צחוק מעבודה: ועדת הכלכלה מבטלת החניה חינם בערים - אבל הרשויות יוכלו להחריג ולתת פטור סמוך לבית - למרות ששם עיקר הבעיה
הציבור הישראלי רוכש עוד ועוד מכוניות, כאשר בכל שנה בשנים האחרונות עולות לכביש כ-300 אלף מכוניות בכל שנה. המשמעות היא שהצפיפות בכבישים עולה, וכמובן - גם במקומות החניה.
למעשה רכב עומד יותר מ-95% מהזמן והעובדה שלא משלמים על חניה ברחוב (בניגוד לתשלום על חניה פרטית שנמצא בתוך השטח הפרטי ומשולם כחלק מהארנונה) גורמת לכך שכאשר אנשים קונים רכב חדש הם לא לוקחים בחשבון את העובדה שמקומות החניה מוגבלים וכל אחד קונה רכב בלי לחשוב על כך שהוא פוגע ברווחה של כולם.
הממשלה מנסה כעת לטפל - ולו חלקית - בבעיה, ובמסגרת חוק ההסדרים מנסה לקדם תשלום של אגרות גודש במרכז הארץ וכן ביטול של הטבת ה'חניה חינם' במרכזי הערים.
ועדת הכלכלה אישרה לבטל את המחיר המרבי לשעת חניה והאפשרות לתת חניה חינם בכל רחבי העיר לתושבי הערים ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים. עוד קבעה הוועדה כי הפער בין מחיר לשעת חניה שישלם תושב חוץ למחיר לתושב עיר לא יעלה על 30%.
- סמוטריץ' הודיע על הממונה על התקציבים החדש
- הפסקת האש בין הקואליציה לאופוזיציה נגמרה: ח"כ גפני קורא: "גלו אחריות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי ההחלטה, שתקודם במסגרת חוק ההסדרים, המחיר המרבי על חניה, שעומד היום על 6.3 שקלים לשעה, יבוטל החל מתחילת השנה הבאה, ועיריות יוכלו לקבוע מחיר גבוה יותר - כדי לעודד אנשים לוותר על הרכב הפרטי, שממילא עומד 95% מהזמן. עירייה שהחליטה לקבוע את מחיר החנייה בהתאם למחיר המרבי, ולא נקבה במחיר מוחלט, תמשיך לגבות 6.3 שקלים לשעה, צמוד למדד, עד שמשרד התחבורה יקבע תקנות בעניין.
ביטול החניה חינם: בערים עם יותר מ-40 אלף תושבים. העיריות יוכלו לתת פטור מתשלום באזור המגורים
באשר לביטול חניה חינם לתושבים בכל רחבי העיר והגבלתה לאזור המגורים בלבד, נקבע כי ההוראה תחול רק ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים. הרשויות הללו יצטרכו להסדיר, תוך שלוש שנים, אזורים בהם יוענק פטור מתשלום חניה לתושב אותו אזור בלבד. רשות שלא תסדיר את אזורי החניה לא תוכל לפטור את תושביה מתשלום, או לחילופין לא תוכל לגבות תשלום על חניה. שרת התחבורה, בהתייעצות עם שרת הפנים, תהייה רשאית בזמן הזה לקבוע תנאים ואמות מידה לקביעת אזורי חניה, ואלו יחולו על רשויות שלא יסדירו את הנושא תוך שלוש שנים.
אבל איפה הבעיה? הבעיה היא שהמקום הבעייתי ביותר הוא מתחת לבית. מצוקת החניה נובעת מכך שכל אדם רוכש רכב בלי לחשוב על כך שלמעשה הוא יתפוס מקום חניה ברחוב, ושלמעשה הוא מטיל עלות כלכלית על כל הסביבה, ופוגע ברווחה של כולם. יש בכך אין ספור עיוותים:
- ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
- כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים
1. לאדם שמסיים תמיד לעבוד מוקדם יש מקום חניה ואילו לאדם שמסיים יותר מאוחר אף פעם אין חניה.
2. לאדם שיש חניה פרטית - הוא משלם ארנונה על החניה הפרטית שלו, אבל אם הוא יחנה ברחוב הוא לא ישלם. איפה ההיגיון הפנימי בכך?
3. אנשים שיש להם חניה לפעמים חונים בחוץ כדי 'לשמור' את החניה לחבר שלהם או לאחרים ובכך מונעים מאחרים לחנות שם.
ויש עוד.
אז מה עושה ועדת הכלכלה? מאשרת למציאות הזו להימשך וקוראת לזה פתרון. כל הכבוד.
בוועדת הכלכלה מסבירים בתגובה לשאלת ביזפורטל כי זה 'הרע במיעוטו' וכי אם היו נכנסים לנושא לעומק היו צריכים להפריד בין ערים במרכז הארץ שיש בהן מצוקת חניה ולכן צריך להפעיל מדיניות נוקשה יותר, לבין ערים בפריפריה שבהן אין מצוקת חניה ושם אין טעם לבטל את האפשרות לחנות בחינם. או אולי אפילו להוציא את הנושא מחוק ההסדרים - ואז היה הרבה יותר מסובך להעביר את זה כחוק רגיל, וכי אם משרד התחבורה יראה בעתיד שההצעה שאושרה לא פותרת את הבעיה (והיא לא, כי הרי לשיטת הוועדה הסיבה למצוקת החניה במרכזי הערים בגוש דן היא שהתושבים שגרים בקצוות הערים הגדולות נוסעים במהלך היום למרכז העיר ותופסים בכך מקומות חניה לתושבים של מרכז העיר. אבל האמת היא שמצוקת החניה קיימת גם בשעות הערב והלילה - כך שהטיעון הזה לא נכון) הוא יוכל להביא חקיקה חדשה בנושא.
האם במשרד התחבורה יהיו מסוגלים לעשות את מה שלא עשו עשרות שנים? כנראה שלא, אבל ועדת הכלכלה גלגלה את תפוח האדמה הלוהט אל ראשי הערים - ואלה לא יקחו על עצמם את הסיכון להכעיס את התושבים שלהם ולבטל להם את החניה בחינם באופן גורף - מכיוון שהם לא ייבחרו שוב.
וכזכור, רק לאחרונה ראש עיריית ת"א רון חולדאי רצה להגביל את תווי החניה בחינם לתושבים, אבל בסופו של דבר הם יוגבלו לשתי מכוניות למשפחה - במקום לרכב אחד למשפחה - כיוון שחולדאי לא מסוגל ולא רוצה לקבל החלטה שאולי תעלה לו בכסא.
אלו עוד הסתייגויות קיבלה הוועדה?
בנוסף, עלו בוועדה נושאים נוספים. ח"כ סמי אבו שחאדה ביקש להסתייג מההצעה לבטל את קביעת המחיר המרבי, ואמר כי ישראל היא לא לונדון או ניו יורק, לא באיכות התחבורה הציבורית ולא ברמת ההכנסה לנפש. לכן הוא הציע כי התעריפים יקבעו לא על ידי הרשויות, אלא על ידי שרת התחבורה או באישור ועדת הכלכלה.
רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, אמר בתגובה כי בגלל שהחניה לא מתומחרת נכון נוצר גודש במרכזי הערים, ואם נמתין עד שהתחבורה הציבורית תהיה מושלמת נפספס צעדים שיכולים להשפיע על המצב. הצעתו של ח"כ אבו שחאדה לא התקבלה, והוא ביקש להעלותה במליאה.
ח"כ אורי מקלב ביקש להתייחס לפער בין המחיר ישלמו תושבי העיר לבין מחיר שייגבה מתושבי חוץ, והזהיר מהפקעת מחירים ומפגיעה בתושבי חוץ. הוא הזכיר כי הציע שהפער יעמוד על 20-25%. היו"ר מיכאל ביטון אמר בתגובה כי שוחח עם נציגי הרשויות וכי הם מעוניינים בפער מעט גדול יותר, וביקש לקבוע אותו על 30%. הוא הוסיף כי ההצעה לא תפתור את כל בעיית הפקקים, אך תסייע בהורדת עומסים מלב הערים ותאפשר חניה חינם לתושבי הערים בשכונות המגורים שלהם, שהיא מרחב החיים שלהם.
הוועדה אישרה כי רשות מקומית שתקבע הסדר חניה שכולל מחיר שונה לתושב ולמי שאינו תושב, תחויב להגביל את הפער הזה בעד 30%. רשות שתחליט שלא לגבות כלל תשלום על חניה לא תוכל לגבות גם מתושבי חוץ, אך אם נתנה פטור מסוים לתושביה, בחלק מהזמן, אז תעריף החניה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב פנים. ח"כ איתן גינזבורג התנגד לכך ואמר כי זו התערבות גדולה מדי בסמכויות הרשויות המקומיות. הוא הציע לאפשר חופש בעניין זה לרשויות, ואמר כי גם לרשות יש אינטרס שיבואו אליה תושבי חוץ כדי להגביר את פעילות הכלכלה העירונית.
ח"כ אופיר כץ התייחס לכך שלרשויות ניתנו 3 שנים להשלים את ההסדר, והביע חשש מכך שבשל הזמן הרב שיחלוף יהיו רשויות שישכחו לטפל בנושא. הוא הציע כי חצי שנה לפני תום המועד שניתן לרשויות לקבוע הסדרי חניה בעצמן ישלח להן משרד התחבורה תזכורת והצעתו התקבלה.
כמו כן, במהלך הדיון ביקש מלצר להבהיר כי לאחר תום 3 שנות ההיערכות ולאחר ששרת התחבורה תקבע אמות מידה לקביעת אזורי חניה, רשות שתרצה לשנות את ההסדר שקבעה תצטרך להתאימו לאותן אמות מידה שתקבע השרה. היו"ר ביטון סיכם ובירך על עוד נושא בפרק התחבורה אותו מאשרת הוועדה מתוך חוק ההסדרים, לקראת אישור תקציב המדינה.
- 9.כמות הרכבים לא תפחת 20/10/2021 15:23הגב לתגובה זוכל עוד אין תחבורה ציבורית ראויה כמות הרכבים הפרטיים לא תפחת. יש מהלכים שנעשים (רכבת קלה, מטרו בעתיד) אבל בשנים הקרובות המצב לא ישתנה, בטח לא מהותית. אי אפשר להתנהג כאילו זה ניו יורק כאן, כשהתחבורה הציבורית היא ברמה של מוזמביק. עד לשינוי דרמטי במצב הזה, כל אגרת גודש או גביית מיסי חניה (ובטח מתושבי העיר) היא פשוט עושק, ולא תביא לשינוי כלשהו חוץ מריקון כיסי האזרחים.
- 8.אסי 20/10/2021 07:50הגב לתגובה זולמה לא ממסים אותם? חובה להכניס חוק שרכבים של בתים עם חניות פרטיות לא יכולים להחנות בכחול לבן, קרי אין להם תו חניה עירוני!
- 7.משה 19/10/2021 13:55הגב לתגובה זואני מאמין שהבקורת תהיה חריפה מאוד והם יתקפלו
- 6.אמנון 19/10/2021 11:41הגב לתגובה זומי ששולט בכל דבר במדינה זה האוצר! הם הולכים נגד העם!!! הם לא נבחרו בבחירות אבל הם שולטים בפוליטיקאים ע"י שוחד וסנקציות וככה הם משיגים שליטה במדינה!
- 5.משה K 18/10/2021 18:50הגב לתגובה זומענין שתמיד זה נגמר בהעלאה של דמי החניה וגאון אשר ידע לפרש את ההחלטות המסובכות. ודבר שמאד מרגיז במדינתנו ..הגדלת הפערים ואי השיוויון בין האזרחים(_מקומי ואורח) מדוע לא דנו לדוגמא בהפסקת תשלום דמי החניה החל משעה 1900 בכל הארץ ? חניה חופשית בסופי שבוע ? קחו דוגמא מראש עירית חולון - חניה חופשית לכל אזרחי המדינה בלי הפליה !!
- 4.ממשלת זבל 18/10/2021 15:44הגב לתגובה זונעשה בלחץ של ראשי הערים כדי להוציא עוד כסף מהתושבים
- 3.אבי 18/10/2021 14:23הגב לתגובה זואיזה כיף בממשלה הזאת - לכל בעיה פתרון בדמות העלאת מסים -- כשההסבר האמיתי הוא הצורך להשלים את כספי שוחד הבחירות לעבאס בסך 53,500,000,000 ש"ח (לא טעות כמות האפסים - בדיוק כמו בממשלה 8 סיעות של אפסים )
- 2.תעזבו את הרכב 18/10/2021 14:22הגב לתגובה זותעזבו את הרכב, ותלכו ברגל, ותעבדו מהבית יותר בריא
- 1.ח-ר-א ממשלה 18/10/2021 14:01הגב לתגובה זואיןן ספק ממשלת ריפוי.. לך הביתה!!
טויוטה (יצרן)רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?
כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק, הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב
כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים.
הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?
לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.
מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?
במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.
האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?
ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.
מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.
המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.
אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).
מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.
אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.
Revers Accounting
כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.
- מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות
- 170,000 ש"ח זה ה 135,000 החדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.
