
בפרמיה על השווי בספרים: שפיר מכניסה מוסדיים להשקעה בפרויקטי זכיינות
חברת ההנדסה תמכור כ-35% משלושת פרויקטי הזכיינות שבבעלותה - כביש 6 צפון, הנתיב המהיר לתל אביב וכביש 16 לירושלים - לשני מוסדיים; התמורה תשמש להרחבת הפעילות במכרזי תשתיות חדשים
שפיר הנדסה שפיר הנדסה -0.13% נערכת למהלך אסטרטגי ראשון מסוגו מאז הקמתה, כשהיא מוכרת כשליש מהחזקותיה בשלושה מפרויקטי הזכיינות המרכזיים שלה לשני גופים מוסדיים ישראליים. על פי מזכר ההבנות שנחתם, שווי הנכסים הכולל בעסקה מוערך בכ-900 מיליון שקל, והיקף התמורה הצפוי לחברה עומד על כ-320 עד 330 מיליון שקל. מדובר למעשה באקזיט ראשון של שפיר בתחום הנכסים המניבים, מהלך שמסמן שינוי בגישתה המסורתית להחזקה מלאה בפרויקטים תשתיתיים ארוכי טווח.
המהלך יבוצע באמצעות הקמת שותפות מוגבלת חדשה בשליטת שפיר, שתאגד את החזקות החברה בשלוש חברות הזכיינות: כביש 6 חוצה צפון, הנתיב המהיר לתל אביב וכביש 16 - הכניסה לירושלים. המוסדיים ירכשו בין 33.5% ל-38.5% מהיחידות בשותפות, לפי שווי של 9 עד 10 מיליון שקל לכל אחוז מההחזקה. השליטה והניהול בפרויקטים יישארו בידי שפיר, והמוסדיים לא יוכלו להחליף את השותף הכללי, למעט במקרים חריגים.
לפי דיווחי החברה, שווי נכסי מגזר הזכיינות של שפיר עמד בסוף 2024 על כ-590 מיליון שקל לאחר קיזוז התחייבויות. המשמעות היא שהחברה מוכרת את הנתח בשווי גבוה משמעותית מהערך הרשום בספרים, שכן לא מדובר רק בשלושת הכבישים הכלולים בעסקה, אלא ביחס לכל מגזר הזכיינות של שפיר, הכולל גם נכסים נוספים כמו מתקן ההתפלה באשדוד, חניוני הלאום והדסה בירושלים, מבני ציבור (כנסת ישראל, בצלאל, גבעת שמואל), ומרכזי תחבורה וביטחון כדוגמת מתקני צה"ל. בעסקה הנוכחית משתקף שווי של 950-900 מיליון שקל לשלושת הכבישים בלבד, כמעט פי שניים מההון העצמי של כלל המגזר כולו.
אחת הסיבות לפרמיה הגבוהה נעוצה באופי התזרימי של הנכסים: בכביש 16, לדוגמא, המדינה משלמת לזכיין תשלום רבעוני קבוע שאינו תלוי בתנועה בכביש, כך שההכנסה מובטחת
ומזכירה מבנה של אג"ח מיועד עם קופון קבוע רק שמדובר בהבטחת תשלום של המדינה. כך שפיר למעשה יוצרת מזומן ללא הנפקת חוב, תוך שמירה על החשיפה להשבחה עתידית בפרויקטים והיכולת לבצע השקעות חדשות. גם הנתיב המהיר לתל אביב נהנה ממודל הכנסות יציב, ואילו כביש 6 מתבסס על
דמי שימוש של נהגים, שבשל הביקוש צפוי לעבור הרחבה. לכן, על פי הערכות, תשואת ההשקעה בפרויקטים האלה קרובה לתשואת אג"ח ממשלתית, עם פרמיית סיכון קלה בלבד.
- שפיר רוכשת 15% נוספים ב"עד 120" מהפניקס: העסקה משקפת שווי של כ-1.865 מיליארד שקל
- שפיר הנדסה: עלייה של 15% בהכנסות, הרווח הנקי קפץ ל-60 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך, העסקה מעניקה לשפיר גמישות פיננסית בתקופה שבה שוק התשתיות המקומי נכנס לשלב התרחבות משמעותי.
החברה צפויה להפנות את ההון שתקבל להשתתפות במכרזים חדשים, שעד כה היו בהקפאה מסוימת. ברקע, החברה פועלת בצורה יזמית בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית, לצד השקעות חדשות במחצבות ובמפעלי הבטון.
הכנסות, נכסים ותכנון קדימה
שפיר הנדסה, שבשליטת האחים חן, גיל, ישראל והראל שפירא, נסחרת כיום בשווי של כ-10.4 מיליארד שקל. במחצית הראשונה של 2025 הסתכמו הכנסותיה ב-2.76 מיליארד שקל והרווח הנקי עמד על 67 מיליון שקל. פעילות החברה מתחלקת בין שלושה מגזרים עיקריים: תשתיות (567 מיליון שקל ברבעון השני), תעשייה (602 מיליון שקל) ונדל"ן (80 מיליון שקל).
במגזר הזכייניות מחזיקה שפיר גם בפרויקטים נוספים: הקו הסגול של הרכבת הקלה בתל אביב, הקווים האדום והירוק בירושלים, מתקן ההתפלה באשדוד, חניוני הלאום והדסה בירושלים, ומבנים ציבוריים כמו הכנסת החדשה ומעונות הסטודנטים בבצלאל ובגבעת שמואל. רשת הביטחון שהמדינה מעניקה לפרויקטים כמו כביש 16 והנתיב המהיר מספקת לחברה תזרימי הכנסה יציבים, כאשר כביש 6 צפון ממומן מדמי שימוש ישירים של הנהגים.
- קמהדע מאריכה מכרז אספקה בקנדה עד 14 מיליון דולר
- תשובה: "הכלכלה היא המפתח ליציבות אזורית"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
את ההון שיתקבל מהעסקה מתכננת שפיר להפנות לפרויקטים חדשים, בהם הארכת כביש 6 צפון, הקמת נתיב מהיר בכביש 5, מתקן מיון פסולת בנאות חובב, שיקום מתקן ההתפלה באשקלון ופרויקט המטרו. בנוסף, החברה בוחנת הרחבת פעילותה בתחום הנדל"ן, לאחר שמגעים לרכישת פעילות המגורים של חברת דונה בהיקף של כשני מיליארד שקל לא הבשילו לעסקה.
המהלך האחרון מסמן שלב חדש בהתפתחות של שפיר - חברה שמחזיקה כיום בשלושה מתוך שבעת כבישי הזכיינות בישראל, ושכעת בוחרת לראשונה לשתף גופים מוסדיים בנכסים המרכזיים שלה, תוך שמירה על שליטה וניהול מלאים בפרויקטים.
משה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה: "עסקה משמעותית זו היא הוכחה לאמון של
שפיר בשותפות עם הגופים המוסדיים, ולאמון של המוסדיים ביכולות של שפיר. מדיניות החברה היא למכור נכסים בשלים, לטובת השקעות ויזמויות עתידיות, בפרויקטים ובתעשייה, נוכח התנופה שצפויה עם תום המלחמה"
- 1.שטויות 03/11/2025 10:57הגב לתגובה זושפיר בצרות לא מהיום הראיה מחיר המנייה

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
אלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדוש90 מיליון דולר בשלב הראשון: איי.סי.אל נכנסת עמוק יותר לרכיבי מזון עם ברטק
העסקה דו שלבית, עם אופציה להמשך לפי אבני דרך ב-2026, ומשקפת לברטק שווי של כ-180 מיליון דולר אחרי הכסף
איי.סי.אל איי.סי.אל 2.15% , חברה גלובלית הפועלת בתחום המינרלים המיוחדים ונסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב, מדווחים שחתמה על הסכם מחייב לרכישת ברטק אינגרידיאנטס מקנדה. בשלב הראשון איי.סי.אל צפויה להשקיע כ-90 מיליון דולר במזומן ולקבל כ-50% מהחברה, כאשר השלמת הרכישה תלויה בהמשך בעמידה ביעדים. לפי הערכות בשוק, העסקה משקפת לברטק שווי של כ-180 מיליון דולר אחרי הכסף. איי.סי.אל נשלטת בידי עידן עופר.
ברטק מייצרת רכיבי מזון פונקציונליים המבוססים על חומצה מאלית וחומצה פומארית בדרגת מזון, המשמשים חברות מזון ומשקאות לשיפור הטעם, הארכת חיי המדף ושיפור איכות המוצר. לתוספים אלה יש שימושים גם בתחומי הטיפוח והקוסמטיקה, שם הם תורמים לאיכות, בטיחות ויעילות של מוצרים.
מה ברטק מביאה לשולחן: ייצור בצפון אמריקה והרחבת כושר ב-2026
המטה של ברטק נמצא באונטריו, קנדה, והחברה מפיצה את מוצריה ליותר מ-40 מדינות. לפי הדיווח, ברטק היא היצרנית היחידה בצפון אמריקה שמחזיקה מתקני ייצור לחומצות מאלית ופומארית בדרגת מזון, כולל גישה לחומרי הגלם לאורך כל שרשרת הערך, מה שמעניק לה שליטה רחבה יותר על תהליכי הייצור והאספקה.
הפעילות של ברטק מניבה כיום הכנסות שנתיות של כ-65 מיליון דולר. במקביל, החברה מקימה מתקן ייצור חדש שבנייתו צפויה להסתיים במהלך שנת 2026. לפי הדיווח, עם השלמתו המתקן צפוי להרחיב משמעותית את כושר הייצור והתפוקה, ולתמוך בהגדלה משמעותית של המכירות בשוק רכיבי המזון הפונקציונליים העולמי, שמדווחים שצפוי להגיע להיקף של יותר מ-45 מיליארד דולר עד שנת 2030.
- איי.סי.אל: יציבות בהכנסות, ירידה קלה ברווח המתואם
- האם הירידות באיי.סי.אל מוצדקות או שמדובר בתגובת יתר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה: סגירה בשני שלבים ובכפוף לאישורים
השלמת העסקה כפופה לתנאי סגירה מקובלים ולאישורים רגולטוריים, ותתבצע בשני שלבים. השלב הראשון, שצפוי להיסגר במהלך הרבעון הראשון של 2026, כולל השקעה במזומן של כ-90 מיליון דולר עבור רכישת כ-50% מברטק. העיתוי והיקף ההשקעה בשלב השני, שיביא לרכישת יתרת המניות, כפופים לעמידה באבני דרך עסקיות ותפעוליות מסוימות. איי.סי.אל מעסיקה מעל 12,000 עובדים ברחבי העולם, והכנסותיה לשנת 2024 הסתכמו בכ-7 מיליארד דולר.
