הירידות נמשכות - נחלצו מהמגמה: החברה לישראל וכי"ל
ירידות השערים החדות בהן פתחה הבוקר הבורסה לני"ע בתל אביב מתמתנות במעט בצהרי יום המסחר החותם את השבוע. קטליזטור שלילי מגיע מצדה של וול סטריט, שחתמה אמש בירידות, על רקע התגברות החששות מסופת ההוריקן ריטה, שהועלתה לדרגה 5 - החזקה ביותר ונכנסה לאזור מפרץ מקסיקו, בו שוכנות מרבית מזזקות הנפט של ארה"ב. הירידות בוול סטריט לא פסחו על המניות הישראליות שפתחו את המסחר הבוקר עם פערי ארביטראז' שליליים. גורם נוסף שמעיב על האווירה באחד העם הגיע הבוקר מהרשות לני"ע. על פי מעריב, ברשות חוששים, כי הון שחור שהגיע מחו"ל אחראי לחלק מהעליות בת"א, בעיתון נכתב, כי נבדק חשד להלבנת הון בבורסה התל אביבית. מדד ת"א 25 נסחר בירידה של 0.74% סביב רמה של 723.45 נקודות. מדד ת"א 100 יורד ב-0.84% לרמה של 729.62 נקודות. מדד התל טק 15 מצטרף אל השניים עם ירידה חדה מעט יותר בת 1.4% סביב 389 נקודות. מרבית המניות המרכיבות את מדד זה הן מניות דואליות וזו הסיבה לירידה החדה יותר מאשר במדדים האחרים. מחזורי המסחר מסתכמים בשעה זו ב-500 מיליון שקל. מניות בנק הפועלים מרכזות בשע זו את המחזור הגבוה באחד העם - כ-69 מיליון שקל. הן יורדות ב-0.73% ויחד איתן ניצבות בצידו האדום של המתרס גם מיות ארבעת הבנקים הגדולים הנותרים מבין "החמישיה המופלאה". לאומי מחליקה ב-0.67% במחזור של 49.2 מיליון שקל - השלישי בהיקפו באחד העם, מזרחי במקום ה-6 עם נפילה של 1.8% ומחזור של 16.9 מיליון שקל, דיסקונט נופלת ב-1.1% והבינ"ל מאבדת בשעה זו 1.5% מערך מנייתה. מדד הבנקם לובש אדום בצהרי היום - נסחר בירידה של 0.66% לרמה של 1,037.71 נקודות. עוד בפיננסים - אבל בביטוח. מניות הענף צבועות באדום בוהק. הראל ומגדל יורדות ב-1.5% וב-1.1%, בהתאמה, במחזורים של 5 מיליון שקל כל אחת, כלל ביטוח מאבדת 1.95%, הפניקס יורדת ב-0.89% - יום שני של מגמה אדומה, ביטוח ישיר מאבדת 2.7% ומנורה יורדת בשיעור קל של 0.12%. גם 5 מבין 6 הדואליות של המעו"ף ניצבות בצידו האדום של המתרס. כך, אלביט מערכות שנופלת ב-1.6%, כור שצונחת ב-2.6%, פרטנר עם נפילה של 1.3% ופריגו וליפמן שצונחות ב-1.7% וב-3.7%, בהתאמה. היחידה מבין מניות המעו"ף שנסחרת מן העבר השני - הירוק היא מנייתה של ענקית הפרמצבטיקה, טבע שמוסיפה בשעה זו 0.46% במחזור של 22.4 מיליון שקל - החמישי בהיקפו באחד העם. טבע היתה הבוקר גם היחידה לפתוח בעליות מקרב 25 מניות המעו"ף כולן, אלא שבשעה האחרונה הצטרפו אליה שתיים נוספות: האחת - החברה לישראל שעולה ב-0.4%, במחזור של 14.6 מיליון שקל, כשברקע, נסוג סמי עופר, מבעלי השליטה בחברה, מהמו"מ עם המדינה על בז"ן. החברה לישראל מסרה כי אחרי שנתיים וחצי של התנהגות הפכפכה של המדינה בנושא בז"ן והתכחשותה להסכמים מחייבים החליטה החברה לישראל לשים קץ לענין ולא להמשיך במו"מ. גם כי"ל נהנית מעליה ובשיעור מרשים (לפחות ביחס למגמה הכללית) של 1.03% במחזור של 45 מיליון שקל - הרביעי בהיקפו בבורסה בת"א. בולטות גם מניות מכשתים אגן שיורדות ב-1.6% במחזור של 53 מיליון שקל - השני בהיקפו אחר מניות בנק הגדול במדינה. עוד במרכז המסחר היום באחד העם. מניות בזק צונחות ב-1.34% במחזור של 10 מיליון שקל. כשברקע, פורסם הבוקר בידיעות אחרונות, כי המדינה השלימה את מסמך היתר השליטה בחברה ועליו יחתמו הרוכשים החדשים, קבוצת סבן-אייפקס. מהעיתון נמסר, כי עם השלמת ההיתר, הושלמה בפועל הפרטת החברה. ואחרונה - קבוצת דלק. מניות הקבוצה, אשר בשליטתו של איש העסקים יצחק תשובה, נסחרות בירידה של 0.33%, על אף החששות כי סופת ההוריקן ריטה תפגע בטקסס, שם לקבוצה בית זיקוק אותו רכשה לפני חודשים מספר. בבית ההשקעות גאון העריכו היום, כי במידה ויפגע בית הזיקוק של החברה, פעילותה עשויה להפגע וכמו כן הנפקת דלק USA עלולה להדחות. יחד עם זאת, הם העריכו גם, כי אם תפגע הסופה בבתי זיקוק אחרים, קבוצת דלק עשויה אפילו להנות מההשלכות שיהיו לכך.

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה
מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים?
הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.
וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.
הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה). מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.
על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה.
- הבינלאומי עם רווח שיא של 637 מיליון שקל ותשואה של 18.3% על ההון
- למה הבנקים זינקו והאם זה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:

מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א
הוועדה הארצית לתכנון אישרה הרחבת זכויות הבנייה בתחנות דלק לטובת עמדות טעינה מהירה ואזורי המתנה, כחלק מהיעד הלאומי למעבר מלא לתחבורה חשמלית עד 2050
מינהל התכנון אישר תיקון משמעותי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18), שיתאים את המרחב הציבורי לעידן הרכב החשמלי. השינוי יאפשר הרחבה והתקנה של עמדות טעינה מתקדמות, עם שילוב תשתיות בסטנדרט טכנולוגי עדכני ותכנון משולב בסביבה העירונית.
המהלך הוא חלק ממדיניות לאומית להאצת המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. במסגרת השינוי יתווספו זכויות בנייה לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ"ר, שיתמכו בטעינה מהירה של יותר מ־5 רכבים בו-זמנית. בנוסף, יינתנו זכויות נוספות של עד 20 מ"ר
ליצירת אזורי המתנה ושירות לנוסעים בזמן ההטענה.
בדיון השתתפו נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, לצד חברות דלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המפגש נערך שולחן עגול שעסק בהיבטים הכלכליים, התפעוליים והסביבתיים של המהלך,
תוך בחינת צורכי השוק בפועל.
משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב.
- זוז פאוור קורסת 70% מתחילת השנה - החברה חייבת טעינה מהירה
- המניה שמזנקת ב-38% ומה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי מינהל התכנון, "אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה".