מנכ"ל פורסייט בראיון ל-Bizportal על השקת דגם ה'אלפא' - והצפוי בהמשך 2017
בתחילת שבוע שעבר ערכה 'פורסייט', חברה המפתחת מערכת עזר לנהג, כנס בו הציגה למשקיעים את גרסת האלפא של מערכת ההתרעה מפני תאונות דרכים. בחברה מסמנים את השנה הנוכחית כשנת פריצה. בראיון ל-Bizportal מתייחס מנכ"ל החברה, חיים סיבוני, ליעדי החברה לשנה הנוכחית ולטכנולוגיה שמחזיקה החברה.
מי זו פורסייט? "חברה שהוקמה כ"ספין אוף" טכנולוגי מחברת האם 'מאגנא' שעוסקת בתחום הביטחוני, כאשר הטכנולוגיה וקווי המוצרים של מאגנא פרוסים באתרים רגישים בישראל ובעולם ופורסייט מתבססת על הטכנולוגיה הצבאית הזו שיודעת לאתר סכנות. התחלנו את הפיתוח בתוך מאגנא בשנת 2013 ובשנת 2016 כבר השלמנו את התהליך של המיזוג. עשינו גיוס נאה של כמעט 26 מיליון שקל ועם הכסף הזה התחלנו לנוע ולעבוד כאשר המטרה הייתה פיתוח דגם 'אלפא' בתוך שנתיים. בפועל, הצלחנו לפתח את דגם האלפא תוך 9 חודשים בלבד. ב-1 לספטמבר 2016 הכרזנו על כך שהמערכת עובדת. מספר חודשים לאחר מכן, השלמנו את הפיתוח מרמה של דגם אלפא למצב שאנו כבר משווים למערכות קיימות אחרות בשוק."
בתחילת שבוע שעבר ערכתם כנס משקיעים והשקתם את גרסת האלפא. עד כמה ההשקה הזו היא צעד משמעותי עבור פורסייט?
"בהחלט מדובר באבן דרך משמעותית עבור החברה, כאשר הודענו לכלל השוק שאנו נמצאים בנקודה משמעותית עבורנו. האירוע שהיה ברמה בינלאומית עבורנו, איפשר לחשוף לכל השוק לאיזו נקודה מתקדמת בפיתוח הגענו כאשר בנקודת הזמן הזו אנו יכולים להציג את המערכת ללקוחות פוטנציאליים שמגיעים ועולים לרכב ברמה של הדגמה מעשית והשוואה מול המתחרות ולא רק בהתבססות על מצגת או נתונים יבשים בלבד".
אז כעת יש מערכת ניסיונית, מתי יהיה אפשר לצפות למוצר מוגמר בשוק?
"אנו מעריכים בצפי הזהיר שלנו שתוך כשנה וחצי - שנתיים יהיה מוצר מוגמר שאיתו נוכל לחדור לשוק. אנו צופים כי בעקבות הדגם אלפא שמושך עניין רב ממספר לקוחות פוטנציאליים, כל מי שירצה את המוצר שלנו בעוד כשנה וחצי ירצה להתחיל לעבוד איתנו כבר עכשיו. מבחינה מסחרית אנו צופים שמספר גופים יחתמו איתנו כבר השנה ויכנסו כלקוחות פוטנציאליים תוך ליווי איפיון והגדרת המוצר על פי הצרכים שלהם".
- האם הפעם זה משמעותי? פורסייט בהסכם של 1 עד 4 מיליון דולר עם אלביט
- אחרי התרסקות של 80%: פורסייט בהסכם של עד 51 מיליון דולר ל-4 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היום בתחום אליו אתם מכוונים יש שחקניות גדולות כמו 'מובילאיי', איך אתם מתכוונים לחדור לשוק ומה הייחודיות של המערכת שלכם על פני האחרות הקיימות?
"אכן יש שחקניות גדולות מאוד, כל החברות המתחרות הבולטות נסחרות בשווי של מעל עשרה מיליארד דולר. עם זאת, השוק מטבע הדברים מחפש טכנולוגיות חדשות שמשפרות את הביצועים ומציגות תוצאות טובות יותר וכאן אנחנו נכנסים. הטכנולוגיה שלנו אמינה, כמו בתחום הצבאי, ובעלת יכולת גילוי של כמעט מאה אחוז בפני סכנות כאשר זה נעשה ללא התרעות שווא כך שהמערכת מתריעה רק כאשר ישנה סכנה ממשית להתנגשות. פורסייט שואפת לחבור לחברות ענק ולמכור להן את היכולות המרשימות האלה כדי שתטמיע אותן לתוך השוק. אנו מדברים עם לא מעט יצרניות שמביעות עניין גדול במערכת שלנו, בייחוד כאשר אנחנו מציגים להם את הפערים הגדולים מאוד בהשוואה למערכות קיימות אחרות".
- צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%
- "אנחנו לא הבלם - אנחנו המנוע": המשרד להגנת הסביבה רוצה שתסתכלו עליו אחרת
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
אם נתמקד בייחודיות של המערכת - למה היא מסוגלת בהשוואה לאחרות?
"פורסייט פיתחה מערכת שמבוססת על ראייה תלת ממדית של 2 מצלמות ומצליחה לייצר את ממד העומק שהוא קריטי בתהליך. בזכות התלת ממד אנחנו מצליחים להפריד בין סוגי מטרות שך שפורסייט מצליחה להתריע על מטרות בגדלים קטנים ביחס למערכות אחרות. רוב היצרנים מצהירים על גילוי מטרות של בערך 1.2 מטר בעוד המערכת שלנו מצליחה לזהות מטרות הן בצורה סטטית והן בצורה דינמית בגודל של 40 על 40 ס"מ. יתרון זה מקנה לנו גם יתרונות לשלב הבא - כשצריך לעצור את הרכב כתוצאה מהתפרצות של ילד שרץ אחרי כדור המערכת תדע להתריע בזמן, ובשלב השני לבצע את הבלימה בצורה אוטומטית לחלוטין ובאופן מהיר יותר מפעולה אנושית".
ערכתם כבר ניסויים במערכת הזו, מה הציגו התוצאות?
"התוצאות הציגו בצורה מובהקת ביצועים טובים משמעותית ממערכות קיימות וותיקות בהיבטים של אמינות הגילוי, התראות שווא, זיהוי מטרות קטנות יותר והצלחה גם בתנאי סינוור. המערכת התלת ממדית שלנו יודעת לעבוד גם במצב של סינוור חלקי (כאשר חלק מהמטרה נראית) ועדיין מתריעה כאשר מערכות אחרות משותקות לחלוטין, זה משהו שראינו בתוצאות בצורה מובהקת ביותר. יתרה מכך, מטרה שנמצאת בזוית מוטה מעט המערכת מצליחה להתריע בזמן שמערכות אחרות נכשלות במצב דומה. כמו-כן בשילובים של מטרות (אדם עם עגלת תינוק וכלב למשל) המערכות שלנו מתפקדת ומתריעה בזמן שאחרות אינן עושות זאת".
אז המערכת צולחת את הניסויים, רואים התעניינות מצד יצרניות רכב גדולות?
"וודאי. אנחנו רואים זרימה של גופי רכב מאירופה וסין (בכנס החברה דובר על הסכם הבנות עם שתי יצרניות רכב מהגדולות בסין וחברה מובילה בתעשיית הרכב בצרפת) שמגיעים לראות ולהתרשם מהמערכת. היום להבדיל מבעבר, הם לא רק רואים מצגת ונתונים יבשים אלא רואים הדגמה בפועל של המערכת ובשל כך גם מגיבים בזמן קצר כאשר מגיעים חזרה עם בכירי הנהלת החברה לבחינת התקדמות בעניין. זה גורם לנו לתחושה שיש סיכוי טוב שבשנה הנוכחית אנחנו נגיע להסכמים ממשיים עם חלק מהם. נראה שתהייה התפתחות מעניינת בכיוון הזה".
דיברת גם על זה כך שנראה בעתיד רכב שיבלום באופן אוטומטי, אתם גם מכוונים לחדור לשוק הרכב האוטונומי?
"בהחלט. אני חושב שהמוצר שפורסייט פיתחה צפוי להשתלב ברכב האוטונומי מאחר והביצועים שלנו היו ברמה מאוד גבוהה וככזו המתאימה לפיתוח זה. רכב אוטונומי זו עובדה, זה פרויקט שמתפתח וקורה. להמשך הפיתוח ידרשו מערכות אמינות עם גילוי של קרוב למאה אחוז ועם כמות התראות שווא מינורית, כפי שפורסייט מציגה. אני מאמין שיצרני הרכב ישלבו את הטכנולוגיה וקו המוצרים של פורסייט ויטמיעו את זה בתוך הרכבים. חשוב לציין שאם בעבר הסתפקנו בהתראות והתוצאה הייתה סבירה לנהגים גם אם זה היה כרוך בסמפר התראות שווא, היום יש צורך במערכת עם אמינות צבאית וזה מה שפורסייט מציעה. אין ספק שהטכנולוגיה של פורסייט יכולה להשתלב בתחום הזה".
בראייה קדימה להמשך השנה, מה פורסייט צופה?
"חברת פורסייט צופה להשלים בצורה מואצת את דגם 'אלפא' ולהביא אותו למצב של דגם 'בטא'. כמו-כן לבצע סדרת ניסויים אצל מספר לקוחות פוטנציאליים או שותפים עסקיים ולפתח את המערכת שתדע לתפקד בכל סוג של מזג אויר. כל מה שקשור בהתקדמות לשוק אנחנו נעשה את כל המאמצים להתקדם בצורה המהירה ביותר. בהמשך, אנחנו מתכוונים לבצע מהלך של שיפור נוסף במערכות כדי להביא לרמה ביצועית טובה עוד יותר".
מה לגבי תחום הרכבות שם החברה מחזיקה ב-32% מרייל ויז'ן?
"פורסייט מחזיקה ב-32% ברייל ויז'ן (חברה המפתחת מערכת ראשונה מסוגה לתחום הבטיחות והתחזוקה ברכבות) עם אופציה לעלות ל-48% ולהגיע למצב של כמעט שליטה בחברה. יש ברייל ויז'ן בשורה גדולה בך שהיא מחזיקה בטכנולוגיה חדשנית וייחודית שאין דומה לה בעולם. הטכנולוגיה יודעת לזהות עצמים על גבי מסילות רכבת בכל תנאי תאורה וכמו כן המערכת גם אוספת ומנתחת מידע על תשתיות המסילה לצורכי תחזוקה ואבטחה. בקרוב אנחנו נקבל את התוצאות של הניסויים שנערכים בגרמניה וגם בתחום הזה אני מעריך שנחדור בצורה טובה מאוד".
גם בענף הזה יש שיתופי פעולה והתעניינות מצד חברות אחרות למערכת שלכם?
"כרגע רייל ויז'ן מתנהלת מול מספר גופים ואנו ממתינים לתשובות ותוצאות משלב הניסויים."
מה לגבי מערכת ההתרעה שאתם מייעדים לסלולר?
"כולם מודעים לעובדה שמכשיר הסלולר רב עוצמה ובעל יכולות חזקות. עשינו בדיקות בעניין הזה והצגנו הוכחת היתכנות כך שהמערכת מאפשרת להתריע בזמן נסיעה ובאופן מיידי לסמארט-פון על כך שישנה סכנה ולמנוע את התאונה הצפויה. לדגומה, לעיתים אנחנו רואים בצמתים רכבים שחוצים באור אדום, המערכת תדע שאותו רכב צפוי לעבור באדום ותשלח לניידים של הרכבים הסמוכים התרעה על כך שישנה סכנה ובכך תמנע את התאונה הצפוייה. היום אנחנו מקבלים התרעות באפליקציות השונות על רכב שנעמד בצידי הכביש למשל, רק כאשר מישהו מדווח וכותב על כך. אצלנו זה יתבצע באופן אוטומטי".
- 2.נוני פעמוני 03/10/2018 10:37הגב לתגובה זוכל עוד לא יהיה מוצר מוגמר עם קבלות ואני רואה את זה לא ליפני 2019
- 1.יצחק 06/02/2017 10:38הגב לתגובה זואם אכן התחזיות של המנכל יתממשו הרי שהחברה נסחרת במחיר מצחיק של 50 מיליון דולר בלבד מול 10 מיליארד דולר בו נסחרת מוביל אי . אני מקווה שהחברה לא תסכים להצעת השתלטות של מוביל אי אלא תמשיך לפתח את המוצר בכוחות עצמה
- יהודה 06/02/2017 15:41הגב לתגובה זוחברה לתיפארת מדינת ישראל יהודה מערכות מיגון

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי
המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים
אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.
מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי
במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.
בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.
אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).
- "רציתי לפדות קרן השתלמות, והציעו לי הלוואה מהקרן - כדאי?"
- כך בדיקה פשוטה תוסיף לכם מעל ל- 50 אלף שקלים לחיסכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%
טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%
השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת.
ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?
הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42% , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.
הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
- נאום נתניהו, הירידות בבורסה והדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ״ל
משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל
מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים
של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".