גרף

מניית פרוטרום שוברת שיאים - "הזרים קונים כמו משוגעים"

מסתכלים על התימחור של המניה בת"א שפשוט השאירה אבק לכל האנליסטים - צפו בגרף
יוסי פינק | (16)
נושאים בכתבה סוחר

אבק לאנליסטים. מבין שלל המניות הנסחרות בבורסה בת"א, קשה מאוד להתעלם מהראלי האדיר בחברה התעשייתית פרוטרום. בשנה שעברה המניה קפצה 66% ונכנס בסערה למעו"ף, והשנה המניה טיפסה עוד 37%, מקום שני במדד אחרי אופקו' רק שזו האחרונה נגעה בשיא בסוף פברואר ומאז מדשדשת ואילו פרוטרום (כפי שאפשר לראות בגרף) נמצאת בראלי וכבר כמעט מגרדת שווי בלתי נתפס - 10 מיליארד שקלים, שווי גבוה מזה של ענקיות ישראליות כמו אסם, דלק קידוחים, דיסקונט ואחרות.

מייד לאחר פרסום הדו"חת השנתיים באמצע מארס, במחלקת המחקר של UBS נתקעו על מחיר יעד של 133 שקלים, בבנק אגוד נעצרו על 130 שקלים, . ועל כמה המניה כעת? 164 שקלים, אחרי מהלך של 25% מאז הדו"חות. גורם בשוק אומר היום ל-Bizportal כי "הזרים קונים כמו משוגעים, אז המניה מטפסת".

כבר ב-1 במארס היה זה רוני בירון מ-UBS שעדכן כי יש התעניינות הולכת וגוברת מצד זרים למניית פרוטרום. בירון כתב אז כי הסיבות להתעניינות מצד הזרים הן:

1. "אסטרטגיית רכש מוצלחת. החברה הוכיחה שהיא יודעת לרכוש חברות במכפילים נמוכים משמעותית מאלו שלה ושל הסקטור, ולייצר סינרגיות תפעוליות ומכירתיות.משקיעי סקטור רואים בחברה מכשיר לשחק את הקונסולידציה בתחום. להערכת בירון, החברה תמשיך לרכוש במהלך 2015 ותגיע ליעד של מיליארד דולר מכירות ב- 2016."

 

2. "בסביבת המאקרו הנוכחית קיים תאבון גדול יותר של משקיעים זרים לתחומים הנתפסים דפנסיביים כגון תחום הטעמים."

3. "פרוטרום הינה אחת החברות הישראליות הבודדות ללא חשיפה משמעותית לרגולציה בישראל. מנגד, יש לציין כי המנייה והסקטור לא זולים וכי התרחבות המכפילים מביאה לאתגר גדול יותר בכול הנוגע לתמחור רכישות עתידיות."   

והמניה הולכת ומתייקרת:

לפי בדיקת Bizportal, פרוטרום נסחרת כיום במכפיל ev/ebitda של 17.7 ומכפיל רווח רגיל של 28.7 על 2014 כאשר הממוצע בתעשייה של פרוטרום הוא מכפיל ev/ebitda  של 15 בלבד, וצריך לזכור שפרוטרום גם אחרי העליות החדות בה - היא שחקנית קטנה יחסית בשוק הטעמים (כלומר ההיגיון אומר שצריכה להיות מעט זולה יותר).

נבצמוד לפרסום הדו"חות, חשפה פרוטרום כי התוכנית היא להמשיך את מסע הצמיחה הרווחית שלה בשנים הבאות, תוך השגת יעד מכירות של לפחות 1.5 מיליארד דולר, עם שיעור EBITDA של מעל 22% בפעילויות הליבה, עד שנת  2020. לכתבה המלאה.

לראיון שקיימנו במתחילת השנה עם אורי יהודאי, נשיא פרוטרום - לחץ כאן

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית פרורטום מאז 2012, מהלך של כ-400%

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    ומנית בנק הפועלים במכפיל מגוחך פחות מ 9 (ל"ת)
    יעקב 04/05/2015 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יעל 04/05/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
    ויש דיווחים של פרו פורמה בדוח, המצב גרוע
  • 9.
    אוויר 04/05/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    אוויר
  • 8.
    חכמה לאחר מעשה (ל"ת)
    מאיר 04/05/2015 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אתר שמריץ מניות .. הזהרו ממניה זאת היא מנופחת (ל"ת)
    אברהם התמים 04/05/2015 14:23
    הגב לתגובה זו
  • אחד שלא מבין 04/05/2015 18:51
    הגב לתגובה זו
    האם באמת שוויה של המניה הזאת יעלה אחרי פירסום שכזה ?
  • 6.
    חגיגת חזירים (ל"ת)
    דני 04/05/2015 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זהירות 04/05/2015 13:27
    הגב לתגובה זו
    כשכתבה כזו מתפרסמת, זה הזמן לברוח, הסוחרים מוכרים, העמך נכנסים והמניה מתרסקת..
  • מיכאל 07/05/2015 22:52
    הגב לתגובה זו
    ברחתי
  • 4.
    אורי 04/05/2015 13:20
    הגב לתגובה זו
    תודה בורא עולם אגה יש בחול חב דומה adm
  • 3.
    אא 04/05/2015 13:16
    הגב לתגובה זו
    זהירות בקרוב יצאו תמונות הזיהום שלהם...
  • 2.
    סוחר חתיך 04/05/2015 13:12
    הגב לתגובה זו
    עם תעודות.לעולם אל תקשיבו להם והינה דוגמה אחת מתוך מליוני דוגמאות למה הם פשוט לא מבינים מה החיים שלהם.תנסו פעם לעשות הפוך מהם ותראו איזה יופי...
  • אותו הדבר גם לגבך... (ל"ת)
    לסוחר חתיך 04/05/2015 16:14
    הגב לתגובה זו
  • סוחר חתיך 04/05/2015 17:11
    השלמת הכנסה אתה יכול להיות המנקה שלי יש קצת קקי בשרותים אני משלם כפול ממה שאתה מקבל בעבודת שכר מינ שלך.אם אתה מעוניין תשאיר פרטים (:
  • 1.
    עוד סימן לבועה. הפיצוץ יבוא. (ל"ת)
    צחי 04/05/2015 13:11
    הגב לתגובה זו
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן -0.51%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

אורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יובאורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יוב
ראיון

מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"

אחרי הדוח החזק לרבעון השלישי, ישבנו עם סמנכ"ל הכספים אורן שקדי לשיחה על מה שבאמת עומד מאחורי האיגוחים במשכנתאות, על השחיקה ברכב שלא נעלמה למרות ההתייעלות, ועל השאלה עד כמה ירידת הריבית יכולה באמת לשנות את התמונה?
נושאים בכתבה מימון ישיר

מימון ישיר מימון ישיר -0.3%  פרסמה את דוח הרבעון השלישי וזינקה לאור התוצאות. לאחר שפתחה את 2025 עם רבעון ראשון שבו הרווח הנקי עמד על 20.1 מיליון שקל, רבעון שני שגם בו נראתה ירידה ברווח הנקי ל-17.5 מיליון שקל, החברה הציגה רבעון שלישי עם זינוק משמעותי בשורת הרווח, 77% לעומת הרבעון המקביל, ועמדה על 66.8 מיליון שקל , ובהתאם, המנייה זינקה. 

רוב הרווחים הגיעו ממגזר המשכנתאות, בעוד מגזר הרכב המשיך להראות שחיקה, והחברה בעיצומו של תהליך התייעלות שיבוא לידי ביטוי ב-2026. ישבנו לשיחה עם אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, כדי להבין את השינוי יותר לעומק. 

ספר לנו על מהלכי האיגוח שבמגזר המשכנתאות

אנחנו נוקטים כבר מזה הרבה שנים במודל שנקרא מודל היברידי. מודל היברידי נפוץ מאוד בחו"ל, ובמסגרתו, חברות אשראי, מחזיקות בחלק מתיק האשראי במאזן שלהם, ואת חלקו הן מוכרת לצדדים שלישיים כדי לשפר את התשואה להון. הדבר גם מאפשר פינוי אשראי להעמדה של הלוואות חדשות. בסקטור הרכב, זו פרקטיקה מקובלת שלנו כבר שנים, ויש הרבה מאד שחקנים שאנחנו פועלים מולם, כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופים מוסדיים ועוד. גם במשכנתאות אנחנו מבקשים ליישם את אותה אסטרטגיה, ולאגח חלק מהתיק. 

במשכנתאות זה נמצא יחסית בשלב ראשוני. עשינו שני איגוחים, עסקה אחת בסוף 2024, ברבעון הרביעי, והשניה ביולי השנה, במהלך הרבעון השלישי. בשני המקרים עשינו עסקאות מול הגופים המוסדיים. זו רק אחת השיטות שבאמצעותה אפשר לבצע מכירת תיקים. מבחינת הלוואות על רכב, למשל, אנחנו מבצעים עכשיו עסקאות פרטיות. כך שאפשר לבצע את זה במגוון שיטות ועם מגוון של שחקנים. 

המשכנתא הראשונה שהחברה העמידה היתה בסוף יוני 2022, כך שמבחינתנו הצלחנו לבצע כבר את האיגוחים, אבל גם כאן יש עוד כר נרחב להמשך פעילות, כלומר היום זה איגוחים ברצף מוסדי, ומחר כבר נרחיב את זה למעגלים נוספים, לשותפים חדשים ולגורמים נוספים בשיטות אחרות, אולי עסקאות פרטיות, לא מדורגות כמו שאנחנו עושים ברכב.