הלירה הטורקית צוללת עוד 8.2%, ב-ECB מודאגים מהבנקים

הקריסה של טורקיה מחריפה: הלירה הטורקית מתרסקת הבוקר 8.2% לאחר צלילה של 5% אמש. הבנקים באירופה חשופים בכ-224 מיליארד דולר לבנקים הטורקיים. ב-ECB מפרסמים אזהרה הבוקר לבנקים הספרדים והאיטלקים
 |  (33)
רג'פ טאיפ ארדואן, צילום: גטי אימג'ס

עדכון, יום ו' - 10:30
הקריסה בטורקיה הופכת לפאניקה כאשר המטבע הטורקי מאבד כעת 8.2% ונסחר קרוב  לרמה של 6 לירות לדולר (מוקדם יותר הבוקר צלל המטבע בכ-11%). המהלך המפתיע מגיע מכיוון אירופה שם ה-ECB  מפרסם הודעה כי הוא מודאג מהחשיפה של הבנקים האירופאים, בפרט הספרדיים, לטורקיה (בדומה לדברים שפרסמנו אמש). האירו נופל 0.6% מול הדולר בתגובה. לחץ מכירות כבד על מניות הבנקים באירופה.

<
עדכון, יום ה' - 23:00

המשבר הכלכלי בטורקיה ממשיך להחריף, והופך כעת למשבר בנקאות שצפוי להשפיע גם הבנקים באירופה. הלירה הטורקית מחדשת הערב את הקריסה בערכה, וצונחת כעת בכ-5% לשפל חדש של 5.5 לירות לדולר. תשואות האג"ח של המדינה לשנתיים ממשיכות לטפס, ונסחרות כעת בתשואת זבל של 21%.

בעוד כלל השווקים המתעוררים חוזרים בימים האחרונים לחוות לחץ, הסיטואציה בטורקיה מחריפה עוד יותר ברקע למתיחות עם ארה"ב. לאחר הקריסה של המטבע בתחילת השבוע, אופטימיות שררה אמש ברקע להגעת משלחת מטורקיה לוושינגטון במטרה להגיע להבנות עם הממשל האמריקני, אך האופטימיות התפוגגה אמש בסיום המסחר, כאשר הטורקים הודיעו כי הם לא מתכוונים לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו בראנסון שנעצר מוקדם יותר החודש.

הדולר מול הלירה הטורקית: הסחרור של טורקיה מחריף

 
הסנקציות שהטילה ארה"ב על איראן מוקדם יותר השבוע מוסיפות שמן למדורה. הערב מזנקות תשואות האג"ח של Halkbank, הבנק שבשליטה המדינה לרמת זבל של 25%,  כאשר הסנקציות החדשות של ארה"ב מאיימות לגרום לבנק נזק של עשרות מיליארדים בשל קשרי המסחר עם איראן.

תשואות האג"ח של Halkbank בתקופה האחרונה: הסנקציות האמריקניות לוחצות עוד יותר את הבנקים במדינה
 
אך גם בלי הסנקציות, הבנקים במדינה נמצאים במצב שברירי במיוחד. הקריסה של המטבע הטורקי הורידה את שוויים של נכסים משועבדים רבים במדינה, והקפיצה את הריבית על החוב שצברו החברות הטורקיות בשנים האחרונות. החוב של החברות בטורקיה עומד הערב על 337 מיליארד דולר, כאשר 100 מיליארד מתוכו צפוי להגיע לפדיון כבר בשנה הקרובה. כבר כעת מורגשת עלייה בכמות פשיטות הרגל במדינה, והבנקים נאלצים לספוג הפסדי הון עצומים.

נציין כי בחודש שעבר ספגו כל הבנקים הטורקים הורדות דירוג מסוכנות הדירוג מודי'ס וסוכנות הדירוג פיץ'.
 
הצרות של טורקיה הן גם הצרות של סקטור הבנקאות האירופאי, ונראה שווה לעקוב אחר הבנקים הגדולים באירופה. כפי שדיווחנו מוקדם יותר השנה, ע"פ דו"ח של הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS), החשיפה של אירופה לטורקיה מסתכמת בכ-224 מיליארד דולר. מעל כולם עומדת ספרד עם חשיפה של 83 מיליארד דולר של המערכת הבנקאית לטורקיה. צרפת עם חשיפה של 35 מיליארד דולר ואיטליה עם חשיפה של 18.1 מיליארד דולר.

הבנק השני בגודלו בספרד, BBVA, מחזיק בכ-50% מהבנק Garanti Bank, הבנק השלישי בגודלו בטורקיה. הבנק האיטלקי, UniCredit, מחזיק בכ-41% מהבנק הרביעי בגודלו בטורקיה, Yapi Kredi.

החשיפה של הבנקים באירופה לבנקים בטורקיה: נפילה של טורקיה עשויה להדביק את אירופה


 

תגובות לכתבה(33):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 29.
    מגיע להם לטורקים ששונאים אותנו!
    עודד 12/08/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כפויי טובה! בילינו אצליכם וביזבזנו כסף בטיולים וקניות ומקבלים יריקה בפנים! זה מה שקורה למי שמתעסק עם ישראל! תאכלו אותה!
    סגור
  • 28.
    גבר בן גבר (ל"ת)
    אביטל 12/08/2018 02:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    אוטוטו האזרחים יקצצו לו את השפם (ל"ת)
    מיכה 11/08/2018 23:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    ארדואן תתחיל לזחול כמו חרדון! רק עם נוכחות של ג'וק
    שמעון 10/08/2018 18:44
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
    סגור
  • 25.
    אני אצווה על הלירה לעלות!! ואם תסרב אכלא אותה!! (ל"ת)
    ארדואן 10/08/2018 14:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 24.
    עמית מה זה עוד ניסיון חדש לחפש קריסות בשווקים וואלה מתי
    בני 10/08/2018 13:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תבין השווקים רק עולים כמה כסף שרפת בשורטים על השווקים בשנים האחרונות לא חבל
    סגור
  • 23.
    אומר: להם יש את הדולר,לנו יש את אלוהים
    ארדואן האידיוט 10/08/2018 13:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמה מפגר יכול להיות בן אדם. וכמה מפגר העם הטורקי שבחר באדיוט הזה.
    סגור
  • 22.
    הבורסה בטורקיה בכלל לא מתרגשת.. ארדואן בנתיים מנצח שוב (ל"ת)
    oudi535 10/08/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 21.
    זה הזמן לחופשה בטוריקה בזול על חשבון הטורקים הפראיירים (ל"ת)
    שי.ע 10/08/2018 13:02
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 20.
    כרגיל (ל"ת)
    יאללה תדפיסו כסף 10/08/2018 12:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 19.
    הבורסה בטורקיה יורדת 0.2%, איך תסביר את זה (ל"ת)
    לעמית טל 10/08/2018 12:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    יש יש יש אלוהים !!!!! עובדה !!!! (ל"ת)
    א מ 10/08/2018 12:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ממש "עובדה"
    אלברט 12/08/2018 01:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזו הוכחה מדהימה נתת - מתמטית, פיסיקלית, לוגית... הכל
    סגור
  • 17.
    בתי קזינו
    בני 10/08/2018 11:38
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יש להחזיר את בתי הקזינו לטורקיה באופן מידי
    סגור
  • 16.
    שרשרת דומינו - הלירה הטורקית תפיל את האירו
    צנזור 10/08/2018 11:25
    הגב לתגובה זו
    10 0
    רוסיה אירן טורקיה בשליטת פנאטים
    סגור
  • 15.
    הטורקים האנטישמים קורסים לתהות המוות!!
    דבר המערכת 10/08/2018 11:09
    הגב לתגובה זו
    6 1
    והתקשורת. הסמולנית אנטי ציונית אוכלת את ליבה שהיהודים צוהלים בדרוג AA++ שבת שלום ליהודים הימנים
    סגור
  • 14.
    זה ארדואן והצרות רק מתחילות שונאי ישראל יכחדו (ל"ת)
    המן הרשע 10/08/2018 11:08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    יעילות הסנקציות
    רון גושר 10/08/2018 10:29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אני מצדיע לטראמפ על מדיניות הסנקציות שלו נגד המשטרים הרצחניים והחשוכים של טורקיה ואיראן. זה מתחיל לתת את אותותיו ועשוי לגרום לקריסת המשטרים הללו ולעתיד טוב יותר לעולם.
    סגור
  • מי אתה קטנצ'יק שתצדיע? (ל"ת)
    מרקו 10/08/2018 12:28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 12.
    ובא לציון גואל
    ציוני 10/08/2018 09:32
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא יהיה לו כסף לממן את חמאס ולקנות נכסים בירושלים.
    סגור
  • מה גואל רצון חזר? (ל"ת)
    לציוני 10/08/2018 12:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    זה סופו של כל אנטשמי
    יקי 10/08/2018 08:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכבוד שלו והקנאה מוציאה אותו מדעתו
    סגור
  • 10.
    שישלח עוד אניה לעזה ומהפיצויים ממדינת ישראל הכלכלה תתאו
    נוסטרדמוס 10/08/2018 07:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תתאושש
    סגור
  • 9.
    לכבוד ירושלים!!! (ל"ת)
    ישראל 09/08/2018 22:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    הכבוד המוסלמי מעל הכלכלה
    אורי 09/08/2018 21:52
    הגב לתגובה זו
    20 1
    אל תחפשו הגיון באיסלם, הם מתאבדים.
    סגור
  • 7.
    בנקים שעובדים עם מישטרים כמו רוסיה אירן ותורכיה
    kobes 09/08/2018 20:37
    הגב לתגובה זו
    19 0
    ילמדו על קופתם לקח
    סגור
  • אני שמח שכולכם בדעה שלי על הארופאים.
    תקווה אמיתית 09/08/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
    13 0
    הם שכחו מהר מה קרה לפני 75 שנה
    סגור
  • 6.
    עכשיו ארדואן יתחיל נלבכות על העזתיים וכו' (ל"ת)
    דני 09/08/2018 20:32
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 5.
    השולטן ימכור את ארמונו ויכסה את חובות הבנקים
    שלמה 09/08/2018 20:21
    הגב לתגובה זו
    18 0
    בכל מקום שדורך האיסלאם לא צומח דשא
    סגור
  • 4.
    הבנקים שלנו גם
    כולם ממונפים 09/08/2018 18:33
    הגב לתגובה זו
    5 4
    בנפול האירופים גם לנו חגיגה
    סגור
  • 3.
    ארדואן סולטן של מדינה קורסת...
    עמי 09/08/2018 18:18
    הגב לתגובה זו
    13 0
    זה מה שקורה למי שמדבר נגדנו. היינו מטיילים, משקיעים וקונים בטורקיה והיה לכם טוב מאוד. ארדואן השתלט על המדינה ונהיה סולטן של מדינה קורסת. הולך נגד ישראל, אמריקה ועושה הפוך מההיגיון. אירן גם בדרך להיות מדינה "דלת מזומנים" ובקרוב הם ימותו מצמא במיליונים. מסכנים האירנים.
    סגור
  • 2.
    טורקי ה
    פשיטת רגל 09/08/2018 17:40
    הגב לתגובה זו
    7 0
    יחד עם אירן
    סגור
  • 1.
    בנקים ארופאים בסכנה