסד התפעולי הראשון שלה מזה שבעה עשורים, מאז הקמתה.

ההודעה התקבלה כהפתעה בשוק הרכב, שכן טויוטה נחשבה עד אז ליצרנית הרכב הרווחית בעולם, עם רווח תפעולי שנתי ממוצע של כ-2-3 מיליארד דולר בשנים שלפני המשבר. אך המשבר הפיננסי העולמי, שפרץ בעוצמה בספטמבר אותה שנה בעקבות קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, גרם לירידה חדה בביקושים לרכב, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה, שהן השווקים המרכזיים של החברה.

לצד האטת הביקושים, טויוטה התמודדה גם עם התחזקות משמעותית של הין היפני מול הדולר והאירו, מה שפגע ברווחיות הייצוא וייקר את עלות הייצור. החברה עדכנה את תחזיות המכירה לשנת 2009 וצפתה מכירות של פחות מ-9 מיליון כלי רכב, לעומת כ-9.66 מיליון ב-2007.

בתגובה למשבר, טויוטה הודיעה על שורת צעדי התייעלות, כולל הקפאת פרויקטים להקמת מפעלים חדשים, הפחתת ייצור במפעלים קיימים, פיטורים של עובדים זמניים וקיצוץ השקעות הון. היא אף השעתה את תוכניות ההתרחבות בשוק האמריקאי. ההפסד התפעולי הפך לסמל של עומק המשבר בתעשיית הרכב הגלובלית, שבאותם חודשים סבלה מקריסה של ג'נרל מוטורס, חבילות חילוץ לפורד ולקרייזלר, וצניחה של עשרות אחוזים במכירות.