
מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים
מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה - העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.
מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות
אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%. סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.
ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה
יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי, ציין בפתח הדיון כי הרכב החשמלי יקר מאוד לרכישה וכי רוב הציבור אינו יכול להרשות אותו לעצמו. הוא הטיל ספק בכך שהטבת המס מגולגלת לצרכן: "אין ראיות לכך שאפילו 50% מההנחה עוברת למחיר הסופי, ונראה שמי שמרוויח כרגע הם אך ורק היבואנים, כמדינה שצריכה לשלוח יד לכיס, כשאני לוקח ימי חופשה לעובדים כדי לממן את עלויות המלחמה, אדם שבא ומוציא 230 אלף ש"ח על רכב, זה לא מעניין אותי, לא מדובר בציבור שצריך את הסיוע של הוזלה במס". כך ביקש יו"ר הוועדה לקבל מספרים ברורים לגבי גלגול ההטבה, בטרם תאושר הטבה בגובה כרבע מיליארד ש"ח.
גורמים השוק התריעו השוק על אי-וודאות קשה, כולל בציי רכב, בשל ההמתנה להחלטה בדקה ה-90, ודרשו מתווה יציב וברור לשנים הבאות.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
נציגי האוצר הציגו כי ב-2024 עמד שיעור הרכבים החשמליים החדשים על 24%, אך ב-2025 חלה ירידה ל-16.7%, לדבריהם הנושא בבחינה וכי בחלקה הירידה בשל שינויים במיסוי עולם הרכב, אי וודאות והקדמת רכישות ל-2024.
נציגי האוצר ציינו כי המדינה שואפת למדיניות הוליסטית, הכוללת מס קנייה, שווי שימוש ומס נסועה, וכי יש קשר בין הצורך להמשיך את הנחת מס הקנייה לבין מציאת מקור תקציבי חלופי, כאשר ישנו צורך שהעלויות החיצוניות בעיקר גודש ותאונות דרכים ישקפו את העלויות. כך ציינו באוצר כי מס הנסועה מבחינתם אמור היה להוות את שיקוף העלויות הללו: "מס נסועה לא מתקדם, אמרה המדינה שיש קשר בין מס נסועה למס הקנייה, ככל שרוצים להמשיך עם מתווה מס הקנייה או כל מתווה אחר שהוא לא 83%, צריך להמציא כנגד זה מקור תקציבי, שר האוצר הנחה אותנו לגבש מתווה עם חלופות, נסיים לגבש את זה השבוע ונציג את זה לשר בשבוע הבא".
נציגי טסלה ציינו כי הטבת המס מגולגלת לצרכן במלואה וכי המס הועלה והמחיר עלה בהתאמה, וכי הדרך להוזלה משמעותית היא להגדיל את ההנחות במס ולשמור על יציבות בנושא זה, וכי מחירי רכבים חשמליים לא גבוהים משמעותית מרכבים אחרים בשוק. כן טענו במענה לדברי יו"ר הוועדה כי הוזלה במחיר הרכב ביד הראשונה תתגלגל בהכרח גם למחיר זול יותר ביד השנייה.
חברי הוועדה דרשו ממשרדי הממשלה להעמיד בפני הוועדה נתונים ברורים על עלות הרכב ליבואן, אחוזי הרווח וההשפעה הישירה של הפחתת המס על המחיר לצרכן, "במטרה להבטיח שלפחות 60%-70% מההנחה יגיעו לצרכן".
איתן פרנס מאיגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל ביקש לשמר את מדיניות ההקלה על רכבים חשמליים, כדי לאפשר כניסה של רכבים חשמליים עממיים וזולים יותר לכלל האוכלוסייה, והסביר שהמעבר צריך להיות במסה. כן ציין פרנס כי ישנם רכבים חשמליים זולים אפילו מרכבים דלקים.
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון וביקש מנציגי האוצר שיציגו בעוד שבועיים לוועדה את המסקנות שיציגו בפני שר האוצר.
- 11.dw 06/11/2025 16:13הגב לתגובה זומדובר במקלט המס הכי בוטה בישראל.אין הצדקה שנהג עשירון עליון הנוהג בטסלה ישלם פחות מס מחברו נהג פיאט פונטו 1995.יתכבד האזרח האם לנהוג ברכב בנזין ולשלם מס על בנזין שזה מוצר שרוב מחירו זה מס או רכב חשמלי עם מס נסועה מתבקש שאפשר לגבות אותו בטסט. למשל 12 אלף שקל מס נסועה אפשר לחלק ל 12 תשלומים.
- 10.אנונימי 06/11/2025 13:08הגב לתגובה זורוב הבתים בתפון תא מחזיק רכב חשמלי. ולכן בדכ לא שמים מס על העשירים. רק מדברים על זה. ובמקום זאת מותאים דרך לדפוק את החלשים. כמו מס על פקמ מהשקל הראשון.
- 9.אנונימי 06/11/2025 09:28הגב לתגובה זוהאם העלאה זו קשורה גם לרכב היברידי שכן רוב השימוש בהיברידי הו א למעשה דלק
- 8.אנונימי 05/11/2025 22:22הגב לתגובה זוהמיסוי צריך להיות זהה לבנזין. הציבור יקנה את הרכב שמתאים לו יותר. אם רבים בציבור יחשבו שרכב חשמלי כדאי יותר הם יקנו חשמלי.
- יש סיבה אחת מספיק טובה והיא חוצה מדינות הפחתת זיהום האוויר. (ל"ת)חחא אינטרס 06/11/2025 09:31הגב לתגובה זו
- dw 07/11/2025 07:33יתכבד הנהג ויבחר אם לשלם מס דרך בנזין שזה מוצר שרובו מס או דרך מס נסועה חשמלי.הסיבסוד היחיד שאני מוכן לשלם זה לעודד תחצ וכך להפחית את הגודש בדרכים. אף אחד לא עושה לנו טובה כשהוא מוסיף עוד טסלה לאיילון או גהה הפקוקים.אדוני בוחר לנוהג ברכב הפרטי בבקשה שלם מס מלא מלא.
- אנונימי 06/11/2025 22:08מעבירים את זיהום האוויר לתושבי אשקלון חדרה ושאר מקומות עם תחנות כוח. בנורווגיה מייצרים חשמל מאנרגיות מתחדשות לא בישראל
- 7.אנונימי 05/11/2025 18:28הגב לתגובה זושיחנקו תרתי משמעאנשים יחזרו לרכבי בעירהזיהום אוויר עליה בתחלואה עלויות לקופת המדינהממשלת חלמאים!
- 6.שניצאלל 05/11/2025 18:25הגב לתגובה זושיגור קרוב למקום העבודה ויסע על אופניים חשמליים אוטובוס קצררכב זה 80% מס ישירות למדינה. וזה אחרי שלוקחים חצי מהמשכורת למס הכנסה.נדפקים פעמיים בהכנסה ובהוצאה. אאוצ.
- סווינגר 05/11/2025 19:17הגב לתגובה זולא קונה מס כדי להגיע לעבודה כדי לשלם מס. הרקורסיית מס הזו לא בשבילי. אבא שלי אוהב לרכוש רכבים מהניילון. למדתי מנו מה אסור לעשות. עד כה בהצלחה.
- 5.ברור. צריך לממן את המלחמה ואת החרדים (ל"ת)אלי אלי 05/11/2025 17:19הגב לתגובה זו
- היית חייב להכניס את החרדים לתגובה. יישר כח אדולף גאה בך! (ל"ת)אנונימי 05/11/2025 19:44הגב לתגובה זו
- 4.הציבור הפסיק לרכוש רכבים חשמלים קברו את המיזם עוד לפני שהתחיל (ל"ת)כלכלן 05/11/2025 17:05הגב לתגובה זו
- 3.שמואל 05/11/2025 17:03הגב לתגובה זוחלם.חלם.חלם. זו אותה מדינה ואותה ממשלה שקבעה הגדלת יעד של מכוניות חשמליות בכבישי ישראל עד 2030.
- 2.לא מספיק מרוויחים על דלק אז מייקרים את הרכב (ל"ת)אני 05/11/2025 17:00הגב לתגובה זו
- 1.שר אוצר כושל גמד פוליטי (ל"ת)רמי חתוכה 05/11/2025 16:34הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
