
אד ירדני מזהיר: כשהשוק אופטימי מדי, זה הזמן להתחיל לדאוג
אד ירדני, אחד האנליסטים השוריים הכי מוכרים בשוק, מתחיל לדאוג. לא מהמצב הכלכלי, לא מהגירעון התקציבי, אלא בדיוק מההפך - מהעובדה שכולם אופטימיים מדי. בדרך כלל, כשכולם מאמינים שהמניות יכולות רק לעלות, זה בדרך כלל סימן לבעיות.
ירדני מנהל את חברת המחקר שלו כבר שנים ונחשב לאחד השורים הגדולים. הנקודה המכרעת הייתה באפריל 2024, כשהשוק היה ברצפה ורוב האנליסטים היו
זהירים. יארדני היה אחד השוריים וקרא למשקיעים לא לפחד ולהמשיך לקנות. התוצאה? S&P 500 זינק 37% מאפריל - הישג שקרה רק חמש פעמים מאז 1950. יעד המחיר שלו ל-2025 של 7,000 נקודות נחשב לאחד הגבוהים ביותר מבין יותר מ-20 אסטרטגים בוול סטריט, וכרגע המדד נסחר רק 2.3%
מתחת לרמה הזאת. אבל דווקא עכשיו, כשהמניות מתנהגות בדיוק כמו שהוא צפה, הוא מתחיל להיות עצבני.
המדדים הטכניים מלאים באזהרות. S&P 500 נסחר 13% מעל הממוצע הנע של 200 יום - פער שבדרך כלל מסמן שהעלייה הגיעה רחוק מדי. הנאסד״ק 100 נמצא 17% מעל רמת התמיכה ארוכת הטווח שלו, קרוב לפער הגדול ביותר מיולי 2024. מה קרה אחרי יולי? בדיוק מה שיארדני חושש ממנו - מכירות גדולות. הסיפור הכי מעניין הוא בסקר של Investors Intelligence, שבודק את הסנטימנט של כותבי הניוזלטרים המקצועיים. היחס בין שוריים לדוביים קפץ ל-4.27, הרבה מעל הרמה של 4.00 שמסמנת שהאופטימיות הגיעה יותר מדי רחוק. גם משקיעי הקמעונאות נראים יותר מדי בטוחים בעצמם - הסנטימנט השורי שלהם עלה מעל הממוצע ההיסטורי בחמישה מתוך שבעה שבועות האחרונים.
הבעיה: חודש נובמבר
המורכבות נובעת מכך שנובמבר נחשב באופן מסורתי לאחד החודשים החזקים ביותר בשוקי המניות. היסטורית, זהו החודש בעל הביצועים הטובים ביותר בשלושת העשורים האחרונים.גם מבט רחב יותר תומך
באופטימיות: על פי נתונים היסטוריים מאז שנות ה־20, כאשר מדד S&P 500 עולה בלפחות 10% במהלך עשרת החודשים הראשונים של השנה, הוא נוטה להמשיך במומנטום ולרשום עלייה ממוצעת של כ־4.2% בנובמבר ובדצמבר יחד. השנה המדד כבר טיפס בכ־16% מתחילת השנה, כך שהוא בהחלט נכנס לקטגוריה
הזו, מה שמעלה את הציפיות להמשך חיובי גם בחודשים האחרונים של 2025.
- אד ירדני עם תחזית של עד 7,000 ל-S&P500 עד סוף השנה
- אד ירדני מוריד את תחזית "התרחיש החיובי" שלו ל-SP 500
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טום לי מ-Fundstrat, עוד אחד מהשוריים הבולטים בוול סטריט, רואה את הדברים בצורה שונה לחלוטין. לדעתו יארדני דואג יותר מדי מהסנטימנט. לי ממליץ
לקנות כל ירידה שתבוא, והוא מתבסס על מה שהוא מכנה "העלייה הכי שנואה" שהוא זוכר. המשמעות היא שלמרות העלייה החדה, עדיין יש המון ספקנים בשוק, אנשים שלא מאמינים שהעלייה תמשיך ונשארו בחוץ. לי מצפה שנובמבר יהיה חודש עליות למרות התנודתיות האפשרית, ומסתמך על הרקורד
החזק של החודש הזה מבחינה היסטורית.
מבחן נוסף לשוק
מספר בכירים מהפד ידברו, כולל ג'ון וויליאמס מהפד של ניו יורק וכמה מנגידי הפדרל ריזרב. כל רמז שלהם על מתי יבוא הקטנת הריבית הבאה יזיז את השוק. ג'רום פאוול כבר אמר שהוא לא בטוח לגבי דצמבר, והמשקיעים לא מתלהבים מזה. הנתונים הכלכליים של השבוע גם יכולים גם להשפיע לרעה. יש דוחות על הפעילות התעשייתית והייצור, אבל דוח התעסוקה כנראה לא יגיע בגלל הסגירה החלקית של הממשל. זה יכול להשאיר את השוק עם פחות מידע לקבלת החלטות.
עונת הדוחות ממשיכה עם כמה שמות מעניינים שיכולים להשפיע גם כן על הסנטימנט. מקדונלדס ויאם ברנדס (הבעלים של KFC, פיצה האט וטאקו בל) ידווחו השבוע ויספקו תמונה על התנהגות הצרכנים האמריקאים בתקופה של אי וודאות כלכלית. אובר ולייפט יראו איך שירותי הנסיעות מתמודדים עם השינויים בהרגלי התניידות. יותר ממחצית מחברות S&P 500 כבר דיווחו, והתמונה משמחת - המדד צפוי לרשום רצף תשיעי של צמיחה ברווחים. הערכת הרווחים הנוכחית עומדת על עלייה של 13%, זינוק משמעותי מהצפייה של כ-7% שהייתה בתחילת עונת הדוחות.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אז מה יארדני בעצם ממליץ? הוא אומר לקנות ירידות אם יש מזומן בצד, אבל לא להפוך את זה למשחק של תזמון השוק. כלומר, לא למכור היום בציפייה לקריסה ואז לנסות לקנות חזרה במחיר נמוך יותר. הצפייה שלו היא לירידה של עד 5% עד סוף דצמבר, לא יותר מ-10% בזמן הקרוב. ההיסטוריה מלמדת שלפעמים הסנטימנט יכול להישאר חיובי במשך שבועות או חודשים לפני שקורה משהו. אבל כשזה כן קורה, זה בדרך כלל קורה מהר.
- 2.רוני 04/11/2025 08:36הגב לתגובה זועולה עולה והתיק לא זז.
- 1.חוזרים לשגרה קונים בירידה מוכרים בעלייה (ל"ת)עושה חשבון 04/11/2025 08:16הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
