בג"צ נתן אור ירוק לשידור "טהרן": המפיקה תוקפת את העותרים
העונה השנייה של טהרן (צילום באדיבות אפל TV וכאן 11)
.
10 חודשים לאחר שהוגשה, בג"צ דחה הבוקר את עתירתם של איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה (אק"ט) ואיגוד השחקנים והשחקניות (שח"ם) שהוגש נגד תאגיד השידור כאן בעניין העונה השנייה של הסדרה טהרן. בג"צ קבע כי העונה השנייה בכיכובן של ניב סולטן והשחקנית ההוליוודית גלן קלוז, הסדרה תשודר כפי שהיא, והכיר בה כהפקה מקומית קנויה ביחס לטיוטת הכללים החדשה שפרסמה מועצת התאגיד לשימוע ציבורי. בכך נתן בג"צ אור ירוק להפקה של תאגיד השידור כאן ואפל TV, והעונה השנייה תעלה לאוויר ב-5 במאי.
בעתירה שהוגשה, ביקשו שני האיגודים הוצאת צו על תנאי נגד תחילת הצילומים, ואולם צו זה לא התקבל בזמנו והצילומים יצאו אל הפועל. בעתירה באותה עת, נטען: "עונה זו (עונה שנייה, א"כ) עתידה להיות הפקה זרה במסווה של הפקה מקומית, עם צוות ישראלי מצומצם ביותר, כשבישראל יתקיימו ימי צילום ספורים בלבד. ככל שיחלו הצילומים של העונה השנייה, ייווצר מעשה עשוי ובלתי הפיך שכן ההפקה לא תצולם מחדש, גם אם לא עמדה בפועל בתנאים להכרה כהפקה מקומית".
בג"צ כן אפשר לעותרים לטעון נגד טיוטת הכללים החדשה של התאגיד שהופצה השבוע, במהלך השימוע הציבורי שייערך, ולהתנגד להגדרת הסדרה כהפקה מקומית קנויה. מדובר על כללים להפקות מקומיות קוניות - ובין היתר מוגדר שם כי 75% מיוצריה, מבציעה, הצוות הטכני-הנדסי שנטל חלק בהפקה וצוות ההפקה, יהיו תושבי ישראל המתגוררים בה דרך קבע". עוד הוגדר כי הפקה מקומית קנויה שירכוש התאגיד תהיה הפקה שתופק במיוחד עבור התגיד לקהל יעד ראשוני ישראלי; שהמפיק שלה תושב ישראל המתוגרר בה דרך קבע או שהוא תאגיד התאגד ורשום בישראל ועיק פעולתו בישראל; שיש בה כדי לקדם את תפקידיו שלהתאגיד....; שהופקה בתנאים ובתקציבים שיאפשרו רמה ואיכות הולמים...".
בשיחה עם "ביז מדיה", מכנה מפיקת הסדרה, שולה שפיגל, את העתירה כ"קנטרנית". לדבריה, "הם (אק"ט ושח"ם, א"כ) נאחזו בחוק שנקבע ב-2014 לפני שיצא התאגיד, במקום לקחת בחשבון את פוטנציאל ההפקות הבינלאומיות. התאגיד השקיע בסדרה 2.2 מיליון דולר, ההפקה עצמה הייתה פי 10 (מעל 20 מיליון דולר, א"כ). מקסמנו את מספר הישראלים שעובדים בהפקה, לקחנו אותם איתנו לאתונה, היוצרים הם ישראלים, הפוסט-פרודקשן הם 100% ישראלים. הפכנו כל אבן כדי למצוא שחקנים ישראלים דוברי פרסית, וחלקם לימדנו פרסית לטובת הצילומים. ואז יצאנו לשוק הבינלאומי כדי לחפש שחקנים דוברי פרסית. הם טוענים שלא עשינו את המקסימום".
לדבריה, "עכשיו אנחנו צריכים להיענש שבעצם פרצנו לעולם וזכינו בפרס האמי הבינלאומי? חברים באקט שעובדים איתי, באחריות, יוצאים כנגד התביעה של האיגוד שלהם. את החקיקה צריך לעדכן את החקיקה לתנאים העכשוויים".
בהתייחסה לחוק שהתקבל לפני שמונה שנים, הכוונה לחוק השידור הציבורי הישראלי שקובע שמועצת התאגיד תיקבע כללים לגבי הפקות מקומיות כדי להסדיר את הגדרת הפקה מקומית, וזאת משום שהחוק לא מפרט למשל מקרים כמו טהרן, הפקה שנעשתה כקופרודוקציה של התאגיד ואפל TV, והתוצאה של כך היא שחלק מההפקה התבצע בארץ וחלק בחו"ל. ולכן על המועצה לקבוע כללים, וכעת עשתה זאת.
בדברי ההסבר של טיוטת הכללים החדשה, צוין: "בשנים האחרונות חל שינוי בשוק ההפקות הבינלאומי, עקב כניסת גורמי הפקה בינלאומיים לשוק, וכן עקב רצון ויכולת של בתי הפקה מקומיים להפיק תכניות ברמה בינלאומית, המצולמות בין היתר, גם בחו"ל. מטרת הכללים הינה לאפשר לשוק ההפקות הישראלי להתפתח יחד עם השוק העולמי, תוך שיפור איכות ההפקות הישראליות, וקבלת משאבים מגורמים זרים המעוניינים בהפקות הישראליות לצורך שידורן לקהלים מחוץ לישראל, והכל תוך הקפדה על ישראליות ההפקות וקביעת אופן הבחינה של תכניות אלו כהפקות ישראליות, ושמירה על תכלית החוק להבטיח כי במהותן ההפקות יהיו הפקות ישראליות המופקות ומבוצעות על ידי תושבי ואזרחי ישראל".
עוד נכתב בדברי ההסבר כי "פעמים רבות תכניות תעודה ישראליות כוללות סיפורים בעלי ערך לציבור הישראלי וקשר לעם ישראל, המתרחשים מחוץ לישראל - הן אירועים היסטוריים והן תיעוד של הליכים ותמורות בעולם המשפיעים על העם היהודי ועל מדינת ישראל. הפקות ישראליות של תכניות תעודה בחו"ל כאמור מחייבות היעזרות בחומרים, מבצעים ואמצעים בחו"ל. הכללים מבקשים להסדיר הכרה בהפקות אלו, ולקבוע מתי יוכרו כהפקות ישראליות בכלל וגם במקרים של הפקות דלות תקציב ובעלות צוות מצומצם ביותר".
מאיגוד המפיקים נמסר: "ניצחון גדול ליצירה הישראלית הבוקר בבית המשפט העליון. אנו מברכים את חברתנו שולה שפיגל. מלכתחילה טענו ואף הגשנו חוות דעת שאומרת כי יש לבחון את הכללים בהתאם לאחוז ההשקעה של הגוף המשדר. לצערנו תעשיית היצירה המקורית בישראל מתמודדת לא רק עם כניסת סטרימרים וירידה בהשקעה, אלא גם עם נסיונות חבלה רבים מבית, על ידי ארגונים שמטרתם לייצג אנשי מקצוע בתעשייה, אך בפועל פוגעים בהפקות ישראליות ובאפשרות של חבריהם השחקנים ואנשי צוות להתפרנס וליצור".
באק"ט ושח"ם הגיבו להחלטה: "באופן חריג, בג"צ השית הוצאות משפט על תאגיד השידור הציבורי, לטובת אקט ושח"ם, שעתרו לבית המשפט במטרה שתאגיד השידור יפרסם כללים ברורים על מהי הפקה מקומית. טענתם המרכזית של האיגודים היא כי תאגיד השידור פעל בניגוד לחוק בכך שמימן מכספי משלם הציבור הישראלי הפקות כגון טהרן, שעיקר הוצאותיהן הגיעו לעובדים זרים ולמדינות זרות. על כך אמר ההרכב בראשות השופט עמית כי האיגודים העלו טענות כבדות משקל, והעתירה בהחלט הייתה במקומה. עם זאת, לפני יומיים פרסם התאגיד את הכללים להערות הציבור, ועל כן בג"צ דחה את העתירה בשלב זה".
- 1.מנכל אקט הוא גרוע .כל מה שעשה זה רק נזק עצום לעובדי אקט (ל"ת)חבר 17/04/2022 11:25הגב לתגובה זו
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוקשת שולטת בלוח שידורי מוצ"ש
עוד ערב ללא תוכן מקורי בערוצי הטלוויזיה, למעט סרט תיעודי ששודר בכאן11; מבחינת המהדורות המרכזיות, כמו בכל מוצ"ש, קשת מובילה בכל הרצועות - לטבלת הרייטינג המלאה
כמו מדי מוצ"ש, העובדה שערוץ 14 אינו משדר לאורך היום משפיעה על טבלת הרייטינג, והמהדורה המרכזית של חדשות 12 פותחת פערים על המתחרות, ואמש מהדורת החדשות של 12 השיגה רייטינג של 15.9% וכמות צופים של 396 אלף. הבאה אחריה היתה חדשות 13, עם 5.5% רייטינג ו-156 אלף צופים וכשהמקום השני הוא נתונים של כשליש ממהדורת 12, ניתן לראות עד כמה הפער גדול במוצ"ש. במקום השלישי היתה המהדורה של ערוץ 14, עם 4.9% ו-131 אלף וכרגיל את הרשימה סגר כאן11, עם 3.5% רייטינג ו-90 אלף צופים.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם כאן11 שידרו את הסרט התיעודי "יצאתי בשש", שעוקב אחרי רציחות נשים על ידי בני זוגן, שהיה עם 2.6% רייטינג וצפו בו 56 אלף איש, אבל כל השאר היה ריאליטי או תכניות אירוח למיניהן. בכל אופן, את הרצועה הובילו תכניות הריאליטי, כשהכוכב הבא לאירוויזיון היה עם 17.3% ו-427 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היה "משחק השף", עם 11.3% רייטינג ו-286 אלף צופים ובמקום השלישי היתה "הפטריוטים" של ערוץ 14, עם 6.2% רייטינג ו-168 אלף צופים.
כאן11 שידרו במהלך הרצועה גם את פגישה עם רוני קובן, שאירח את ליאור סושרד והיה עם רייטינג של 4.7% ו-112 אלף צופים.
תכניות אחה"צ
הרצועה המוקדמת של פגוש את העיתונות של קשת היתה על 11.9% ו-320 אלף צופים, בעוד מוריה וברקו היו על 3.7% רייטינג ו-106 אלף צופים. לאחר מכן פגוש את העיתונות עלו ל-13.2% ו-331 אלף צופים, מוריה וברקו עלו ל-3.8% ו-130 אלף צופים ואילו ערוץ 14 הצטרף עם "השבוע" עם אראל סג"ל, שעמד על 3% ו-77 אלף צופים.
לייט נייט
את רצועות הלייט נייט הובילו "אברי ושרקי" עם, רייטינג של 8.7% ו-208 אלף צופים, אחריהם היו רשת עם שידור חוזר של "שנות ה-90" שעמדו על 4.1% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות הלילה עם שרה ב"ק, ששודרו בערוץ 14, היו עם 2.6% רייטינג ו-70 אלף צופים.
