בנימין נתניהו ושאול אלוביץ
צילום: חיים צח, לע"מ; יח"צ

היועמ"ש חוסם את נתניהו: שר התקשורת לא יוכל לעסוק בעניינים הנוגעים לאלוביץ'

התחקיר של גידי וייץ ב'הארץ' על היחס המועדף לו זוכה נתניהו בוואלה, הובילה לבדיקת היועמ"ש, שקבע כי על נתניהו להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לחברות שבשליטתו של אלוביץ', בהן בזק, וואלה ופלאפון
אלכסנדר כץ |

חוות דעת שהעביר היום (יום ד') היועץ המשפטי לממשלה אביחי מדלבליט, מונעת מראש הממשלה בנימין נתניהו - המשמש גם כשר התקשורת, מלטפל בעניינים הנוגעים לחברו שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק, הכוללת גם את אתר וואלה, חברת yes, בזק בינלאומי, פלאפון, חלל תקשורת ויורוקום, וזאת בשל קשרי החברות ביניהם.

למרות שבשורות דומות בעבר הביאו לירידות משמעותיות במניית בזק, לפי שעה המניה מגיבה בירידות קלות בלבד: טרם הפרסום עלתה בזק בעד 0.7%, וכעת היא נסחרת בירידות של עד 0.4%, כשהמשקיעים מנסים לתמחר את עוצמת הנזק שייגרם לחברה - אם בכלל.

בהודעתו של מנדלבליט נכתב כי "על רקע יחסי החברות שבין ראש הממשלה לאלוביץ', יהיה על נתניהו להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לחברות שבשליטת מר אלוביץ' וזאת על מנת למנוע טענות לניגוד עניינים ומחמת הנראות הציבורית... ראש הממשלה יימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לחברות אלה באופן ספציפי, וכן בעניינים אחרים שיש להם השפעה מהותית עליהן". 

עוד נכתב כי "בניתוח של תחומי התקשורת הרלוונטיים ואופי ההחלטות העשויות להידרש לגביהם, עלה הצורך להבחין בין תחומים שבהם התחרות העיקרית היא בין קבוצת בזק לבין קבוצת הוט ובהן מתקיים בפועל מעין דואופול, לבין תחומים אחרים שבהם חברה מקבוצת בזק מצויה בתחרות עם מספר חברות. בתחומים שבהם ישנה תחרות עיקרית מול קבוצת הוט כאמור, נקבע כי על ראש הממשלה ושר התקשורת להימנע מלטפל בתחום זה בכללותו".

על נתניהו, שהתעקש מאוד לכהן כשר התקשורת (ובהסכמים הקואליציוניים חייב כל מפלגה להתחייב להסכמות לרפורמות שיבצע בתחום התקשורת בלי יכולת להתנגד להן), לקבל החלטות רבות במסגרת תפקידו - הנוגעות לחברת בזק כשבראשן הרפורמה המבנית בחברה. כעת, בשל החלטת היועץ המשפטי לממשלה - יימנע נתניהו מלהתעסק בנושאים אלו, והסמכויות הנוגעות לאותם עניינים יועברו לשר אחר.

נציין בעבר עלו טענות כי ראש הממשלה זוכה ליחס אוהד למדי בסיקורו באתר וואלה בו שולט אלוביץ' - וזאת בין היתר בשל הקשרים החברתיים בין השניים. הבדיקה של היועץ המשפטי לממשלה הגיעה לאחר כתבת תחקיר של גידי וייץ בהארץ על היחס המועדף לו זוכה נתניהו מצידו של אתר וואלה. בעקבות כך הגישה ח"כ זהבה גלאון בקשה לבחון האם נתניהו נמצא בניגוד עניינים במסגרת תפקידו כשר התקשורת, בשל הזיקה האישית שלו לאלוביץ'. 

קשה להתעלם מהמצב החדש שנוצר, בו פרט לעובדה כי שר התקשורת לא יוכל לעסוק בענייני קבוצת התקשורת הגדולה בישראל בשל קשרים חברתיים עם בעליה, גם שר האוצר, משה כחלון - בחר להמנע מלעסוק בענייני מתווה הגז, בשל קשריו עם קובי מימון.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.