אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

עוד שיא ביפן, עליות באסיה; החוזים במגמה חיובית

המומנטום החיובי ביפן ודרום קוריאה ממשיך, כאשר המדדים רושמים שיאים חדשים; מדדי הייצור הסיניים מאותתים על האטה נוספת ומגבירים את הדרישה להתערבות ממשלתית; החוזים בוול סטריט נסחרים ביציבות עם נטייה לעליות אחרי אוקטובר חיובי

תמיר חכמוף | (1)

המסחר באסיה מתנהל במגמה מעורבת, כשמשקיעים מגיבים להסכם שהושג בין ארה"ב לסין, שהיה יותר דחייה של המכסים מהסכם סחר מפרה, ולנתוני הייצור המאכזבים שפורסמו בסין. הפגישה בין הנשיאים טראמפ ושי ג׳ינפינג בדרום קוריאה בסוף השבוע האחרון הסתיימה בהבנות על הפחתת מתיחות הסחר סביב המתכות הנדירות, מהלך שהקל על הלחץ בשווקים, אך טרם הוביל להתחייבויות לטווח ארוך. במקביל, שוקי המניות באסיה מושפעים מהציפייה להחלטת הריבית הקרובה באוסטרליה ומהמשך העדויות לכך שכלכלת סין ממשיכה לאבד גובה, גם לאחר חודש נוסף של חולשה במגזר הייצור.

הנתונים מסין מצביעים על תמונה מעורבת באוקטובר, כאשר פעילות המפעלים האטה מעט מהשיא של שישה חודשים בספטמבר, כפי שעולה מסקר פרטי של RatingDog (מדד PMI של 50.6). ההאטה נבעה בעיקר מצניחה חדה בהזמנות יצוא חדשות, שנפלו בקצב המהיר ביותר מאז מאי על רקע העלייה במתחי הסחר עם ארה"ב (לפני הסכם הסחר שהושגה לאחר מכן). בהתאם, האמון העסקי ירד לשפל של שישה חודשים. עם זאת, המדד נשאר מעל ל-50, המצביע על צמיחה, וכן נרשמה עלייה ראשונה בתעסוקה מאז מרץ. בטווח הקצר, לאחר הפסקת אש במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, הכוללת הפחתת מכסים וחידוש רכישות סיניות של מוצרים אמריקאים, ישנן ציפיות להתאוששות קלה במדד ה-PMI. למרות עמידות יצואנית כוללת, בזכות גיוון לשווקים אחרים, וצפי משופר של לצמיחה, הכלכלה הסינית מציגה סימני לחץ נוספים, כולל האטת צמיחת התמ"ג ברבעון השלישי והתכווצות בלתי צפויה בהשקעות בנכסים קבועים (כולל נדל"ן). התקווה של המשקיעים היא שהחולשה בנתונים תוביל להתערבות מצד קובעי המדיניות בצעדים שיתמכו בכלכלה ובשוק ההון.

המסחר באסיה

ביפן, המסחר בטוקיו מתנהל בעליות חדות, כשמדד ניקיי 225 קופץ ב-2.1% לשיא חדש של 52,411 נקודות, והמדד הרחב טופיקס מוסיף כ-0.9%. המגזר הטכנולוגי הוביל את העליות, ברקע להסכם הסחר החדש בין וושינגטון וטוקיו בתחום המתכות הנדירות ולתחזיות חיוביות לצמיחה מקומית. מנגד, מניית פנסוניק צנחה ביותר מ-8% לאחר שהחברה הפחיתה את תחזית הרווח השנתי ב-13.5%, בשל חולשה ביחידת האנרגיה המספקת סוללות לטסלה.

בדרום קוריאה, שוק המניות בסיאול ממשיך לבלוט באסיה, כשהמדד קוספי מזנק ב-2.2% לשיא חדש, בהובלת מניות השבבים והבינה המלאכותית. אנבידיה הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה שלה עם הממשלה הדרום קוריאנית, כולל הקמת תשתית AI לאומית בהיקף של מאות אלפי מעבדים גרפיים. מניות סמסונג אלקטרוניקס עלו בכ-3%, היונדאי קפצה ב-9.6% לאחר הכרזה על השקעה של 3 מיליארד דולר בפיתוח רכבים אוטונומיים, ומניית נייבר הוסיפה כ-5% בעקבות תוכניות להרחבת פעילות הענן.

בסין והונג קונג הסנטימנט בשווקים הסיניים נותר שלילי. מדד שנחאי נסחר בירידה קלה, אך מדד CSI 300 משיל כ-1.5%. מדד מנהלי הרכש בתעשייה ירד זה החודש השביעי ברציפות. הירידה הובילה לחששות מחידוש הלחץ על הייצוא ולדרישות מצד המשקיעים לתמריצים נוספים מצד הממשל. בהונג קונג, מדד האנג סנג ירד ב-1.4% על רקע ירידות במניות הסיניות הדואליות.

באוסטרליה, מדד S&P/ASX 200 עולה ב-0.1%. המשקיעים באוסטרליה ממתינים להחלטת הריבית של הבנק המרכזי, כשנתוני האינפלציה הגבוהים מהצפוי מקטינים את הסיכוי לקיצוץ בריבית בזמן הקרוב.

בהודו, מדד ניפטי 50 נסוג קלות, על רקע מימושים קלים לאחר עליות קודמות, כאשר המשקיעים ממתינים לעונת הדוחות המקומית שתתחדש בשבוע הבא.

קיראו עוד ב"גלובל"

החוזים בוול סטריט

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים ביציבות עם נטייה לעליות קלות בפתיחת חודש נובמבר. עד כה פרסמו מעל 300 חברות מה־S&P את דוחותיהן, כשיותר מ־80% מהן עקפו את התחזיות, ולקראת השבוע הקרוב יפורסמו דוחות של ענקיות נוספות בהן AMD ופלנטיר. ברקע, המשקיעים עוקבים אחר השבתת הממשל האמריקני שעיכבה נתוני תעסוקה חשובים, וכן אחר הדיונים הצפויים בבית המשפט העליון בנושא חוקיות המכסים של ממשל טראמפ.

הורדת הריבית האחרונה של הפד ברבע אחוז לעצירה בטווח של 3.75%-4% והפסקת הצמצום הכמותי סיפקו דחיפה נוספת לאופטימיות, אך יו״ר הפד ג׳רום פאוול הדגיש כי המשך ההקלות אינו מובטח. בשוק העבודה והצריכה ניכרת יציבות, אך גם זהירות, בעוד תחום הדיור מראה סימני התאוששות ראשונים. מה חושבים האנליסטים לקראת השבוע הקרוב? אלכס זבז׳ינסקי ממיטב מציין כי הכלכלה האמריקאית מתנהלת בשני קצבים, מגזר הטק ממשיך להתרחב, אך יתר המגזרים נוקטים זהירות, והאמון של הציבור בשוק ההון גבוה בהרבה מזה שבכלכלה הריאלית. יוני פנינג ממזרחי טפחות מוסיף כי האיפוק של הפד יצר חוסר ודאות לגבי המשך הורדות הריבית, אך עצירת הצמצום הכמותי מאותתת על רצון לתמוך בנזילות. באירופה, לעומת זאת, ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי על רקע התמתנות האינפלציה, תוך שידור מסר של סבלנות מוניטרית. לקראת השבוע בוול סטריט אחרי אוקטובר חזק איך נובמבר יפתח - האנליסטים נערכים לפתיחה בוול סטריט

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    להערכתי אין היום מסחר ביפן (ל"ת)
    אנונימי 03/11/2025 08:28
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.