האוצר: "המשק לא יכול לעמוד לאורך זמן בתקציבי הענק של מערכת הביטחון"

הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "יקר פה? יש חינוך חינם ורפואה ציבורית". צפו בתוכנית להוזלת מחירי המזון
אבי שאולי | (8)

לא כל העובדים במשרד האוצר מבינים מדוע האזרחים מוחי נגד יוקר המחיה הגבוה בישראל. אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמר הבוקר בכנס של PWC כי: "אז אומרים שיקר פה, אבל כשמדברים על יוקר מחיה צריך לקחת בחשבון גם דברים כמו חינוך חינם, רפואה ציבורית וסבסוד ההשכלה הגבוהה".

תקציב המדינה לשנת 2015, יעמוד על 328 מיליארד שקל, יש בו גידול של כ-12 מיליארד שקל לעומת תקציב 2014. התוספות מתחלקות בין משרדי הבריאות והחינוך, ניצולי שואה, בטחון פנים, ותקציב הביטחון שגדל השנה בצורה משמעותית.

נגבש צעדים שיגמישו את תקציב הביטחון ויביאו להתייעלות פנימית

אמיר לוי: "המשק לא יכול לעמוד לאורך זמן בתקציבי הענק שמערכת הביטחון דורשת. גם בכירי מערכת הביטחון מבינים זאת. בחודשים האחרונים אנחנו עובדים עם מערכת הביטחון ועם וועדת לוקר במטרה לגבש צעדים שיגמישו את תקציב הביטחון ויביאו להתייעלות פנימית במערכת המורכבת הזו".

הממונה על התקציבים במשרד האוצר פירט מה הן הפעולות שבוצעו בנושא יוקר המחייה: תוכנית שמיים פתוחים, חוק המזון שעבר בתחילת השנה בכנסת ויכנס לתוקף בתחילת 2015, איסור על משווקים של תוצרת חקלאית לתאם ביניהם מחירים וכמויות, הסדר לפיצול המונופול של חברת נשר, רפורמות בשוק התקשורת ועוד.

תכניות משרד האוצר להוזלת מחירי המזון

אמיר לוי הסביר שמשרד האוצר מתכוון להמשיך להילחם ביוקר המחיה והציג רשימה של פעולות לשנה הקרובה.

"רפורמת הקורנפלקס" ליבוא מזון יבש - רפורמה שתקל על הביורוקרטיה ועל החסמים הקיימים כיום בייבוא של מוצרי מזון יבש.

רפורמה בכשרות - משרד האוצר פועל להוזלת העלויות העודפות של מערך הכשרות על מוצרי ייבוא כמו חלב ובשר, ועל תעודות כשרות לעסקים בעלויות נמוכות.

תחרות בתחום יבוא רכב מקביל - הוחלט על סל צעדים שכולל בין היתר הסרת חסמים בנושא יבוא רכב, לרבות יבוא מקביל, הסרת רגולציה וייעול תהליכי ייבוא של חלקי חילוף, עידוד הקמת מאגר מידע בנוגע למחירי חלפים וחיזוק ושיפור מערך הפיקוח על המוסכים ומכוני הרישוי.

תחרות בשוק החלב - משרד האוצר ביטל מכסים על כ-20% משוק מוצרי החלב. בנוסף, פורסם מכרז לחלוקת מכסות היבוא הפטורות ליבואן שיציע את המחירים הנמוכים לצרכן.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלי 29/10/2014 10:51
    הגב לתגובה זו
    והוא לא יותר ממספר אחוזים מהתקציב וגם אם תהיה עלייה בתקציב הביטחון לא תהיה הגדלה משמעותית בתקציב הכללי וכמובן שאם המקורות יקטנו כך גם כל התקציבים. יש המון דמגוגיה סביב מה היה אפשר לשפר אם מקצצים בתקציב הבטחון.
  • 5.
    בא 28/10/2014 11:50
    הגב לתגובה זו
    ביותר במשטר דמוקרטי ,זה הזמן לדפוק את מי שחירבן את העניינים עבור האזרחים בישראל בעניין הנדלן ויוקר המחיה לצעירים ולכולם .
  • 4.
    החייט 28/10/2014 11:22
    הגב לתגובה זו
    מוצרים בסיסי ומעט מורחב כמו בסל התרופות מוזל ושווה לכל נפש .להוזיל את מחירי האנרגיה ולקבוע נוסחא יותר מתחשבת בהתייקרויות הכלליות .וכך כולם מרווחים
  • בא 28/10/2014 11:50
    הגב לתגובה זו
    שהכול יהיה יקר ,הם גובים מיסים באחוזים .
  • 3.
    מי שמכביד על אוצר אלה הפרזיטים שלא עובדים מקבלי קצבאות (ל"ת)
    ורד 28/10/2014 11:20
    הגב לתגובה זו
  • בא 28/10/2014 11:56
    הגב לתגובה זו
    אוכלים מחרבנים ולא עובדים .
  • 2.
    שלומי 28/10/2014 11:16
    הגב לתגובה זו
    רק השבוע הוצאתי 500 שקל על טיול של יום אחד לשבי ילדי
  • 1.
    קלקלן 28/10/2014 11:08
    הגב לתגובה זו
    נראה לי התבלבלת. הבריאות לא חינם אלא ממומנת דרך מס בריאות וביטוח משלים. החינוך -בדיחה. החוק אולי חינם, החינוך ממש לא. ביטוח בריאות פרטי היה מוזיל לכולם עלויות והיה מאפשר לממשלה לטפל באמת באלו שידם לא משגת.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳