יש קרפצ'יו: מיט טק הדפיסה בהצלחה שכבת בשר דקה

בחברה אומרים כי ככל הידוע להם, אף חברה בעולם עוד לא הגיעה לנקודת הציון של הדפסה מוצלחת מדיו טבורי. בחברה אומרים כי זה מקרב אותם ליעד המרכזי שלהם: הדפסת סטייק במשקל 100 גרם
ארז ליבנה | (7)

חברת הביו-מזון, מיט-טק, המפתחת תהליך להדפסה תעשייתית של בשר נקי באמצעות מדפסת תלת-ממד, מדווחת כי עמדה באבן דרך משמעותית מבחינתה – הדפסת נתח בשר מדיו של תאי גזע, המורכבת מתאי שומן ושריר אשר התחברו לכדי רקמה דקה ואחידה של בשר.

 

"השלמת אבן דרך זו לפני לוח הזמנים שהציבה החברה, מהווה הישג משמעותי המאפשר לה להתקדם לאבן הדרך המרכזית הבאה בתהליך הפיתוח שהנה הדפסת נתח סטייק במשקל 100 גרם", כתבו מיט טק בהודעתם.

 

במסגרת הניסוי שנקרא 'פרויקט קרפצי'ו', הצליחה החברה להדפיס שכבת בשר המורכבת מתאי שריר ושומן שהופקו מתאי גזע. מיט-טק פיתחה את כל תהליך הגידול של מרכיבי הרקמה ולאחר מכן ביצעה הדפסה תלת-מימדית דיגיטלית באמצעות מדפסת ייעודית, פרי פיתוחה של החברה.

 

"ככל הידוע לחברה, זו הפעם הראשונה בה חברה מסחרית, ביצעה הדפסה דיגיטלית תלת-מימדית של דיו ביולוגי אשר הביאה לכדי התחברות לרקמה חיה הבנויה מתאים שונים לאחר שהופקו מפרה", כתבו. "כל תהליך גידול התאים נעשה ללא פגיעה כלשהי בבעלי חיים. אבן הדרך נבדקה ע"י פרופ' טל דביר ואושרה ע"י ועדת הביקורת".

  

פרופ' טל דביר שהנו יועץ חיצוני לחברה: "בוצעה בהצלחה הדפסה ראשונית של תאי שריר ותאי שומן לכדי רקמה אחת בסיסית. על פי האנליזות שבוצעו ניתן לראות בוודאות כי הרקמה המהונדסת, אמנם בסיסית ודקה, אך מכילה אזורי שריר ואזורי שומן וכי מטרות הניסוי הושגו. זהו הישג משמעותי וייחודי בתחום הדפסת הרקמות, אשר מקרב את מיט-טק להדפסת נתח בשר למאכל ולדריסת רגל חשובה ברמה הבינ"ל בתחום הדפסת הרקמות."

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אלעד 17/08/2020 17:24
    הגב לתגובה זו
    מדהים! כל פעם מחדש מצליחים שוב ושוב להתקדם. המניה תזנק לשמיים בקרוב מאד..
  • 6.
    tt 17/08/2020 17:11
    הגב לתגובה זו
    זה מה שנותנים ל"פריצת דרך"...עלוב!!!!ומצחיק..
  • 5.
    מתקרבים ליעד של ה 100 גר׳ וגם להנפקה. תגיע לשערים 17/08/2020 13:25
    הגב לתגובה זו
    מתקרבים ליעד של ה 100 גר׳ וגם להנפקה. תגיע לשערים גבוהים פי כמה סמוך להנפקה
  • 4.
    מילניום בדרך להיות חוד החנית. שאפו למשקיעים לטווח הארוך (ל"ת)
    רננה 17/08/2020 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גיא 17/08/2020 11:42
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם הבשר המהונדס מתיישן בצורה זהה לבשר ביולוגי, יש להליך הזה השפעה משמעותית על איכות וטעם הנתח.
  • 2.
    "פעם ראשונה" ובקושי עולה 5..ממש פריצה (ל"ת)
    אא 17/08/2020 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוסי 17/08/2020 11:03
    הגב לתגובה זו
    100 גרם יהיה 10,000 דולר
רמי ועדינה לוי (תמר מצפי)רמי ועדינה לוי (תמר מצפי)
ראיון

רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?

הרשת צומחת, מגדילה מכירות בחנויות זהות בניגוד לשופרסל ורשתות אחרות; מחזיקה במספר מנועי צמיחה - סלולר וגוד-פארם ומתכננת להפוך את קופיקס לגדולה ורווחית; ראיון וניתוח

מנדי הניג |

רמי לוי עומד להנפיק את הנדל"ן בשווי של 4 מיליארד פלוס. מסתבר ששם המשפחה עשתה את ההון הגדול, אבל את ההכרה ואת הפעילות הגדולה הוא עושה בתחום הקמעונאות וגם מקור הכספים הגיע מתחום הקמעונאות. יש קשר הדוק בין הנדל"ן לקמעונאות, כשחברת הנדל"ן מספקת שטחים לסניפים רבים של הרשת. האם זה יכול להוביל לעליית מחירי שכר הדירה בהמשך? החוזים הם ל-15 שנה, כך שהתשובה היא לא. הרשת לא תיפגע, וזו הזדמנות להבין את מצבה של הרשת.  


רשת רמי לוי צמחה ברבעון השני, הגדילה מכירות בחנויות הזהות והרוויחה בקצב של 250 מיליון שקל. בשנה שעברה היא הרוויחה כ-260 מיליון שקל, היא כנראה תרוויח השנה באזור הזה פחות או יותר - מול העלייה במכירות, יש שחיקה ברווחיות. הרשת השלימה את רכישת השליטה המלאה בקופיקס שהיא זרוע הפעילות של הקבוצה במרכזי הערים, והיא נערכת להרחבת הפעילות במרכזי הערים ובכלל. כשמשווים את התוצאות של הקבוצה ביחס לרשתות האחרות, הן טובות -  בשופרסל לדוגמה היתה ירידה חדה בחנויות הזהות של כ-8% אצל רמי לוי עלייה של כ-5%, וזה מדד חשוב כי בסופו של דבר הוא מודד את העוצמה של הרשת, נאמנות ואינטרקציה עם הלקוחות ואת היכולת שלה להרוויח בהמשך. 

הרווחיות של רמי לוי תמיד היתה נמוכה ביחס לאחרים ובעיקר ביחס לשופרסל, ועדיין רמי לוי מתבססת כרשת השנייה בגודלה בארץ והיא מצמצמת בהדרגה את הפער עם שופרסל. קצב המכירות שלה עומד על כ-8 מיליארד שקל, שופרסל בקצב של 14 מיליארד שקל. 


הרווח המייצג של הרשת בהינתן שווי שוק של כ-4.1 מיליארד שקל, מבטא מכפיל רווח של כ-15-16. מכפיל סביר, אבל לרמי לוי יש מנועי צמיחה מעניינים. בתוך הקבוצה יש פעילות סלולר עם קרוב ל-450 אלף מנויים שעל רקע ההתאוששות בתחום, העליות במניות סלקום ופרטנר בשוק וההצעה של פרטנר לקנות את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל,   אפשר להעריך שהיא שווה כ-600-700 מיליון שקל ואפילו יותר. כמו כן, יש בקבוצה אחזקת שליטה בגוד-פארם שלמרות הסקפטיות לפני שנים, מוכיחה שהיא מתחרה חזקה בשוק הפארמה ובהינתן הרווחים שלה (קצב של מעל 50 מיליון שקל) וקצב הצמיחה, היא  יכולה להיות מוערכת בכ-800 מיליון שקל בשמרנות.

הנכסים האלו באים לידי ביטוי חלקי בשווי של הקבוצה. הסלולר לא מקבל ביטוי - מדובר בתחום רווחי אצל רמי לוי, אבל שולי ביחס לפעילות כולה, הפארמה מקבלת ביטוי, אבל לא לפי ערכים מלאים. חוץ מזה יש לחברה מזומנים נטו של כ-1 מיליארד שקל, אך חשוב לציין שההון העצמי עומד על כ-550 מיליון שקל - היכולת להציג מזומנים מעל ההון מבטא מצד אחד את העוצמה של הרשתות האלו שמקבלות מימון שוטף מהלקוחות (מקבלת במזומן ובתנאי אשראי טובים). מצד שני- זה לא יהיה נכון להגדיר את כל הסכום כמזומנים פיננסים עודפים, ונראה שהמזומנים העודפים הם בסדרי גודל של כ-500 מיליון דולר.