האם לנפט מונופול על המדדים? וול סטריט פתחה באדום

לאחר שהמדדים הגיעו לשיאים שנתיים לפני כיומיים, מעיר הנפט את הדובים משנת החורף: סינרון נופלתב-7.4%, טבע יורדת ב-0.1%, אלווריון עולה ב-0.24%
יניב לפן |

בוול סטריט נפתח המסחר בירידות שערים. על רקע נתוני מאקרו מעודדים שהתפרסמו לפני תחילת המסחר ועוד נתון מרכזי בנוגע להיצע הכסף שאמור להתפרסם מאוחר יותר נפתח היום המסחר. מחירי הנפט מאיימים על עדר השוורים שהתפרץ בשבוע האחרון ומביאים בעקבותם את הדובים.

מדד הנאסד"ק פתח בירידה של 0.44% לשער של 2,206. מדד הדאו פתח בירידה של 0.3% לשער של 10,665.

אתמול העיקו על השווקים מחירי הנפט שהגיעו לשיא כל הזמנים של 62.5 דולר לחבית. אנליסטים מחפשים את התירוצים השבועיים שלהם לעליות במחיר. למשקיע הממוצע התירוצים לא עוזרים המחירים עולים כבר תקופה ארוכה, בעצם מאוקטובר 2004. חבית נפט נסחרת היום בעלייה של 0.7% במחיר של 61.28דולר.

מאקרו

מוקדם יותר היום פורסם נתון התביעות החדשות לדמי אבטלה. הנתון המעודד שפורסם לא מסוגל לגבור על כוחו הרב של מחיר הנפט. בדו"ח שנתפרסם היום דווח כי מספר האמריקנים אשר מילאו בקשות לדמי אבטלה בפעם הראשונה נפל בשבוע שעבר ל-312 אלף. ברחוב ציפו האנליסטים לעלייה ל315 אלף תביעות חדשות.

מחר, חשוב להזכיר, יתפרסם הנתון המשפיע ביותר מנתוני שוק העבודה - דו"ח התעסוקה לחודש יולי. בשווקים מצפים לתוספת משרות של 175 אלף לשוק העבודה האמריקני בחודש זה, לאחר שביוני נוספו לו 146 אלף משרות. שיעור האבטלה בכלכלה החזקה בעולם, שמתפרסם גם הוא במסגרת הדו"ח החודשי, צפוי, על פי ההערכות בשווקים, להיוותר גם החודש בגובה של 5%.

נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש יולי התפרסמו זמן קצר לפני פתיחת המסחר. הנתונים הצביעו על עלייה של 4% אל מול ציפיות האנליסטים ל-4.1%. וולמארט דיווחה על עלייה של 4.4% בדיוק כפי שצפו האנליסטים בוול סטריט.

ישראליות

מקרב המניות הישראליות בולטת היום גילת, אשר דיווחה אמש במהלך המסחר את דו"חותיה לרבעון השני. החברה דיווחה על ירידה של 10% בהכנסותיה ל-51 מיליון דולר לעומת 57.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, הציגה החברה ירידה בהפסד נקי לרמה של 500 אלף דולר או 2 סנט למניה, לעומת הפסד של 1.8 מיליון דולר ברבעון המקביל והפסד של 1.1 מיליון דולר ברבעון הקודם. גילת פתחה את המסחר בירידה של 0.32%.

סינרון דיווחה על תוצאות רבעוניות של הרבעון השני. הכנסות החברה זינקו ב-50.6% ל-20.1 מיליון דולר. הרווח פרפורמה של החברה זינק ב-43.7% ל-9.2 מיליון דולר או 34 סנט למנייה הגבוהה בסנט מהתחזיות בשווקים. ייתכן והנתונים הללו מגולמים במחיר כי המנייה פתחה את המסחר בירדיה של 7.4%.

אלווריון שפרסמה אתמול דו"חות רבעוניים מאכזבים בהם ציינה כי עברה להפסד רבעוני מעוררת עניין בפתיחת המסחר. לאחר שצללה מעל 13% במסחר אתמול פתחה אלווריון את יום המסחר בעלייה של 0.24%. האנליסטים של בנק ההשקעות CIBC מאוכזבים מהחולשה בעסקי החברה ולכן החליטו לחתוך את ההמלצה עבורה ל"תשואת חסר" על הסקטור, מ"נייטרלי".

ענקית הפרמצבטיקה טבע קיבלה היום המלצת "תשואת יתר" מהאנליסטית יסכה ארז מבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה. ארז עדכנה את מחיר היעד של טבע לגובה 37.5 דולר. היא סבורה, כי רכישת אייבקס מעמידה את טבע ביתרון תחרותי יוצא מן הכלל לקראת 2006, שתהיה שנה של קצב פקיעת פטנטים גבוה אך גם תחרות מחריפה. טבע פתחה את המסחר בירידות של 0.12%.

מגל מערכות הודיעה היום כי זכתה במכרז של משרד הביטחון להתקנת מערכות התראה אלקטרוניות בהיקף של 4.2 מיליון דולר וקיבלה במקביל אופציה ממשרד הביטחון להגדיל את החוזה ב-5 מיליוני דולרים נוספים. המנייה נסחרת בעלייה של 4.56%.

אלביט מערכות, ענקית מוצרי הבטחון הודיעה כי משרד ההגנה הבריטי יחד עם חברת תאלס חתמו עימה על חוזה לביצוע תוכנית ה-watchkeeper. אלביט מערכות תספק מל"טים מתקדמים לבריטניה. מניות אלביט מערכות פתחו את המסחר בעלייה של 2.74%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.