אלכסנדר צימרמן
צילום: יח"צ

המאבק על בזק מגיע לישורת האחרונה

קרן אליוט מבצעת "תרגיל חסימה" במטרה לפרק את הפירמידה של אלוביץ' בחברת הענק שנסחרת כיום בשווי שוק של כ-15 מיליארד שקל

קרן ההשקעות האקטיביסטית "אליוט" של פול סינגר רכשה 4.8% ממניות בזק במטרה יחידה – להרוויח יפה מסיבוב במניה. הקרן אינה משקיעה לטווח ארוך בבזק וגם אינה מתעתדת להיכנס לניהול שוטף של החברה. סיבוב קצר יכול להמשך חודשים ספורים כאשר המטרה הראשונית היא למכור את המניות שנרכשו ב-5.27 שקל (מחיר משוקלל) ברווח משמעותי.

בנוסף, ​אליוט מבצעת "תרגיל חסימה" למתעניינים נוספים ברכישת בזק דרך קניית השליטה ביורוקום (דרכה מחזיק שאול אלוביץ' בבזק). הפירמידה של אלוביץ' (בדגש על השרשור) באמצעות יורוקום מאפשרת, לפי מו"מ שמתנהל, לרכוש את גרעין השליטה בבזק (20%) בהשקעה של כ-400 מיליון שקל. בזק נסחרת כיום בשווי שוק של כ-15 מיליארד שקל והשרשור מאפשר כאמור שימוש בכסף קטן יחסית כדי לקנות נתח מרכזי מהשליטה בחברה ענק כבזק.

תרגיל החסימה של אליוט מתבטא בדרישה לפרק את הפירמידה של אלוביץ' שלדעתה אינה תורמת מאומה לבזק. בנוסף, אליוט דורשת לפטר את כל הדירקטורים של בזק שנחקרו ונחשדו ברשות ניירות ערך. בפועל לא ברור אם הדירקטוריון יפעל בקוורום מלא במידה ודרישת אליוט תתקבל. התביעות של אליוט כלפי הפירמידה של אלוביץ'-בזק הן אגרסיביות באופן יוצא דופן בשוק ההון הישראלי.

אליוט מושקעת בסכום משמעותי בחברת הסייבר "אימפרבה" הישראלית הנסחרת בנאסד"ק, שם היא מתנהגת בנימוס מופתי. אליוט היא קרן גידור שמנהלת כיום 34 מיליארד דולר כאשר השליטה בקרן נמצאת בידי משקיע יהודי אקטביסטי – פול סינגר. מחוץ לאימפרבה, סינגר מפעיל את קבוצת הסטארטאפ "סנטרל" שעוסקת בקידום טכנולוגיות ישראליות ללא מטרה רווח. בראש הקבוצה עומד פרופ' יוג'ין קנדל לשעבר יו"ר המועצה הכלכלית במשרד ראש הממשלה ויועצו הקרוב של נתניהו.

קרן אליוט אמורה לגרום לשינוי מהותי במערכת היחסים הפיננסית שלנו. הקרן אינה פותחת במו"מ עם הבנקים או עם קוני יורוקום הפוטנציאליים אלא פועלת לתועלת כלל בעלי המניות, כולל הציבור, מכאן נובע כוחה. איש אינו יכול למנוע מבעל מניות אגרסיבי להעלות דרישות או להתעלם מהן. במיוחד כשסינגר יכול להגדיל את נתח מניותיו בבזק כחפצו ובעתיד להצביע כבעל ענין (5%) בבזק.

בעוד שהמתעניינים האחרים בבזק (האחים סיידוף, אדוארדו אלשטיין) התמקדו כאמור בעסקה עם יורוקום המשורשרת, סינגר פעל במישרין בבזק עצמה וכמחזיק במניותיה לכן טענותיו בעלות תוקף משמעותי. אקטיביזם משמעותו - מאמצים לקידום שינויים כלכלים על ידי נקיטת עמדה ופעולה גם באמצעות רכישת מניות כבסיס לנקיטת עמדה. אקטיביזם פרוגרסיבי, דוגמת התנהגות קרן אליוט, פירושו ביצוע שינויים באופן מהיר על ידי נקיטת פעולות ישירות דוגמת רכישת מניות בזק. 

 

מניות בזק ירכזו מסחר ער וסביר שיעלו

קרן אליוט תמתין זמן סביר לקבלת מענה לפירוק פירמידת יורוקום (צפויה התנגדות נושים), וגם לדרישת פיטורי דירקטורים שנחקרו בפרשה. מכירת בזק מצד יורוקום עשויה להתעכב או להידחות בהתאם להתפתחויות בשבועות הקרובים. קרן אליוט לא תמתין זמן רב בעצלתיים. היא תפעל לזרז את ניתוק בזק מהשרשור והיא פועלת בכללים כוחניים שאינם מוכרים בשוק ההון הישראלי. מדובר בסיטואציה מרעננת לציבור מחזיקי מניות בזק.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

סינגר ינער עבורם את המאבק לשיפור מעמדם בחברה למרות הקשיים הרבים בדמות נושי יורוקום, ואלו שחפצים לרכוש את בזק מאלוביץ' במחיר מוזל. בטווח הקרוב מחזיקי  מניות בזק (וסוחרי היום) מהציבור ייהנו מהמצב. סביר שהמניה תרכז מחזורי מסחר גדולים ויתכן ששערה יעלה בהתאם לאירועים. יחד עם זאת נושי יורוקום לא יוותרו על חובם. לכן המאבק על בזק יכנס בקרוב לישורת האחרונה וקרן אליוט תפעל כדי להשביח את השקעתה, ואף להפוך לבעלת עניין מרכזית יותר בבזק עד למכירתה.

הכותב הוא מרצה לניהול  ושיווק במרכז ללימודים אקדמיים-מל"א

** אין לראות בכתוב משום המלצה או אי המלצה לפעול בניירות הערך המוזכרים. כל משקיע חייב לקבל יעוץ מיועץ השקעות מורשה כחוק לפני שיפעל בניירות הערך שמוזכרים בכתבה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    משה 19/01/2018 14:44
    הגב לתגובה זו
    קרן אליוט יכולה לגרום זעזועים בבזק אבל נושי יורוקום לא יוותרו על החובות. יהיה עוד מהלך בנושא בימים הקרובים...
  • 9.
    דן 18/01/2018 19:40
    הגב לתגובה זו
    ההצעה של אליוט לחבור לגופים מוסדיים אחרים שמחזיקים בבזק עשויה להפוך מהלך. אליוט לא תזדקק לאישור רגולטורי להגדלת השליטה בבזק, האינטרס של המוסדיים הוא שהמניה תעלה בגלל חבירתם להדחת הדירקטוריון.אחלה.
  • 8.
    יעקב תור 18/01/2018 18:51
    הגב לתגובה זו
    קרן אליוט עשויה למנוע הסדר מול יורוקום ומכירת בזק מלמעלה במחיר מגוחך. מקווה שהקרן תבקש ותקבל אישור להגדלת מניותיה בבזק כבר בקרוב. אין מניעה שתקבל אישור להגיע ל-10% בבזק. יהיה מענין.
  • 7.
    יוגב 18/01/2018 14:13
    הגב לתגובה זו
    אם אליוט רוצה היא יכולה לרכוש את השליטה בבזק (למרות החולשה בענף התקשורת) או את חלקה ולמכור אותה הלאה ברווח יפה לגורם שלישי אפילו ישראלי.
  • 6.
    דן 18/01/2018 14:13
    הגב לתגובה זו
    אולי תסביר לנו אילו אמצעים עומדים בפני קרן אליוט, מלבד להתחמש באיש יח"צ? איך הם יכולים להשפיע על המבנה של בעלי המניות האחרים? איך הם יעלו ל-5% ללא היתר משרד התקשורת? בקיצור - מאמר ריק
  • רן 18/01/2018 16:03
    הגב לתגובה זו
    מחוץ לאפשרות לבקש אישור רגולטורי ממשרד התקשורת אליוט פנתה לגופים מוסדיים נוספים, בארץ ובחו"ל, במטרה לצרפם כקבוצה בעלת מניות גדולה- הדבר פורסם הבוקר. כך שכל האופציות פתוחות ויש אינטרסים משותפים למחזיקי המניות המוסדיים-לא למכור את בזק בזול דרך יורוקום.
  • 5.
    ברוך 18/01/2018 13:46
    הגב לתגובה זו
    מאז ששאול אלוביץ הסתבך המניה ירדה. קרן הגידור הכניסה חיים חדשים למאבק השליטה בבזק והמניה סוף סוף עולה וחוזרת לחיים. רק שהמאבק בבזק יימשך...
  • 4.
    מוטי 18/01/2018 13:39
    הגב לתגובה זו
    מי שיקנה ישלם מחיר מצחיק עבור גרעין השליטה בבזק ויחלץ את אלוביץ מהבעיות...
  • 3.
    צחי 18/01/2018 12:37
    הגב לתגובה זו
    כניסת קרן הגידור תעורר את מניות בזק וכך, אולי, הפסדי במניה, ייעלמו. כל מאבק בעלי מניות רציניים מועיל לציבור הרחב.
  • 2.
    הם לא יכולים להפוך לבעלי עניין בלי אישור רגולציה (ל"ת)
    אבי 18/01/2018 12:32
    הגב לתגובה זו
  • דן 18/01/2018 14:57
    הגב לתגובה זו
    לכן אל תדאג לרגולציה כי ההתערבות בבזק רק תעשה טוב לציבור ולחברה עצמה. את זה יודע קנדל והרגולטורים. מצידי שאליוט תקנה את בזק בשלמות.
  • 1.
    אהרון 18/01/2018 11:57
    הגב לתגובה זו
    מניות בזק התעוררו ועלו בגלל האגרסיביות של קרן אליוט. מבחינת הציבור זה מהלך טוב.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.