אזורים זכתה ב-2 מכרזי פינוי – בינוי בהיקף של כ-400 יח"ד ברמת גן וחיפה
תחום ההתחדשות העירונית לוהט וחברות הנדל"ן הציבוריות מקבלות פרויקטים חדשים בקצב הולך וגובר. אאורה חזקה מאוד בתחום (קראו ראיון עם יעקב אטרקצ'י מנכ"ל החברה), דמרי מתחזקת בתחום ומפצה על הירידה במכירת דירות "קלאסיות" דרך הפרויקטים האלו, וגם אזורים חזקה בתחום שמהווה מבחינתה מנוע צמיחה עיקרי.
בתוך חודש, זכתה חברת אזורים בשני מכרזים של פינוי בינוי בערים רמת גן וחיפה. המתחמים שצפויים לעבור התחדשות עירונית הינם: רחובות הירדן-הררי ברמת גן ורחוב זלמן שניאור שבחיפה. בכך, מגדילה החברה באופן משמעותי את פעילותה בתחום ההתחדשות העירונית אשר סומן כמנוע צמיחה עיקרי. במסגרת שני המתחמים הללו, אזורים צפויה להקים כ-400 יחידות דיור חדשות, במקום 116 יח"ד קיימות.
רחובות הירדן-הררי, רמת גן
ברחובות הירדן 101-103 והררי 2, נבחרה חברת אזורים על ידי נציגות הדיירים פה אחד כיזם לביצוע התחדשות עירונית. כיום מתגוררים במתחם 62 דיירים ב-2 בניינים וותיקים בני 6 קומות ובניין נוסף, אשר צפויים להתפנות לטובת הקמתן של 186 יחידות דיור חדשות. החלופה התכנונית כוללת בניין גבוה של כ-30 קומות ובנין מרקמי נוסף.
המתחם ממוקם בשכונת נווה יהושע שברמת גן, אשר עוברת בעשור האחרון התחדשות משמעותית. השכונה ממוקמת בדרום מזרח רמת גן בסמיכות לציר אלוף שדה בואכה דרך השלום בתל אביב, מה שמאפשר נגישות למתחמי התעסוקה הגדולים של תל אביב כגון עזריאלי, שרונה והבורסה. בנוסף, השכונה נמצאת בסמיכות לצירים מרכזיים כמו כביש 4 וכביש 471. עוד מתוכנן כי בעתיד הקרוב יעבור הקו הסגול של הרכבת הקלה במחלף אלוף שדה, מה שיגביר את נגישות השכונה עוד יותר. המתחם צפוי להנות משטחים ירוקים, שבילי הליכה ואופניים.
- הוועדה המקומית בחולון אישרה את תכנית הבינוי במתחם עין יהב
- רובי קפיטל תממן פרויקט פינוי-בינוי במעלה אדומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במתחם הירדן-הררי פועלת חברת G.T. המשמשת מנהלת מקצועית מטעם הדיירים אשר פעלה בשנתיים האחרונות ללא הרף וסייעה למינוי הנציגות. כמו כן, חברת G.T ערכה עם הנציגות את המכרז למינוי משרד אדריכלים, משרד עורכי דין ולבסוף גם את מכרז היזמים הנ"ל שבו זכתה חברת אזורים.
חברת אזורים מובילה בשנים האחרונות מספר פרויקטים משמעותיים ואייקוניים בעיר רמת גן, ביניהם: פרויקט היוקרה והעילית – Exchange Ramat-Gan במתחם הבורסה, מתחם "קריניצי החדשה" ועוד.
את חברת אזורים מייצג משרד ERM באמצעות עו"ד אהרון שמעון, ואת הדיירים הוותיקים מייצג משרד שרקון, בן עמי, אשר ושות'. הפרויקט יתוכנן על ידי משרד האדריכלים רן בלנדר, טל ווינשטוק, אלינור סיני, שדא ג'ראר ממשרד רן בלנדר אדריכלות ובינוי ערים.
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
מתחם זלמן שניאור, חיפה
דיירי מתחם זלמן שניאור שבחיפה, המורכב משלושה בנייני רכבת וותיקים במספרים 59-75, בחרו ברוב מוחץ בחברת אזורים לקדם את פרויקט הפינוי-בינוי באזור. על פי התוכנית, צפויות להיהרס במקום 54 יח"ד ובמקומן להיבנות 212 יח"ד בשני בניינים בני 10 ו-16 קומות.
רחוב זלמן שניאור המצוי בשכונת רמת רמז מתוכנן לעבור התחדשות משמעותית בשנים הקרובות. שכונת רמז הינה מהשכונות הוותיקות בחיפה, היא מצויה בשטחים ירוקים ומיוערת מכל צדדיה. השכונה מתאפיינת בנגישות גבוהה לאוניברסיטה, לטכניון ולצירי מנהרות הכרמל. שכונה זו מהווה מוקד משיכה משמעותי לחברי הסגל האקדמי במוסדות הנזכרים לעיל, לסטודנטים ובעיקר למשפחות צעירות ומשפרי דיור. השכונה נהנית ממערכת חינוך מפותחת ומתקדמת, שירותים קהילתיים מגוונים וקרבה למרכזי בילוי וקניות.
בשורה זו על זכיית החברה במכרז הדיירים מגיעה על רקע תחילת שיווקו של פרויקט ההתחדשות העירונית המשמעותי של אזורים בשכונת נווה דוד – "אזורים עיר הים". כמו כן, לחברת אזורים פעילות ענפה בעיר חיפה לא רק בתחום הנדל"ן למגורים, כי אם גם בתחום השכירות ארוכת הטווח. קרן הריט אזורים Living המתמחה בשכירות ארוכת טווח צפויה להקים 212 יח"ד בבת גלים בחיפה.
את חברת אזורים מייצג עו"ד אושרי שלוש, ואת הדיירים הוותיקים מייצג עו"ד שמוליק דהן ממשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' משרד עורכי דין. כמו כן משרד האדריכלים של גיורא גור ושות' שותף בתכנון הפרויקט.
2000 יח"ד בהקמה ב-2022-2023
בצנרת פרויקטי ההתחדשות של אזורים ניתן למנות את הפרויקטים הבאים הנמצאים כבר בתהליכי תכנון, ביצוע ושיווק מתקדמים: פרויקט N סוקולוב מערב בנתניה (264 יח"ד), פרויקט שער העיר בגבעת שמואל (367 יח"ד), פרויקט N בארי בנתניה (292 יח"ד) ופרויקט נווה דוד בחיפה (1,212 יח"ד). בנוסף לפרויקטים אלו, צפויה החברה בשנה הקרובה החברה להשיק עוד 3 פרויקטי התחדשות עירונית וביניהם: פרויקט שיכון ויצמן בהרצליה ושני פרויקטים נוספים בתל אביב. החברה מעריכה כי בשנים 2022-2023 תחל הקמתם של פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית הכוללים מעל 2,000 יח"ד.
- 2.מאוכזב 21/11/2022 18:00הגב לתגובה זומבטיחים הבטחות יוצאים בהצהרות, אפס בדיקות לפני, רצים לעיתונות לשמח את בעלי המניות.
- דרור 22/11/2022 08:37הגב לתגובה זוהתחבורה במזרח העיר בפשיטת רגל . הטרוף מוחלט .
- 1.אנונימי 21/11/2022 16:29הגב לתגובה זוקטסטרופה לצאת בבוקר משם!!!!
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
