חייבים להכניס את העסק למובייל? כל העצות והשיטות במדריך המלא למתחילים
שנת 2013 תוכתר מן הסתם בשם שנת המובייל. שנה בה חברות הענק פייסבוק וגוגל מסתערות בכל כוחן על התחום , מהווה סימן משמעותי להיות השוק הזה שוק סופר אטרקטיבי ובצמיחה מטורפת.
למעלה מ-6 מיליארד מכשירים ניידים בעולם, 9 מיליון מהם בישראל ומהם 3 מליון סמרטפונים בין חדרה לגדרה, מגדירים מחדש את עולם השיווק העכשווי. כאשר 30% גולשים דרך המובייל, ו-60% גולשים דרך פייסבוק מהמובייל - ברור שיש כאן שוק ענק שאסור לפספס. אבל הנטיה הראשונית בקרב מפרסמים היא: בואו נעשה אפליקציה או באנר.
אבל רגע לפני עוד באנר בואו נכיר קצת את הצרכן בסלולר: אתה, את ואני. בואו נסתכל קצת מזוית אחרת לפני שאנחנו כבר יוצאים בקמפיין. קווים לדמותו של גולש הסלולר הצרכן בסלולר הוא ,צרכן במירוץ, אין לו זמן ובמרבית הזמן הוא בדרך מ..אל...ותוך כדי תנועה גולש, מחפש הזדמנויות, משווה מחירים, מתלבט בין חלופות וקונה - ומהר מאוד גם ממליץ ומשתף.
הצרכן בסלולר חסר סבלנות, אין לו זמן ובטח לא ראש לטקסטים ארוכים, הוא רוצה פשוט, כאן ועכשיו, מענה לצרכים שלא סובלים דיחוי. עכשיו נשברו המשקפיים? עכשיו מחפשים את חנות המשקפים הקרובה. האייפון לא עובד?מיד צריך למצוא מישהו שיתקן ובמינימום זמן ועלות. סרט? מסעדה? מיד גולשים ומחפשים מה זמין ובסביבה. זה צרכן שלא רוצה שיספרו לו סיפורים.
- התמונה מהקמפוס באונו - שמעוררת הבוקר זעזוע בפייסבוק
- זליכה על המע"מ 0%: "מעולם לא נתקלתי בהצעה כ"כ מטומטמת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא בענינים, הוא כבר ראה הכל ועכשיו תנו לו פתרון קל ונח. את הצרכן בסלולר אנחנו "פוגשים" כמעט לאורך כל שעות היממה, ברגעים האינטימים ביותר. לכמה מחבריכם נפל הנייד לשרותים? כמה מכם לא יפספסו SMS גם במקלחת וכמה מכם יעברו על אימיילים במיטה רגע לפני השינה. אלו עיתויים ששום מדיה אחרת לא נוכחת בה כמעט. כמה מכם ישבו לצפות באח הגדול אבל בזוית העין לא יפספסו ב"חבר הצמוד סמרטפון" עוד פוסט מהפייסבוק. ולכן הסלולר הופך באמת לחבר הקרוב שמלווה אותנו לכל מקום בכל שעה ואוי ואבוי אם הוא לא מוטען או מקולקל. כל רשימות הקשר שלנו, שם. החיים שלנו שם.
אז כשאנחנו רוצים לפגוש את הצרכן הסלולרי - רגע לפני הבאנר כדאי שנעשה חשיבה עמוקה על מתי אני כמותג פוגש את הצרכן שלי. לא בכל יום אני כמותג יכול לתקשר עם הצרכן שלי ולהיות לו ממש בתוך הכיס של המכנס. הכי קרוב ללב ולקבלת ההחלטות. דרכי הפעולה בסלולר הן מגוונות ורבות, וכשאנחנו בוחרים באסטרטגיית הפעולה כדאי שנכיר מגוון של אפשרויות מהן נבחר את הרלונטיות למותג שלנו.
אתר סלולרי - לא דגם מוקטן
חברת המחקר מורגן סטנלי קבעה כי ב-2016 הגלישה מה-WEB תשתווה לגלישה מהסלולר, לכן דבר ראשון שיש לדעתי לעשות בכל חברה כמעט הוא לבנות אתר יחודי לסלולר. אתר הנבנה בהתאמה מושלמת לגודלו של מכשיר הסמרטפון. מדובר באתרים רזים של 5-10 עמודים בלבד, המכילים מידע מתומצת ומעט ויז'ואלים ביחס לאתר ה-WEB. האתר נבנה כך שכשהגולש גולש ממנו לגוגל, וגוגל על ידי קוד מיוחד מזהה שהתנועה מגיעה מהמובייל ומפנה את הגולש לאתר הסלולרי. גולשי סלולר שמגיעים לאתרים סלולרים נוטשים פחות ושוהים זמן ממושך הרבה יותר מאלו הגולשים מהמובייל לאתר WEB.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
באתרים הללו הטקטס גדול, קריא וקל לנווט באתר. ישנן אופציות מגוונות ונוחות לשימוש הלקוח כגון: CLICK TO CALL - הגולש אפילו לא צריך לטרוח לחייג לבית העסק הוא פשוט נוגע במסך בכפתור הנכון והמכשיר מחייג אוטומטית לעסק. הגולש יכול, במערכת האתרים שאנחנו בונים במכללה לשיווק סלולרי, גם להשאיר פרטים לבעל העסק על ידי SMS או מייל שנשלחים אוטומטית באמצעות נגיעה במסך. בצורה כזו הגולש הופך מגולש "שקוף" לליד שהשאיר פרטיו ובית העסק לא מפספס לקוח פוטנציאלי.
האתרים יכולים לשלב גלריות של תמונות, מבצעים, קטעי וידאו ואפילו סליקה. יש להזהר מהאפשרות לכווץ אתר WEB קיים לממדים סלולרים בלבד - לדעתי הנכון הוא לבנות אתר תוך שמירה על הדמיון המיתוגי לאתר ה-WEB, אך לא לקחת אתר WEB להעתיק ולכווץ אותו. מנסיון אתרים הנבנים במיוחד לסלולר ממירים הרבה יותר. אתרים אלו אינם יקרים ומחירם נע סביב 2000-5000 שקלים בלבד (תלוי במורכבות האתר). עלות שליחת SMS בהיקפים של 100,000 יחידות יכול להגיע לכ-4.5 אגורות לאסאמאס.
כך בעלויות נמוכות מאוד מגיעים ממש אל תוך כף ידו של הגולש עם תוכן והצעות רלונטיות. האתר למעשה מאפשר גם חשיפת המותג אבל גם הנעה לפעולה. לעסקים קטנים עם תקציבי שיווק נמוכים יחסית, אתר כזה יכול להוות מנוף אמיתי לקידום העסק בעלויות זולות ולסייע ליצור קשר מתמשך עם הלקוחות במטרה להגדיל נתח לקוח ולשמרם. למעשה אנחנו בונים מועדון לקוחות בנייד לעסק.
SMS ודיוור סלולרי - לא להתנפל
נתון חשוב הוא כי 90% מהודעות ה-SMS נפתחות תוך 3 דקות בלבד! משלוח SMSים דרך אתר סלולרי הוא קל ונח. למעשה כל העבודה נעשית דרך מחשב. מייצרים רשימת דיוור סלולרית המוזנת בכל הדטה של החברה: לקוחות פוטנציאלים, לקוחות, ספקים וכו', יוצרים סגמנטים שונים ברשימה ומתחילים לדוור לה אחת לזמן מסוים. המלצתי היא כי הSMSים ישדרו בעיקר תוכן בעל ערך לחברי הרשימה כגון טיפים. בשיטה זו יוצרים קשר לאורך זמן עם הלקוח ולמעשה הופכים בעיניו למומחים.
רק לאחר בניית האמון הזו כמומחה, מומלץ להתחיל להציע הצעות מכירתיות. לצערי אני נתקלת בחברות אשר מהיום הראשון שולחות רק הצעות ומבצעים, ללא שום תוכן מקדים, ובכך הופכות את כלי ה-SMS לנטו מכירה. ההמלצה שלי לחברות הללו למתן את כמות המשלוחים, אין טעם לשלוח בכל שבוע מבצע אחר ובכך להימאס על הלקוח. עדיף לשלוח פעם בשבועיים-שלושה ובעיקר לחשוב על תכנים שיענינו את הלקוח מעבר למבצע של "הכל בשקל". שליחת SMSים מייעלת את העבודה בארגון, מאפשרת ניהול לקוחות מתוזמן וקל. למרות המסה שליחת ה-SMS היא אישית ונוצרת פרסונליזציה על ידי ציון שמו של הלקוח. בצורה כזו גם משמרים לקוחות, גם מגדילים נתח לקוח וגם מגבירים את שביעות רצון הלקוחות ההופכים לשגרירים.
עמודי נחיתה סלולרים - תתעקשו שישאירו טלפון
עמוד נחיתה סלולרי הוא עמוד מכירתי וממוקד להצעה ספציפית אליו מגיע הגולש דרך הסמרטפון לאחר שלחץ על באנר או מודעת טקסט. העמוד גם הוא מתאים לשטח הפנים של הסמרטפון ובדרך כלל מכיל מספר שדות למילוי. ככל שיש פחות שדות כך לרוב העמוד ממיר יותר. לרוב אנשים יעדיפו להשאיר אימייל - מה שמצויין לבניית רשימת דיוור אך יחד עם זאת אני ממליצה לחברות הבנויות על לידים, כן להתעקש ולבקש מהגולש מספר טלפון, שכן בלעדיו הסיכוי לתפוס את הגולש בשיחה חוזרת נמוך משמעותית.
אחוז המשאירים טלפון שגוי שבאמת רוצים את המידע או השרות שלך נמוך יחסית. מומלץ לטייב את הלידים ובודקים את מידת רצינותם לפני העברתם למוקד הטלפוני.
חברה המעונינת בלידים ללא תהליך מיתוג מורכב יכולה להסתפק בעמוד נחיתה סלולרי. כדי שהוא יהיה ממיר יש חשיבות רבה לכתיבה השיווקית. ניתן לקדם את העמוד בגוגל או בקמפיין אסאמאסים לרשימה רלונטית. אופציה נוספת היא להפעיל את קהל המטרה כדי להמנע מספאם, שולחים SMS עם הודעה כך שהגולש נדרש להשיב אם הוא מעוניין במבצע על ידי SMS חוזר. במקרים אלו מומלץ להשתמש במספר קצר בן 4 ספרות שאליו ישלח הגולש את תשובתו.
קופונים סלולרים בפיסבוק- פונקציולי וויראלי
כ-2/3 מהצרכנים בישראל מחפשים בזמן הרכישה מבצעים חמים, ולכן זה יעיל מאוד לעשות בפייסבוק שימוש באפליקציה פשוטה ליצירת קופונים. בית העסק מקבל אפליקציית פייסבוק שמאפשרת לו להגדיר שליחת SMS עם קוד קופון לטלפון של הלקוח לאחר שביצע פעולה מסוימת. לקוח המבקש קופון מקבל על הקיר שלו את הקופון ואז כל חבריו נחשפים למבצע.
הקופון הסלולרי נוח לשימוש ומאפשר פעילות ויראלית אשר במידה והקופון טוב, תתן חשיפה עצומה למותג. הקופון נח למשתמש כיוון שהוא נשמר בנייד ולא מתכלה ובכך גם תורם לאכות הסביבה. הקופון מאפשר גם הגדלת כמות האוהדים לדף הפייסבוק ,קבלת כל רשימת הטלפונים של המשתתפים (לטובת רשימת הדיוור) ומשיכת קונים לנקודות המכירה.
באנרים ופוש נוטיפיקיישנס - לא להגזים
בבאנר הסלולרי, שטח הפרסום קטן מידות ומאפשר מינימום של טקסט וויזואל. לחיצה על הבאנר מובילה לעמוד נחיתה/אתר סלולרי. על פי גוגל ישראל 34% מהלקוחות שנחשפו לבאנר סלולרי מגיעים אחר כך לחנות לרכוש את המוצר שראו. יש לזכור שהבאנרים במובייל קטנים ועל כן כל המוסיף - גורע.
הכתיבה השיווקית במובייל היא אומנות בפני עצמה ויש להתמקצע בה על מנת למקד את המודעה ולקבל באנרים ממירים ורלונטים לקהל המטרה. כחלק מעולם הבאנרים טכנולוגיה אטרקטיבית היא פוש נוטיפיקיישן - באנרים המתפרצים אל המסך עם הורדת אפליקציה או בעת גלישה. זוהי טכנולוגיה מתקדמת וכשמה כן היא טכנולוגית פוש "הדוחפת" לגולש מידע. לא לכל מותג היא מתאימה ויש להזהר מיתר שימוש בה כדי לא לעצבן את הגולש. ככל שההצעה רלונטית יותר לגולש כן יקבל הגולש את הפוש יותר בהבנה ולהיפך. אפליקציה שמטמיעה נכון את טכנולוגית הפוש מגדילה את החזרה לאפליקציה ושימוש בה פי 20.
עד כאן להפעם, בשבוע הבא ארחיב את היריעה על תחום האפליקציות.
הכותבת היא סמנכ"ל ב-MOBILE MARKETING COLLEGE המלווה בעלי עסקים וחברות פרסום בבניית מהלכים אסטרטגים - שיווקים במובייל , ומכשירה ל-mobile affiliation ובוגרת הקריה האקדמית אונו
- 3.ד"ר שמוליק צרפתי 24/06/2013 11:19הגב לתגובה זוטור מרתק ויישומי בעולם בו המובייל שולט. איך עד עכשיו לא הייתה התייחסות פרקטית לנושא? תודה.
- 2.אני רק שאלה 23/06/2013 13:25הגב לתגובה זובחיים לא ראיתי, אפשר דוגמא?
- 1.תודה על כתבה מפקסת וחכמה (ל"ת)דניאלה 23/06/2013 13:22הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
