אליעזר שקדי ל-Bizportal: "יש קבוצות רציניות שמתעניינות באל על"

חברת התעופה הישראלית השיקה היום תוכנית אסטרטגיית להתמודדות עם חברות ה-low cost; כמה תעלה טיסה לברלין?
אבי שאולי | (7)
נושאים בכתבה אליעזר שקדי אלעל

חברת אל על מנסה להתמודד עם התחרות הקשה מול חברות התעופה הזרות ובמיוחד ביעדים הקרובים. התוכנית של אל על נקראת "Short Haul" והמותג החדש ייקרא UP. רמות המחירים יהיו נמוכות יחסית החל מ-69 דולר לכיוון, אך הנוסעים לא יקבלו שתייה וארוחה בטיסה (למעט מים).

אליעזר שקדי: "זהו עידן חדש בעולם התעופה עם מותג חדש לאל על, מותג נפרד שיאפשר ללקוח לבחור איך הוא טס ועל מה הוא משלם ובמחיר שווה לכל נפש. המהלך הוא חלק מההתמודדות שלנו עם עולם התעופה ובמיוחד עם חברות ה-low cost. אלו לא טיסות שכר, אלא טיסות סדירות במתכונת אחרת".

בשנה האחרונה קרן פימי של ישי דוידי חתמה על הסכם השקעה באל על, אך נסוגה לבסוף. שקדי מאוכזב, אך חושף בראיון ל-Bizportal שיש עדיין רשימה של משקיעים פוטנציאלים: "אני מעריך מאוד את קרן פימי - הם החליטו עקרונית שלא להיכנס לעסקה בגלל תנאים מקדימים מסוימים. מזה זמן רב יש קבוצות רציניות שמתעניינות באל על, אך זה לא הבשיל למשהו מהותי שצריך לדווח עליו".

שתי מחלקות: הראשונה - בסיסית עם כיבוד ושתייה בתשלום

בעתיד יהיו פיתוחים נוספים עד תהליך היציאה לדרך בסוף מארס 2014. נכון לעכשיו מדובר ב-5 מטוסים ו-5 יעדים: ברלין, פראג, קייב, בודפשט ולרנקה. בהמשך הטיסות המוזלות יורחבו ליעדים נבחרים נוספים באירופה.

הטיסה במטוס בואינג 737 בשתי מחלקות: אחת - מחלקת תיירים שיקבלו כיבוד ושתיה בתשלום (מים בחינם) ושניה - מחלקת תיירים פלוס שיקבלו כיבוד ושתייה בחינם. ככל שלקוחות יזמינו מקומות מראש - כך המחירים יהיו זולים יותר.

כמעט כל שירות נוסף יהיה כרוך בתשלום, אפילו צ'ק-אין בשדה התעופה

מחירי הכרטיסים יהיו זולים משמעותית ממחירי הכרטיסים היום. לנוסע תהיה אפשרות לרכוש כרטיס בסיס עם תוספפת תשלום בהתאם לבחירה או כרטיס משודרג שהוא כמו כרטיס רגיל היום. התוספות עבור כל שירות שאפשר לחשוב עליו: תיק יד מעבר ל-6 ק"ג שניתן לקחת לגוף המטוס, כל מזוודה 20 דולר או 40 דולר אם בוחרים בכך בשדה עצמו, בחירת מושב 10 דולר, אם לא בוצע צ'ק-אין מראש 10 דולר שינוי תאריך 55 דולר ועוד.

המחירים: 69 דולר לכיוון אחד לבודפשט ולפראג ו-99 דולר לכיוון לברלין, קייב ולרנקה עד 175 דולר במועדים מסויימים. עדיין לא ברור כמה תעלה טיסה חזור. "אני מציע שתחכו שבוע שבועיים", זאת התשובה של מנכ"ל באל על לשאלת העיתונאים מה יהיה מחיר טיסת החזור.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית אל על זינקה מתחילת השנה ב-30%

חברת אל על הוקמה בשנת 1948 כחברת התעופה הלאומית של ישראל והונפקה בבורסה בשנת 2003. אל על נמצאת בשליטת חברת כנפיים של המשפחות בורוביץ' וזבלדוביץ'.

מניית אל על זינקה מתחילת השנה בכמעט 30% למחיר המשקף לחברה שווי של כ-300 מיליון שקל. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה עם הכנסות של 5.9 מיליארד שקל ורווח נקי של 47 מיליון שקל.

למרות השינויים שעברה אל על בתקופת שקדי, ישראלים רבים דבקים בתדמית הארכאית של החברה ולא מפסיקים להתלונן: "לא במקרה אנו זוכים להערכה כחברה המועדפת על ידי הישראלים, אז צריך לקחת את הדברים בפרופורציה. אנו הולכים ומשתפרים".

אליעזר שקדי: מחיל האוויר לחברת התעופה הלאומית

אליעזר שקדי נולד ברמתיים (היום הוד השרון) להורים אנשי חינוך. בשנת 1975 התחיל מסלול של טייס קרב בצה"ל. הוא סיים את הקורס כחניך מצטיין ומילא מאז שורה של תפקידים בחיל האוויר ומהלך שנות שירותו צבר מעל 3,000 שעות טיסה, במגוון מטוסים ומסוקים

בשנת 2004 מונה לדרגת אלוף והחליף את דן חלוץ (כמפקד ה-15 של חיל האוויר) שמונה לרמטכ"ל ובשנת 2008 הוחלף על ידי האלוף עידו נחושתן. בשנת 2009 מונה לתפקיד מנכ"ל אל על במקומו של חיים רומנו.

שקדי מספר על המעבר: "זה מהלך מרתק. אני באל על כבר 4 שנים שזה כמו התפקיד הכי ארוך שעשיתי בצבא. זה מרתק, מעניין ומאתגר - אין ספק שזה אחד התפקידים הכי מאתגרים במשק הישראלי".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דוד מירושלים 26/11/2013 15:13
    הגב לתגובה זו
    כשראיתם שאתם עלולים להישאר מאחור לקראת 2014 פתאום מצאתם אפשרות לטיסות זולות. לי יש אצלכם עוד למעלה מ1000 נקודות בזמן שמצצתם את כספי. עוד טיסה או שניים, אסיים לנצל את הנקודות. דרך אגב, עכשיו אני חבר במועדון של בריטיש ארוו'יז. איזה הכדל.כדאי גם שתבקרו בטרמינל 5 בלונדון של החברה. ממש עולה אחר. אני מניח שחברת אלעל לעולם לא תעלם היות והממשלה זקוקה לשליטה בחברת תעופה בייחוד בזמני חירום. אבל כדי לחזור לשוק תצטרכו לשנות את מבנה החברה, המשכורות וכמובן היחס לנוסעים. כדאי שתתחילו עכשיו
  • 6.
    2shon 26/11/2013 13:13
    הגב לתגובה זו
    שנים סיכלתם כל נסיון לטיסות זולות,עשיתם הסכמים עם כל החברות בכדי שהמחיר יהיה מה שיותר גבוהה. זהו,נשבר המונופול. נסגרה הבאסטה-לכו הביתה. אתם מייצגים רק את כל מה שרקוב מקולקל ומגעיל בבית,שום דבר מעבר
  • 5.
    אל-על צאו לי מהכיס 26/11/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
    שנים שדדו את הנוסע הישראלי בשחקים, והחגיגה מגיעה לסיומה. ישנן כיום חברות שמשאירות עשן לאל-על והאפ יהיה דאון. כולם זוכרים שהם התנגדו לפתיחת השמים. בדומה למהפיכה של כחלון בסלולר כך גם בטיסות - לא חוזרים אחורה מחזקים את השחקנים החדשים שמצילים אותנו מהשודדים.
  • 4.
    לגבי אל על 26/11/2013 12:46
    הגב לתגובה זו
    הבכירים שם שודדים את הקופה. סמנכ"לים לרוב. עושים רעש מזה ששינו את התפריט מסלט וחביתה לחביתה עם סלט. חארטה.
  • 3.
    איציק 26/11/2013 12:06
    הגב לתגובה זו
    עלעל.....במשכורות הבחירים.....לפי הפרסומת....אכן בבית......הרי הכל ישראבלוף....למה אין טיסה ישירה...למיאמי....שם ישראל השניה...או הראשונה.....לא צריך מחיר לחזור..כי אף אחד לא יחזור....כל דבר יקר פי 4.......
  • 2.
    מורפי 26/11/2013 11:44
    הגב לתגובה זו
    אני מציע שיגבו כסף על כניסה לשירותים ועל משך הזמן ששוהים בהם.
  • 1.
    בדיחה עצובה 26/11/2013 11:39
    הגב לתגובה זו
    חבורת שקרנים החזור יהיה כפול מההלוך ושום דבר לא ישתנה, תעשו לנו טובה : טוסו לנו מהעיניים
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 0%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'? וגם - עונת הדוחות מעלה הילוך - מי צפויות לדווח?

מערכת ביזפורטל |

השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 0%   ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 0%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן 0%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.

בצל המחזור החריג, חמישי סגר שלילי: ת"א 35 ירד ב-0.45% ות"א 90 איבד 1.1%. עם זאת, מגזר הפיננסים היה חיובי כשמדדי הבנקים והביטוח עלו ב-1.1% כל אחד בעוד שמדד הנדל"ן ירד ב-1.3% ומדד הנפט והגז עלה קלות ב-0.3%.

בסיכום שבועי - שבוע המסחר הראשון של נובמבר נפתח חיובי, בהמשך לסנטימנט האופטימי של החודש שעבר, על רקע ההתקדמות בהסכם הפסקת האש והציפיות להפחתת ריבית בהחלטת בנק ישראל הקרובה. מדדי המניות המובילים סיימו את השבוע בעליות - ת״א 35 עלה בכ-1.9% ת״א 125 הוסיף כ-1.5%. מגזר הביטוח בלט עם זינוק של כ-8.3%, ת״א נפט וגז התחזק בכ-3.7%, והבנקים עלו כ-1%, זה למרות הצהרה של שר האוצר סמוטריץ' על בחינת מס ייעודי על רווחי הבנקים אמירה שגרמה להכבדה על מניות הבנקים בסוף השבוע -  "לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"



בעוד בוול סטריט כבר מסכמים ביצועים של סקטורים בתל אביב עונת הדוחות רק בתחילתה. בשבוע שעבר זכורים לנו דוחות טבע 0%  ו- נובה 0%   שהתוצאות שלהן גרמו לתנודתיות גבוהה, טבע לכיוון מעלה עם עקיפה של הציפיות ועדכון תחזית, נובה עם ביצועים קצת מעל הציפיות ותחזית שמרנית שדרדרו את המניה. גם השבוע מצפים לנו דוחות בעיקר מסקטורי האנרגיה מתחדשת, שבבים ו-IT. מהחברות שדיווחו על מועד הגשת התוצאות ניתן לצפות לדוחות של החברות הבאות: 

מחר: משק אנרגיה, טאואר, קמטק, נקסטויז'ן, קופיוג'ן ולייבפרסון, 

בשלישי - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי. 

ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין

בחמישי ידווחו נייס וספיינס.


המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס 0%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.