גדי סוקניק קיבל ברקס ל'האיש הירוק' מהרשות השניה; 14 אלף ש' ל-5 דקות?
המאבק של עמותת 'רוצים לחיות בלי מכרות', המאגדת תושבים מאזור ערד, נגד חברת כימיקלים לישראל, נושא פרי. הרשות השנייה הודיעה לפני שעה קלה (יום ד'), לאחר פניית אייס, כי זכיינית ערוץ 2 'רשת' אינה רשאית לשדר את התכנית 'האיש הירוק' של גדי סוקניק. מועצת הכבלים והלוויין החליטה אף היא לנקוט בצעד דומה והפרק שאמור שמומן לכאורה על ידי כימיקלים לישראל והיה אמור להיות משודר הערב - לא ישודר.
העמותה טענה כי הפקת התכנית מכרה תכנים בסכומי כסף גדולים, ועל פניו, תכנית שעוסקת באיכות הסביבה, מעניקה סיקור חיובי למפעלים מזהמים לכאורה, באמצעות "תוכן שיווקי". היום העביר יו"ר 'רוצים לחיות בלי מכרות' יעקב לקס, מכתב לרשות השנייה (המפקחת על רשת) ולמועצת הכבלים והלוויין (המפקחת על שידורי HOT ו-yes), על התכנית שמשדרת 'ענני תקשורת' בערוץ הבריאות, ונמכרה גם לשידור שני ב'רשת'.
"בסוף השבוע האחרון נדהמנו לגלות בעיתון 'הארץ' שהתכנית... בחרה לסקר בהרחבה באופן מחמיא ונטול ביקורת את חברת כימיקלים לישראל, ואת חברת הבת שלה, רותם-אמפרט", כתב לקס, "מתברר, כי אין מדובר כלל בתוכנית סוגה עילית. האנשים אותם פוגש סוקניק, 'האיש הירוק' במרכאות כפולות ומכופלות, הם פשוט נציגיהם של החברות שמוכנות לשלם על כך אלפי שקלים לדקת שידור".
במכתב צוין כי "הגיע לידינו מחירון התכנית המבהיר ללקוחות הפוטנציאלים בפירוש כי הכל למכירה... כיאה לפרסומות, המחיר הוא על פי אורך התשדיר. למפרסמים הפוטנציאלים מובטח כי יוצרי הסדרה עובדים על התכנים יחד אתם, שהצילומים נעשים בסביבת הפעילות הטבעית שלהם, וכי ניתן לקיים ראיונות עם אנשי החברה תוך כדי שהמנחה לוקח חלק פעיל בפעילות שלה".
"חלק מהפעילות המזיקה לסביבה של כימיקלים לישראל מוכר, כאשר הדוגמה המפורסמת ביותר היא הפגיעה האנושה של מפעלי ים המלח באחד מהאתרים הייחודיים בעולם. רותם אמפרט עצמה (כך על פי נציב המים והמכון הגיאולוגי), גרמה לזיהום מי תהום שנמצא בין היתר במעיין עין בוקק. הפגיעות הקשות בסביבה ובבריאות האדם אינן מוזכרות, כמובן, במסגרת תשדיר ההלל לכימיקלים לישראל... הצגתו של אחד המזהמים הגדולים בישראל - אם לא הגדול שבהם - באופן חד צדדי ומחמיא, בתכנית המתיימרת להיות ירוקה, תוך שימוש נואל במוניטין של סוקניק כאיש חדשות ותיק וכלוחם בפרשת הקישון, היא מעבר לחרפה שאין כדוגמתה".
רוצים כתבה מפרגנת? 14 אלף שקל ל-5 דקות
וכמה משלמים? על פי מחירון שהפיצה ענת גנור מחברת GPS, עולה כי עבור 5 דקות שידור, הלקוח ישלם 13,800 שקלים פלוס מע"מ. על חצי שעה קנויה, המחיר יעלה 63,200 שקלים לפני מע"מ.
לפי המחירון, לערוץ הבריאות 180 אלף לקוחות, לערוץ הטיולים 90 אלף, ואילו ערוץ החיים הטובים פתוח ליותר ממיליון מינויי HOT ו-yes.
גנור כתבה: "התכנים יקבעו מראש בשיתוף פעולה אתכם לאחר תחקיר. כל הצילומים יתבצעו במקומות הרולוונטים בשטח שלכם". גנור הוסיפה כי "לרשותכם יעמוד עותק של הסרט בו תוכלו להתשמש באופן חופשי לכל צורך שיווקי או פרסומי שלכם, ועותק של המעברון שיוכל לשמש לכם כסרט תדמיתי".
תגובות
יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן: "נערכת בדיקה באגף הפיקוח של המועצה לגבי 'האיש הירוק'.
מהרשות השנייה נמסר: בעקבות פניית הרשות השנייה ל'רשת', 'האיש הירוק' לא תשודר וזאת עד לגמר הבירור ש'רשת' תבצע עם חברת ההפקה. תוצאות הבירור יועברו לידי הרשות השנייה. הרשות רואה בחומרה רבה התנהלות של הפקות בהן ישנה אפשרות לרכישת אייטמים ושידורם. הנושא נמצא במעקב ובטיפול ובכל מקרה של הפרה בתחום זה ינקטו צעדים חריפים לרבות הורדת תוכניות מהמסך".
מרשת נמסר: "רשת החליטה להפסיק את שידור 'האיש הירוק' כפי שרכשה מבית ענני תקשורת, זאת עד תום הבדיקה שרשת מקיימת באשר לתכנים המשודרים בתכנית. כידוע, רשת רכשה לשידור את הפרקים בסדר כפי שהם מבית ענני תקשורת והם תוכננו להיות משודרים בשידור שני (אחרי ערות הבריאות) בשת אחר הצהריים".
- 12.בן יקיר 26/01/2012 18:15הגב לתגובה זוכולם יודעים מה קורה ומשחקים את המשחק. ברשות השניה יודעים וברשת יודעים טוב מאוד וסוקניק הדביל יודע (עוד ימשיך לקרוא לעצמו עיתונאי)וגם ערוץ 10 וקשת יודעים טוב מאוד . כולם עושים כסף,מצפצפים על החוק ומשתינים על הצופים.
- 11.הרמן 26/01/2012 17:49הגב לתגובה זוכמה עלוב סוקניק הזה.רצף של בחירות רעות...
- 10.גילה 26/01/2012 15:20הגב לתגובה זונראה שהכל למכירה כולל טיהור מזהמים שפשוט הורגים אותנו ומחסלים את העתיד. האם כל דבר סחיר במציאות שלנו? האם גם את ההגיון, הבריאות, הצדק ניתן לקנות בכסף? אם סוקניק רוצה להיות זונה של ההפקה זכותו, אבל את ההפקה צריך לעצור. וסוקניק, כבר בעבר דיבר עם צבים לפרנסתו, שיחפש לו יצורים אחרים לזהם להם את המוח.
- 9.עדי 26/01/2012 14:29הגב לתגובה זובמקום לדאוג לנו לאייטמים מעניינים מי שמופיע זה מי שיש לו כסף זו התקשורת שלנו!
- 8.פרסומת סמויה 26/01/2012 10:42הגב לתגובה זואוי אוי, ענני תקשורת ממש "לא ידעו" שהתוכן ממומן. אומנם זו חברה חיצונית שמפיקה אבל הכל ידוע לענני שלא שמה גרוש על הפקה ומקבלת בחינם תוכן המשודר בערוציה. זו השיטה של אודי מירון מימים ימימה
- 7.ענני תשקורת (ל"ת)כסף לכתבה? מה פתאום 26/01/2012 10:32הגב לתגובה זו
- 6.משמח לראות שעוד נותרו שרידי מנהל תקין בישראל (ל"ת)בתיה רודד 26/01/2012 07:38הגב לתגובה זו
- 5.ממעמקים קראתיך, יה 25/01/2012 23:31הגב לתגובה זויבוא יום וגם הטוקבקיסטים בשכר מטעם המזהמים יידמו
- 4.רשע ארור 25/01/2012 21:00הגב לתגובה זובן אדם כזה רשע. שכמו כל עיתונאי עלוב נפש (בתקופה הנוכחית יש הרבה עיתונאים כאלו) הוא הרס חיים של בני אדם רבים. ולעולם אני לא אשכח את ההתקפה שלו על משה קצב באותה מסיבת עיתונאים.
- 3.ממעמקים כריתך יה' 25/01/2012 20:28הגב לתגובה זוחוץ מרדיפת פירסום אישי לו הוא זוכה בגדול, מה שצניע את (דג ה) לקס הוא הרצון להרוס את התעשייה ואת כלכלת הנגב, בתקווה שהבדואים ישתלטו שוב על האיזור, ומדינת ישראל תחזור להיות מדינת 'חדרה-גדרה'. די להסתה של הקומוניסט המוסווה הזה כנגד המפעלים המפרנסים אלפי עובדים בנגב. חוץ מזה לקרדה זה הרבה יותר טוב מלקס.
- תסדר מכרה אצלך ליד הבית ותרקוד "מה יפית" סביב (ל"ת)בתיה רודד 26/01/2012 07:39הגב לתגובה זו
- יעקב לקס 26/01/2012 01:55הגב לתגובה זומסכים. שיהיה לך לבריאות, אכול הרבה לקרדה. בתיאבון!
- 2.נראה שסוקניק מצא את המכרה שלו!! (ל"ת)החוצב בהר 25/01/2012 17:36הגב לתגובה זו
- 1.תוכן שיווקי בענני....לא, לא הגיוני (ל"ת)דבירה 25/01/2012 16:53הגב לתגובה זו

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.