מייקל ד. סו, מנכ"ל קימברלי קלארק. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל ד. סו, מנכ"ל קימברלי קלארק. קרדיט: רשתות חברתיות

קימברלי-קלארק רוכשת את יצרנית טיילנול ב-48.7 מיליארד דולר

עסקת מזומן ומניות תחבר בין יצרנית קלינקס והאגיס לבין קנוויו, יצרנית מותגים כמו טיילנול, ליסטרין ונאוטרוגנה ותיצור אחת מחברות מוצרי הצריכה הבריאותיים הגדולות בארה"ב עם הכנסות משוערות של כ-32 מיליארד דולר בשנה; מניית קונויו מזנקת ביותר מ-22% במסחר המוקדם, בעוד שמניית קימברלי- קלארק צונחת ביותר מ-14%.

רן קידר |
נושאים בכתבה קימברלי קלארק

חברת קימברלי- קלארק, Kimberly-Clark Corp 3.06%  יצרנית מוצרי ההיגיינה המובילה שמאחוריה מותגים כמו האגיס, קוטקס וקלינקס, הודיעה כי תחתום על הסכם לרכישת חברת קנוויו Kenvue 2.55% , יצרנית Tylenol, ליסטרין, טיילנול ונאוטרוגנה, בעסקת מזומן ומניות בהיקף כולל של כ-48.7 מיליארד דולר. על פי ההודעה הרשמית, בעלי המניות של קנוויו יקבלו 3.5 דולר במזומן ו-0.14625 מניית קימברלי- קלארק בעבור כל מניה שברשותם. 

השווי הכולל לעסקה מגלם מחיר של 21.01 דולר למניה, גבוה בכ-46% ממחיר הסגירה האחרון של קנוויו, שעמד על 14.37 דולר ביום שישי. החברות מעריכות כי המיזוג ייצור חברת ענק בתחום מוצרי הבריאות לצרכן בעלת שווי שוק של יותר מ-80 מיליארד דולר והכנסות שנתיות משולבות של כ-32 מיליארד דולר. לאחר השלמת העסקה, צפויים בעלי המניות של קימברלי- קלארק להחזיק בכ-54% מהחברה המאוחדת, ובעלי מניות קנוויו בכ-46%.

תגובה מעורבת 

התגובה הראשונית בשווקים היתה מעורבת, היות ומניית קנוויו מזנקת ביותר מ-22% במסחר המוקדם, בעוד שמניית קימברלי-קלארק יורדת בכ-14%, לאור חששות המשקיעים מהעומס הפיננסי שכרוך ברכישה ומהאתגרים האינטגרטיביים הצפויים. עסקת הרכישה מגיעה בתום חודשים של בחינה אסטרטגית פנימית בקנוויו, שהייתה עד לאחרונה חברת בת של ג'ונסון אנד ג'ונסון Johnson & Johnson Inc  והונפקה לראשונה בוול סטריט במאי 2023. החברה נולדה כספין-אוף של חטיבת מוצרי הצריכה של ג’ונסון אנד ג’ונסון, מתוך כוונה להפריד בין פעילות התרופות והמכשור הרפואי לבין תחום מוצרי הבריאות לצרכן. 

מאז ההנפקה, קנוויו סבלה ממספר מכשולים: ביצועים כספיים חלשים, עזיבת מנכ"ל החברה ביולי האחרון, ולחצים גוברים מצד משקיעים אקטיביסטיים שדרשו שינוי כיוון. בנוסף, לפני מספר שבועות היתה סערה (ששככה מהר) לגבי הקשר בין נטילת טיילנול בהריון ואוטיזם. על פי דיווחים, כבר ביוני נבחנה האפשרות למכירה או פירוק חלקי של החברה.

שילוב כוחות 

הרכישה תחבר בין שני עולמות צרכניים מובילים: מצד אחד, קימברלי-קלארק, שמזוהה עם מוצרים צריכה ביתיים, היגיינה ומוצרי תינוקות, ומהצד השני, קנוויו, שצברה כוח במותגים הקשורים לבריאות, טיפוח הגוף והיגיינה רפואית. אנליסטים מוול סטריט ציינו כי החיבור בין פורטפוליו מוצרי הצריכה של שתי החברות עשוי לייצר יתרון תחרותי משמעותי מול יריבות כמו פרוקטר אנד גאמבל Procter & Gamble Co  ויוניליבר Unilever plc 1.8%   , במיוחד בשווקים הבינלאומיים. אולם מנגד, מדובר במהלך עתיר סיכונים בשל גודל האינטגרציה, החשיפה לליטיגציות משפטיות והצורך בתיאום מערכות ייצור ושיווק עולמיות.

המחלוקות סביב טיילנול 

אחד הגורמים שעלולים לסבך את העסקה הוא המוניטין של טיילנול, מוצר הדגל של קנוויו. המותג מצוי במוקד סערה ציבורית מאז הצהרותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שטען כי שימוש בתרופה בזמן היריון “עלול לגרום לאוטיזם” — טענה שקנוויו דחתה בתוקף, תוך הדגשה שאין לה כל בסיס מדעי. מעבר להיבט התדמיתי, קנוויו מתמודדת עם תביעות משפטיות הנוגעות למוצרים אחרים בתחום הכאבים והאלרגיות, מה שעלול להפוך את תהליך הרכישה לרגיש במיוחד מבחינה רגולטורית. למרות זאת, מקורות המקורבים לעסקה מסרו כי קימברלי-קלארק ביצעה בדיקות נאותות רחבות היקף וכי היא "מודעת לכל הסיכונים האפשריים".

המהלך של קימברלי-קלארק נתפס כחלק ממגמה רחבה יותר בתעשיית מוצרי הצריכה והבריאות: קונסולידציה של שחקנים גדולים כדי להתמודד עם ירידה בצמיחה האורגנית, עליית מחירי חומרי הגלם, ושחיקה בשולי הרווח. לדברי האנליסטים, החברה מבקשת לגוון את הכנסותיה מעבר למוצרים מבוססי תאית ונייר, ולעבור לשוק הצומח של מוצרי בריאות וטיפוח אישי, שבו שיעורי הרווחיות גבוהים יותר. קימברלי-קלארק העריכה כי המהלך יוביל לחיסכון תפעולי של יותר מ-1 מיליארד דולר בשנה תוך שלוש שנים ממועד סגירת העסקה, הודות לשילוב מערכי ההפצה והייצור.

קיראו עוד ב"גלובל"

אם תאושר העסקה על ידי רשויות ההגבלים העסקיים בארה"ב, היא צפויה להיסגר במהלך המחצית השנייה של 2026. עם השלמתה, תתמקם קימברלי-קלארק-קנוויו המאוחדת כאחת מחמש חברות מוצרי הצריכה הבריאותיים הגדולות בעולם, לצד רקיט (הבריטית) , יוניליבר, פרוקטר אנד גאמבל וקולגייט-פלמוליב Colgate-Palmolive Co . על אף החששות בשוק, ההנהלות בשתי החברות טוענות כי מדובר ב”מהלך טבעי ומתבקש”, וכי הוא נועד ליצור גוף יציב ומוביל בתחום בריאות הצרכן לטווח הארוך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.