שב"א - מלכת התשלומים של ישראל
איך שב"א מתכננת להפוך את התשתית הלאומית שלה למנוע צמיחה עסקי בעידן הדיגיטלי, ומהם המהלכים שיבטיחו לה יתרון תחרותי בשוק המשתנה?
שירותי בנק אוטומטיים (שב"א) שירותי בנק אוטו 0% הוקמה בשנת 1978 במטרה לספק שירותי כספומטים לבנקים הגדולים בישראל, כך שלקוחות כל הבנקים יוכלו למשוך מזומנים מכל כספומט ברחבי הארץ. בהמשך, החברה חיברה את הבנקים בישראל לרשת SWIFT העולמית. שב"א התפתחה והקימה את התשתית למערכת הסליקה והעסקאות בכרטיסי אשראי, שהיא כיום ליבת פעילותה בישראל.
ייחודה של שב"א בתשתיות סליקת כרטיסי האשראי הוא שבניגוד למדינות רבות בהן נעשה שימוש בתשתיות סליקה בינלאומיות כמו מאסטרקארד, ויזה, אמריקן אקספרס ודיינרס, בישראל תשתית הסליקה כולה נמצאת בשליטתה של שב"א.
השלב המשמעותי הבא בהתפתחות שב"א היה בעקבות מסקנות ועדת שטרום, שקבעה כי על הבנקים להיפרד מחברות כרטיסי האשראי ולהפחית את אחזקותיהם בשב"א ל-10% כל אחד. כתוצאה מכך, נמכרו 20% ממניות שב"א לחברות ויזה ומאסטרקארד הבינלאומיות. בשנת 2019, שב"א הונפקה לציבור, ואבן דרך נוספת התרחשה בשנת 2020 עם אימוץ תקן EMV בישראל. מהלך זה, יחד עם חוקים לצמצום השימוש במזומן, הביא לעלייה משמעותית בשימוש בכרטיסי אשראי בקרב הציבור הרחב.
איך עובד תהליך הסליקה?
תהליך הסליקה, אם כי לעיתים מורכב להבנה, כולל מספר שחקנים מרכזיים שפועלים יחד כדי לאפשר עסקאות באשראי. נתחיל בזיהוי תפקידי המפתח:
מחזיק הכרטיס – האדם או התאגיד שמשתמש בכרטיס אשראי בהתאם להסכם עם המנפיק, למשל לקוח שנעזר בכרטיס ישראכרט לתשלום.
בית העסק – הישות שמכבדת את הכרטיס כאמצעי תשלום למוצרים או שירותים, בין אם בעסק פיזי או מקוון, כך שבית העסק מקבל התחייבות תשלום מחברת האשראי.
מנפיק הכרטיס – הגוף הפיננסי שמנפיק את הכרטיס ומנהל את מסגרת האשראי, אם קיימת, כמו בנקים ומוסדות פיננסיים, ואחראי לאשר או לדחות עסקאות. המנפיקים הגדולים כיום בישראל עם הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.
- שבא מציגה עלייה בהכנסות אך שחיקה ברווח התפעולי
- שבא: הכנסות של 39 מ' שקל ברבעון, רווח של 15.6 מ' שקל, זינוק של 35%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סולק – הגוף שמאפשר לבית העסק לקבל תשלומים בכרטיסי חיוב ומשלם לבית העסק את התשלומים עבור העסקאות. דוגמאות לסולקים בישראל הן ישראכרט, כאל ומקס.
שב"א – החברה אותנו מסקרים מפעילה את מתג כרטיס החיוב שהיא מערכת טכנולוגית שמאפשרת אישור, איסוף וניתוב של עסקאות בין כל השחקנים המעורבים שתיארנו למעלה.
התהליך נראה כך :
בכדי שבתי עסק יוכלו לאפשר תשלום באמצעות כרטיסי אשראי, עליהם להתקשר עם סולק אחד לפחות. בכל תשלום, כאשר כרטיס האשראי "מגוהץ" בבית העסק, החיוב מועבר לאישור במרכז שב"א, שהיא המערכת המרכזית האחראית לניהול ואישור עסקאות כרטיסי אשראי בישראל. שב"א פונה אל מנפיק הכרטיס (למשל הבנק או חברת האשראי) לקבלת אישור לעסקה. במידה והעסקה מאושרת, שב"א מעדכנת את הסולק, והמנפיק מחויב להעביר את הכסף לסולק, אשר בתורו מעביר את התשלום לבית העסק.
תהליך זה מתרחש כאשר קיימת הבחנה בין הגורמים המעורבים בתהליך – המנפיק, שאחראי להנפקת הכרטיס, והסולק, שמנהל את תהליך התשלום עם בית העסק. מודל זה נקרא "מודל ארבעת השחקנים", משום שהוא כולל ארבעה גורמים: הלקוח, בית העסק, המנפיק והסולק. במודל זה מתווספת עמלה נוספת בשם "עמלה צולבת", המחולקת בין המנפיק והסולק. עמלה זו מכסה את עלות הבטחת העסקה מצד המנפיק, ומאפשרת לסולק לוודא כי בית העסק יקבל את כספו – גם במקרים של חדלות פירעון או זיוף.
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- הרווחים של הבנקים - מה גרם לקפיצה הגדולה ולמה יש סיכוי שהם יעלו בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות...
להלן תרשים שמתאר את התהליך :

שב"א היא התשתית לחיבור העסקים לאשראי
נסכם ששב"א מהווה את התשתית שמחברת בין כל עסק בישראל, פיזי או אינטרנטי, לכל מנפיק כרטיס אשראי – בין אם הוא בנק או חברת כרטיסי אשראי – ולסולק.
בהמשך להקדמה, אציין מספר נקודות קריטיות שהיו וימשיכו להיות מנועי צמיחה משמעותיים לשב"א ולשיפור אימוץ אמצעי התשלום בישראל:
1.תקן EMV: אימוץ התקן הפחית משמעותית את הסיכון להונאות בכרטיסי אשראי, מה שהעניק לבתי העסק יותר ודאות וביטחון במערכת.
2.ארנקים דיגיטליים: פתרונות כמו אפל פיי וגוגל פיי הפכו את התשלום בכרטיסי אשראי לנגיש יותר מאי פעם, כולל עבור עסקאות קטנות כמו רכישת קרטון חלב במכולת. זה הוביל וימשיך להוביל לעלייה משמעותית בכמות העסקאות, ומכיוון ששב"א גובה עמלה עבור כל פעולה ללא תלות בגודל העסקה ההכנסות שלה צפויות לגדול בהתאם.
3.חקיקה לצמצום השימוש במזומן: חוקים שנחקקו בשנים האחרונות כחלק מהמאבק בהון השחור עודדו את השימוש בכרטיסי אשראי וחיוב, ובכך תרמו להגדלת מספר העסקאות במערכת.
ממה שב"א מרוויחה כסף?
תחת התשתיות שלה, שב"א מספקת מספר שירותים מרכזיים שבגינם היא גובה תשלומים:
1.חיבור מסופים למתג כרטיסי חיוב: החברה גובה תשלום חודשי קבוע עבור כל מסוף שמותקן בבית עסק, ומשמש לניהול נתוני המסוף. את התשלום החברה גובה מהסולקים בהתאם לחלקם היחסי בשימוש במסופים. מאז אימוץ תקן ה-EMV בישראל, עסקים פיזיים נדרשים להתקין קורא כרטיסים שמאפשר את זיהוי הכרטיס והזנת קוד סודי. גם עבור שירות זה החברה גובה תשלום חודשי קבוע. נכון לסוף שנת 2023, הותקנו בישראל 262,000 מסופים ו-209,000 קוראי כרטיסים (PIN PAD). החברה גובה 14.5 שקל עבור כל מסוף מחובר, ו-6 שקל נוספים עבור כל קורא כרטיסים.
2.שירותי אישור, איסוף עסקאות וממשק התחשבנות: במסגרת שירות זה, שב"א מעבדת עסקאות בכרטיסי חיוב, ומקשרת בין בתי העסק, מנפיקי הכרטיסים והסולקים. העסקאות מתבצעות דרך המסופים, וישנם שני סוגי עסקאות מרכזיים עם שלושה סוגי עמלות:
עסקת ON US: עסקה שבה מנפיק הכרטיס הוא גם הסולק (לדוגמה, כרטיס של ישראכרט שגם מבצע את הסליקה).עסקת NOT ON US (סליקה צולבת): עסקה שבה הסולק ומנפיק הכרטיס הם גופים שונים (לדוגמה, כרטיס של MAX וסליקה של ישראכרט).
קיימות שלוש עמלות מרכזיות:
א. עמלת איסוף עסקה: עמלה זו נגבית בכל פעולה בכרטיס חיוב, ללא תלות בגודל העסקה וללא קשר אם המנפיק הוא גם הסולק.
ב. עמלת אישור עסקה: עמלה זו נגבית כאשר מנפיק הכרטיס והסולק הם גופים שונים. בדרך כלל, היא תלויה בפרמטרים נוספים, כמו גודל מינימלי של העסקה שנקבע על ידי הסולק.
ג. עמלת ממשק התחשבנות: עמלה זו נגבית בכל עסקה בה המנפיק והסולק הם גופים שונים. החברה מבצעת את חישוב סך הזיכוי בעסקאות צולבות ומבצעת את ההתחשבנות בפועל דרך מערכת זה"ב של בנק ישראל.
עמלות האיסוף והאישור נגבות מהסולק, בעוד שעמלת ההתחשבנות נגבית הן מהסולק והן מהמנפיק. העמלה הממוצעת לכלל העמלות הללו היא 2.43 אגורות לפעולה. נכון לשנת 2023, בוצעו 2.2 מיליארד תנועות חיוב, בהשוואה ל-1.6 מיליארד בשנת 2020 (צמיחה שנתית ממוצעת של 11%).
3.שירותי מתג ATM – אישור והתחשבנות
במסגרת פעילות זו, שב"א מחברת בין המערכות שלה לרשתות ה-ATM של הבנקים, במטרה לאשר פעולות כמו משיכת מזומנים וקבלת מידע דרך מכשירי ATM ברחבי הארץ, ללא קשר לבנק בו מנוהל חשבונו של הלקוח או הבנק אליו שייך ה-ATM. החברה מעבירה בקשות לאישור משיכות ומבצעת בדיקות יתרת חשבון עבור בעלי כרטיסי חיוב. בנוסף, שב"א אחראית על ביצוע ההתחשבנות בין הבנקים השונים בעקבות פעולות אלו.
עבור כל בקשה במכשיר ATM, החברה גובה תשלום הן ממנפיק הכרטיס והן מהבנק המתפעל את ה-ATM (אם הם גופים שונים), ובנוסף גובה עמלת התחשבנות כאשר מדובר בגופים נפרדים. בשנת 2023 בוצעו במסגרת שירות זה 62 מיליון תנועות.
לצד שירותים מרכזיים אלו, שב"א מספקת גם שירותים נוספים שאינם מהווים מנוע הכנסות משמעותי, כמו פיתוח מערכת התוכנה למסופים בשם "אשראית", בדיקות לאישור מכשירי POS ו-PIN PAD לתקן EMV, ועוד מגוון רחב של שירותים נוספים.
כעת נשאלת השאלה: כיצד, למרות האימוץ המואץ של אמצעי תשלום דיגיטליים, הרווח התפעולי של שב"א לא גדל בשנים האחרונות? התשובה טמונה בהחלטה שהתקבלה בשנת 2021, לפיה הוחלט על הפרדה בין שב"א לבין מס"ב (מס"ב היא חברה אחות של שב"א שבעבר הן חלקו משאבים תפעוליים ואפילו מנכ"ל משותף.
למעשה אם שב"א היא התשתית לשימוש בכרטיסי אשראי בישראל, אז מס"ב היא התשתית להעברות בנקאיות בישראל), שהיא חברה אחות של שב"א. שתי החברות חלקו בעבר תשתיות מחשוב ותפעול וכוח אדם משותפים. ההפרדה הזו הובילה לעלייה משמעותית בהוצאות התפעוליות של שב"א, שהגיעו לשיא בשנת 2024, במקביל להשקעה מסיבית בחידוש תשתיות, מעבר לענן והכנת החברה להפיכתה לחברה עסקית שמוכרת מוצרי ערך מוסף על גבי התשתית שלה.
ניתן לראות שההפרדה ממס"ב בלבד תורמת להוצאות התפעול של שב"א בין 13 ל-15 מיליון שקל נכון לשנת 2024, ומכאן ואילך ההוצאות אינן צפויות לצמוח בצורה משמעותית. בנוסף, ההשקעות בתשתיות, בכוח אדם, בשיפור ההמשכיות העסקית, באבטחת הסייבר, ובמערך המכירות שנועד לתמוך במנועי הצמיחה של החברה, הפכו את שב"א מחברה שהציגה מנוף תפעולי משמעותי לחברה שחווה דעיכה ברווח התפעולי למרות צמיחה בהכנסות.
עם זאת, כיום, כאשר רוב ההוצאות כבר מאחורינו, ניתן לצפות לחזרת מנוף תפעולי משמעותי. הסיבה לכך היא שבחברה כמו שב"א, רוב ההשקעות הן בהוצאות קבועות הקשורות למערכות החברה, וכל עיבוד נוסף של עסקה מתבצע בעלות שולית נמוכה מאוד. בטבלה המצורפת ניתן לראות את המנוף התפעולי בין השנים 2018 ל-2020, ולאחר מכן את השינוי בהוצאות בעקבות הפרדת מס"ב וההשקעות בין 2021 ל-2023, ואת השיפור המתחיל להופיע מתחילת השנה הנוכחית.

מחברה תפעולית לחברה עסקית
כעת, לאחר שהבנו את פעילות החברה, השינויים שעברה בשנים האחרונות וערוצי ההכנסה המרכזיים שלה, נבחן את מנועי הצמיחה שלה. בשיחת המשקיעים הראשונה של החברה בשנת 2023, הגדיר מנכ"ל החברה את החזון להפוך אותה מחברה תפעולית לחברה עסקית. במסגרת השינוי האסטרטגי הזה, החברה פיתחה מספר קווי מוצרים חדשים המיועדים לקהלים נוספים מעבר ללקוחות העיקריים שלה – חברות כרטיסי האשראי המשתמשות בתשתיות ובמידע של החברה לצורך פעילותן השוטפת.
1.שב"א אינסייט – במסגרת שירות זה, החברה עושה שימוש במידע שלה, הנצבר כפלטפורמה לאומית בתחום תשלומי האשראי, ומעבירה אותו על גבי פלטפורמת ענן לגופים עסקיים, ממשלתיים או מוניציפליים. לדוגמה, החברה יכולה למכור נתונים על תנועות תשלומים של בית עסק (בהסכמתו), כדי שגוף פיננסי יוכל לבצע חיתום מדויק.
עוד דוגמה לשימוש במידע היא עירייה שתרכוש נתונים כדי להבין כיצד עבודות בכבישים משפיעות על הפעילות העסקית באזור. קניונים יכולים לרכוש מידע מפולח לפי קטגוריות כמו מזון, ניהול ועוד, כדי להעריך את הביצועים שלהם ולבדוק האם פרסומים מצליחים. חברות קמעונאיות יכולות לנתח נתונים אזוריים כדי להבין אם החולשה במכירות נובעת מאזור מסוים או רק מהן. המידע האיכותי והייחודי הזה נגיש אך ורק לשב"א, שכן היא עוסקת בעיבוד של כל תנועות האשראי בארץ.
2. שב"א ארנה: זהו מרקט פלייס לשירותים נוספים המבוססים על תשתית התשלומים של החברה. דרך שב"א ארנה, החברה מציעה למשתמשי המערכת שירותים נוספים בתשלום, כמו:
שירות 3DS: שירות לעסקאות אינטרנטיות המפחית את הסיכון להונאות ברשת. המערכת שולחת קוד אימות בזמן אמת על מנת לזהות את הרוכש, וכך מפחיתה הונאות והכחשות עסקה.
פתרון Tap on Phone: מאפשר להפוך סמארטפון למסוף תשלום, ומיועד לעסקים קטנים או לצרכים כמו מסעדות, בהן המלצרים יכולים לגבות תשלום ישירות באמצעות הסמארטפון. בעתיד, החברה תפתח עוד אפליקציות ושירותים למשתמשי המערכת, כולל אפשרות לשילוב אפליקציות ושירותים מצד שלישי.
3.תשתית חכמה לאמצעי תשלום אלטרנטיביים: תחת שירות זה, שב"א פיתחה תשתית לשירותים שעבדו עד כה במערכות סגורות המיועדות לעסקים ספציפיים, כמו תחבורה ציבורית וכרטיסי רב-קו. החברה בנתה תשתית שתאפשר בעתיד להחליף את השימוש בכרטיסים נטענים בכרטיסי אשראי, כשהם עדיין מאפשרים קבלת הטבות בתחבורה ציבורית. לדוגמה, נוסע שיעלה על אוטובוס, רכבת, ואז שוב על אוטובוס, יחויב בסוף היום על בסיס ההטבה המשתלמת ביותר עבורו, כמו כרטיס "חופשי יומי".
דוגמה נוספת היא בתחום כרטיסי הסעדה, כמו סיבוס, תן ביס ו-BuyMe, שעד כה בנו תשתיות יקרות לניהול הכרטיסים שלהם. באמצעות מעבר לתשתית של שב"א, הם יוכלו לחסוך עלויות ולהתמקד בליבת הפעילות שלהם, בעוד שלקוחות הקצה ייהנו מעלויות נמוכות יותר הודות למסה הגדולה של העסקאות שעוברות על הפלטפורמה. על פי הערכות, התחבורה הציבורית כוללת בין כמיליארד פעולות תיקוף בשנה, ושירותים כמו CLP (מערכות סגורות) מוסיפים עוד 200-300 מיליון פעולות בשנה. מדובר בכ-50% מהעסקאות ששב"א מעבירה כיום בכרטיסי אשראי. אם החברה תצליח לתפוס נתח שוק משמעותי בשירותים אלו, זה עשוי להוות מנוע צמיחה מרכזי.
4.יתרון המנוף התפעולי: למרות שההשקעה הראשונית בתשתית בחברות כמו שב"א היא גבוהה מאוד, כל גידול נוסף בתנועה על הפלטפורמה מתבצע בעלות שולית אפסית. זה יוצר מנוף תפעולי משמעותי, ובמיוחד אחרי ההשקעות המסיביות שנעשו בשנים האחרונות בעקבות הפרדת מס"ב והמעבר לענן, ניתן לצפות שהמנוף התפעולי יתחיל להביא תוצאות מהותיות קדימה.
מהם הסיכונים?
- הסיכון המרכזי של שב"א הוא בהיותה מונופול בעולם התשלומים : יש אנשים שנוהגים להסתכל על מונופול בתור "חפיר" אך עדיין קיימים במודל זה סיכונים בצד הרגולציה, או שהרגולטור יחליט להכניס תחרות לתחום או אפילו לפקח על מחירי החברה, בהקשר הזה חשוב להגיד שבגלל שהשירות של שב"א מצריך התקשרות עם מאות אלפי בתי עסק ובנוסף עם כל הסולקים והמנפיקים, וכל זאת נעשה בגלל אפקט הרשת בעלות מאוד מאוד נמוכה לצרכן הקצה קשה לראות שגם אם ינסו להכניס תחרות לתחום שתהיה התכנות כלכלית לגוף אחר להיכנס למגרש הזה.
- עולם הבנקאות הפתוחה : עולם הבנקאות הפתוחה מקדם תשלומים ישירים דרך חשבונות הבנק והוא יכול להוות תחרות למערכת החברה שנשענת על כרטיסי אשראי, ככל שתהיה חדירה של יותר חברות פינטק שנשענות על העברות כספיות והוראות קבע מחשבון הבנק ישירות זה יהווה תחלופה מסוימת לשירותי החברה.
- מצד אחד פעילות החברה נהנת מאימוץ מוגבר של פתרונות שימוש דיגיטליים והפחתת השימוש במזומן אבל צריך לזכור שלחברה יש גם ערוץ הכנסה ממשיכת מזומן דרך ATM שסביר להניח שהפעילות הזאת תלך ותדעך עם השנים חשוב להדגיש שכבר היום הפעילות הנ"ל פחות משמעותית לחברה.
תמחור ומאזן החברה:
נכון לכתיבת שורות אלו חברת שב"א נסחרת בשווי של 749 מיליון שקל. כאשר לחברה יש 150 מיליון שקל במזומן ונכסים פיננסים ללא חוב כלומר יש לנו פה שווי פעילות של 520 מיליון שקל, יש לחברה גם דרישות רגולטוריות מסוימת להחזקת נכסים נזילים אך היא לא מספקת נתון כמותי על כמה הסכום הזה עומד.
החזר על ההון המושקע (ROIC) גבוה מ- 50% EV/EBITDA סביב 8 על בסיס תוצאות החציון הראשון * 2 שזה תמחור סביר/ זול למונופול בתחום התשלומים שלטעמי גם לא מתמחר את פוטנציאל הצמיחה/ מנוף תפעולי לאחר ההשקעות המסיביות בשנים האחרונות, מה שמביא להזדמנות השקעה מעניינת של עסק סולידי עם הגנת דאונסייד מעולה (מזומן + תחום סולידי שנתמך על הצריכה של המשק הישראלי בכללותו), פלוס מנועי צמיחה ייחודים על בסיס הדאטה הייחודי והתשתית הכמעט בלתי ניתנת לשחזור של החברה בישראל.
לסיכום, שב"א היא התשתית הלאומית בישראל בתחום תשלומי האשראי בישראל ומשיכת המזומנים, תשתית שכמעט בלתי ניתנת להחלפה, כאשר החברה נהנית ממספר מגמות מצטלבות. מהלכים שתומכים באימוץ השימוש באמצעי תשלום באשראי, הפחתת השימוש במזומן, והגידול הדמוגרפי. שב"א נמצאת בעת הנוכחית בנקודה מעניינת מאד, כאשר לאחר הרבה מאוד שנים של השקעה בתשתיות וההפרדה ממס"ב החברה מוכנה לחזור ולהציג צמיחה תוך כדי האצה במנוף התפעולי עם שירותים חדשים שיהוו מנוע צמיחה נוסף מעבר לצמיחה הטבעית בפעילות הליבה וכל זאת ללא צורך בהשקעות מסיביות עתידיות.
- 2.אורן 25/11/2024 08:59הגב לתגובה זוסקירה טובה על שבא. אבל, האם צריך אותם? בכל העולם הסולק מתקשר ישירות מול המנפיק, ללא גוף נוסף באמצע. התקלות של שבא, גם אם הם רק מספר פעמים בשנה גורמות לאובדן פדיון בסכום עצום. אין שנה שחולפת בלי תקלת סליקה כלשהי בשבא או בחברות הסליקה (וריפון, הייפ וכו) בעולם של מתקפות סייבר, היה רצוי לייצר יכולת של יתירות בבתי עסק גדולים. כל עוד ששבא קיימים, אין אפשרות כזו
- 1.קוקו 24/11/2024 19:59הגב לתגובה זוהחברה גובה עמלה על כל עסקה מבעלי העסקים ואינה מגינה עליהם מזיופים והונאות.מי שמוגן הוא הלקוח שברגע שמכליש עסקה עקב גניבת הכרטיס או מכל סיבה שירצה,כספו יוחזר לאלתר. מי שנשאר עם ההפסד ללא כל הגנה או פיצוי הוא בעל העסק... לדוגמא:רכשת מוצר מעסק מסויים,ביצעת הכחשה כספך יוחזר לאלתר ללא שום אפשרות של תגובה מצד בעל העסק וההודעה היחידה שייקבל היא אחרי חודש בדואר...

הרווחים של הבנקים - מה גרם לקפיצה הגדולה ולמה יש סיכוי שהם יעלו בהמשך?
הריבית הולכת לרדת ויש את מי שממהר להספיד את הבנקים אבל אם אם מנסים למצוא את ה״אשמים״ ברווחיות של המערכת הבנקאית מגלים שזה לא הריבית וגם לא המנהלים - אלא שינוי מבני עמוק
הבנקים מעולם לא היו כל כך רווחיים. המנהלים שלהם טובים, אבל גם הם יודעים שניהול זה לא כל העניין. הריבית עלתה, אבל זה גם לא רק בזכות הריבית. הסיבה היא שונה ממה שרובנו חושבים. הנה התוצאות של בנק לאומי משנת 2010 ועד היום. עם שווי של כ-93 מיליארד שקל, לאומי הוא מועמד טוב להיות החברה הראשונה בבורסה בת"א שמגיעה לשווי של 100 מיליארד שקל.
מהדוחות למחצית הראשונה של 2025 עולה כי הרווח למניה הוא באזור 6.7 שקל למניה. המניה נסחרת ב-63.7 שקל - לכאורה מכפיל רווח של 9.5. זה מכפיל שנחשב סביר בהחלט, אפילו זול, אלא שמה שחשוב זה המכפיל העתידי. יש רוחות של שינוי. הריבית תרד, ייתכן מאוד שהרווחים של הבנקים יפגעו מכך. אבל, האם זה הגורם המכריע?
כשבוחנים את הכנסות הריבית נטו לפני העלאת הריבית ואחרי העלאת הריבית מבינים שההכנסות אומנם עלו מקצב של כ-10.4 מיליארד שקל ב-2021 לכ-16-17 מיליארד שקל כעת. חלק מהגידול הזה הוא גידול טבעי שהיה מתרחש בלי קשר לריבית. ועדיין מדובר על עלייה מרשימה. עם זאת, גם אם הריבית תרד, מסבירים לנו בבנק המרכזי שזה כבר לא יהיה ריבית אפס. המשחק השתנה שוב. אחרי המשבר הגדול של 2008, הריביות בעולם צנחו למשך תקופה ממושכת, אבל התקופה הזו היא החריגה. ריבית אפס זה ניסוי ממושך וחד פעמי כנראה. הפעם, הריבית תעצור באזור 3%-3.5%.
בריבית כזו, ההשפעה על רווחיות הבנקים לא תהיה דרמה גדולה, וכשלוקחים את הצמיחה האורגנית, מבינים שייתכן מאוד שבשורה התחתונה הם לא ייפגעו.
- יו״ר רשות ני״ע: “לא לוותר על ההפרדה המבנית - היא הלקח החשוב ביותר מרפורמת בכר”
- חברי ועדת בכר לשעבר מזהירים: “אל תחזירו את המפלצות למשק”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנק לאומי - דוחות רווח והפסד 2018-2024

המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
בכנס לציון 20 שנה לרפורמת בכר קרא המפקח על הבנקים דניאל חחיאשוילי להתאים את הרגולציה לשוק הפיננסי המשתנה, שבו הגבולות בין בנקים לגופים מוסדיים מיטשטשים, ולהמשיך לעודד תחרות תוך שמירה על יציבות מערכתית
בכנס לציון 20 שנה לרפורמת בכר אמר המפקח על הבנקים דניאל חחיאשוילי כי השוק הפיננסי כיום שונה בתכלית מזה שהיה ערב הרפורמה, וכי נדרשת התאמה של התפיסה הרגולטורית למציאות חדשה שכיום היא רוויה בשחקנים, עם טכנולוגיה מתקדמת, מודלים עסקיים חדשים וגבולות פחות ברורים בין גופים פיננסיים. לדבריו, בעוד רפורמת בכר ביקשה להתמודד עם ריכוזיות וניגודי עניינים במערכת הבנקאית, כעת האתגר הוא עיצוב רגולציה שתאפשר תחרות לצד שמירה על יציבות.
“בתקופה של רפורמת בכר הייתי כלכלן צעיר בפיקוח על הבנקים, ואני זוכר היטב את סימני השאלה שעלו אז לגבי התועלת שבה,” אמר חחיאשוילי בפתח דבריו. “מה שכן היה ברור לרגולטורים דאז הוא שהמערכת התאפיינה בריכוזיות גבוהה ובניגודי עניינים, לפחות פוטנציאליים. הרפורמה נולדה מהבנה שכאשר יש כשל שוק, על הרגולטור לפעול כדי לתקן אותו, תוך שמירה על יציבות המערכת הפיננסית שהיא בראש ובראשונה אינטרס ציבורי”.
לדבריו, לא ניתן להבין את המציאות הרגולטורית הנוכחית מבלי להשוותה לשוק הפיננסי שלפני שני עשורים: “היום, כשמדברים על
אשראי עסקי בישראל, מדברים על שוק תחרותי בהרבה. ההמלצות של ועדת בכר היוו בסיס חשוב, אבל השוק המשיך להתפתח הרבה מעבר להן, בין היתר בזכות צעדים נוספים: הקטנת החוב הממשלתי, פיתוח שוק ההון, הזרמת כספי הפנסיה, רפורמות בניהול סיכונים בגופים מוסדיים וצמיחת טכנולוגיות
חדשות.”
שינוי מבני ותחרות גוברת
חחיאשוילי ציין כי בעשורים האחרונים ננקטו צעדים משמעותיים להגברת התחרות, כגון מאגר נתוני אשראי, בנקאות פתוחה, הפרדת חברות כרטיסי האשראי, רפורמות במשכנתאות ומעבר בין בנקים בלחיצת כפתור. הוא הוסיף כי השוק עבר מתלות כמעט מוחלטת בבנקים לפעילות מגוונת הכוללת גם גופים חוץ בנקאיים, חברות ביטוח, גופים מוסדיים, חברות אשראי ופלטפורמות דיגיטליות. מגמה זו, לדבריו, מחדדת את הצורך ברגולציה דינמית שמתייחסת למארג רחב של צעדים ולא לכלל אחד בודד.
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- בנק ישראל הכריז על מתווה לסיוע עקב עם כלביא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חחיאשוילי הדגיש כי לא ניתן לנהל שוק פיננסי מודרני באמצעות סט כללים סטטי: “בתפיסה התחרותית שלנו כרגולטורים, צריך להסתכל על מארג של צעדים רגולטוריים ומדיניות שנעשים באופן מתמשך. חלק מהשינויים בשוק נובעים מהרגולציה עצמה, מהתגובה של השחקנים, וחלקם משינויים טכנולוגיים. זו אחריות כבדה, כי כל צעד שאנחנו עושים משנה את השוק עצמו”.
