שברולט
צילום: קרדיט: יצרן הרכב
היום לפני...

חברת הרכב שייצרה תחרות לפורד והכלבה שמיקמה את ברה"מ בקידמת המרוץ לחלל

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-3 בנובמבר



עמית בר |
נושאים בכתבה שברולט


3 בנובמבר 1971 - AT&T משחררת את מערכת ההפעלה יוניקס

ב-3 בנובמבר 1971 השיקה חברת AT&T לראשונה את מערכת ההפעלה יוניקס (Unix), אחד הצעדים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה של עולם המחשוב. המערכת נולדה במעבדות בל של AT&T, שעמדו באותה תקופה במוקד החדשנות הטכנולוגית בארה"ב. מאחורי הפיתוח עמדו המהנדסים קן תומפסון ודניס ריצ'י, שהצליחו ליצור מערכת מהפכנית שהתבססה על עקרונות של פשטות, ניידות ועצמאות.

יוניקס תוכננה מלכתחילה כך שתוכל לפעול על מגוון רחב של מערכות חומרה, ולראשונה נבנתה סביב רעיון מודולרי - כל כלי עושה פעולה אחת היטב, וניתן לשלב בין כלים כדי לבצע פעולות מורכבות. היא כללה מערכת קבצים היררכית, יכולת עבודה במספר תהליכים במקביל ותמיכה במספר משתמשים בו זמנית - רעיונות שנראו באותה עת כמעט עתידניים.

המערכת נכתבה בשפת C, שפה חדשה שפותחה באותה תקופה במיוחד עבורה. זו הייתה אחת הפעמים הראשונות שמערכת הפעלה לא נכתבה בשפת מכונה אלא בשפה עילית, מה שאיפשר לה להתאים למחשבים שונים וליצור מהפכה בתפיסת הפיתוח. כתוצאה מכך יוניקס הפכה לבסיס טכנולוגי מרכזי שעליו נשענו מערכות הפעלה רבות בהמשך, ביניהן BSD, לינוקס, macOS ועוד.

ההשפעה הכלכלית של האירוע הזה הייתה עצומה. המערכת, שנועדה בתחילה למחקר פנימי, הפכה בתוך עשור לאבן יסוד בתעשיית השרתים ובמרכזי הנתונים של מוסדות ממשלתיים, אוניברסיטאות ותאגידים. היא יצרה בסיס לתעשייה חדשה של תוכנה ושירותים ארגוניים, ואפשרה לחברות טכנולוגיה לצמוח סביב רעיון של קוד פתוח וסטנדרטים משותפים.

עם השנים, יוניקס הפכה גם למודל עסקי. רישיונות שימוש הוענקו לחברות רבות, ביניהן סאן מיקרוסיסטמס ו‑HP, שפתחו גרסאות מסחריות משלהן. במקביל, מוסדות מחקר פיתחו גרסאות פתוחות שהפכו לבסיס לרעיונות שהובילו ללינוקס בשנות התשעים.

לא מדובר רק בהישג הנדסי, אלא באירוע ששינה את פני הכלכלה הטכנולוגית: יוניקס הניחה למעשה את התשתית לעידן המחשוב המודרני, לרבות מחשוב ענן, שרתים, תקשורת נתונים ואבטחת מידע.

3 בנובמבר 1957 - ברית המועצות משגרת את ספוטניק 2 שעליו לראשונה יצור חי

ב-3 בנובמבר 1957 שיגרה ברית המועצות את ספוטניק 2, הלוויין השני בהיסטוריה והראשון שנשא עמו יצור חי לחלל: הכלבה לייקה. בכך הפכה לייקה לראשונה מבני האדם ובעלי החיים ששהו במסלול הקפה סביב כדור הארץ.

קיראו עוד ב"היום לפני"

השיגור התרחש כחודש בלבד לאחר שיגור ספוטניק 1, וציין שלב נוסף במרוץ החלל מול ארה"ב. עבור ברית המועצות זה היה הישג הנדסי ופוליטי חסר תקדים. בתוך פחות מארבעה שבועות הצליחו המדענים והמהנדסים הסובייטים לבנות חללית חדשה לגמרי, במשקל של כחצי טון, שתוכל לשאת מטען חי, מערכות תמיכה בחיים, חיישנים, מערכות תקשורת, אנטנות ומצלמות.

לייקה נבחרה לאחר אימונים ממושכים במרכז החלל במוסקבה, משום שהתגלתה ככלבה רגועה שעמדה היטב בלחצים. היא שוגרה לחלל מתוך מטרה לבדוק כיצד ישפיעו הנסיבות הקשות - חוסר כבידה, רעש, טמפרטורות קיצוניות, על אורגניזם חי. אף שהמשימה הסתיימה במותה לאחר כמה שעות בלבד, הנתונים ששידרה העניקו למדענים מידע ראשון על תגובות פיזיולוגיות של יצור חי בתנאי חלל.

מעבר להיבט המדעי, היה לשיגור ממד כלכלי עמוק. הוא סימן את תחילתו של מירוץ השקעות חסר תקדים בתולדות האנושות: תעשיית החלל. ממשלות, מוסדות מחקר ותעשיות ביטחוניות החלו להזרים משאבים עצומים  והשקעות בסכומים שהוערכו במאות מיליוני דולרים של אותה תקופה, כדי לפתח טכנולוגיות שיאפשרו לשגר לוויינים, לשפר מערכות הנעה ולפתח מערכות שליטה ותקשורת.

בארה"ב, השיגור של ספוטניק 2 היה הזרז הישיר להקמת סוכנות החלל נאס"א ב-1958. ההוצאה הפדרלית על מחקר ופיתוח טכנולוגי גדלה ביותר מפי שלושה בתוך שנים ספורות. במקביל, צצו חברות ותחומי ידע חדשים, החל מתעשיות אווירונאוטיקה ועד אלקטרוניקה מתקדמת.

מדובר באירוע שיצר דינמיקה כלכלית שהובילה לעשרות שנות השקעות, חדשנות ופריצות דרך וסימן את תחילתה של כלכלה חדשה, כלכלת החלל.

3 בנובמבר 1911 - שברולט יוצאת לדרך ומשיקה תחרות אמיתית לפורד

ב-3 בנובמבר 1911 הוקמה בדטרויט, מישיגן, חברת שברולט (Chevrolet Motor Car Company). מאחורי המיזם עמדו שתיים מהדמויות המרכזיות בתולדות תעשיית הרכב: נהג המרוצים והמהנדס השווייצרי-אמריקאי לואי שברולט, והיזם וויליאם דוראנט, שכבר הקים קודם לכן את ג'נרל מוטורס אך הודח מניהולה.

דוראנט, שהיה איש עסקים שאפתן ובעל חזון, ביקש להקים חברה שתשלב בין איכות ביצועית למחיר נגיש, מתוך מטרה ישירה להתחרות בפורד ששלטה אז בשוק עם דגם ה‑Model T. לואי שברולט, שהיה מהנדס ומעצב מוערך, הביא עמו ידע טכני, תשוקה למכוניות מהירות והבנה עמוקה בעיצוב מנועים.

השניים ייסדו את החברה במוסך קטן בדטרויט, וגייסו הון ראשוני ממספר משקיעים מקומיים. כבר בשנה הראשונה החלו לפתח את הדגם הראשון, Chevrolet Classic Six, מכונית יוקרה יחסית, בעלת מנוע בנפח 4.9 ליטר, ששילבה נוחות וחדשנות מכנית. המכונית נמכרה בכ-2,500 דולר, פי כמה ממחירה של פורד Model T, אך סיפקה תחושת יוקרה וסטטוס שהיו חסרים במכוניות ההמוניות של התקופה.

למרות ההצלחה ההנדסית, הקונפליקטים בין שברולט לדוראנט על כיוון החברה לא איחרו לבוא. שברולט נטה להישאר נאמן לעקרונות של איכות וביצועים גבוהים, בעוד דוראנט דחף לייצור המוני ורווחיות. המחלוקת הסתיימה בפרישתו של שברולט מהחברה, אך דוראנט ניצל את הצלחת המותג כדי לרכוש מחדש את השליטה בג'נרל מוטורס בשנת 1916, והכניס את שברולט כחטיבה מרכזית בתוכה בשנת 1918.

מכאן הפכה שברולט לעמוד תווך באימפריה של GM. היא התמקדה ברכבים נגישים לציבור הרחב, תוך שמירה על חדשנות. הסיסמה “A car for every purse and purpose” (“מכונית לכל כיס ולכל מטרה”) תיארה היטב את תפיסת העולם החדשה של GM, ששילבה ייצור המוני עם בידול שיווקי.

בעשורים שלאחר מכן צמחה שברולט למותג הרכב המוביל בצפון אמריקה, כשהיא מציגה דגמים אייקוניים כמו Bel Air, Camaro ו‑Corvette. באמצע שנות ה‑2000 מכרה החברה מעל 4 מיליון רכבים בשנה ברחבי העולם. כיום, כחלק מקבוצת GM, שברולט רושמת הכנסות שנתיות של כ‑90 מיליארד דולר וממשיכה לעבור טרנספורמציה לעידן הרכב החשמלי.





הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
wework
צילום: wework
היום לפני...

הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-6 בנובמבר

עמית בר |
נושאים בכתבה אל על ווי-וורק

 6 בנובמבר 2023 - WeWork מגישה בקשה לפשיטת רגל

ב‏‑6 בנובמבר 2023 הגישה WeWork בקשה לפשיטת רגל בבית משפט פדרלי בניו ג'רזי, במהלך שהיווה סיום צורב למסע תאגידי שנחשב לאחת ההבטחות הגדולות של עולם ההייטק

WeWork  הוקמה ב‏‑2010 על ידי אדם נוימן ומיגל מקלבי, עם חזון לייצר חללי עבודה קהילתיים, מעוצבים וגמישים, שיאפשרו לפרילנסרים, סטארט‏‑אפים ועסקים קטנים סביבת עבודה שיתופית, גמישה וחדשנית. המודל היה פשוט לכאורה: שכירת שטחים גדולים לטווח ארוך, חלוקתם ליחידות קטנות יותר, והשכרתן לטווח קצר. במשך שנים, זה נראה כהצלחה אדירה. החברה צמחה בקצב מסחרר, הגיעה ליותר מ‏‑700 מיקומים בלמעלה מ‏‑30 מדינות, והפכה לסמל של תרבות הסטארט‏‑אפ.

ב‏‑2019, רגע לפני ההנפקה הראשונית המתוכננת, WeWork קיבלה הערכת שווי של כ‏‑47 מיליארד דולר. מאחורי הערכות השווי עמדו בעיקר השקעות ענק מצד סופטבנק היפנית, שהזרימה לתוכה מעל 10 מיליארד דולר, לא מעט בגלל הכריזמה והחזון של אדם נוימן. אבל תהליך ההנפקה התפוצץ ברעש גדול, אחרי שמסמכי ההנפקה חשפו התנהלות תאגידית בעייתית, הפסדים מצטברים של מיליארדי דולרים, ושאלות כבדות על היתכנות המודל העסקי.

החברה נאלצה לדחות את ההנפקה, ונוימן הודח מתפקידו. עם זאת, WeWork לא ויתרה על וול סטריט, והגיעה לבורסה לבסוף ב‏‑2021, דרך מיזוג עם חברת SPAC לפי שווי שנאמד אז בכ‏‑9 מיליארד דולר בלבד.

אם עד 2019 עוד היה ספק בנוגע לעמידות של המודל, הרי שמגפת הקורונה חידדה את נקודות החולשה: העלייה בעבודה מהבית, הירידה בביקוש למשרדים, אינפלציית מחירי שכירות מסחרית וקשיחות בהתחייבויות ארוכות טווח, הובילו את WeWork  לצבירה של התחייבויות בהיקף עצום. לפי הערכות, מדובר בחובות שהגיעו לכ‏–18 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מתמשך.

בועה
צילום: Istock
היום לפני...

הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום


היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-9 בנובמבר



עמית בר |


9 בנובמבר 2022 - בורסת הקריפטו FTX מביגה בקשה לפשיטת רגל

ב-9 בנובמבר 2022 ספג שוק הקריפטו את אחת המהלומות הקשות בתולדותיו, כאשר בורסת FTX, מהפלטפורמות המרכזיות בתחום המטבעות הדיגיטליים, קרסה והגישה בקשה לפשיטת רגל. הקריסה הגיעה אחרי סדרת גילויים על התנהלות בעייתית, ערבוב מסוכן בין כספי לקוחות להשקעות ספקולטיביות, וממשל תאגידי רופף שהותיר את המשקיעים ללא הגנות בסיסיות. מדובר היה בקריסה פתאומית של גוף שהיה שוּוה עד לא מכבר למעלה מ-30 מיליארד דולר, שזכה לגיבוי ממשקיעים מהשורה הראשונה ולמעמד של גורם אמין בתחום.

המשבר החל בעקבות פרסום דוח פיננסי שהצביע על כך שחברת אלמדה ריסרץ', שהייתה בבעלות סם בנקמן-פריד, מייסד FTX, מחזיקה חלק ניכר מהונה במטבע ה-FTT שהונפק על ידי FTX עצמה. כאשר התברר שאלמדה נעזרת בכספי לקוחות לפעילותה, נוצרה פאניקה ולקוחות משכו יותר מ-6 מיליארד דולר בתוך 72 שעות. הבורסה לא הצליחה לעמוד בקצב המשיכות, הקפיאה את הפעילות, ולבסוף הגישה בקשת הגנה משפטית שחשפה חוסר של מעל 8 מיליארד דולר במאזניה.

בנקמן-פריד נעצר לאחר מכן באיי הבהאמה, והוסגר לארה"ב, שם הואשם בהונאה, קשירת קשר, הלבנת הון והפרת אמון בקנה מידה נרחב. הקריסה גררה תגובת שרשרת בשוק הקריפטו: מטבעות מובילים כמו ביטקוין ואיתריום צנחו, משקיעים מוסדיים כתבו הפסדים של מאות מיליוני דולרים, ורגולטורים ברחבי העולם החלו לדון ברצינות בהסדרה משפטית לשוק שעד אז פעל ברובו ללא פיקוח. המשבר סימן לא רק את סופה של חברה אחת אלא את קץ התמימות בענף הקריפטו.

השלכות הקריסה עדיין ניכרות היטב. שחקנים רבים בשוק הקריפטו החלו להחמיר נהלים פנימיים, להפעיל מנגנוני הפרדה ברורים בין כספי לקוחות לנכסי החברה, ולפעול בהתאם לסטנדרטים חשבונאיים מקובלים. מדינות רבות החלו בגיבוש רגולציה שתגדיר גבולות לפעילות של פלטפורמות מבוזרות, ותחייב אותן ברישוי, ביטוח פיקדונות, ודיווח. כמו כן, נבחנת האפשרות להקים גופים בינלאומיים לתיאום רגולציה. המשקיעים עצמם הפכו זהירים יותר, והאמון הציבורי בתחום נסדק.

9 בנובמבר 2020 - פייזר ו-BioNTech מדווחות על הצלחה בפיתוח חיסון לקורונה, השווקים מזנקים

ב-9 בנובמבר 2020, אחרי חודשים של אי ודאות עולמית, פרסמה חברת פייזר בשיתוף BioNTech נתונים שהצביעו על הצלחה בניסוי שלב שלישי של חיסון ה-mRNA נגד נגיף הקורונה. החיסון הדגים יעילות של למעלה מ-90% במניעת תסמיני מחלה, נתון חסר תקדים בפיתוח חיסונים בפרק זמן כה קצר. ההודעה הפיחה תקווה בכלכלה העולמית, שהיתה שרויה במשבר מתמשך עם מגבלות תנועה, סגרים חוזרים ונשנים, אבטלה גבוהה ותחזיות צמיחה שליליות ברוב המדינות.



קורונה חיסון מרק MERCK
קורונה חיסון מרק MERCK - קרדיט: צילום מסך אתר MERCK