מייקל ברי. קרדיט: רשתות חברתיות
מייקל ברי. קרדיט: רשתות חברתיות

מייקל ברי חוזר להמר נגד השוק: "בועת ה-AI מזכירה את הדוט-קום"

המשקיע שהתפרסם במשבר הסאב־פריים מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר, מזהיר מהשקעות יתר בתשתיות בינה מלאכותית ומודה שקשה לדעת מתי התיקון יגיע; האם ברי הוא זמר של להיט אחד?

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה מייקל ברי

מייקל ברי, המשקיע שהתפרסם בזכות ההימור נגד שוק הדיור האמריקאי לפני משבר 2008, חוזר להמר שוב נגד השוק. הפעם הוא מפנה את הזרקור אל שוק הבינה המלאכותית, שלדבריו מתנהל במנותק מהמציאות הכלכלית. בניגוד לעבר, ברי אינו מנהל כיום קרן גידור פעילה, אך הוא ממשיך לנסות להשפיע על השיח בוול סטריט דרך פוזיציות ממוקדות וחשיפה ציבורית.

הזיכרון הקולקטיבי של ברי כרוך בעיקר בדמותו בסרט "מכונת הכסף", שם הוצג כמי שמזהה מוקדם את קריסת שוק הסאב־פריים, אך נאלץ להמתין חודשים ארוכים עד שהשוק יכיר בצדקתו. גם אז, העיכוב כמעט הביא לקריסת הקרן שניהל. החוויה הזו מלווה את האופן שבו משקיעים רבים מתייחסים לאזהרותיו כיום. לטענת ברי, שוק ה־AI מזכיר לו במידה רבה את בועת הדוט־קום של סוף שנות ה־90. לדבריו, לא הייתה זו בועה של אתרי אינטרנט כשלעצמם, אלא של תשתיות נתונים והשקעות עודפות בהעברת מידע. ברי סבור שההתלהבות מהבינה המלאכותית דוחפת חברות ומשקיעים להשקיע בקצב שאינו נתמך בביקוש בר־קיימא.

עם זאת, גם הפעם ברי אינו מצביע על מתי הבועה צפויה להתפוצץ. הוא עצמו מודה כי אחת מנקודות החולשה המרכזיות שלו לאורך השנים הייתה תזמון. בעיני מבקריו, עצם הזיהוי של בועה אינו מספיק, אם השוק מסוגל להמשיך לעלות שנים ארוכות לפני תיקון.


אנבידיה ופלנטיר במוקד

בלב התחזית הנוכחית עומדות שתי חברות מרכזיות: אנבידיה ופלנטיר. שתיהן נתפסות כסמל של מהפכת ה־AI, ושתיהן נהנו מעליות חדות בשווי השוק שלהן. יחד הן מוערכות בכחמישה טריליון דולר, ומהוות רכיב משמעותי בעליות המדדים בארה"ב. ברי חשף כי רכש אופציות פוט בהיקף כולל של כ־10 מיליון דולר נגד שתי החברות. אף שמדובר בסכום קטן יחסית לשווי החברות, הפוזיציה ממונפת, וירידה חדה במחירי המניות עשויה להניב רווחים של מאות מיליוני דולרים ואף יותר מכך.

במקרה של פלנטיר, הביקורת של ברי מתמקדת במבנה העסקי. לדבריו, החברה נשענת במידה רבה על חוזים ממשלתיים, המאופיינים במחירים נמוכים ולחץ תקציבי מתמשך. בנוסף, הוא מצביע על תחרות גוברת מצד חברות ותיקות כמו IBM, ועל חבילות תגמול נדיבות להנהלה שאינן משקפות בהכרח ערך לבעלי המניות.

לפי ההימור של ברי, מניית פלנטיר עשויה לרדת משמעותית עד שנת 2027, לרמות הנמוכות בהרבה מהמחיר שבו נסחרה לאחרונה. מנכ"ל החברה, אלכס קארפ, דחה את הטענות בפומבי וכינה את ברי "לא רציני", ואף רמז כי מדובר בניסיון להשפיע על השוק.

הביקורת על אנבידיה שונה. ברי אינו מערער על הביקוש הנוכחי לשבבים, אלא על האופן שבו הביקוש הזה ממומן ומתועד. לטענתו, אנבידיה מסייעת ללקוחות מרכזיים במימון רכישות ציוד, מה שיוצר תלות הדדית ומזכיר פרקטיקות שנראו בעבר בחברות שהתבררו כבעייתיות. בנוסף, ברי מעלה סימני שאלה לגבי ההנחות החשבונאיות שבהן משתמשות החברות בנוגע לאורך חיי השבבים. לטענתו, קביעה של תקופות שימוש ארוכות יחסית מאפשרת לפרוס את עלות הציוד על פני שנים רבות, להפחית את ההוצאה השוטפת בדוחות ולהציג רווחיות גבוהה יותר בטווח הקצר. לדבריו, אם יתברר שהשבבים מתיישנים מהר מהצפוי, החברות יידרשו לרשום הוצאות גבוהות בבת אחת, מהלך שעלול לפגוע ברווחים ובשווי המניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

אנבידיה דחתה את הטענות והבהירה כי הדיווח שלה שקוף ומבוסס על פעילות כלכלית אמיתית. החברה טענה כי אין כל דמיון בינה לבין מקרי עבר של מניפולציות חשבונאיות, וכי הביקוש למוצריה משקף צורך אמיתי בתשתיות מחשוב מתקדמות.


זמר של להיט אחד?

בוול-סטריט מזכירים כי לברִי היסטוריה של תחזיות שלא התממשו. בעשור וחצי האחרונים הוא הזהיר שוב ושוב מקריסות שוק, שחלקן לא התרחשו כלל. אחד המקרים הבולטים היה בתחילת 2023, אז קרא בפומבי למכור מניות, קריאה שלא עמדה במבחן הזמן. לאחר פרסום אותה תחזית, השווקים המשיכו לעלות, וברִי עצמו הודה בדיעבד כי הטעה. מאוחר יותר טען כי תיקן את עמדתו בזמן, אך עבור משקיעים רבים הדבר חיזק את הדימוי שלו כמי שמזהה סיכונים מוקדם מדי.

בחודשים האחרונים סגר ברי רשמית את קרן הגידור שלו והשיק ניוזלטר בתשלום, שבו הוא מציג את התזה שלו נגד שוק ה־AI. בתוך זמן קצר הצטרפו אליו עשרות אלפי מנויים, עדות לעניין הציבורי המתמשך בדעותיו, גם בקרב מי שאינם פועלים על פיהן.

בינתיים, החשיפה להימורים של ברי לא הובילה לשינוי חד בשוק. מניות אנבידיה ופלנטיר ירדו לפרקים, אך התנועה הייתה תנודתית והעליות חזרו במהירות. עבור משקיעים אופטימיים, האזהרות עצמן נתפסות לעיתים כהוכחה לכך שהשוק עדיין רחוק משיאו.



מרופא למנהל קרן גידור

מייקל ברי הגיע לשוק ההון ממסלול לא שגרתי: רופא בהכשרתו (סיים תואר MD ב־1997) שהתפרסם בתחילת דרכו דווקא בזכות ניתוחי מניות שפרסם בפורומים למשקיעים בסוף שנות ה־90. הכתיבה האנליטית והעקביות בבחירת השקעות משכו תשומת לב מצד משקיעים ותיקים, ובהדרגה דחפו אותו לעזוב את הנתיב הרפואי לטובת ניהול כסף במשרה מלאה.

בנובמבר 2000 הקים ברי את קרן הגידור Scion Capital, שנבנתה סביב גישת “ערך” קלאסית וחיפוש מצבים שבהם השוק מתמחר סיכון או הזדמנות באופן קיצוני. בתחילת שנות ה־2000 הקרן צברה מוניטין, וברקע התגבשה אצל ברי נטייה לעבוד לבד, להיצמד לנתונים ולפעול בניגוד לזרם, גם כשהשוק מתקשה להבין את ההיגיון.

הסיבוב שהכניס אותו להיסטוריה התחיל ב־2004, כשפנה לשוק האשראי וניירות הערך מגובי המשכנתאות. ברי התמקד בהלוואות הסאב־פריים ובאופן שבו הן נארזו למוצרים פיננסיים שקיבלו דירוגים גבוהים, והגיע למסקנה ששיעורי חדלות הפירעון צפויים לעלות באופן שיערער את כל המבנה. מבחינתו, הבעיה לא הייתה “נדל״ן” בלבד, אלא מערכת תמריצים ומינוף שנבנתה סביב הנחה שאינה מחזיקה.

ב־19 במרץ 2005 הוא מצא את הכלי שאפשר להפוך את האבחנה לפוזיציה: חוזי CDS - ביטוח אשראי על איגרות חוב מגובות משכנתאות סאב־פריים, ובפרט על שכבות ההשקעה שדורגו כבעלות סיכון נמוך. בחודשים שלאחר מכן הרחיב את ההימור, שנדרש לתשלומי פרמיות שוטפים וסבלנות גבוהה, משום שהשוק לא מיהר להכיר בסיכון. בין 2005 ל־2007 הלחץ סביב המהלך הלך וגבר. ברי נאלץ להתמודד עם ספקנות ואף עימותים מול משקיעי הקרן, בזמן שהשוק המשיך להתנהל כאילו דבר לא השתנה. כשהסדקים במערכת הסאב־פריים הפכו למשבר גלוי ב־2007–2008, הפוזיציה שלו החלה לייצר רווחים משמעותיים: לפי הדיווחים, הוא הרוויח כ־100 מיליון דולר אישית, ומשקיעי הקרן גרפו יותר מ־700 מיליון דולר.

אחרי הקריסה ברי סגר את Scion Capital ב־2008, ובהמשך, באפריל 2010, פרסם טור שבו תיאר את האופן שבו יצא מהפוזיציות לפני השיא של המשבר והפנה ביקורת כלפי המערכת הרגולטורית. ב־2013 הוא שב לפעילות השקעות דרך Scion Asset Management, ומאז נשאר דמות שמזוהה עם ניתוחים נגד הקונצנזוס: לפעמים כהתרעה בזמן, ולפעמים כסמן שמזכיר עד כמה תזמון הוא חלק בלתי נפרד מכל תחזית שוק.


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כלכלן 28/12/2025 20:37
    הגב לתגובה זו
    אך להמר עדיין בגדר הימור. בסוף הכרישים בוול סטריט שהם הגופים הגדולים מקושרים ביניהם ומחזיקים הכל מלאכותית. לכן צריך להיות איזשהו טריגר לא ידוע לכך שאחד מהם יבגוד וימשוך את הכסף. מה שיצור אפקט דומינו.
  • 2.
    כלכלן 28/12/2025 20:34
    הגב לתגובה זו
    אבל האמת היא שלמהר נגד זה עדיין הימור כי בסוף הכרישים בוול סטריט שהם הגופים הגדולים מקושרים ביניהם ומחזיקים הכל מלאכותית. לכן צריך להיות איזשהו טריגר מעשי ולא ידוע שיוביל לכך שאחד מהם יתייאש וימשוך את הכסף שלו כדי ליצור אפקט דומינו. השאלה מה יוביל לייאוש הזה.
  • 1.
    יוני 28/12/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    הייתה כתבה בעבר ואז היה כתוב שהוא סגר את הקרן שלו
וול סטריט,  Photo by Keenanוול סטריט, Photo by Keenan

וול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?

המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא לקראת סיום השנה, ה-S&P 500 מתקרב ל-7,000 נקודות, והמשקיעים בוחנים את המשך מדיניות הריבית של הפד לצד מעבר הדרגתי מהובלת מניות הטכנולוגיה לסקטורים אחרים

שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום 2025 כשהוא בשיאים היסטוריים, והציפייה בקרב המשקיעים היא לנעילה חיובית של השנה. המדדים המובילים נסחרים סמוך לרמות שיא, לאחר שהתאוששו מתנודתיות מוקדמת יותר בדצמבר, שנבעה בעיקר מחולשה במניות הטכנולוגיה על רקע חששות מהיקף ההשקעות בבינה מלאכותית. 


מדד S&P 500 רשם שיא חדש לפני חג המולד, והוא נמצא במרחק של כ־1% בלבד מרמת 7,000 נקודות, רף סמלי שמעולם לא נפרץ. אם המגמה הנוכחית תימשך, זה יהיה החודש השמיני ברציפות של עליות במדד, רצף העליות החודשי הארוך ביותר מאז השנים 2017–2018. גם מדד נאסד"ק, המוטה לטכנולוגיה, מסכם שנה חזקה עם עלייה דו־ספרתית.


מדיניות הפד במוקד

על רקע סיום השנה, תשומת הלב של השווקים מופנית בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב. הבנק המרכזי הוריד את הריבית המצטברת ב־75 נקודות בסיס בשלושת ישיבותיו האחרונות, לרמה של 3.50%–3.75%, אך ההחלטה האחרונה התקבלה ברוב דחוק, והתחזיות של חברי הוועדה לגבי המשך השנה הקרובה אינן אחידות. פרסום פרוטוקול הישיבה הקרובה עשוי לשפוך אור על חילוקי הדעות בתוך הבנק.


נושא נוסף שמרחף מעל השווקים הוא זהות יו"ר הפד הבא. כהונתו של ג'רום פאוול מסתיימת במאי, והמשקיעים ממתינים להודעת הנשיא דונלד טראמפ על מועמדותו להחלפה. כל רמז להחלטה צפוי להשפיע על המסחר בטווח הקצר, במיוחד בתקופה של נזילות נמוכה.


למרות העליות במדדים, הרכב העליות בשוק השתנה בחודשים האחרונים. מניות הטכנולוגיה, שהיו המנוע המרכזי של העליות בשנים האחרונות, רשמו ביצועי חסר מאז נובמבר, בעוד שסקטורים אחרים תפסו את מקומן כמובילי השוק. מניות פיננסים, תחבורה, בריאות וחברות קטנות הציגו תשואות עודפות, תופעה שבוול-סטריט מגדירים כרוטציה של משקיעים לעבר תחומים שבהם רמות התמחור נמוכות יחסית והחשיפה לסיכונים בענף הטכנולוגיה מוגבלת יותר.


בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'ט בארדו, צילום: רשתות

בריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?

אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סרטים צרפת

בריז'יט בארדו, שחקנית, זמרת ופעילה למען בעלי חיים, נפטרה בגיל 91 בביתה בטולון שבצרפת, לאחר אשפוז ממושך בשל מחלה קשה. הון אישי מוערך בכ-65 מיליון דולר בסמוך למותה, בעיקר מקריירת קולנוע, מוזיקה, ספרים והשקעות נדל"ן כמו וילה לה מדראג בסן-טרופז ולה קסטלה בקאן שנמכרה ב-2020 תמורת 6 מיליון אירו. מוסד בריז'יט בארדו אישר את פטירתה, וציין כי היא נותרה פעילה עד ימיה האחרונים בקידום הגנת בעלי חיים, כולל קמפיין נגד ציד צבאים באירופה.

בארדו נולדה ב-28 בספטמבר 1934 בפריז למשפחה בורגנית קתולית שמרנית, עם אב שהיה מהנדס ובעל מפעל. ילדותה עברה בדירה מרווחת בת שבעה חדרים באזור ה-16, אך כללה קשיים כמו אמבליופיה בעין שמאל שפגעה בראייתה. היא למדה ריקוד בלט בקונסרבטוריון של פריז משנת 1949 תחת בוריס קניאזב, והחלה לדגמן בגיל 15 במגזינים כמו "אל" ו"ג'רדן דה מוד", מה שהוביל לכריכה ראשונה ב-1950.

קריירת המשחק שלה התחילה ב-1952 בתפקידים קטנים בסרטים כמו "משוגע על אהבה" ו"מנינה, הנערה בביקיני", אך הפריצה הגיעה ב-1956 עם "והאל ברא את האישה" בבימויו של בעלה הראשון רוג'ר ודים. הסרט, שהציג דמות נשית עצמאית ומשוחררת מינית בעיירה שמרנית, הרוויח 4 מיליון דולר בארצות הברית בלבד – הסכום הגבוה ביותר לסרט זר עד אז – ו-8.5 מיליון דולר בעולם כולו. בארדו קיבלה עבורו שכר של כ-75 אלף דולר, סכום נכבד לתקופה בה שחקניות מובילות הרוויחו פחות מ-100 אלף דולר לסרט. הסרט נאסר בכמה מדינות ונגנה על ידי ועדה קתולית, אך הפך אותה לכוכבת בינלאומית והוביל להצלחות נוספות. ב-1957 כיכבה ב"לה פריזיאן" שהכניס 2 מיליון דולר, וב-1958 ב"לילה שמיים נפלו" וב"במקרה של צרה" שהגיעו יחד ל-13 מיליון צופים בצרפת.

בשיאה, בשנות ה-50 וה-60, בארדו השתתפה ב-47 סרטים, בהם "בבט הולכת למלחמה" מ-1959 שהיה הרביעי הנצפה ביותר בצרפת עם 4 מיליון כרטיסים, ו"האמת" מ-1960 שהגיע למועמדות לאוסקר לסרט זר והכניס 3 מיליון דולר. עבור "רקדו איתי" ב-1959 קיבלה 200 אלף דולר, שיא אישי באותה תקופה. סרטים כמו "ויווה מריה!" מ-1965, בבימויו של לואי מאל, זכו להצלחה מסחרית עם 5 מיליון צופים בצרפת והכנסות של 6 מיליון דולר, והובילו למועמדות לפרס באפט"א. בסך הכל, קריירת הקולנוע שלה הניבה לה הכנסות מצטברות של כ-10 מיליון דולר עד פרישתה ב-1973 בגיל 38, כולל חוזים עם אולפנים כמו MGM וקולומביה. היא הופיעה גם בסרטים אמריקאים כמו "שאלאקו" מ-1968 לצד שון קונרי, שהכניס 2.5 מיליון דולר, אך סירבה להצעות מהוליווד כדי להישאר בצרפת.

בריז'ט בארדו, מתוך עמוד היוטיוב הרשמי של השחקנית/זמרת
בריז'ט בארדו, בשיא הקריירה - קרדיט: מתוך עמוד היוטיוב הרשמי של השחקנית/זמרת

במקביל למשחק, בארדו פיתחה קריירת שירה שהוסיפה להכנסותיה. היא הוציאה מעל 60 שירים, כולל אלבומים כמו "בריז'יט בארדו שרה" מ-1963 שמכר 200 אלף עותקים בצרפת, ו"בוני וקלייד" מ-1968 עם סרז' גינסבורג שהגיע למקום ראשון במצעדים והכניס כמיליון דולר ממכירות. סינגלים כמו "לה סוליי" מ-1966 ו"נואה או סוליי" מ-1970 מכרו מאות אלפים, והיא המשיכה להקליט עד 1986, כולל גרסה מחודשת ל"ז'ה ט'יים... מואה נון פלו" שמכרה 500 אלף עותקים ב-2006. הכנסותיה ממוזיקה הסתכמו בכ-5 מיליון דולר, בעיקר משיתופי פעולה עם מלחינים צרפתים ואיטלקים.