
המכסים באירופה הופכים ליתרון: איך יצרניות הרכב הסיניות עוקפות את החסמים
BYD ושחקניות סיניות נוספות מגיבות למכסים באמצעות דגמים היברידיים וייצור מקומי – בעוד פולקסווגן נאלצת לשנות כיוון ולהציע רכבים זולים יותר
חברות הרכב הסיניות פועלות בדרך שונה מזו שאירופה בחרה בה עד כה – הן משנות טקטיקה. במקום להיאבק חזיתית במכסי הייבוא, הן מחפשות דרכים לעקוף אותם. כך יוצא שהמכסים, שנועדו להקשות עליהן, דווקא מדרבנים אותן לחשוב באופן יצירתי.
בתערוכת מינכן הראתה מובילת הרכבים החשמליים הסינית BYD כיצד ניתן להתמודד עם המצב. החברה הציגה 13 דגמים לשוק האירופי – פי שניים ממספרם לפני שנתיים – והודיעה על תוכניות לפתיחת יותר מאלף חנויות ב־32 מדינות. הפתרון שמצאה הוא מכירת רכבים שאינם נכללים תחת המכסים. BYD השיקה רכב היברידי עם טווח של כ־1,350 קילומטרים, המבוסס על שילוב של בנזין וחשמל. מאחר שמכוניות היברידיות אינן נכללות במסגרת המכסים על רכבים חשמליים, החברה מצאה דרך להציע מוצר שעומד בתקנות ומותאם לדרישות השוק האירופי.
יצרניות סיניות אחרות נוקטות גישות דומות. שיאופנג מתכננת להביא את מותג מונה הזול לאירופה בשנה הקרובה, וליפמוטור הציבה יעד להכפיל מכירות בשנה הבאה ושוב ב־2027.
הגישה של החברות הסיניות מתמקדת בבניית תשתית מקומית. ליפמוטור צפויה להתחיל בייצור בספרד במחצית השנייה של השנה הבאה. המשמעות היא שמכוניותיה ייחשבו "מיוצרות באירופה", ובכך יעקפו את המכסים ויחזקו קשרים עם שרשרת האספקה המקומית.
בניגוד ליפן ודרום קוריאה בעבר, שהתרכזו ביצוא מייצור מקומי, היצרניות הסיניות מקימות נוכחות מקומית כבר מהשלב הראשון. גישה זו מצמצמת את האפקטיביות של מכסים ומחזקת את קשריהן עם שווקים אירופיים.
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- צניחה דרמטית: BYD מגלה שגם ענקיות מדממות במלחמת מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פולקסווגן עוקבת מקרוב אחרי ההתפתחויות
מנכ"ל ענקית הרכבים פולקסווגן, אוליבר בלומה, שינה גם הוא גישה וציין לאחרונה שהחברה נדרשת להציע רכבים זולים יותר, כולל פולו חשמלי במחיר של פחות מ־25 אלף יורו וגרסה חשמלית ל־T-Cross. במקום להדגיש איכות ומורשת גרמנית, בלומה מציב במרכז את הרעיון של "טכנולוגיה לעם" – שפה שמזכירה את המסרים בהם משתמשות החברות הסיניות.
העימות
המרכזי אינו מתרחש ברמת המכסים אלא סביב חוויית השירות – באולמות התצוגה ובתחנות הטעינה. מי שיצליח להקים רשת מכירות ותמיכה יעילה יותר יוכל למשוך את הלקוחות, והסינים כבר משקיעים בכך. תוכנית להקמת אלף חנויות מייצרת נוכחות פיזית שנועדה לחזק את האמון.
האירופאים ישנים בעמידה
השאלה היא מדוע אירופה לא זיהתה את המגמה מבעוד מועד. התעשייה הסינית לא צמחה בן־לילה, והמעבר מתפיסה מקומית לגלובלית היה ניתן לחיזוי. ייתכן שהיתרון הגיאוגרפי גרם לאירופים להרגיש מוגנים
יתר על המידה.
- סטאבהאב בדרך להנפקה לפי שווי של 9.3 מיליארד דולר
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה...
התגובה האירופית נשענת על כלים מיושנים. מכסים עשויים להגן על תעשייה מקומית במצבים מסוימים, אך כאשר המתחרים מקימים ייצור מקומי, הם מאבדים מיעילותם. החברות הסיניות שילבו את המכסים כחלק מתוכנית האסטרטגיה שלהן. החברות האירופיות עדיין חושבות במונחים של שוק מקומי, בעוד החברות הסיניות מתכננות במונחים של רשתות ייצור ושיווק בינלאומיות.
כך, במקום להאט את חדירת היצרניות הסיניות, המכסים האירופיים דווקא מזרזים אותה. הדרישה להקמת ייצור מקומי מחזקת את נוכחותן ומקרבת אותן עוד יותר לצרכן האירופי – תוצאה הפוכה ממה שהמחוקקים ביקשו להשיג.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים
דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco 3,008.97% – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.
אייבס הוא מנהל ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים
המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן,
ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.
הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן. גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .
Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- הקולות האחרים - ה-AI יוצר בועות, אין עידן זהב ללא קריסה מוקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטנדרט עולמי
לדברי אייבס, Worldcoin הוא מועמד להפוך לסטנדרט עולמי לאימות זהות בעידן הבינה המלאכותית. אייבס מציג את ההשקעה לא כעוד מהלך ספקולטיבי בקריפטו, אלא כתגובה לחשש הגובר מזיופים דיגיטליים ובוטים המתחזים לבני אדם.