אליעזר שקדי ל-Bizportal: "יש קבוצות רציניות שמתעניינות באל על"

חברת התעופה הישראלית השיקה היום תוכנית אסטרטגיית להתמודדות עם חברות ה-low cost; כמה תעלה טיסה לברלין?
אבי שאולי | (7)
נושאים בכתבה אליעזר שקדי אלעל

חברת אל על מנסה להתמודד עם התחרות הקשה מול חברות התעופה הזרות ובמיוחד ביעדים הקרובים. התוכנית של אל על נקראת "Short Haul" והמותג החדש ייקרא UP. רמות המחירים יהיו נמוכות יחסית החל מ-69 דולר לכיוון, אך הנוסעים לא יקבלו שתייה וארוחה בטיסה (למעט מים).

אליעזר שקדי: "זהו עידן חדש בעולם התעופה עם מותג חדש לאל על, מותג נפרד שיאפשר ללקוח לבחור איך הוא טס ועל מה הוא משלם ובמחיר שווה לכל נפש. המהלך הוא חלק מההתמודדות שלנו עם עולם התעופה ובמיוחד עם חברות ה-low cost. אלו לא טיסות שכר, אלא טיסות סדירות במתכונת אחרת".

בשנה האחרונה קרן פימי של ישי דוידי חתמה על הסכם השקעה באל על, אך נסוגה לבסוף. שקדי מאוכזב, אך חושף בראיון ל-Bizportal שיש עדיין רשימה של משקיעים פוטנציאלים: "אני מעריך מאוד את קרן פימי - הם החליטו עקרונית שלא להיכנס לעסקה בגלל תנאים מקדימים מסוימים. מזה זמן רב יש קבוצות רציניות שמתעניינות באל על, אך זה לא הבשיל למשהו מהותי שצריך לדווח עליו".

שתי מחלקות: הראשונה - בסיסית עם כיבוד ושתייה בתשלום

בעתיד יהיו פיתוחים נוספים עד תהליך היציאה לדרך בסוף מארס 2014. נכון לעכשיו מדובר ב-5 מטוסים ו-5 יעדים: ברלין, פראג, קייב, בודפשט ולרנקה. בהמשך הטיסות המוזלות יורחבו ליעדים נבחרים נוספים באירופה.

הטיסה במטוס בואינג 737 בשתי מחלקות: אחת - מחלקת תיירים שיקבלו כיבוד ושתיה בתשלום (מים בחינם) ושניה - מחלקת תיירים פלוס שיקבלו כיבוד ושתייה בחינם. ככל שלקוחות יזמינו מקומות מראש - כך המחירים יהיו זולים יותר.

כמעט כל שירות נוסף יהיה כרוך בתשלום, אפילו צ'ק-אין בשדה התעופה

מחירי הכרטיסים יהיו זולים משמעותית ממחירי הכרטיסים היום. לנוסע תהיה אפשרות לרכוש כרטיס בסיס עם תוספפת תשלום בהתאם לבחירה או כרטיס משודרג שהוא כמו כרטיס רגיל היום. התוספות עבור כל שירות שאפשר לחשוב עליו: תיק יד מעבר ל-6 ק"ג שניתן לקחת לגוף המטוס, כל מזוודה 20 דולר או 40 דולר אם בוחרים בכך בשדה עצמו, בחירת מושב 10 דולר, אם לא בוצע צ'ק-אין מראש 10 דולר שינוי תאריך 55 דולר ועוד.

המחירים: 69 דולר לכיוון אחד לבודפשט ולפראג ו-99 דולר לכיוון לברלין, קייב ולרנקה עד 175 דולר במועדים מסויימים. עדיין לא ברור כמה תעלה טיסה חזור. "אני מציע שתחכו שבוע שבועיים", זאת התשובה של מנכ"ל באל על לשאלת העיתונאים מה יהיה מחיר טיסת החזור.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית אל על זינקה מתחילת השנה ב-30%

חברת אל על הוקמה בשנת 1948 כחברת התעופה הלאומית של ישראל והונפקה בבורסה בשנת 2003. אל על נמצאת בשליטת חברת כנפיים של המשפחות בורוביץ' וזבלדוביץ'.

מניית אל על זינקה מתחילת השנה בכמעט 30% למחיר המשקף לחברה שווי של כ-300 מיליון שקל. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה עם הכנסות של 5.9 מיליארד שקל ורווח נקי של 47 מיליון שקל.

למרות השינויים שעברה אל על בתקופת שקדי, ישראלים רבים דבקים בתדמית הארכאית של החברה ולא מפסיקים להתלונן: "לא במקרה אנו זוכים להערכה כחברה המועדפת על ידי הישראלים, אז צריך לקחת את הדברים בפרופורציה. אנו הולכים ומשתפרים".

אליעזר שקדי: מחיל האוויר לחברת התעופה הלאומית

אליעזר שקדי נולד ברמתיים (היום הוד השרון) להורים אנשי חינוך. בשנת 1975 התחיל מסלול של טייס קרב בצה"ל. הוא סיים את הקורס כחניך מצטיין ומילא מאז שורה של תפקידים בחיל האוויר ומהלך שנות שירותו צבר מעל 3,000 שעות טיסה, במגוון מטוסים ומסוקים

בשנת 2004 מונה לדרגת אלוף והחליף את דן חלוץ (כמפקד ה-15 של חיל האוויר) שמונה לרמטכ"ל ובשנת 2008 הוחלף על ידי האלוף עידו נחושתן. בשנת 2009 מונה לתפקיד מנכ"ל אל על במקומו של חיים רומנו.

שקדי מספר על המעבר: "זה מהלך מרתק. אני באל על כבר 4 שנים שזה כמו התפקיד הכי ארוך שעשיתי בצבא. זה מרתק, מעניין ומאתגר - אין ספק שזה אחד התפקידים הכי מאתגרים במשק הישראלי".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דוד מירושלים 26/11/2013 15:13
    הגב לתגובה זו
    כשראיתם שאתם עלולים להישאר מאחור לקראת 2014 פתאום מצאתם אפשרות לטיסות זולות. לי יש אצלכם עוד למעלה מ1000 נקודות בזמן שמצצתם את כספי. עוד טיסה או שניים, אסיים לנצל את הנקודות. דרך אגב, עכשיו אני חבר במועדון של בריטיש ארוו'יז. איזה הכדל.כדאי גם שתבקרו בטרמינל 5 בלונדון של החברה. ממש עולה אחר. אני מניח שחברת אלעל לעולם לא תעלם היות והממשלה זקוקה לשליטה בחברת תעופה בייחוד בזמני חירום. אבל כדי לחזור לשוק תצטרכו לשנות את מבנה החברה, המשכורות וכמובן היחס לנוסעים. כדאי שתתחילו עכשיו
  • 6.
    2shon 26/11/2013 13:13
    הגב לתגובה זו
    שנים סיכלתם כל נסיון לטיסות זולות,עשיתם הסכמים עם כל החברות בכדי שהמחיר יהיה מה שיותר גבוהה. זהו,נשבר המונופול. נסגרה הבאסטה-לכו הביתה. אתם מייצגים רק את כל מה שרקוב מקולקל ומגעיל בבית,שום דבר מעבר
  • 5.
    אל-על צאו לי מהכיס 26/11/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
    שנים שדדו את הנוסע הישראלי בשחקים, והחגיגה מגיעה לסיומה. ישנן כיום חברות שמשאירות עשן לאל-על והאפ יהיה דאון. כולם זוכרים שהם התנגדו לפתיחת השמים. בדומה למהפיכה של כחלון בסלולר כך גם בטיסות - לא חוזרים אחורה מחזקים את השחקנים החדשים שמצילים אותנו מהשודדים.
  • 4.
    לגבי אל על 26/11/2013 12:46
    הגב לתגובה זו
    הבכירים שם שודדים את הקופה. סמנכ"לים לרוב. עושים רעש מזה ששינו את התפריט מסלט וחביתה לחביתה עם סלט. חארטה.
  • 3.
    איציק 26/11/2013 12:06
    הגב לתגובה זו
    עלעל.....במשכורות הבחירים.....לפי הפרסומת....אכן בבית......הרי הכל ישראבלוף....למה אין טיסה ישירה...למיאמי....שם ישראל השניה...או הראשונה.....לא צריך מחיר לחזור..כי אף אחד לא יחזור....כל דבר יקר פי 4.......
  • 2.
    מורפי 26/11/2013 11:44
    הגב לתגובה זו
    אני מציע שיגבו כסף על כניסה לשירותים ועל משך הזמן ששוהים בהם.
  • 1.
    בדיחה עצובה 26/11/2013 11:39
    הגב לתגובה זו
    חבורת שקרנים החזור יהיה כפול מההלוך ושום דבר לא ישתנה, תעשו לנו טובה : טוסו לנו מהעיניים
וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות

החוזים העתידיים מהססים מול נתוני מאקרו, בזמן שהמסחר הקמעונאי תופס נתח גדל והולך ומחדד תנודתיות סביב טכנולוגיה ותעודות סל


ליאור דנקנר |

וול סטריט מגיעה לעוד יום מסחר במצב רוח זהיר. החוזים העתידיים נעים קלות סביב האפס, כשהשוק מעכל את נתוני המאקרו שמחדדים מחדש את התמחור סביב הריבית בחודשים הקרובים. במרכז עומד נתון התמ״ג לרבעון השלישי שמראה קצב צמיחה שנתי של 4.3%, לצד פרסום מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר.


תמ״ג חזק לא בהכרח מרגיע, ושאלת הריבית רק מתחדדת

התמ״ג הוא המדד הרחב ביותר לפעילות הכלכלית בארה״ב. הוא סופר את הערך הכולל של סחורות ושירותים שנוצרו במשק, ולכן הוא נותן לשוק תמונה אם הכלכלה באמת מתרחבת או פשוט מחזיקה מעמד. כשהמספר יוצא גבוה מהצפוי, זה לא תמיד חדשות מרגיעות לשוק המניות, כי זה מחזק את השאלה כמה מהר הפד׳ יכול להרשות לעצמו להוריד ריבית בלי להצית מחדש לחץ אינפלציוני.

הנתון של 4.3% מגיע מעל ציפיות שהיו סביב 3.3%, והוא גם מאיץ מול קצב של 3.8% ברבעון השני. מאחורי המספר עומדת צריכה פרטית שנשארת יציבה והוצאות עסקיות שמחזיקות קצב, שילוב שמאותת שהמנועים המרכזיים של הכלכלה עדיין עובדים גם כשהריבית גבוהה.

בתוך הפירוט של הרבעון בולטת קפיצה בצריכה הפרטית בקצב שנתי של 3.5% אחרי 2.5% ברבעון השני. חלק משמעותי מהעלייה מגיע מרכישות מוקדמות של רכבים חשמליים לפני תום הטבות מס בסוף ספטמבר, מה שמסביר גם למה נתוני מכירות הרכב באוקטובר ונובמבר נחלשים, בזמן שהצריכה בתחומים אחרים מציגה תמונה מעורבת.

ברקע מתחדדת התמונה של כלכלת קיי. משקי בית עם הכנסה גבוהה ממשיכים להחזיק קצב, בעוד המעמד הבינוני והנמוך מרגיש לחץ ביומיום, כמו שסיקרנו בביזפורטל - כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים. הפער הזה מתרגם לשוק הון שנראה חזק במדדים, אבל נשען יותר ויותר על קבוצת מניות מצומצמת ועל ציפיות לריבית נוחה יותר בהמשך.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות השבבים מתחזקות, הבנקים והביטוח יורדים עד 1.8% - יציבות במדדים

ראלי סנטה בוול סטריט וסגירה מוקדמת היום. רשות ני״ע פשטה על משרדי אירודרום; ארית על רקע תותח ה״רועם״. רגולציה חדשה תכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים. המומנטום השלילי במגזר הפיננסים נמשך אחרי נפילות של עד 2% אמש - הבנקים וחברות הביטוח ממשיכים לרדת; שיכון ובינוי מחפשת עסקה בפרמיה לשוב אנרגיה; איי.סי.אל תספק לסין 750,000 טונות של אשלג - שער הדולר בשפל של 4 שנים

מערכת ביזפורטל |

מניות השבבים מתחזקות על רקע “ראלי סנטה” בוול סטריט, כשהסנטימנט החיובי ממשיך לחלחל גם לסקטור הטכנולוגיה. היום המסחר בניו יורק יינעל מוקדם, בשעה 20:00 שעון ישראל, ומחר הבורסות יישארו סגורות לרגל חג המולד, מה שעשוי להשאיר את התנודות בעיקר על מחזורים דקים יותר. טאואר 0.26%  , קמטק 2.39%  ו-נובה 1.13%  בעלייה ומושכות עניין כחלק מהתנועה בסקטור.


קרסו נדלן 3.58%   בעלייה על רקע עניין מחודש במניה אחרי תקופה חלשה יותר במבט שנתי. למרות שהתשואה בשנה וב-12 החודשים האחרונים עדיין שלילית, המניה מציגה התאוששות בחודש האחרון, מה שעבור חלק מהמשקיעים נתפס כניסיון לייצוב וחזרה הדרגתית לעניין בסקטור הנדל״ן היזמי.


פשיטה על משרדי אירודרום - אמרנו לכם שיש סימני שאלה על עסקת הכטב"מים. חוקרי רשות ניירות ערך פשטו אתמול על משרדי אירודרום קבוצה -5.36%  , במסגרת חקירה בחשד לעבירות לכאורה לפי חוק ניירות ערך וחוק העונשין, ועיכבו לחקירה גם נושאי משרה נוכחיים ולשעבר. החקירה קשורה למכרז משרד הביטחון שבו זכתה החברה באוקטובר 2024 ודיווחה אז על זכייה בהיקף של כ-137 מיליון שקל לאספקת כטב"מים, שנחשבה לאבן דרך. בהמשך התברר שחלק מההזמנה הועבר למתחרה, בנדא מגנטיק, ובתנאי המכרז הייתה אפשרות לצמצם או לבטל את ההתקשרות. ברקע נטען גם כי החברה דיווחה למשקיעים באיחור של כ-שבועיים, בעקבות “תקלה טכנית”


התותחים החדשים של צה"ל והאם ארית תספק את המרעומיםצה״ל מתקדם לדור חדש של תותחים עם כניסת תותח ה״רועם״ לשירות, ובמקביל מתגבשת גם שרשרת האספקה שתלווה את המערכת לשנים קדימה. לפי מידע שהגיע לידנו ממקורבים לחברה, ארית תעשיות  באמצעות הבת רשף טכנולוגיות כבר קיבלה הזמנות ראשוניות למרעומים לתותח החדש, וצפויה להפוך לספקית בלעדית של מרעומי הארטילריה למערכת. רשף קיבלה הזמנה ראשונה כבר ב-2022, ובהמשך נחתמה הזמנה נוספת במהלך 2025 לקראת הכניסה לשירות מבצעי, מה שמסמן הרחבה של הפעילות מעבר לליבת המרעומים למרגמות אל עולם הארטילריה, עם פוטנציאל להיקפים גדולים יותר לאורך זמן.


מהפכה בפרסומות, נזיפה בביהמ"ש: ליברה תשלם 100 אלף שקלבפסק דין חריג בחריפותו, שופט השלום בנתניה גיא אבנון קבע כי ליברה -2.71%   ניהלה “הגנת סרק” בתיק תאונת דרכים פשוטה, שבו האחריות לא הייתה במחלוקת, אך החברה סירבה לשלם וטענה למרמה. השופט דחה את הטענות אחת לאחת, מתח ביקורת על הקו הלוחמני של החברה ועל בקשות “גורפות” שפגעו בפרטיות ללא תשתית ראייתית, וציין גם את ניסיונות הדחייה והעיכוב של ההליך. בסופו של דבר ליברה חויבה בכ-100 אלף שקל פיצויים והוצאות, כולל שכר טרחת עורך דין, בפסק דין שלא חסך מילים על התנהלותה.