אחרי הטבח בניו זילנד: השבוע הרע של צוקרברג הפך לנוראי
אפילו בקונטקסט של השנה הנוראית שעוברת על פייסבוק, על מארק צוקרברג מייסד ענקית הסושיאל עובר שבוע גרוע במיוחד.
שבוע הבשורות הרעות של פייסבוק החל למעשה עם הצעתה של הסנאטורית (שמכוונת לנשיאות), אליזבת וורן, לפרק את החברה. משם זה המשיך לנפילת המערכות והפסקת הפעילות הארוכה ביותר בתולדות החברה שכמעט והאפילה על החקירה שנפתחה נגד החברה בגין הסכמי הדאטה שנחשפו - עליהם חתמה מול חברות ענק אחרות, יצרניות סמארטפונים וחברות אלקטרוניקה - במסגרתם חברות אלו נחשפו למידע על משתמשי פייסבוק. החברה פתרה את בעיית נפילת המערכות בדיוק בזמן כדי להודיע על פרישתם של 2 מנהלים בכירים, אך המכה הגדולה באמת הגיעה בסוף השבוע עם אירוע הטבח המזוויע בניו זילנד שהועבר בשידור חי על ידי הרוצח עצמו, בפייסבוק.
"קרנות גידור ששידרו לאחרונה תחושת שאננות כלפי הכותרות השליליות להן זכתה פייסבוק, מרימות גבה לאור חדשות הלילה האחרון", כך לדברי ג'האנארה ניסאר, אנליסטית בבית ההשקעות Lynx. כדור השלג של החדשות הרעות מתגלגל אל החברה ובהתאם, פייסבוק רשמה ביום שישי את היום הגרוע ביותר שלה בבורסה מזה חודשיים עם ירידה של 2.5% ל-165.98 דולר למניה.
תפסו 1.2 מיליון העלאות של הסרטון בזמן ופספסו 300 אלף גרסאות אחרות
סוף השבוע לא סיפק לחברה הפוגה מהחדשות הרעות. בחברה ציינו כי הם הצליחו לחסום 1.2 מיליון העלאות של סרטון הטבח בניו זילנד ב-24 השעות הראשונות לאירוע, אך 300 אלף גרסאות אחרות מצאו את דרכן לפלטפורמת הסושיאל בטרם הוסרו מאוחר יותר. במקביל, ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן אמרה שהיא רוצה לדון עם פייסבוק בסוגיית השידור החי המוזרם על גבי הפלטפורמה.
לא זאת בלבד, אלא שתדמית החברה נפגעה עוד עם הודעתו של טוני פרננדז, מנכ"ל BHD מקבוצת AirAsia ואחד מהמנכ"לים המפורסמים ביותר באסיה, על סגירת עמוד הפייסבוק שלו על 670 אלף עוקביו בגלל "היקף השנאה" לדבריו ברשתות החברתיות.
- מס על שכר דירה - כל מה שצריך לדעת
- דרישת המיליונים של ח"כ בן גביר מ"עובדה" ומאחת המרואיינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסנטימנט השלילי כלפי פייסבוק, כפי שנמדד על פי ציוצי טוויטר, הגיע לשיא ב-8 החודשים האחרונים ביום חמישי. בעוד שסנטימנט שלילי יכול לעלות ולרדת בהתחשב באלפי הציוצים מדי יום על החברה, פייסבוק לא ראתה כמות כזו של ציוצים כנגדה מאז פרסום הדו"ח הלא מחמיא ביולי האחרון, שבו נחשף מחזור הכנסות ונתונים על היקף המשתמשים שאכזבו את המשקיעים והביאו לנפילת הערך הגדולה ביותר בתולדות החברה.
הצעת הסנטורית וורן משקפת פרדיגמה חדשה ומדאיגה שננקטת כלפי החברה: בקצב שעולה מדי יום, צרכנים, משתמשים, מחוקקים ומשקיעים תוהים האם החברה שהוקמה במעונות הסטודנטים של האווארד על ידי צוקרברג בשנת 2004 מסיבה יותר נזק מאשר מביאה תועלת. התלונות הגוברות הן על כך שפייסבוק לא עשתה עבודה מספיק טובה כדי להגן על המידע שלנו או מספיק כדי להגן על משתמשים מפני התפשטות תכני ההסתה והשנאה, דיסאינפורמציה ושידור חי של מעשים ואירועים אלימים. אולי, מומחים תוהים, זהו הזמן שבו הרגולטורים והפוליטיקאים צריכים להיכנס לתמונה.
וכל זאת עוד לפני הטבח בניו זילנד, שלבדו היה יכול להניע את מעשה חשבון הנפש בלבו של כל מנכ"ל. לצוקרברג, זה לא היה יכול לבוא בזמן פחות מתאים. ימים בלבד לאחר שוורן חשפה את תכניתה לפירוק החברה, פייסבוק הסירה את מודעות הפרסום שקידמו את האג'נדה שלה מהרשת החברתית.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
מצד ההגנה, זה לא היה הדבר הנכון ביותר לעשות מצידו של צוקרברג שרוצה למתג את פייסבוק כמקום פתוח שבו ניתן להביע דעות אישיות מכל הקשת בחופשיות. בפייסבוק טענו מנגד שהמודעות של וורן הפרו את הכללים מכיוון שנעשה שימוש אסור בלוגו של פייסבוק "אך לטובת האינטרס של דיון איתן ויציב אנחנו משיבים את המודעות לאוויר".
ביום רביעי, פייסבוק התמודדה עם 2 משברים אחרים וחדשים, שהחלו בערך בסביבות השעה 11:15 בבוקר (שעון ניו יורק), אז מערכות פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם החלו לקרוס ולרדת, מסביב לעולם. הבעיות שעליהן דיווחו המשתמשים מסביב לעולם נעו מטעינת תוכן איטית לפלטפורמות ללא תוכן בכלל ובעיות בשליחת הודעות. השיבוש נמשך עד לחמישי בצהריים - פרק הזמן הארוך ביותר שבו מערכות פייסבוק היו בקריסה מאז 2012. בחברה הסבירו שמדובר בבעיות שמקורן בשרתי החברה. "אנחנו מצטערים מאוד על אי הנוחות ומעריכים את הסבלנות של כולם" אמרו.
בדיוק ברגע שקריסת המערכות הגיעה לשיא, לחברה נודע שחקירת משרד המשפטים כנגדה הורחבה ותגיע לבית המשפט בניו יורק. גורם המעורה בפרטים אמר לחדשות בלומברג, כי בית המשפט זימן אליו תחת צו, חומרים מידי 2 יצרניות סמארטפונים שלהם הסכמי דאטה ושיתוף פעולה עם פייסבוק. בחברה ציינו "כפי שאמרנו בעבר, אנחנו משתפים פעולה עם החוקרים". עם או בלי קשר לחקירות, בפייסבוק עובדים על דרכים חדשות לטיפול באבטחת הפרטיות של הגולשים, ניטור הפייק ניוז ותוכן פוגעני ואלים. צוקרברג הודיע לאחרונה על מיקוד החברה בפיתוח מוצר לתקשורת מוצפנת, מיידית ואישית. שינוי משמעותי כשמדובר בחברה שנבנתה על בסיס מודל עסקי של שיתוף, שהוביל גם לפרידה מאחד ממנהליה הבכירים.
לאחר 13 שנים בחברה, כריס קוקס הודיע על פרישתו בפוסט שפרסום ביום חמישי. קוקס עזר בהגייתו ופיתוחו של "הפיד" - הערוץ המרכזי לעדכונים אישיים של יותר מ-2 מיליארד אנשים, ובפועל, העורך הראשי מבוסס האלגוריתם של חייהם הדיגיטליים של המשתמשים.
העזיבה של קוקס רמזה על הדרך השונה בה הוא רואה את עתידה של פייסבוק. "אנחנו פותחים דף חדש של כיוון עבור המוצר" אמר קוקס. "זה יהיה פרויקט גדול ונצטרך מנהלים שנרגשים להוביל את השינוי". יחד עם קוקס נודע גם על עזיבתו של מי שניהל את וואטסאפ, כריס דניאלס, כך לפי הודעת החברה.
מיליוני דולרים ואלפי עובדים, ועדיין
אך עם זאת, אף אחת מהסוגיות הללו לא תבחן את צוקרברג כפי שהטבח בניו זילנד יעשה. הטבח ב-2 המסגדים התרחש לאחר שאדם שלכאורה הוא הרוצח בעצמו פרסם בפייסבוק ובפורום נוסף מניפסט שנאה גזעני. סרט הווידאו מנקודת המבט של הרוצח שבו הוא מרסס את המקום פורסם בזמן אמת והציף את פייסבוק ורשת האינטרנט. בפייסבוק הודיעו על הסרה מיידית לאלתר של עמוד הפייסבוק והאינסטגרם של הרוצח והסרה של כל פוסט התומך במעשה.
אך זה בדיוק סוג האירוע שצוקרברג עבד קשה כדי להימנע ממנו. החברה שכרה והעסיקה אלפי עובדים שהיו אמורים לעבור בעצמם על הרשת החברתית ולהסיר ידנית תכנים פוגעניים ומסוכנים, במקביל להשקעה של מיליוני דולרים בבינה מלאכותית שמטרתה לנתח באופן חכם ומתקדם כדי לעקוב אחר תכני וידאו בזמן אמת. ועדיין, צוקרברג, 34, גילה את הקושי הכרוך במשטור של תוכן המופץ על ידי 2.7 מליארד משתמשים שמניעים את מערכת פייסבוק שמרוויחה מפרסום - שמופנה אליהם. המערכת מבוססת על כך שהיא מציגה לגולשים פוסטים שיעוררו בהם תגובות רגשיות עמוקות - תופעות הלוואי הן פמפום של פייק ניוז ותוכן קיצוני.
לדברי מארי אן פרנקס, פרופסור למשפטים באוניברסיטת מיאמי, "אין שום דרך אחראית לשלוט בשירותי וידאו בזמן אמת". פייסבוק ידעה תמיד שבשירות שכזה טמון הפוטנציאל "לעודד ולהגביר את הצדדים הרעים ביותר של האנושות, והיא חייבת להתמודד עם העובדה שיש לה דם על הידיים".
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
