בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

"לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"

שר האוצר מציג את מתווה התקציב - הוא רומז להעלות את המסים על הבנקים או להפחית את הרווחים שלהם לטובת רווחת הציבור:  "בנק ישראל גרם לעלית רווחי הבנקים מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה. זה לא ייתכן" 

צלי אהרון | (35)
נושאים בכתבה בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר וצוות המשרד, לצד מנהל רשות המסים, הכלכן הראשי ובכירי המשרד מציגים כעת את מתווה התקציב לשנה הבאה. זה עדיין לא המספרים (נעדכן בהמשך), אבל המסר ברור - המילואימניקים במרכז, המסים לציבור צפויים לרדת; הבנקים על הכוונת. "מי שמשרת מקבל הרבה יותר וזה הכי צודק", אומר בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, "אנחנו נוריד מסים לאדם העובד. אנחנו נעשה את זה תוך שמירת המסגרות התקציביות, תוך הטלת מס רכוש ומסים נוספים שצריך להעלותם". 

"הורדת מס הכנסה מעודדת צמיחה. יש תוכנית מפורטת של הורדת מסים. 20% מאוכלוסיית ישראל משלמת 80% מנטל המס. אנחנו נוריד את  נטל המסים ונגדיל צמיחה. זה יהיה במיליארדים גדולים זה לא יהיה בשוליים".

סמוטריץ' סימן כאמור את הבנקים ובצדק -  "ההתנהלות של הבנקים היא שערורייה. אי אפשר לתפוס שהרווח גדל מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה רק כי הנגיד מחליט להעלות ריבית. לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור".

"במקום שהבנקים יוציאו הרבה כסף על פרסום בכל מקום שיחזירו את הכסף לציבור הלקוחות שלהם. מדברים על גימיקים שהם נותנים לציבור, זה גימיקים. שולי הרווח של הבנקים חסרי פרופורציות. אין שום סיבה למספרים האלו. 

"בקשר ליוקר המחיה, אנחנו באוצר ובממשלה נחושים להוביל רפורמה משמעותית מאוד במשק החלב. אנחנו נשמור על החקלאים. נשמור על החקלאות. נשמור על החקלאות שלנו, נשמור על הנכסים שלנו, אבל נדאג שהמחירים לצרכן ירדו. גם התקציב הביטחוני צריך לעבור חשיבה מחדש וצריך להיות הרבה יותר יעיל. יש הרבה מה לקצץ בתקציב הביטחון". 

בקשר לפרשה בהסתדרות, אמר סמוטריץ' - "אנחנו הסתדרות שהקימה מדינה, אני אומר את זה שנים, בלי קשר לפרשה הנוכחית. אני לא רוצה להתייחס לפרשה האחרונה. אני הסתדרת לא רע עם ארנון ידענו לעבוד טוב, אין לי מילים רעות לומר עליו, אבל מוסדית זה דבר מאוד לא נכון ולא בריא ויכול להיות שתהיה פה הזדמנות להפסיק את המוסד הזה. כלכלת שוק מודרנית לא יכולה להיות עם כללי ההסתדרות".

קרדיט: מירי שמעונוביץ׳

קיראו עוד ב"בארץ"

רפורמה במיסוי על השקעות בהייטק

הקלות מס, פטור ממע"מ, הורדת אי-ודאות רגולטורית ויצירת תמריצים להשקעה - אלו רק חלק מהמרכיבים הכלולים ברפורמה חדשה שמובילים משרד האוצר, רשות המסים ורשות החדשנות בהייטק. מטרת המהלך: להחזיר את ההייטק הישראלי למרכז הבמה הבינלאומית, בתקופה שבה המשק המקומי מתמודד עם האטה בגיוסים וירידה חדה באקזיטים.

בין הצעדים המרכזיים ברפורמה נכללות הטבות מס משמעותיות למנהלי קרנות הון סיכון, קרנות פרייבט אקוויטי וגידור, מתוך כוונה להוריד את המס על דמי הצלחה (Carry) משיעור של עד 50% לרמה של 27% בלבד, עם אפשרות למס יסף של עד 5%. דמי הצלחה, המהווים לרוב כ-20% מהרווחים לאחר החזר השקעה, יהפכו כך לאפיק מיסוי נוח הרבה יותר – ויהיו גם פטורים ממע"מ, מהלך המגלם חיסכון נוסף של 18%.

במקביל, יינתן פטור ממס רווחי הון לגופים זרים על השקעות בהייטק הישראלי, ללא מגבלת היקף וללא דרישה לפעילות פיזית בישראל. תושבי חוץ שישמשו כשותפים כלליים בקרנות ייהנו ממס מופחת של 10% בלבד על דמי ההצלחה – לעומת 15% כיום.

ההטבות לא נעצרות בקרנות: גם הייטקיסטים ישראלים השוהים בחו"ל ייהנו ממנגנון מחודש לקביעת תושבות לצורכי מס שיתבסס על ימי שהייה בלבד, ויאפשר חזרה פשוטה יותר לישראל. נוסף לכך, יתקבל פטור ממס על הכנסות שהופקו ונצמחו מחוץ לישראל, לצד קיצור תקופת ההבשלה במס על אופציות. ברשות המסים שואפים לצמצם את חוסר הוודאות שהרתיע חברות בינלאומיות מהשקעה בישראל, במיוחד סביב סוגיות קניין רוחני. ברפורמה נכללים כללים אחידים לקביעת שווי קניין רוחני ולשיטת הייחוס לשומות מס, כולל התחייבות של הרשות לקבוע שומה תוך 180 יום. עוד נקבע כי במקרים של הוצאת IP מחוץ לישראל, תוצע שיטת חישוב לפי 85% משווי מניות, בניכוי התאמות.


טור קשור - הרפורמה במס להייטק היא צ'ופר לקרנות הון סיכון - ומה עם קרנות נדל"ן, תשתיות, אנרגיה?


השר הרחיב בדבריו על תפיסת הניהול הכלכלית מאז פרוץ המלחמה: לדבריו, זהו התקציב החמישי שעליו הוא חתום, והוא מגיע “אחרי ארבע קופסאות” זמניות שנפתחו לאורך הדרך. הוא מציג את עיקרון המפתח, שחזור האמון בין האזרחים למדינה כבסיס לתקציב: “התפקיד שלנו הוא לבנות את קו הביצורים הכלכלי שיאפשר לאזרחים להישען לאחור”, אמר, כשהוא מונה את רשתות הפיצוי למפונים, לעסקים ולמשפחות המשרתים כחלק מהמאמץ הזה. עוד הדגיש כי רוב המנגנונים פועלים, גם אם יש מי “שנופלים בין הכיסאות”, והבטיח שיפורים נקודתיים היכן שצריך.

במבט קדימה, השר מתאר יעד פיסקלי ברור: סיום 2025 סביב גירעון של כ-4.5% וירידה ל-3.2% ב-2026, לצד חזרה למסלול הפחתת יחס החוב תוצר החל מ-2026 “בקצב של כ-1.5 נקודת תוצר בשנה, בהנחות שמרניות”. לדבריו, שוק העבודה נותר איתן, עם אבטלה נמוכה, והמאבק בהון השחור נמשך ויתורגם לגידול בהכנסות המדינה. הוא מציין גם עוגנים פיננסיים נוספים כמו התכנסות האינפלציה ליעד ויתרות מט"ח גבוהות - כבסיס ליציאה מהירה לצמיחה.

ביחס לתקציב הביטחון, סמוטריץ’ מציג מסגרת סגורה לשנים 2025–2026: תוספת כוללת שסוכמה מראש, לצד דרישה חד-משמעית להתייעלות פנימית לפני בקשות להרחבות נוספות. המסר: “אפשר וצריך לנהל טוב יותר את המשאב הענק הזה”. במקביל, הוא מצביע על ביצועי שוק ההון וההייטק בתקופת המלחמה כראיה לעמידות המשק, וטוען כי סביבת התוצאות בפועל טובה מהתחזיות הפסימיות שנשמעו בשנה האחרונה. בסיכום, הוא חוזר על עיקרון הכוונון של התקציב: תגבור שיטתי של מי שנושא בנטל השירות, הורדת עלויות עבודה דרך הפחתות מס ממוקדות, ומשמעת פיסקלית שתאפשר לצמיחה “לעשות את העבודה” בלי לפרוץ מסגרות.

״התנהלות לא תקינה״

מנכ"ל משרד האוצר, אילן רום, התייחס גם להתנהלות התקציבית של מערכת הביטחון בתקופת המלחמה וציין כי הנושא יהווה אחד הצירים המרכזיים בתכנון התקציב הבא. לדבריו, לצד הצורך האמיתי בתקצוב המערכה והתגברות על אתגרי הביטחון, נדרשת בחינה מחודשת של מנגנוני הבקרה והפיקוח בתוך המערכת. רום ציין כי בחלק מהפעילות שנבחנה עלו חשדות להתנהלות לא תקינה, לרבות מקרים שבהם ספקים קיבלו תשלום על שירותי מילואים מבלי להציג תיעוד או חשבוניות מתאימות. "יש צורך לוודא שהכסף הציבורי מנותב באופן שקוף ומבוקר", אמר, והוסיף כי רשות המסים מטפלת במקרים שעלו.

רום העריך כי עלויות הלחימה הישירות בשנתיים האחרונות הסתכמו בכ־180 מיליארד שקל, מתוכם חלק משמעותי בהוצאות כוח אדם, והבהיר כי משרד האוצר מצפה שמערכת הביטחון תפעל בהתאם להסכמות התקציביות שנחתמו כבר, תוך שיפור התהליכים הפנימיים ושמירה על יעילות.

תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 30.
    אנונימיסמורי 04/11/2025 16:34
    הגב לתגובה זו
    על הממשלה להפסיק את השוד.
  • 29.
    מושחתיהו 04/11/2025 15:56
    הגב לתגובה זו
    יא שמוק. תסתום ותקבל בעתיד תפקיד דירקטור בבנק. ככה זה עובד! כמה אתה סתום!
  • 28.
    אני נהנה לראותו הולך במהירות כאילו הוא עסוק מעל הראש (ל"ת)
    זאב ערבות 04/11/2025 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    לא הגיוני שאתה שר האוצר (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 15:04
    הגב לתגובה זו
  • לא הגיוני שקוקו רמ מי הביא עלינו את המשיחיםסיקריקים (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    אנונימי 04/11/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
    גם ככה תיכך מתחיל הבחירות לליכוד עוד כשבועיים. וגם אתה חושש מאחוז החסימה. הבנקים כבר יעכבו אותך כמה שבועות. שלא תוכל לדפוק אותם. הם לא נהגי מוניות. ובינתיים הפלת את הבורסה
  • 25.
    אנונימי 04/11/2025 14:38
    הגב לתגובה זו
    שר האוצר הגרוע בתולדות המדינה.לא מבין כלום.רק הבנקים מרווחים הרבה.תתחיל לבדוק אצל יבואני הרכב ועוד ועוד.
  • 24.
    אנונימי 04/11/2025 14:02
    הגב לתגובה זו
    דיי לעושק החלשים.
  • 23.
    יוסי 04/11/2025 13:56
    הגב לתגובה זו
    בקיצור אפשרקדימה לעשות...כל מי ששילם אקסטרה ריבית לבנקים הבנקים יחויבו להעביר לו כסף...מה הבעיה
  • 22.
    מה עם חברות הביטוח השודדות (ל"ת)
    חיים 04/11/2025 13:49
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    שי 04/11/2025 13:46
    הגב לתגובה זו
    יום אחד עוד יטענו שהוא היה אחד משרי האוצר הטובים ביותר
  • 20.
    כל הכבוד לשר האוצר. די לעושק הבנקים. וגם על חברות הביטוח צריך לשים את הנבוט. (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    חרש קטן ושוטה פגיעתם רעה (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    כל שני וחמישי מאיים פעם בנקים פעם קרנות השתלמות (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    לא יתכן שהבנק לא ימלא לשר האוצר את הקופה ששדד (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    איך ממנים שר אוצר שלא למד ליבה (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנונימי 04/11/2025 13:25
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לסמוטריץ. רק ככה מעודדים פעילות כלכלית. בשיטת המקל והגזר.
  • 14.
    נתין הדיקטטורה המושחטת של בגץ 04/11/2025 13:24
    הגב לתגובה זו
    על תחכו שפוליטיקאים יעזרו לכם. תוציאו את הכסף מהבנק לבתי השקעות
  • 13.
    אנונימי 04/11/2025 13:23
    הגב לתגובה זו
    חברות הביטוח גם שילשו את הרווחים שלהם על חשבון הציבור.לפני כמה שנים החליטו כול חברות הביטוח להעלות דרמטית את ביטוחי הרכב בתירוצים שקריים שיש עלייה חדה בגניבות רכב.במציאות גניבות רכב בירידה. צריך לטפל בחברות הביטוח ולהכריז עליהם מונופול.גם בחיסכון הפנסיוני הם עושקים את הציבור בעמלות מופרזות
  • דווקא אלו לא יצרניים שהכי הרבה מרוויחים. (ל"ת)
    אני 04/11/2025 14:53
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שר אוצר שמתפרנס מכספי מיסי החילונים (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ממשלה הזוייה שודדת כספים העיקר לרצות את החרדים (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 13:15
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מה רצית שהבנקים יפסידו מחפש כספים בכל מחיר (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מהלך פופוליסטי שרק יפגע יותר בציבור הבנקים ייקרו יותר את הריביות (ל"ת)
    רז 04/11/2025 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 04/11/2025 12:59
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אתה רוצה את הכסף של הבנקים לא לחילונים לחרדים
  • 7.
    אזרח 04/11/2025 12:47
    הגב לתגובה זו
    כל שקל פנוי ילך להשקעות
  • 6.
    אתה שר האוצר !!! לא פרשן ויועץ !!! היכן היית כל השנים האלו (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לצערנו יש לנו שר אוצר מטומטם (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 12:45
    הגב לתגובה זו
  • אין לך 1% ממנת המשכל שלו (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 13:38
    הגב לתגובה זו
  • ממש לא הגזמת.. תחשוב על זה כשיקבל רבע מנדט בבחירות הבאות... (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 16:40
  • 4.
    חברות הביטוח מולקות אותנו יותר מאשר הבנקים (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זה הכל אשמה היועמשית והחברות שלה שזורקות טלפונים לים (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 12:34
    הגב לתגובה זו
  • גם לוי אשכול בן גוריון ורבין אשמים.... (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2025 12:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 04/11/2025 12:28
    הגב לתגובה זו
    נמאסת כבר בנסיונותיך הנואלים למסות את הבנקים.מתי תייצרו יציבות גם בבנקיםהרי לא תצליחו לפגוע בבנקים.
  • 1.
    לא יתכן גם שבגלל הפוליטיקאים המושחתים בכנסת מדינת ישראל יקרה בטרוף (ל"ת)
    יוני 04/11/2025 12:23
    הגב לתגובה זו
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?

הנגיד רומז על שינוי טון מוניטרי ומותיר פתח להפחתת ריבית כבר בהחלטה הקרובה אם מגמת ההתמתנות באינפלציה תימשך; לצד האופטימיות, הוא מזהיר כי הורדה כזו תחייב אחריות תקציבית והמשך שמירה על היציבות הפיסקלית

תמיר חכמוף |

בכנס הפיקוח על הבנקים, נגיד בנק ישראל אמיר ירון כלל איתות ברור טון מוניטרי, אם כי כזה שמגיע בליווי זהירות מודעת. 

בהתייחסותו לאינפלציה, הנגיד אמר כי בתקופה האחרונה נמשכת מגמת ההתמתנות בעליות המחירים, וכי "המדד האחרון, שהפתיע את השוק כלפי מטה, מהווה התפתחות בכיוון הנכון". לדבריו, גם לאחר תקופת לחימה ממושכת, הפעילות הכלכלית נותרה ערה, עם גידול בהוצאות בכרטיסי אשראי, גיוסי הון מחודש בהייטק ותוצאות חיוביות בבורסה.

השילוב הזה, קרי ירידה באינפלציה במקביל לשיפור בפעילות, הוא בדיוק התנאי שבנק ישראל חיכה לו בחודשים האחרונים. כלומר, אחד החששות המרכזיים היו שהיציאה מהמלחמה תגרור איתה התפרצות אינפלציונית, אך נראה שלא כך המצב, ולמעשה לאור "שגרת המלחמה" שהייתה בחודשים האחרונים למלחמה, נראה שאין שינוי מהותי מצד הצרכנים בישראל. 

בין הכוחות שתומכים בירידת אינפלציה ציין הנגיד את התיסוף בשקל ואת הירידה הצפויה בהיקף גיוס המילואים, שעשויה להקל על שוק העבודה ולהפחית לחצי שכר. מנגד, הוא הזהיר כי שיפור במצב הגיאופוליטי עלול דווקא להוביל לגידול בביקושים, דבר שעלול להצית מחדש לחצי מחירים, אם כי עד כה זה לא המצב בפועל.

בהתייחסות למדיניות עד כה, הנגיד הדגיש כי הצעדים שננקטו עד כה שמרו על אמינות המדיניות, אך גם ציין שעד להחלטת הריבית הבאה יתפרסמו מדד מחירים נוסף ונתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי, “שיספקו תמונה בהירה יותר ויאפשרו קבלת החלטה מושכלת ומבוססת נתונים”. כלומר, הורדה אפשרית, אך רק לאחר שיתקבל אישור נוסף שהאינפלציה מתכנסת ליעד. במילים אחרות, אם לא תהיה הפתעה מהותית במדד אוקטובר שיתפרסם בעוד כשבוע וחצי, הריבית עשויה לרדת כבר בסוף החודש לראשונה מאז ינואר 2024.

המכשולים במבט קדימה

בהקשר רחב יותר, הנגיד התייחס גם לחוסן המאקרו-כלכלי של ישראל: “בקהילה הבינלאומית מופתעים מהיכולת של המשק הישראלי להציג עמידות יוצאת דופן בשנתיים האחרונות”, אמר, וציין כי החוסן הזה מתבטא גם בירידת פרמיית הסיכון של ישראל ובעליות בבורסה המקומית. למרות שנתוני הרבעון השני היו חלשים יחסית, בין היתר בשל השפעת המלחמה, ברבעון השלישי, וביתר שאת בשבועות האחרונים מאז הפסקת האש, האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על התאוששות נאה, עם סימנים ראשונים לצמיחה מחודשת.