חברה בת"א שניהנת מהתרסקות מחיר הנפט - ושווה בחינה

רגע אחרי קניית הקפה, דן צפריר בוחן את חברת דור אלון - עד כמה המונופול בכביש 6 מטיב עימה, האם היא מושפעת מהתרסקות מחיר הנפט ומה צופן לה העתיד
דן צפריר | (8)

זהו זה, סיימנו את ינואר 2016, עונת הדוחות בארה"ב כבר בעיצומה ועתידה להגיע לישראל בקרוב. בניגוד לחברות האמריקניות שעושות מאמץ לפרסם דוחות מיד בתום הרבעון, בישראל אוהבים להיות שונים, לסחוט את השעון ולפרסם הכי מאוחר שאפשר, ממש לפני שנגמר המועד החוקי בסוף מארס.

עד כה, רוב הדוחות שעברתי עליהם היו לא רעים - הם עמדו בתחזיות האנליסטים וכללו צפי סביר, אבל השוק, כמו שרק הוא יודע, כבר מזמן מקדים את האנליסטים ועושה התאמות לבדו. לכן אנליסטים תמיד פיגרו וימשיכו לפגר אחר תנועות ההון של השוק, וברוב המקרים, יסבירו לנו בדיעבד למה קרה מה שקרה.

מה אפשר לעשות, אנליסטים יודעים לבנות מודל לחברה מסוימת שפועלת בתחום כלשהוא ולנתח אותה לפי מצב נתון. מה שהם לא יודעים, שירידה משמעותית במחיר הנפט תגרום למפיקות לייצר כמות גדולה יותר של סחורה על מנת לפצות על האובדן במחיר - פעולה אשר תגרום להמשך תנועה של המחיר למטה וחוזר חלילה. היא תכניס מדינות וחברות המתבססות על מחירי אנרגיה וסחורות לסחרור, לחצים דיפלציוניים, התחזקות הדולר בעולם והאטה כלכלית במספר רב של מדינות. אפשר להבין שבעקבות כל שציינתי, מה שצפוי במצב החדש שונה בתכלית ממה שאנליסטים חשבו וצפו בהתחלה. במילים אחרות, אפקט הפרפר פועל בחוזקה ובמהירות בשוקי ההון.

אתמול נסעתי בכביש 6 ורציתי לקנות איזה משהו לנשנש, זה לקח כמה עשרות קילומטרים, אבל בסוף הגעתי לנחלה - תחנת הדלק של דור אלון הקרובה לירידה לניצני עוז. באותו רגע החלטתי לקנות אייס קפה ולבחון את את חברת דור אלון יותר מקרוב.

דור אלון היא חברת הדלק היחידה שמפעילה תחנות דלק ומתחמי מסחר בכביש 6 (בסה"כ 4 תחנות, 2 בכל כיוון). התעבורה הגבוהה שחולפת על פניהן מאפשרת לנו להניח כי מדובר בתחנות רווחיות ביותר. ביחד עם תחנות אלו, נכון לסוף ספטמבר 2015, רשת דור אלון מונה 211 תחנות תדלוק ציבוריות, 160 תחנות תדלוק פנימיות ו-144 חנויות נוחות צמודות לתחנות (לרוב תחת המותג אלונית). החברה שוכרת או חוכרת את מרבית התחנות בהסכמים לטווח בינוני - ארוך, כמו כן היא הבעלים באופן ישיר או בשותפות של 34 תחנות. בנוסף לכך, דור אלון הינה הבעלים של רשת AM-PM, אלונית, סופר אלונית ואלונית במושב, אשר מעבר לחנויות הנוחות בתחנות, כוללת 74 חנויות נוחות עצמאיות.

כמו כן, החברה פועלת בתחומים נוספים הכוללים שיווק דלק סילוני למטוסים בנתב"ג, גז ביתי (באמצעות דור גז), שיווק וחיבור מפעלים לגז טבעי, החזקות בפרויקטים משותפים של נדל"ן להשקעה, שותפות בתחנת הכוח של סוגת ועד לאחרונה גם החזקה קטנה בדיינרס קלאב ישראל.

דור אלון היא חברה בת של אלון רבוע כחול, אשר נמצאת לאחרונה במערבולת לא קטנה בגלל קריסת מגה, בשילוב צרכים תזרימיים נוספים של אלון רבוע בשנים האחרונות, הביאו לחלוקת דיבידנדים "נדיבה" מאוד על בסיס שנתי, אשר פגעה ביחסי המינוף של החברה. לאחרונה הכריזה החברה האם כי החלה לחפש רוכש פוטנציאלי לדור אלון.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

המזל הגדול של החברה (לפחות לעת עתה), שסביבת הנפט הנמוכה תומכת בפעילותה באופן משמעותי ומאפשרת הורדת מינוף באמצעות צמצום ההון החוזר. החברה משלמת לספקים פחות על דלקים בשל הירידה במחירים, ומצד שני, מרוויחה בדיוק אותו מרווח דומה על כל ליטר שמישהו ממלא בעקבות מרווח שיווק קבוע הקיין בישראל (נכון להיום עומד על כ-62 אג' לליטר לעומת 65 אג' לליטר בתחילת 2014, עת מחיר חבית נפט היה כמעט פי 4 מהיום).

מעבר לכך, דור ביצעה מספר מהלכים פיננסים לחיזוק המאזן בשנה האחרונה, הכוללים גיוס סדרת אג"ח חדשה וארוכה שעוזרת לפרוס את החוב הקיים בצורה טובה יותר, ומכירת החזקותיה בדיינרס. מהלכים אלו, ביחד עם רמת המחירים הנוכחית של הנפט כאמור, מאפשרים לחברה סביבת עבודה נוחה.

ביום שישי האחרון הודיעה חברת האם של אלון רבוע כחול, אלון חברת הדלק, כי היא מוכרת את החזקתה באלון רבוע לחברת גינדי החזקות. העסקה לא פשוטה ומותנית בהרבה אישורים של נושי מגה ואלון רבוע כחול. לכן ישנה סבירות כלשהיא שהיא לא תצא לפועל בסופו של דבר.

אני מעריך, שהסיטואציה הנוכחית משפיעה גם על דור אלון. ישנם מספר תרחישים אפשריים שיכולים לקרות בעתיד הקרוב (בהנחה שגינדי תשלים את העסקה):

  • גינדי החזקות מגיעה עם הרבה ידע בתחום הנדל"ן. היא תחליט להישאר אך ורק עם ההחזקה ברבוע נדל"ן ובמקביל תפעל למכירת דור אלון - תרחיש חיובי ברובו, כי סביר להניח שמרבית הרוכשים הפוטנציאלים יהיו חזקים כלכלית מאלון רבוע כחול. מתוך כך ייתכן שרוכש חדש יוכל לאפשר לחברה הורדת מינוף וגמישות פיננסית רבה יותר. יש לציין כי גם חברות סונול וטן נמצאות על המדף - עובדה המקשה על הליך המכירה.
  • גינדי יחליטו להישאר עם ההחזקה בדור אלון. נשאלת פה השאלה מה יהיה המצב הפיננסי של אלון רבוע לאחר שיושלמו ההליכים במגה, ולאחר שתגיע להסכמות עם נושיה. גם בתרחיש זה אני מעריך שהמצב הכלכלי של אלון רבוע ישתפר משמעותית במועד העסקה למכירתה. כמו כן, גינדי החזקות במצב פיננסי טוב יותר מאלון חברת הדלק (הבעלים הנוכחיים של אלון רבוע), לכן גם במצב זה, הלחץ על דור אלון צפוי לפחות.
  • העסקה בין גינדי לאלון לא תצא לפועל, אלון תמכור את רבוע נדל"ן במקום. תרחיש חיובי מאוד שיוריד את הלחץ מדור אלון.
  • העסקה בין גינדי לאלון לא תצא לפועל, אלון רבוע לא תצליח למכור את רבוע נדלן בשווי הרצוי, תלך לפירוק ונכסיה, כולל דור אלון, ימכרו בדיסקאונט. לאור ההתפתחויות האחרונות מדובר בתרחיש עם סבירות נמוכה ביותר. 
לסיכום, אני לא יודע מה יקרה עם השווקים, מחיר הנפט והדולר. אבל אני כן יודע להגיד שדור אלון היא חברה מעניינת הממוצבת טוב במרבית תחומי הפעילות שלה. החברה שיפרה את מבנה ההון שלה בשנה האחרונה וסביבת המחירים הנוכחית של הנפט משחקת לטובתה. יחד עם זאת, עדיין מדובר בחברה ממונפת יחסית אשר מוחזקת  נכון למועד זה על ידי בעל בית בעייתי.

בתנודתיות השוק הנוכחי קטונתי להמליץ על רכישה או מכירה של מניות, אבל בהחלט שווה לעקוב אחר ההתפחויות הקרובות. למי שבכל זאת מעוניין להשקיע אני חייב לציין כי גם פה מדובר במניה דלת סחירות, ויש לקחת זאת בחשבון. מעבר לכך כל מה שנותר לי לעשות, זה לאחל ולקוות שחודש פברואר יתחיל בדיוק כמו שינואר נסגר.

**הכותב הינו אנליסט בכיר לשעבר ומנהל השקעות בחברה פרטית בהווה

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    guy fawkes 01/02/2016 13:52
    הגב לתגובה זו
    כבר מחכה לכתבה הבאה
  • 5.
    כתבה מצוינת! (ל"ת)
    סטף קרי 01/02/2016 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יחיאל 01/02/2016 11:20
    הגב לתגובה זו
    למרות שגם סונול וטן מונחות על המדף, מה ההסבר שלך לכך שהחברה, שכבר מונחת על המדף כמה חודשים, לא נמכרה?
  • דן צפריר 01/02/2016 11:42
    הגב לתגובה זו
    דבר ראשון סונול וטן נמצאות על המדף כבר הרבה מאוד זמן, עבור שתיהן כבר היו מספר עסקאות שכבר היו צריכות להיסגר ( משפחת שמלצר, משפחת נוימן, אלי אלעזרא, יאיר פיליפ) ולא הבשילו לסגירה. יש כאן איזה פן רגולטורי שגם מקשה על הרבה מאוד שחקנים לרכוש את הפעילות. בנוסף לאלו, כולם יודעים שאלון רבוע נמצאת בלחץ ואולי מנסים להשיג מחיר טוב יותר ממה שהחברה רוצה למכור. בגדול אלו הגורמים - 3 חברות שנמצאות על המדף בבת אחת, קושי רגולטורי ו- הלחץ שבו נמצאת אלון רבוע. אני חושב שדור אלון היא החברה הכי מעניינת מבין השלוש (ביחס למחיר שלה כמובן) בשל העובדה שהיא פועלת במספר תחומים שונים, וגם יש לה הרבה נכסים חבויים במאזן שיכולים להציף ערך בעתיד כגון פרויקטי נדלן בשותפות, תחנת הכוח בסוגת וחיבור מפעלים לגז טבעי שזהו תחום שלדעתי יהיה שווה הרבה יותר בעתיד ..ושיפור אפשרי בפעילות AM PM.
  • 3.
    יואב 31/01/2016 22:11
    הגב לתגובה זו
    לגבי התחום של אמפם ...מדובר בתחום עם תחרות קשה והמוניטין עבור הפעילות הזו מוערך בדוחות החברה במאה חמישים מיליון שח
  • דן צפריר 01/02/2016 09:58
    הגב לתגובה זו
    בחרתי לא הלתמקד בזה , אלא בתחום העיקרי של החברה שהוא שיווק דלקים ומתחמי סחר בתחנות עצמם. המוניטין של הפעילות רשום בספרים ב- 144 מיליון ש"ח, ככה נהוג בד"כ לרכוש חברה (רכשו את AM PM ב- 2006) ולהכניס אותה בספרים בסכום הרכישה. החברה ביצעה הערכת שווי לפעילות (ערך בר השבה) אשר יצאה גבוהה יותר מסכום זה, בנוסף אני חושב שלאור מה שקורה במגה ובשוק הקמעונאות וכן לאור העובדה שרוב הסניפים נמצאים באיזור ת"א וקרבתה, הפעילות טובה לדעתי ואין בעיה איתה. אגב, מנגד, החברה לא רושמת מוניטין עבור פעילות תחנות הדלק , אלא רק כרכוש קובע שהיא משקיעה, אני לא אתפלא אם יש שם הרבה סניפים שניתן למכור את הזיכיון להפעלתם (או לחילופין את הזיכיון דור אלון) בתמורה גבוהה יותר ממה שמצויין בספרים, כדוגמת הסניפים שהזכרתי בכביש 6 ששוויים להערכתי הרבה יותר מההשקעה שהחברה ביצעה. מקווה שזה עוזר :)
  • 2.
    החברה מחלקת דיבידנד השבוע הזה!!! (ל"ת)
    שחקן דיבידנדים 31/01/2016 11:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הכותב תותח!!!! (ל"ת)
    אנליסט בכיר 31/01/2016 10:42
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

TOAH
צילום: באדיבות View Point

איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?

על הקשר בין הריבית ובין שווי נכסים ואיך תשפיע הורדת הריבית על הדוחות הכספיים של חברות הנדל"ן המניב? 

נדב אטיאס |
נושאים בכתבה נדל"ן מניב ריבית

בשבוע שעבר בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.25% ונגיד בנק ישראל ציין כי בהתאם לנתונים הקיימים כיום, צפויות ככל הנראה עוד 2 פעימות של הורדות ריבית במהלך שנת 2026. 

הורדת ריבית זו הינה חלק ממהלך רחב יותר של הורדות ריבית בשאר כלכלות העולם, בהובלת הכלכלה הגדולה בעולם, ארה"ב. הורדות ריבית אלו, גם כעת וגם הצפויות, משפיעות באופן ישיר על דו"חות ורווחי החברות הציבוריות העוסקות בנדל"ן מניב, בישראל ובעולם.


מהן חברות נדל"ן מניב?

חברות נדל"ן מניב, כשמן כן הן, חברות אשר מחזיקות נדל"ן אשר מניב להן הכנסות מהשכרה נכסים. הנכסים אלו כוללים נכסים מסחריים כגון קניונים, בנייני משרדים להשכרה, דיור מוגן, מרכזיים לוגיסטיים (מרלו"גים), מבני תעשייה וכדומה.

חברות הנדל"ן המניב מפרסמות כל רבעון דו"ח כספי המשקף את נתוני השכרות הנכסים וכולל את אחוז התפוסה בנכסים, מחירי השכירות, הכנסות והוצאות שוטפות ביחס לנכסים. במקביל, ומדי תקופה מציגים את שווי הנכסים העדכני בהתאם לשמאות שבוצעה לרוב בסמיכות למועד פרסום הדו"ח.

ירידת הריבית משפיעה ישירות על שווי הנדל"ן המוחזקים כך שירידת ריבית מעלה את שווי הנכסים המוערך, ובכך מעלה את רווחי החברות ברווח חשבונאי המכונה "רווח שערוך".

השינוי בשווי נכסי הנדל"ן המניב, המשורשר לשורת הרווח, קשור למושג הנקרא, היוון הכנסות.