מתפלאים שהנדל"ן יקר? 5 מייזמי בנייה שנתקעו תקופות אינסופיות ושוחררו השנה

פשוט מרגיז: Bizportal ליקט 5 פרויקטים שעברו קריעת ים סוף של בירוקרטיה ותלאות כספיות עד שאושרו
לירן סהר | (15)

"מעבדות לחירות"- מופיע בהגדת פסח ומסמל יותר מכל את סיפורו של עם ישראל והיציאה ממצרים. מושג זה הפך מזמן למטבע לשון בו עושים שימוש גם יזמי וחברות נדל"ן רבים. היציאה מ"העבדות" ו"השעבוד" מגיעים בדרך עם שחרור פרויקטים מחסמים בירוקרטיים ותכנוניים, ועדות ועררים שהביאו לפתרון ולסיום ואפשרו להוציא אל הפועל את הפרויקטים שנתקעו לאורך זמן ושלהם היו משועבדים הן מבחינה כספית והן מבחינה בירוקרטית. Bizportal ליקט מספר דוגמאות מהשנה האחרונה:

"חיכינו לקרקע שנתיים רק כדי להתחיל לעבוד"

העבדות: במשך שנתיים שלמות המתינה קבוצת אלמוג לאישור תחילת עבודות הבנייה לאחר זכייה במכרז לבניית 123 יח"ד בשכונת הציפורים במודיעין.

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג: " אין זה זמן סביר והגיוני לכל הדעות. בינתיים מימנו את מחיר הקרקע והפיתוח והדבר מייקר בסופו של דבר בעשרות אלפי שקלים את הדירה לרוכשים. אם לוקחים בחשבון שהבנייה תיארך גם היא כשנתיים, אזי הרוכשים יקבלו את המפתח ארבע שנים תמימות מרגע שהקרקע הועברה מהמדינה לקבלן והוא שילם את מחירה".

החירות: לפני כחודשיים הגיע היתר הבנייה המיוחל והקרקע נמסרה לחברה. מדובר בפרויקט הראשון שקיבל היתר בשכונה והחל כבר להיבנות.

"אושר לבנייה לאחר שצלח שתי ועדות ערר ועתירה מנהלית"

העבדות: למעלה מ-3 שנים היה פרויקט 'אלמוג 7' של קבוצת אלמוג ברמת גן שתוכנן במסגרת תמ"א 382 בחזקת משועבד לבירוקרטיה, ועדות התכנון והרשות המקומית, עבר שתי ועדות ערר לתכנון ולבנייה, לצד עתירה מנהלית שהגישה. הערר הראשון הוגש על ידי חברי הועדה המקומית לאחר שהתכנית קיבלה היתר בתנאים מגבילים עם מספר קטן יותר של יחידות דיור. הערר השני בתיק היה כחלק מעתירה מנהלית שהוגשה על ידי עמותת 'אדם טבע ודין' בטענה נוספת לצפיפות יתר ובפגיעה בנוף.

החירות: לפני קצת פחות משנה החליט יו"ר ועדת הערר של מחוז ת"א למחוק את הערר שהוגש נגד הפרויקט ובכך נתן אישור ליציאתו לדרך ולמתן היתר ההריסה והבנייה. לפני שלושה חודשים נהרס הבניין והבנייה החלה.

"חיכינו 7 שנים כדי להתחיל פרויקט פינוי בינוי ברמת גן"

העבדות: פרויקט פינוי בינוי של קבוצת כנען ברחוב החולה ברמת גן יצא לדרך בתחילת 2015, לאחר 7 שנים של עיכובים בירוקרטיים (מאז שנת 2008) בוועדות מקומיות, מחוזיות ועתירה מנהלית שהוגשה לאחר שהרשות המקומית ניסתה לבטל את הפרויקט בתואנות שונות. גם לאחר שתמו הנושאים הבירוקרטיים ויכולנו להגיש בקשת לקבלת היתר בניה חיכתה הקבוצה שנתיים נוספות עד לקבלתו המיוחלת.

החירות: לאחר 7 שנים התקבל ההיתר המיוחל. במסגרת הפרויקט יוקמו 167 יח"ד ב-2 מגדלים בני 23 קומות, במקום המבנים בני ארבע הקומות הקיימים כיום ברחוב החולה 8, 10 ו-12, בהם 48 יח"ד.

"הדייר הסרבן נתבע"

העבדות: דייר סרבן בפרויקט פינוי בינוי רחב היקף בשכונת נווה שרת בתל אביב. לפני 8 שנים נכנסה חברת אפגד לפרויקט, כשהאזור כבר הוכרז לפינוי-בינוי ואושר לבנייה ומירב המאמצים שנותרו כדי להניע את הפרויקט היו מול הדיירים. כל בעלי הדירות הוותיקים חתמו על ההסכם, חוץ מדייר שהחזיק בשתי דירות בבניין אחד וסרב לחתום. הבנייה ופינוי הדיירים נעשים בשלבים, ולכן את הבניין הראשון כבר החלה החברה לבנות, אך את השלב השני לא הייתה יכולה להתחיל כי שם נמצאות דירות הדייר הסרבן. משום כך לא היה גם טעם להתחיל לפנות משם את הדיירים ולשאת בהוצאות.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

החירות: פרויקט קדמת צהלה המוקם על ידי החברות אפגד ואפרידר בנווה שרת בתל אביב יכלול 234 יח"ד במקום 120 יח"ד ישנות. הפרויקט נמצא בבניית שלב א' וכעת, לאחר פסק הדין התקדימי, יתחילו ההכנות לשלב ב'. לדברי שי הניג, מנכ"ל חברת אפגד: "שכן בבניין תבע את הדייר הסרבן וניתן פסק הדין כבר לפני שנה שהורה לו לשלם 75 אלף שקל פיצוי, גם אם יחתום על ההסכם, ועוד 850 אלף שקל נוספים אם ימשיך לסרב. הוא אמנם ערער על פסק הדין וההליך עדיין מתנהל, אך גם הגיש בקשה לעיכוב ביצוע, אשר נדחה על ידי בית המשפט המחוזי וגם על ידי בית המשפט העליון".

חברת צ.לנדאו פשטה את הרגל ורוכשי דירות באשקלון חששו לגורלן

העבדות: לפני כשמונה חודשים חברת הנדל"ן צ לנדאו נקלעה לקשיים כלכליים וחובות בסדר גודל של כ 70 מיליון שקל , עמדה בפני פשיטת רגל ונכנסה להקפאת הליכים . בעקבות כך נעצרה הפעילות במספר פרויקטים של החברה , חלקם כבר החלו בשיווק ובנייה . קשיים אלו העמידו את הדיירים שכבר רכשו דירות בפני סיטואציה של חוסר וודאות לגבי עתיד הדירה החדשה שרכשו. למשל בפרויקט של צ לנדאו בשכונת אגמים באשקלון , שכלל 88 דירות ונמצא בשלבי בנייה ראשונים. עד הקפאת ההליכים בוצעו בו עבודות בשיעור של 20% מהשלב הראשון של הפרויקט ונמכרו 17 דירות .

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    שימו אנשי תכנון 10/04/2015 22:20
    הגב לתגובה זו
    העסקנים יש להם רצון משלהם לצאת גיבורים עבור כותרת בתקשורת המקומית
  • 12.
    אנשים לא מבינים שהכל מכוון מהמדינה המושחתת להעלאת מחיר (ל"ת)
    תום 10/04/2015 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ברגע שכל הגשת ערר תעלה לדייר כסף.. תראו איך ההגשות ער80 (ל"ת)
    ירון 10/04/2015 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ומה קורה עם הפרויקטים בחדרה (ל"ת)
    פאסימי 10/04/2015 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    AVI 10/04/2015 11:45
    הגב לתגובה זו
    אם הקבלנים מרוויחים מהפרויקטים הפקידים רוצים את ליטרת הבשר ואם הם לא מקבלים הם מעכבים כמו שנאמר FLLOW THE MONEY
  • 8.
    דייר סרבן 10/04/2015 11:43
    הגב לתגובה זו
    את הגינה ממול . יש לציין שהוא בכלל לא גר בדירה והיא מושכרת והיא ירושה שצריכה להתחלק . עליה בעוד קומה זה אלפי שקלים אבל הוא מנסה לסחוט עוד ועוד.
  • 7.
    אהרון 10/04/2015 11:34
    הגב לתגובה זו
    מכוז מרכז משרד הפנים עוסקים יותר בנושאי שימור חסרי ערך במקום לפטור בעיות תכנון ולקדם פרויקטים לדיור ובעיקר לזוגות צעירים . לכן מומלץ לפנות לרות דוד הממונה על מכוז המרכז ולהתריע בפניה ; יותר תכנון והתרת קשרים בירוקרטים ופחות השחתת זמן בשימור חלול כמו שנעשה בתל מונד
  • תשובה 10/04/2015 13:21
    הגב לתגובה זו
    כותבים "לפתור" ולא "לפטור". כותבים "מחוז" ולא "מכוז".
  • 6.
    עמוס 10/04/2015 11:28
    הגב לתגובה זו
    כ 1300 דירות תקועות בנבכי הבירוקרטיה. בכל שלב מוצאים סיבה חדשה לתקיעה.לא מובן......
  • 5.
    3388 תוכנית בת"א מתנהלת בשיא של 50 שנה ! מצחיק לא? (ל"ת)
    מ. ל. בן מאיר 10/04/2015 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבי 10/04/2015 11:17
    הגב לתגובה זו
    למהjQuery20303757635564543307_1428653541764???העירייה לא זזה או מה הבעיה....
  • 3.
    מה עם פרוייקט כצנלסון בבת ים שהעירייה תוקעת אותו שנים! (ל"ת)
    פינוי בינוי 10/04/2015 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לפרסם שמות אנשים מעכבים (כולל בעיריות) (ל"ת)
    אריק 10/04/2015 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלון 10/04/2015 10:26
    הגב לתגובה זו
    אבל בראש ובראשונה הריבית הנמוכה. אין בעיה של מלאי, יש בעיה של ריבית נמוכה והעדפה מיסויית הדוחפת לשוק עוד ועוד קונים חסרי אחריות שלא מבינים שהסוף יהיה כמו בכל הבועות. בנק ישראל וממשלת ישראל מביאות את המשק לפיצוץ שמשבר הבנקים יהיה פיקניק לעומתו.
  • אז איך אתה מסביר שמחירי השכירות עולים? (ל"ת)
    אאאא 11/04/2015 13:35
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.