שבע חברות מתמודדות במכרז להקמת מתקן הטיפול החדשני בקולחי השפד"ן
המתקן המתוכנן יאפשר הרחבת הטיפול בשפכים והפקת מים באיכות גבוהה לחקלאות בנגב, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ושיתוף פעולה עם המגזר הפרטי
הוגשו שבע הצעות בהליך המיון המוקדם לתכנון, מימון הקמה והפעלה של מתקן טיפול משלים בקולחי השפד"ן. ועדת המכרזים הבין-משרדית לטיפול משלים בקולחי השפד"ן באגף החשב הכללי הודיעה היום על שבע הקבוצות שהגישו הצעה במסגרת המכרז הבינלאומי לתכנון, מימון הקמה והפעלה של מתקן טיפול משלים בקולחי השפד"ן.
הקבוצות אשר הגישו הצעתן במסגרת המיון המוקדם הן:
1. קבוצת שיכון ובינוי בע"מ ורימון שירותי ייעוץ וניהול בע"מ.
2. קבוצת טי.ג'י.דאבליו (TGW) אחזקות בע"מ ואדר סנהדריה בע"מ.
3. קבוצת בלוג'ן בע"מ ושפיר הנדסה אזרחית וימית בע"מ.
4. חברת אלקטרה בע"מ.
5. קבוצת מנרב בע"מ ופלגי מים בע"מ.
6. חברת איי.די.אי (IDE) נכסי מים בע"מ.
7. קבוצת ברן בע"מ.
המתקן, שיהיה ייחודי וראשון מסוג בארץ ובעולם, יעניק טיפול משלים לקולחי השפד"ן ויביא אותם לרמת איכות גבוהה באמצעות שרשרת טיפול כימית וביולוגית, באופן שיאפשר לספק מים נוספים להשקיית החקלאות בנגב, זאת לאור מיצוי הקיבולת לטיהור השפכים דרך מאגרי ההחדרה באמצעותם מטופלים כיום קולחי השפד"ן. המתקן, אשר יוקם בשיתוף המגזר הפרטי בשיטת ה-PPP, ירחיב את קיבולת הטיפול הכוללת בהיקפי השפכים, והוא צפוי לטפל בהיקף של כ-50 מיליון קוב מים קולחים בשנה, ולגדול במספר שלבים לאורך השנים ולהגיע עד להיקף מוערך של כ-170 מיליון קוב מים קולחים בשנה בתום תקופת ההסכם שתחול 24 שנים ו-11 חודשים ממועד הענקת הזיכיון.
המיון המוקדם פורסם בחודש אוגוסט 2024 על ידי ועדת המכרזים המשותפת לטיפול משלים בקולחי השפד"ן באגף החשב הכללי המורכבת מנציגי משרד האוצר, משרד האנרגיה והתשתיות, חברת מקורות, רשות המים, וחברת ענבל.
- הגירעון נותר יציב - 5.2% מהתוצר
- הכנסות המדינה ב-2024 צמחו ב-10.5% - 485 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשב הכללי, מר יהלי רוטנברג: "מתוך הסתכלות ארוכת טווח והצורך במתן מענה משלים לטיפול בקולחי השפד"ן, פרסמה המדינה מכרז PPP להקמה ותפעול של מתקן טיפול ראשוני וייחודי מסוגו בעולם. הגשת 7 הצעות בתקופה זו מבטאת אמון במשק הישראלי ותוביל להמשך השקעה ופיתוח תחום התשתיות, דבר שמוביל לצמיחה כוללת של המשק הישראלי. צעד זה יוביל בין היתר להסרת חסמי דיור משמעותיים, הנובעים מעיכובים בהקמת והרחבת תשתיות ביוב ויאפשר הוזלת מחירי הדיור בטווח הארוך".
מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, מר יוסי דיין: "משרד האנרגיה והתשתיות פועל להרחבת השימוש במי קולחים בסקטור החקלאי בישראל כחלופה לשימוש במים שפירים. הרחבת המתקן באזור השפד"ן תאפשר לקלוט שפכים בכמויות גדולות יותר וטיהורם יאפשר למדינה להפיק מי קולחים באיכות גבוהה לשימוש חקלאי. ללא שימוש החקלאי בשפכים המטוהרים, מדינת ישראל היתה נדרשת למציאת פתרונות יקרים יותר לסוגיה הסביבתית של סילוק הקולחים, וכן להשתמש במים שפירים יקרים כחלופה למי הקולחין. מדובר במהלך בו תכנון אסטרטגי בתחום התשתיות יכול להניב מספר תועלות לכלכלה ולחברה בישראל".
מנהל רשות המים, מר יחזקאל ליפשיץ: “הקמת המתקן החדש לטיפול משלים בקולחי השפד״ן היא צעד אסטרטגי לעתיד משק המים בישראל. המתקן יאפשר לנו להרחיב את היצע המים המושבים לחקלאות בנגב, תוך שמירה על הסביבה ועמידה בסטנדרטים המחמירים בעולם. זהו חלק בלתי נפרד מהחזון שלנו להבטיח את קיימות משק המים בישראל ולחזק את הביטחון התזונתי והחקלאי של המדינה.”
- מחיר הדלק מתייקר ל-7.16 שקלים לליטר - שיא מאז אפריל; וגם - איך חוסכים בהוצאות על דלק?
- עמק המעיינות ובית שאן מתחברים לגז הטבעי
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- עמק המעיינות ובית שאן מתחברים לגז הטבעי
מנכ"ל חברת מקורות
מים בע"מ, מר עמית לנג: "מקורות יזמה את הפתרון הטכנולוגי המתקדם של המתקן, הוכיחה את יישומו באמצעות פיילוט מוצלח ותקבל לידיה את ניהול הזכיון והתפעול הכולל של מערכת השפדן הכוללת גם את אגני ההחדרה והמתקן החדשני שיזמה. ניהול ופיתוח מתקדם של תשתיות מים להשבה הוא
מרכיב קריטי בפיתוח צרכי החקלאות והתעשייה, מהלך שיתרום להבטחת עתיד המים של ישראל".

מחיר הדלק מתייקר ל-7.16 שקלים לליטר - שיא מאז אפריל; וגם - איך חוסכים בהוצאות על דלק?
בלו גבוה יותר, ירידה בשער הדולר ועלייה במחירים בעולם דוחפים את הנהגים להוצאה גדולה יותר – חודש אחרי שהדלק ירד לשפל של שנה וחצי
הלילה בחצות, מחיר הדלק יתעדכן כלפי מעלה. ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעלה ב־9 אגורות ויעמוד על 7.16 שקלים לליטר. העדכון מגיע לאחר שבחודש שעבר נרשמה ירידה למחיר של 7.07 שקלים – השפל הנמוך ביותר מזה כשנה וחצי. כעת, המחיר חוזר למגמת עלייה ומשלים טיפוס לשיא מאז אפריל, אז עמד המחיר על 7.31 שקלים לליטר.
על פי הסבר משרד האנרגיה, ההתייקרות הנוכחית נובעת מכמה גורמים מצטברים: עליית מס הבלו העלתה את המחיר ב-6 אגורות לליטר, מחיר הדלק הבינלאומי הוסיף 3 אגורות לליטר, ירידה בשער הדולר קיזזה חלקית אך לא מנעה את ההתייקרות, ועדכון מרווח השיווק תרם לעלייה נוספת.
בת שבע אבוחצירה, מנהלת מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות, ציינה כי גם עליית שכר המינימום תרמה להעלאת תוספת השירות בתחנות מלאות ב-1 אגורה נוספת, ל-25 אגורות לליטר.
מחירי הדלק בישראל מתעדכנים אחת לחודש על פי פרמטרים בינלאומיים ומקומיים. מאז מאי נרשמה תנודתיות גבוהה: במאי המחיר עמד על 7.13 שקלים, ביוני ויולי נשמרה יציבות סביב רמה זו, באוגוסט נרשמה ירידה ל-7.07 שקלים - השפל של שנה וחצי, ועכשיו בספטמבר עלייה ל-7.16 שקלים. הציבור מקבל תחושה ברורה של חוסר יציבות, המחירים נעים מעלה ומטה, אך יוקר המחיה נותר גבוה וההוצאות על רכב פרטי אינן יורדות.
- הדלק יוזל ב-8 אג׳; לרמה הנמוכה מאז תחילת 2024
- מחיר הדלק יעלה קלות בלילה שבין שבת לראשון ל-7.14 שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס הבלו מהווה מעל שליש מהמחיר לצרכן. בכל עדכון חודשי, כמה אגורות נוספות בבלו מתגלגלות ישירות לנהגים. מעבר לכך, התייקרות הדלק משליכה על כלל המשק - מחירי הובלה, מוצרים ושירותים. המשמעות היא תרומה נוספת לאינפלציה שעלולה להכביד על מדד המחירים לצרכן בחודשים הקרובים.