גדי סוקניק
צילום: קובי בכר

גדי סוקניק קיבל ברקס ל'האיש הירוק' מהרשות השניה; 14 אלף ש' ל-5 דקות?

עמותת 'רוצים לחיות בלי מכרות' טוענת כי התכנית שמשודרת בערוץ הבריאות ו'רשת', מוכרת תכנים. וכמה זה יעלה ללקוח? עד 63 אלף לחצי שעה
אלכסנדר כץ | (14)

המאבק של עמותת 'רוצים לחיות בלי מכרות', המאגדת תושבים מאזור ערד, נגד חברת כימיקלים לישראל, נושא פרי. הרשות השנייה הודיעה לפני שעה קלה (יום ד'), לאחר פניית אייס, כי זכיינית ערוץ 2 'רשת' אינה רשאית לשדר את התכנית 'האיש הירוק' של גדי סוקניק. מועצת הכבלים והלוויין החליטה אף היא לנקוט בצעד דומה והפרק שאמור שמומן לכאורה על ידי כימיקלים לישראל והיה אמור להיות משודר הערב - לא ישודר.

העמותה טענה כי הפקת התכנית מכרה תכנים בסכומי כסף גדולים, ועל פניו, תכנית שעוסקת באיכות הסביבה, מעניקה סיקור חיובי למפעלים מזהמים לכאורה, באמצעות "תוכן שיווקי". היום העביר יו"ר 'רוצים לחיות בלי מכרות' יעקב לקס, מכתב לרשות השנייה (המפקחת על רשת) ולמועצת הכבלים והלוויין (המפקחת על שידורי HOT ו-yes), על התכנית שמשדרת 'ענני תקשורת' בערוץ הבריאות, ונמכרה גם לשידור שני ב'רשת'.

"בסוף השבוע האחרון נדהמנו לגלות בעיתון 'הארץ' שהתכנית... בחרה לסקר בהרחבה באופן מחמיא ונטול ביקורת את חברת כימיקלים לישראל, ואת חברת הבת שלה, רותם-אמפרט", כתב לקס, "מתברר, כי אין מדובר כלל בתוכנית סוגה עילית. האנשים אותם פוגש סוקניק, 'האיש הירוק' במרכאות כפולות ומכופלות, הם פשוט נציגיהם של החברות שמוכנות לשלם על כך אלפי שקלים לדקת שידור".

במכתב צוין כי "הגיע לידינו מחירון התכנית המבהיר ללקוחות הפוטנציאלים בפירוש כי הכל למכירה... כיאה לפרסומות, המחיר הוא על פי אורך התשדיר. למפרסמים הפוטנציאלים מובטח כי יוצרי הסדרה עובדים על התכנים יחד אתם, שהצילומים נעשים בסביבת הפעילות הטבעית שלהם, וכי ניתן לקיים ראיונות עם אנשי החברה תוך כדי שהמנחה לוקח חלק פעיל בפעילות שלה".

"חלק מהפעילות המזיקה לסביבה של כימיקלים לישראל מוכר, כאשר הדוגמה המפורסמת ביותר היא הפגיעה האנושה של מפעלי ים המלח באחד מהאתרים הייחודיים בעולם. רותם אמפרט עצמה (כך על פי נציב המים והמכון הגיאולוגי), גרמה לזיהום מי תהום שנמצא בין היתר במעיין עין בוקק. הפגיעות הקשות בסביבה ובבריאות האדם אינן מוזכרות, כמובן, במסגרת תשדיר ההלל לכימיקלים לישראל... הצגתו של אחד המזהמים הגדולים בישראל - אם לא הגדול שבהם - באופן חד צדדי ומחמיא, בתכנית המתיימרת להיות ירוקה, תוך שימוש נואל במוניטין של סוקניק כאיש חדשות ותיק וכלוחם בפרשת הקישון, היא מעבר לחרפה שאין כדוגמתה".

רוצים כתבה מפרגנת? 14 אלף שקל ל-5 דקות

וכמה משלמים? על פי מחירון שהפיצה ענת גנור מחברת GPS, עולה כי עבור 5 דקות שידור, הלקוח ישלם 13,800 שקלים פלוס מע"מ. על חצי שעה קנויה, המחיר יעלה 63,200 שקלים לפני מע"מ.

לפי המחירון, לערוץ הבריאות 180 אלף לקוחות, לערוץ הטיולים 90 אלף, ואילו ערוץ החיים הטובים פתוח ליותר ממיליון מינויי HOT ו-yes.

גנור כתבה: "התכנים יקבעו מראש בשיתוף פעולה אתכם לאחר תחקיר. כל הצילומים יתבצעו במקומות הרולוונטים בשטח שלכם". גנור הוסיפה כי "לרשותכם יעמוד עותק של הסרט בו תוכלו להתשמש באופן חופשי לכל צורך שיווקי או פרסומי שלכם, ועותק של המעברון שיוכל לשמש לכם כסרט תדמיתי".

תגובות

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן: "נערכת בדיקה באגף הפיקוח של המועצה לגבי 'האיש הירוק'.

מהרשות השנייה נמסר: בעקבות פניית הרשות השנייה ל'רשת', 'האיש הירוק' לא תשודר וזאת עד לגמר הבירור ש'רשת' תבצע עם חברת ההפקה. תוצאות הבירור יועברו לידי הרשות השנייה. הרשות רואה בחומרה רבה התנהלות של הפקות בהן ישנה אפשרות לרכישת אייטמים ושידורם. הנושא נמצא במעקב ובטיפול ובכל מקרה של הפרה בתחום זה ינקטו צעדים חריפים לרבות הורדת תוכניות מהמסך".

מרשת נמסר: "רשת החליטה להפסיק את שידור 'האיש הירוק' כפי שרכשה מבית ענני תקשורת, זאת עד תום הבדיקה שרשת מקיימת באשר לתכנים המשודרים בתכנית. כידוע, רשת רכשה לשידור את הפרקים בסדר כפי שהם מבית ענני תקשורת והם תוכננו להיות משודרים בשידור שני (אחרי ערות הבריאות) בשת אחר הצהריים".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בן יקיר 26/01/2012 18:15
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים מה קורה ומשחקים את המשחק. ברשות השניה יודעים וברשת יודעים טוב מאוד וסוקניק הדביל יודע (עוד ימשיך לקרוא לעצמו עיתונאי)וגם ערוץ 10 וקשת יודעים טוב מאוד . כולם עושים כסף,מצפצפים על החוק ומשתינים על הצופים.
  • 11.
    הרמן 26/01/2012 17:49
    הגב לתגובה זו
    כמה עלוב סוקניק הזה.רצף של בחירות רעות...
  • 10.
    גילה 26/01/2012 15:20
    הגב לתגובה זו
    נראה שהכל למכירה כולל טיהור מזהמים שפשוט הורגים אותנו ומחסלים את העתיד. האם כל דבר סחיר במציאות שלנו? האם גם את ההגיון, הבריאות, הצדק ניתן לקנות בכסף? אם סוקניק רוצה להיות זונה של ההפקה זכותו, אבל את ההפקה צריך לעצור. וסוקניק, כבר בעבר דיבר עם צבים לפרנסתו, שיחפש לו יצורים אחרים לזהם להם את המוח.
  • 9.
    עדי 26/01/2012 14:29
    הגב לתגובה זו
    במקום לדאוג לנו לאייטמים מעניינים מי שמופיע זה מי שיש לו כסף זו התקשורת שלנו!
  • 8.
    פרסומת סמויה 26/01/2012 10:42
    הגב לתגובה זו
    אוי אוי, ענני תקשורת ממש "לא ידעו" שהתוכן ממומן. אומנם זו חברה חיצונית שמפיקה אבל הכל ידוע לענני שלא שמה גרוש על הפקה ומקבלת בחינם תוכן המשודר בערוציה. זו השיטה של אודי מירון מימים ימימה
  • 7.
    ענני תשקורת (ל"ת)
    כסף לכתבה? מה פתאום 26/01/2012 10:32
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משמח לראות שעוד נותרו שרידי מנהל תקין בישראל (ל"ת)
    בתיה רודד 26/01/2012 07:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ממעמקים קראתיך, יה 25/01/2012 23:31
    הגב לתגובה זו
    יבוא יום וגם הטוקבקיסטים בשכר מטעם המזהמים יידמו
  • 4.
    רשע ארור 25/01/2012 21:00
    הגב לתגובה זו
    בן אדם כזה רשע. שכמו כל עיתונאי עלוב נפש (בתקופה הנוכחית יש הרבה עיתונאים כאלו) הוא הרס חיים של בני אדם רבים. ולעולם אני לא אשכח את ההתקפה שלו על משה קצב באותה מסיבת עיתונאים.
  • 3.
    ממעמקים כריתך יה' 25/01/2012 20:28
    הגב לתגובה זו
    חוץ מרדיפת פירסום אישי לו הוא זוכה בגדול, מה שצניע את (דג ה) לקס הוא הרצון להרוס את התעשייה ואת כלכלת הנגב, בתקווה שהבדואים ישתלטו שוב על האיזור, ומדינת ישראל תחזור להיות מדינת 'חדרה-גדרה'. די להסתה של הקומוניסט המוסווה הזה כנגד המפעלים המפרנסים אלפי עובדים בנגב. חוץ מזה לקרדה זה הרבה יותר טוב מלקס.
  • תסדר מכרה אצלך ליד הבית ותרקוד "מה יפית" סביב (ל"ת)
    בתיה רודד 26/01/2012 07:39
    הגב לתגובה זו
  • יעקב לקס 26/01/2012 01:55
    הגב לתגובה זו
    מסכים. שיהיה לך לבריאות, אכול הרבה לקרדה. בתיאבון!
  • 2.
    נראה שסוקניק מצא את המכרה שלו!! (ל"ת)
    החוצב בהר 25/01/2012 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תוכן שיווקי בענני....לא, לא הגיוני (ל"ת)
    דבירה 25/01/2012 16:53
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.