BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר | (7)

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה

יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי, ציין בפתח הדיון כי הרכב החשמלי יקר מאוד לרכישה וכי רוב הציבור אינו יכול להרשות אותו לעצמו. הוא הטיל ספק בכך שהטבת המס מגולגלת לצרכן: "אין ראיות לכך שאפילו 50% מההנחה עוברת למחיר הסופי, ונראה שמי שמרוויח כרגע הם אך ורק היבואנים, כמדינה שצריכה לשלוח יד לכיס, כשאני לוקח ימי חופשה לעובדים כדי לממן את עלויות המלחמה, אדם שבא ומוציא 230 אלף ש"ח על רכב, זה לא מעניין אותי, לא מדובר בציבור שצריך את הסיוע של הוזלה במס". כך ביקש יו"ר הוועדה לקבל מספרים ברורים לגבי גלגול ההטבה, בטרם תאושר הטבה בגובה כרבע מיליארד ש"ח. 

גורמים השוק התריעו השוק על אי-וודאות קשה, כולל בציי רכב, בשל ההמתנה להחלטה בדקה ה-90, ודרשו מתווה יציב וברור לשנים הבאות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

נציגי האוצר הציגו כי ב-2024 עמד שיעור הרכבים החשמליים החדשים על 24%, אך ב-2025 חלה ירידה ל-16.7%, לדבריהם הנושא בבחינה וכי בחלקה הירידה בשל שינויים במיסוי עולם הרכב, אי וודאות והקדמת רכישות ל-2024.

נציגי האוצר ציינו כי המדינה שואפת למדיניות הוליסטית, הכוללת מס קנייה, שווי שימוש ומס נסועה, וכי יש קשר בין הצורך להמשיך את הנחת מס הקנייה לבין מציאת מקור תקציבי חלופי, כאשר ישנו צורך שהעלויות החיצוניות בעיקר גודש ותאונות דרכים ישקפו את העלויות. כך ציינו באוצר כי מס הנסועה מבחינתם אמור היה להוות את שיקוף העלויות הללו: "מס נסועה לא מתקדם, אמרה המדינה שיש קשר בין מס נסועה למס הקנייה, ככל שרוצים להמשיך עם מתווה מס הקנייה או כל מתווה אחר שהוא לא 83%, צריך להמציא כנגד זה מקור תקציבי, שר האוצר הנחה אותנו לגבש מתווה עם חלופות, נסיים לגבש את זה השבוע ונציג את זה לשר בשבוע הבא". 

נציגי טסלה ציינו כי הטבת המס מגולגלת לצרכן במלואה וכי המס הועלה והמחיר עלה בהתאמה, וכי הדרך להוזלה משמעותית היא להגדיל את ההנחות במס ולשמור על יציבות בנושא זה, וכי מחירי רכבים חשמליים לא גבוהים משמעותית מרכבים אחרים בשוק. כן טענו במענה לדברי יו"ר הוועדה כי הוזלה במחיר הרכב ביד הראשונה תתגלגל בהכרח גם למחיר זול יותר ביד השנייה.

חברי הוועדה דרשו ממשרדי הממשלה להעמיד בפני הוועדה נתונים ברורים על עלות הרכב ליבואן, אחוזי הרווח וההשפעה הישירה של הפחתת המס על המחיר לצרכן, "במטרה להבטיח שלפחות 60%-70% מההנחה יגיעו לצרכן".

איתן פרנס מאיגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל ביקש לשמר את מדיניות ההקלה על רכבים חשמליים, כדי לאפשר כניסה של רכבים חשמליים עממיים וזולים יותר לכלל האוכלוסייה, והסביר שהמעבר צריך להיות במסה. כן ציין פרנס כי ישנם רכבים חשמליים זולים אפילו מרכבים דלקים.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון וביקש מנציגי האוצר שיציגו בעוד שבועיים לוועדה את המסקנות שיציגו בפני שר האוצר.


תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי 05/11/2025 18:28
    הגב לתגובה זו
    שיחנקו תרתי משמעאנשים יחזרו לרכבי בעירהזיהום אוויר עליה בתחלואה עלויות לקופת המדינהממשלת חלמאים!
  • 6.
    שניצאלל 05/11/2025 18:25
    הגב לתגובה זו
    שיגור קרוב למקום העבודה ויסע על אופניים חשמליים אוטובוס קצררכב זה 80% מס ישירות למדינה. וזה אחרי שלוקחים חצי מהמשכורת למס הכנסה.נדפקים פעמיים בהכנסה ובהוצאה. אאוצ.
  • 5.
    ברור. צריך לממן את המלחמה ואת החרדים (ל"ת)
    אלי אלי 05/11/2025 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הציבור הפסיק לרכוש רכבים חשמלים קברו את המיזם עוד לפני שהתחיל (ל"ת)
    כלכלן 05/11/2025 17:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמואל 05/11/2025 17:03
    הגב לתגובה זו
    חלם.חלם.חלם. זו אותה מדינה ואותה ממשלה שקבעה הגדלת יעד של מכוניות חשמליות בכבישי ישראל עד 2030.
  • 2.
    לא מספיק מרוויחים על דלק אז מייקרים את הרכב (ל"ת)
    אני 05/11/2025 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שר אוצר כושל גמד פוליטי (ל"ת)
    רמי חתוכה 05/11/2025 16:34
    הגב לתגובה זו