מיקרוסופט
צילום: אתר החברה

מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות

ענקית הטכנולוגיה מעמיקה את אחיזתה באמירויות עם השקעה של מיליארדים שכוללת פריסת עשרות אלפי שבבי אנבידיה והרחבת שיתוף הפעולה עם חברת G42 המקומית

אדיר בן עמי | (1)

מיקרוסופט Microsoft Corp -0.06%  הודיעה על השקעה של 7.9 מיליארד דולר באמירויות הערביות. ההודעה הגיעה בזמן ועידת הנפט Adipec באבו דאבי. העסקה כוללת תוכנית לשלש את כמות שבבי אנבידיה המתקדמים שמיקרוסופט מפעילה במדינה. זה לא פשוט, היות ואלה שבבים שהממשל האמריקאי מגביל את המכירות שלהם. מיקרוסופט הייתה החברה האמריקאית הראשונה שקיבלה אישור מממשל טראמפ לפרוס שבבי בינה מלאכותית באמירויות. זה יתרון תחרותי משמעותי על גוגל, אמזון ומתחרות אחרות. ההשקעה הכוללת של מיקרוסופט באמירויות תגיע ל-15.2 מיליארד דולר מ-2023 עד 2029.


המהלך מגיע בזמן שענקיות הטכנולוגיה נמצאות במירוץ בלתי פוסק לבניית תשתיות בינה מלאכותית. היום הודיעה מיקרוסופט גם על עסקה נוספת של 9.7 מיליארד דולר עם חברה אוסטרלית למרכז נתונים בטקסס.


יותר מ-5.5 מיליארד דולר יושקעו בהוצאות הון על תשתיות ענן ובינה מלאכותית במדינה מ-2026 עד 2029. עוד 2.4 מיליארד דולר יושקעו בהוצאות תפעול וגיוס עובדים מקומיים באמירויות. מיקרוסופט פועלת לייצר מערכת אקולוגית מקומית שלמה. הקשר עם G42 הוא לב האסטרטגיה. מיקרוסופט השקיעה 1.5 מיליארד דולר בחברת הבינה המלאכותית האמירותית שמפתחת כלי אבטחת סייבר ושירותי ענן. ברד סמית', נשיא מיקרוסופט, הצטרף לדירקטוריון.


האמירויות כשחקנית מרכזית

OpenAI, שמיקרוסופט היא השותפה הגדולה שלה, כבר בחרה באמירויות לפרויקט מרכז הנתונים Stargate - הראשון מחוץ לארצות הברית. זה מעמיד את האמירויות כשחקנית מרכזית במפת הבינה המלאכותית העולמית, לא רק כשוק אלא כמרכז פיתוח. הגישה לשבבים הייתה הבעיה הגדולה. ארצות הברית התלבטה חודשים לגבי ייצוא שבבי אנבידיה למזרח התיכון בגלל החשש שהטכנולוגיה תגיע לסין. בסוף אישרה ייצוא לחברות אמריקאיות שפועלות באמירויות, אבל עדיין לא לחברות אמירותיות כמו G42.


מיקרוסופט קיבלה רישיון ממשלתי בספטמבר לאחר שעמדה בתנאים ביטחוניים מחמירים. סמית' הסביר שהחברה נדרשה להוכיח יכולות אבטחת סייבר, ביטחון פיזי והגנה על השבבים כדי להבטיח שהם יישארו תחת השליטה האמריקאית. מיקרוסופט כבר פרסה 21,500 שבבים המקבילים ל-A100 של אנבידיה תחת אישורי ביידן. עכשיו היא מתכננת לשלוח עוד 60,400 שבבים, כולל מהדגם החדש GB300. סמית' הבטיח שהם יגיעו בחודשים הקרובים. בנוסף לשבבים, למיקרוסופט יש 1,000 מהנדסים במשרה מלאה באמירויות ומעבדת בינה מלאכותית. ההשקעה השנתית החדשה דומה למה שמיקרוסופט השקיעה מתחילת 2023 - כ-5.8 מיליארד דולר.


אמירויות הערביות הופכת לשותפה המועדפת של עמק הסיליקון. יש לה אנרגיה בשפע, עושר נפט וקשרים הולכים ומתחזקים עם טראמפ. המיקום הגיאוגרפי מושלם - קרוב לאירופה ואסיה, רחוק מהתחרות הסינית. עבור מיקרוסופט, שמוציאה 34.9 מיליארד דולר על הוצאות הון ברבעון אחד, זה חלק מהתוכנית לשלוט בעתיד הבינה המלאכותית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 04/11/2025 16:44
    הגב לתגובה זו
    הם בונים על הנפט אבל עוד כמה שנים יגמר הנפט ואז הם יאכלו אותה חוץ מזה שאין מוחות טובים באמירויות אז זה רק בגלל האנרגיה הזמינה של הנפט אצלם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.