סוף עידן הטלוויזיה?
במסגרת סקר צרכנים מקיף שערכה לאחרונה חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ' בארה"ב, נשאלו הצרכנים מהו המכשיר האלקטרוני החשוב ביותר להם – זה שהם לא היו יכולים לחיות בלעדיו. בעוד מכשיר הטלוויזיה, כצפוי, הוכתר כמכשיר הפופולארי ביותר בקרב כלל האוכלוסייה, מעלה המחקר של פורסטר כי ההעדפות באשר למכשיר האלקטרוני החשוב ביותר משתנות בהתאם לקבוצות הגיל.
קבוצת הגילאים הצעירה, של בני 18 עד 26, אומרים שהמכשיר האלקטרוני החשוב ביותר עבורם הוא המחשב האישי – קרוב ל-40 אחוז דירגו אותו במקום הראשון. במקום השני עבור קבוצת גיל זו נמצא הטלפון הסלולארי, עם 26 אחוז. בקרב קבוצת הגילאים הבאה, של בני 26 עד 40, עדיין נמצא המחשב במקום הראשון, אם כי למקום השני הגיע מכשיר הטלוויזיה, תוך שהוא מקדים את הטלפון הסלולארי. עבור שתי קבוצות הגיל הבוגרות, זו של בני 51 עד 61, וזו של בני 62 ומעלה, מכשיר הטלוויזיה הוא החשוב ביותר, כאשר קבוצת בני ה-62 ומעלה היא זו הקשורה ביותר לטלוויזיה – 43 אחוז מהם אומרים שהם אינם יכולים לחיות בלי המכשיר.
מהמחקר עולה כי ככל שהכנסת משק הבית עולה, כך הצרכנים מעדיפים את המחשב על פני הטלוויזיה. במקביל, מתגובות הצרכנים עולה כי ככל שעולה הכנסת משק הבית, כך הופכים הצרכנים תלויים יותר ויותר במכשירים אלקטרוניים שונים. בקרב בתי-אב שהכנסתם עולה על 75,000 דולר בשנה, רק 17 אחוז אמרו שהם יכולים לנהל את חייהם בלי בעיה, ללא כל מכשיר אלקטרוני שהוא. לשם השוואה, בקרב בתי אב בהם ההכנסה השנתית נמוכה מ-35,000 דולר, ציינו 31 אחוז שהם יכולים להסתדר היטב ללא כל מכשיר אלקטרוני.
נקודה מעניינת העולה מהמחקר היא כי הצרכנים מעניקים חשיבות גדולה בהרבה למחשבים השולחניים שלהם, בהשוואה למחשבים הניידים, גם בקרב בתים בהם קיימים גם אלה וגם אלה. מתוך כלל בתי האב המחוברים לאינטרנט, ציינו 24 אחוז מהם שהמחשב השולחני הוא החשוב להם ביותר, ואילו רק 7 אחוז ציינו שהם קשורים יותר למחשב הנייד שלהם.
"אין ספק, וזו תהיה תוצאה בלתי נמנעת, ששלטונה ארוך השנים של הטלוויזיה, בתור המכשיר האלקטרוני החשוב ביותר בחייהם של הצרכנים, יגיע לסיומו כאשר מחשבים אישיים, טלפונים סלולאריים וכן מכשירים אלקטרוניים נוספים יעבירו יותר ויותר תכנים בתחומי הבידור, התקשורת והמדיה לצרכנים", אומרים בפורסטר. "עם זאת, הדבר לא יתרחש בשנים הקרובות – הטלוויזיה נמצאת כיום ברוב בתי-האב בארה"ב, ו-54 אחוז מבתי האב יחזיקו בבעלותם טלוויזיה מתקדמת מסוג HDTV עד שנת 2011. המשמעות היא שהטלוויזיה אינה מתה, אלא הופכת להיות אחד מתוך מגוון הערוצים בהם משתמשים המפרסמים, המפיצים ובעלי התכנים. במקביל, המחשבים האישיים והטלפונים הסלולאריים ימשיכו לצבור מומנטום".
בפורסטר מציינים כי לתוצאות המחקר יש חשיבות רבה עבור משווקים. כך לדוגמה, משווקים אשר פונים לקבוצת הגיל הצעירה, של בני 18 עד 26, אינם יכולים להסתמך אך ורק על הטלוויזיה לצורך הפצת מסרים שיווקיים. במקום זאת, משווקים לקבוצת גיל זו צריכים להפנות יותר ויותר תקציבים לשיווק אינטראקטיבי באמצעות האינטרנט או הטלפון הסלולארי. בדומה לכך, משווק אשר שוקל קמפיין שיווקי באמצעות הטלפון הסלולארי צריך להיות מודע לכך שפנייה לקבוצות הגיל המבוגרות באמצעות הטלפון הסלולארי תהיה בלתי יעילה.
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןהפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים
וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך
לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם
אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.
סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית
של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".
יש מהלכים שאפשר
לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.
אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?
"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".
- תושב אילת חשוד בהעלמת הכנסות של מיליון שקל
- "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%
הצריכה הפרטית, ההשקעות והייצוא הובילו את הצמיחה לאחר הירידה החדה ברבעון השני על רקע מלחמת "עם כלביא"; התמ"ג לנפש עלה ב-9.5%
התמ"ג רשם קפיצה חדה ברבעון השלישי של שנת 2025, עם עלייה של 11% בחישוב שנתי (2.6% בחישוב רבעוני), כך על פי האומדן השני של החשבונות הלאומיים שפרסמה היום הלמ"ס. העלייה החדה משקפת התאוששות משמעותית בפעילות הכלכלית, לאחר ירידה של 4.8% בתמ"ג ברבעון השני של
השנה, שנרשמה בעקבות מלחמת "עם כלביא" והשפעותיה על המשק.
על פי נתוני הלמ"ס, הצמיחה ברבעון השלישי נובעת יותר מכל מהתאוששות חזקה בצריכה הפרטית, מגידול חד בהשקעות בנכסים קבועים ומעלייה ביצוא הסחורות והשירותים. במקביל, נרשמה גם עלייה מתונה יחסית בצריכה הציבורית, בעוד היבוא עלה בשיעור דו-ספרתי, דבר המעיד על חידוש הביקושים במשק.
תוצר מקומי גולמי לנפש נתונים מנוכי עונתיות, בשקלים
תמ"ג - נתונים מנוכי עונתיות שינוי כמותי לעומת רבעון קודם בחישוב שנתי
צריכה פרטית
בפילוח לפי רכיבי התוצר, עולה כי ההוצאות על צריכה פרטית זינקו ב־21.6% בחישוב שנתי (5% בחישוב רבעוני), לאחר ירידה של 5.1% ברבעון השני. הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-19.9% בחישוב שנתי. העלייה בצריכה הפרטית נרשמה כמעט בכל סעיפי ההוצאה, ובפרט במוצרים ברי-קיימא (למשל ריהוט, מקררים ומכונות כביסה) וברי-קיימא למחצה (למשל בגדים, נעליים וחפצים לבית).
