לאחר האיום של חברת החשמל - פרויקט סולארי ראשון הושק ברשות הפלסטינאית

האמריקנים יממנו, הקוורטט מברך, האם התלות האנרגטית של פלסטין בישראל סופסוף לקראת סיום?
אלמוג עזר | (6)
נושאים בכתבה רשות פלסטינית

הרשות הפלסטינאית העניקה היום אישור ראשון להקמת מפעל סולארי בגדה המערבית. מדובר באישור ראשון מבין מספר אישורים שאמורים להקטין את התלות של הרשות בישראל בדרך אל עצמאות אנרגטית. 

הרשויות בפלסטין פרסמו כי הפרויקט נעשה בפיתוח משותף של החברה ההולנדית ג'יגהבייט גלובל והחברה הפלסטינאית Rack Tech. שווי ההקמה של המפעל מגיע לכדי 10 מיליון דולר והוא יהיה אחראי על ייצור של 5.7 מגהבייט. תאריך סיום הפרויקט עומד על שנה מהיום ומיקומו בחברון. 

רשות האנרגיה הפלסטינית פרסמה כבר במאי כי היא מתכננת למכור את היתרים לבנות 10 מתקנים סולאריים גדולים שיוכלו ליצור הספק של 10 מגה וואט. ישראל בהווה הינה האחראית הכמעט בלעדית על אספקת החשמל של רצועת עזה והרשות הפלסטינאית. 

בפעם האחרונה שיחסי האנרגיה בין שתי המדינות עלו לכותרות הייתה במארס שעבר. דאז, חברת החשמל שלחה לרשות הפלסטינאית מכתב התרעה על כך שהחוב שלה גדל לכדי 1.7 מגה וואט. חברת החשמל איימה לצמצם את אספקת החשמל בחצי במידה והחוב לא יושב.  

נכון לשנת 2010, הרשות הפלסטינאית הייתה אחראית על 7.6% מצריכת החשמל בישראל. מדובר על כמעט 4 מיליארד קוט"ש, כך שהדרך אל העצמאות עדיין ארוכה. 

לכבוד האירוע, רשת החדשות בלומברג פרסמו את דבריו של אריאל אזרחי ראש אגף האנרגיה של הקווראטט. האחרון טען כי עד סוף השנה, יצאו שני מכרזים נוספים בעלי אותו האופי. הקוורטט מנסה לקדם את פיתוח הכלכלה הפלסטינית. לא נמסר אם יוקם מפעל ביריחו. 

מממני הפרוייקט הינם קרנות השקעה פרטיות והארגון לפיתוח פיננסי של ארה"ב אשר יהיה אחראי על 70% מהמימון. כבר כיום הארגון אחראי על מספר פרוייקטים לפיתוח ברשות. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שמטוב 26/07/2016 07:58
    הגב לתגובה זו
    אם תשובה נובל חשבו שהם ישדדו כסף מאזרחי ישראל הם יחטפו עכשיו מכה אנושה. באוקטובר 2015 הסתיימו ניסויי פיילוט נירחבים בייצור חשמל באנרגיה סולרית הסתבר שבכל מקום שטוף שמש ייצור ייצור חשמל סולרי מחירו שליש עד חצי ממחיר ייצור חשמל מדלק פוסילי (לרבות מגז). השימוש בגז בכל העולם יחתך בעשרות אחוזים עקב מעבר חלקי לאנרגיה סולרית (גם בתעשיה וגם בשימוש ביתי). בארצות הברית אספקת חשמל עצמית החל משנת 2015 ועד היום גדלה יותר מפי שתיים. שימו לב לא מדובר בחשמל סולרי מסובסד אלא ייצור חשמל ללא סיבסוד. רוב שעות החשכה יהיה יהיה עדיין בחיבור לרשת הארצית שתספק חשמל כל שעות היום. אין כרגע מצברי חשמל בגדלים שיאפשרו אגירת אנרגייה חשמלית לשעות החשכה.
  • 5.
    ליאור שגיא 26/07/2016 00:19
    הגב לתגובה זו
    איך שומרים מידע בתאים סולריים?
  • 4.
    חיליק 26/07/2016 00:18
    הגב לתגובה זו
    אין לכם עורך בשביל זה?
  • 3.
    עודד 25/07/2016 22:18
    הגב לתגובה זו
    תנו להם להתעסק בדברים של גדולים והם יפסיקו להתפוצץ עלינו. כל היום אכלו לי שתו לי, קחו קצת אחריות!
  • 2.
    אני די בטוח שצימות זאת לא מילה בעברית (בהקשר הזה) (ל"ת)
    צימות 25/07/2016 20:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמטוב 25/07/2016 20:40
    הגב לתגובה זו
    ראשית ====== מדובר בפיילוטים בלבד. הספק של פחות מ- 10 מגאוואט אין לא ערך כלכלי חשוב ברמה ארצית. הספק חשמל ברמה ארצית הוא בסדר גודל של גיגהוואט (שזה פי מאה מ- 10 מגאוואט). שנית. ברמה העקרונית - ייצור חשמל היום בטכנולוגיה סולרית זול יותר מייצור חשמל מדלק פוסילי, בערך 50 אחוז ממחיר חשמל מדלק פוסילי (עלויות ארבסולוטיות ללא שום סיבסוד). ההוזלה הדרמטית הוכחה סופית בערך באוקטובר 2015 בניסויים שנערכו בסין, אבו דאבי, עומאן. סין נערכת להתחיל להחליף (ברמה ארצית) אנרגיה סולרית לתחנות כוח באנרגיה סולרית החל משנת 2020. שלישית ===== חשמל סולרי טוב רק לשעות היום לכן תימשך תלות בחשמל מדלק פוסילי עוד שנים רבות הניבו שלי (אני משמיט פרטים) שתוך 20 שנה חשמל מדלק פוסילי יהיה פחות מ- 50 אחוז מצריכת החשמל ארצית ברוב הארצות המפותחות שחשופות לשמש רוב עונות השנה. לכן צפוי שמחירי דלק פוסילי ימשיכו לרדת עוד ועוד. רביעית ===== ביבי שקרניהו יבלום בישראל מעבר לחשמל סולרי כדי להגן על מיתווה הגז המושחת שלו. כפי שאמרתי פעמים רבות - למיתווה הגז אין תוחלת שכן לא נייצא לעולם גז.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.