מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם מסמן את "הבעיה הגדולה ביותר כיום בארה"ב"
ריי דליו, מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם, מציע לפד' להתמקד בנושא הזה כאשר הוא קובע את מהלכיו
השיח בנושא חוסר השוויון בחלוקת העושר הכלכלי בעקבות המדיניות המוניטארית שהבנקים המרכזיים מבצעים בשנים האחרונות מגיע לאחרונה למרכז הבמה. ריי דליו, מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם (Bridgewater) הזהיר אמש כי הפער הגדול שנוצר בשנים האחרונות בין העשירים לעניים בארה"ב עשוי להפוך בקרוב להרסני במיוחד, וכי הפד' צריך להתייחס לבעיות של המעמד הבינוני-נמוך כאשר הוא קובע את מדיניותו.
הפער הזה הוא "הנושא הכלכלי, החברתי והפוליטי הגדול ביותר שלנו". זה פער שמילא תפקיד משמעותי בניצחון בבחירות של דונלד טראמפ, טוען דליו. "הקוטביות בכלכלה וברמת החיים תורמת לקוטביות פוליטית גדולה יותר, שבאה לידי ביטוי באמון מופחת של הציבור בממשלה, במוסדות פיננסיים, והתקשורת", מוסיף דליו. בכדי לגשר על הפער, דליו טוען כי יש צורך בבחינה מחודשת של האופן שבו המדינה משתמשת במשאביה.
כדי להדגיש את העניין, דליו מחלק את ארה"ב לשתי קבוצות: 40% העליונים ו-60% התחתונים. מאז ,1980 ארבע העשירונים העליונים באוכלוסייה ראו צמיחה בהכנסות הריאליות בעוד ששאר האוכלוסייה לא.
על מנת להבין על מה דליו מדבר, שימו לב לאנימציה הבאה שממחישה טוב יותר את הנושא: הגידול בהכנסה בעשורים האחרונים לפי העשירונים. הצמיחה בעשורים האחרונות מטיבה עם אחוז קטן מאוד באוכלוסייה.
— The Big Shorts trade (@amital13) 24 באוקטובר 2017השינוי בהכנסות העשירונים בשנתיים האחרונות: רק 2 העשירונים העליונים נהנו מצמיחה
— The Big Shorts trade (@amital13) 29 בספטמבר 2017דליו מייעץ לקובעי המדיניות להסתכל עמוק יותר לתוך הסטטיסטיקה בעת קבלת החלטות. דליו טוען כי מבט על התנאים "הממוצעים" יכול לספק תמונה מטעה עקב ריכוז עושר בעשירונים העליונים. "בגלל ההשלכות הכלכליות, החברתיות והפוליטיות של ההאטה הכלכלית, סביר להניח שאם הייתי מנהל את מדיניות הפד, הייתי רוצה לקחת את זה בחשבון ולשים עין על הכלכלה של 60% התחתונים" מוסיף דליו. דבריו של דליו באים ברקע למצוקה מתגברת של המעמד הביניים בשנים האחרונות. הנתונים שפרסמו הבנקים הגדולים בארה"ב בחודש האחרון מצביעים על הקושי הרב של מעמד הביניים/נמוך לעמוד בהחזרי ההלוואות, דבר המצריך את הבנקים להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי עתידיים (לכתבה המלאה). נציין כי ההחזר החודשי של הצרכן האמריקני זינק בחודשים האחרונים בעקבות עליית הריבית מצד הפד'.
- 5.מרקוביץ' 25/10/2017 00:08הגב לתגובה זוכדאי שפלוג וכחלון יקראו טוב טוב את דברי דליו ויפנימו אותם במקום לטייח כל הזמן שהכלכלה שלמו חסינהו מצליחה . יכול להיות אבל העם נאנק וסובל ורק העשירים והטייקונים גורפים את השמנת .כולל אלו שפשטו את הרגל בחסות הבנקים .
- 4.ריאליסט מתוסכל 24/10/2017 23:33הגב לתגובה זואך, איפה ימי אובמה העליזים כשהבורסה המריאה ולא היו מובטלים והשכר היה מעולה והכל היה מצויין כי ככה רצו בניו יורק טיימס שנאמין. לא זכורה לי עצימת עיניים קולקטיבית ברמה כזאת של הטעיה מכוונת ושכנוע עצמי של הטפשים. ועכשיו טראמפ נלחם בשם הריאליה בחירוק שיניים בכל נציגי קבוצות העושר משני המחנות, משני הקצוות של הפוליטיקה, גם בימין וגם בשמאל. אבל מה, הם עשירים, אז מקסימום יפסידו חלק מהרכוש ועדיין ישארו עם הרבה. אבל אנחנו, הרוב, מה יהא עלינו. עם מה נישאר כשתבוא סופה?
- 3.משקיע 24/10/2017 20:47הגב לתגובה זולארהב בעיות כלכליות ופיננסיות רבות זו רק אחת מהן אך הממשל והפד מתעלמים מהם ומנפחים מניות ומעלים את הבורסה בלי הכרה כדי שיוכלו לומר לעם ולעולם אנחנו חזקים בכלכלה ובפיננסים עובדה ״הבורסה עולה״ זה כבר נאמר ע״י טראמפ כהוכחה לחוסן כלכלי אך ממש לא כך זו חולשה כלכלית כאשר הבנק מדפיס טריליוני דולרים לרכוש מניות הבנקים שרוכשים חברות והחוב תופח המדינה בבוץ עמוק .
- 2.הם מנסים להפיל את טראמפ (ל"ת)nirvaxal 24/10/2017 19:06הגב לתגובה זו
- 1.כל יום יש בעיה גדולה,הגיע הזמן להביא בעיה טובה. (ל"ת)byroni 24/10/2017 17:53הגב לתגובה זו
מניות השורה השניה של אמריקה: גוגל לעסקים מקומיים
מדור חדש ינתח את המניות במדד ראסל 2000. היום סיפורה של חברת Yelp שצופה צמיחה בהכנסות בשנים הקרובות
רפורמת המס המדוברת של הנשיא טראמפ חוללה ויכוחים רבים אודות התועלות הצפויות ממנה לעומת ההשלכות הנגזרות ממנה. אולם, אחת מן ההשלכות הצפויות שלה, אשר עליה מסכימים מרבית הכלכלנים, היא שהפחתת שיעורי מס החברות מ-35% ל-21% תסייע בעיקר לחברות בסדר גודל קטן עד בינוני, דוגמת החברות במדד RUSSELL 2000 0.86% המפיקות עיקר הכנסותיהן בתוך ארה"ב ושכספיהן לא נמצאים במקלטי מס מחוץ לגבולות ארה"ב.
החברות הללו ייהנו מהכנסה נוספת שתוכל להיות מתורגמת להשקעות חדשות או אפילו רכישה חוזרת של מניותיהן (לטענת המבקרים של התכנית). כך או כך הדבר צפוי להניב תשואה עודפת על מניותיהן בטווח הקצר-בינוני. הדבר נראה לנו נכון שבעתיים בחברות צמיחה אשר זקוקות להון כדי להמשיך ולהרחיב את עסקיהן ולצמוח.
לכן אנחנו בוחרים להתמקד בסדרת הכתבות הזו בחברות אשר מפגינות שיעורי צמיחה גבוהים (דו ספרתיים) של הכנסותיהן ואשר צפויות ליהנות מההתפתחויות הללו. היום סיפורה של חברת Yelp.
קהילה שמבקרת עסקים
Yelp אשר מוכרת בוודאי לחלק ניכר מהגולשים הישראליים, מתפעלת אתר אינטרנט ואפליקציה המקשרים בין עסקים מקומיים ללקוחות פוטנציאליים. החברה הוקמה בשנת 2004 בסן פרנסיסקו ארה"ב מאפשרת לעסקים מקומיים לפרסם את עצמם ומאפשרת לגולשים לחפש עסקים מקומיים, לקרוא ביקורות עליהם, ולקבל המלצות ורעיונות בערים שונות והחשוב מכל - לכתוב המלצות וביקורות בעצמם. הגולשים באתר ובאפליקציה עשויים לחפש מידע אודות מסעדות, מקומות בילוי, בידור, קניות ושירותים שונים.
בעולם שבו יותר ויותר אנשים מעדיפים לצרוך שירותים דרך האינטרנט וגם מעדיפים להסתמך על המלצות של גולשים אחרים ועל 'חוכמת ההמונים' החברה הולכת ומרחיבה את מאגר המשתמשים בשירותיה ואת הכנסותיה וצומחת במהירות.
שווי השוק של החברה עומד כיום על 3.6 מיליארד דולר וברבעון השלישי של 2017 ביקרו בחודש באתר החברה ובאפליקציה באמצעות הטלפון הנייד ומחשב נייח בסך הכל בממוצע כ-188 מיליון איש. כ-104 מיליון מהם באמצעות הסלולרי. ל- Yelp פריסה ב-29 מדינות והאפליקציה והאתר נחשבים לאחד מאתרים הפופולריים ביותר בארה"ב.
חברי הקהילה הנקראים Yelpers כתבו כ-142 מיליון ביקורות במהלך הרבעון השלישי של 2017. מצד אחד החברה מאפשרת לבעלי עסקים מקומיים לפתוח חשבון בחינם ולפרסם שם תמונות ומידע אודות בית העסק, אך במקביל מוכרת החברה פרסומות. החברה טוענת כי המלצה על מקום לגולש מסוים תעשה על בסיס אלגוריתם מיוחד אשר יודע לעשות את הסינון המתאים ולשקלל את מגוון הביקורות שנכתבו אודות אותו מקום וללא קשר לעבודה אם במקביל בית העסק גם מפרסם מודעות בתשלום. יש לציין כי גולש יכול לפתוח על דעת עצמו דף ביקורת לעסק אף אם העסק עצמו אינו מעוניין בכך או לא ביקש להיחשף באפליקציה ומכאן נובע חלק גדול של האתר.
YELP מצפה לסיים את 2017 עם הכנסות שיסתכמו ב- 844 מיליון דולר ורווח תפעולי שינוע בין 154-157 מיליון דולר. מטה החברה נמצא בסן פרנסיסקו והחברה מעסיקה כ-4,300 עובדים.
עיון בדוחותיה הכספיים של YELP מראה כי היא חברת צמיחה קלאסית שעשתה את קפיצת המדרגה המשמעותית שלה ב-2016, לאחר צמיחה מרשימה בסעיפי המכירות והרווח התפעולי. בשנת 2016 ההכנסות של החברה ממכירות עמדו על 713 מיליון דולר מה שהיווה שיפור של 30% ביחס ל-2015 אז המכירות עמדו על 550 מיליון דולר) ולעומת 2014 (מכירות בסך 378 מיליון דולר). את שנת 2017 החברה צפויה לסיים עם מכירות של 844 מיליון דולר, ועל פי התחזיות המכירות של החברה צפויות להסתכם ב- 952 מיליון דולר ב-2018 ו-1,109 מיליארד דולר ב-2019.
בעלי עסקים טענו כי סוחטים אותם, והמניה נפלה
בשנת 2016 ה-EBITDA עמד על 120 מיליון דולר והיווה 16.8% מהמכירות., ב-2015 החברה הציגה EBITDA של 69 מיליון דולר שהיוותה 12% מסך המכירות, בהחלט שיפור משמעותי. ההפסד הנקי של החברה שעמד בשנת 2015 על 33 מיליון דולר ירד ל- 4.7 מיליון דולר ירד בשנת 2016. יש לציין כי החברה עברה לראשונה בשנת 2014 לרווח נקי של 36 מיליון דולר, עם EBITDA של 70.9 מיליון דולר. אולם חוותה משבר לא פשוט בחצי השני של 2014, כאשר החברה הואשמה על ידי בעלי עסקים וגולשים בניצול כוחה, ושהאלגוריתם שלה מכוון גולשים לאותם אתרים אשר פרסמו בתשלום.
קבוצת בעלי עסקים קטנים מקליפורניה תבעה את החברה בתביעה ייצוגית בטענה שהחברה ניסתה לסחוט מהם כסף תשלום עבור פרסום באיום בביצוע מניפולציות בביקורות ובדירוגים עליהם באתר. בסופו של דבר התביעה נדחתה, אולם שווי השוק של החברה שעמד על 7.26 מיליארד דולר במרץ 2014 ירד ב-40%. בחודש פברואר 2016 כאשר עמדה במחירי שפל של 15.11 דולרים הגיע השינוי המיוחל בהתנהגות המניה עד היום. כיום נסחרת המניה סביב מחיר של 43 דולר, וזאת בעקבות חזרה לפסים של צמיחה בשנת 2016 ורווחיות בשנת 2017.
ב-2017 החברה צפויה להציג EBITDA של 167 מיליון דולר מה שיהווה 18.5% מסך המכירות ושיפור של 31% ביחס ל-2016. ושורת הרווח הנקי צפויה לעמוד על 15.4 מיליון דולר, רק 2% מסך המכירות אולם תואם פרופיל של חברת צמיחה, ואכן החברה ביצעה ב-2017 שתי רכישות שנועדו לסייע לה להגביר תנועה של גולשים לאתר שלה. החברה חתמה במהלך 2017 על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת Grubhub.com שיאפשר לה לתת לגולשים להזמין משלוחים וטייק אווי דרך האתר שלה ובכך להגדיל את תנועת המשתמשים באתר.
תחזית אופטימית
תחזיות החברה לשנים 2018 ו-2019 צופות שיפור של 13% ו-17% בסך המכירות (בהתאמה) ובסעיף ה- EBITDA השיפור אמור להיות משמעותי יותר וצפוי לעמוד על 198 מיליון דולר ו-250 מיליון דולר (בהתאמה).המהווים שיפור של 26% כל שנה וביחס של 21% ו-23% מסך המכירות בהתאמה כל שנה. הרווח הנקי ב2018-2019 צפוי לעמוד על 3.7 % ו-5.2% בהתאמה.
אחזקות המוסדיים עומדות על 85% מהון המניות המונפק. מכפיל הרווח של החברה גבוה ועומד על 196 כאשר מכפיל הרווח של חברות דומות עומד על 139. המכפילים הללו גבוהים ויכולים להרתיע משקיעים אולם יש לזכור כי חוקי המשחק בחברות הצמיחה בתחום האינטרנט גבוהים מאוד. מכפיל הרווח של אמזון עומד לדוגמא על 311... בין האפליקציות המתחרות באפליקציה של החברה ניתן למנות את Foursquare ,Tripadvisor ו-Groupon.
החברה סיפקה דוחות טובים מאד ברבעון השלישי אך הנמיכה את התחזית לשנה כולה בשל צפי לרבעון רביעי חלש יותר מה שגרר ירידה חריפה במחיר המניה. מאז הנפילה החלה המניה להתאושש והיא נמצאת במגמת עליה. YELP חברת צמיחה בתחום צומח של חיפוש שירותים מבוסס מיקום. כפי שניתן לראות מן העבר ביצועי החברה תנודתיים משהו ומאחר ושווי החברה נמוך והיא נמצאת בתחום דינאמי ניתן להמשיך לצפות כי כל אירוע שיחרוג מתחזיות החברה לרעה ישפיע על מחיר המניה באופן משמעותי. מנגד, נראה שהחברה עברה לפסים של צמיחה ורווחיות ב-2016 ו-2017 והתחזיות לשנתיים הבאות הן מצוינות.
דנה אביב ואבי שגב, מנכ"לים משותפים באביב-שגב בוטיק השקעות
