מלחמת השקשוקה בשיאה: "אתה משקר פה כי משפחת עופר משלמת לך"

כך הטיח מיקי רוזנטל בנציג משפחת עופר, עו"ד אלי גולדשמיט, במהלך עימות חריף שהתקיים לאחר הקרנת הסרטים. גולדשמיט: "שמעתי את הנאום הפטתי שלך, הסרט שלך הוא חרפה לעיתונות"
מאיה זיסר |

הערב לראשונה שודר הסרט 'שיטת השקשוקה' של העיתונאי, מיקי רוזנטל, בערוץ הראשון, זאת לאחר תקופה ארוכה בה ערוצי השידור סרבו לשדרו. מייד לאחר שידור הסרט הוקרן סרט התגובה של משפחת עופר. בסיום הקרנת הסרטים התנהל עימות חריף בין מיקי רוזנטל לבין נציג משפחת עופר, עו"ד אלי גולדשמיט.

עם סיום הצפייה בסרט התגובה אמר מיקי רוזנטל כי, הוא מעוניין לפנות לצופה אחד, עידן עופר, וביקש מעופר שיסתכל לו בעיניים ויקשיב לו, "לטענתכם מיקי רוזנטל הוא בדאי, אבל יש עוד כמה אנשים שעסקו בסוגיות שהועלו בסרט ומי שכתב דוחות על העסקה של בזן וצים זה לא מיקי רוזנטל אלא מבקר המדינה שמצא שם בעיות שונות".

עוד מציין רוזנטל כי "משפחת עופר היא המשפחה היחידה שזכתה להשתלב בדוח המדינה ולא אני חיברתי את הדו"ח הזה אלא מבקר המדינה. מה, תעשו גם עליו סרט?". בנוסף לדו"ח זה הציג רוזנטל את דו"ח המשרד לאיכות הסביבה לשנת 2008 המדבר על כך שחמישה מתוך עשרת המפעלים המזהמים במדינת ישראל הם של משפחת עופר, "ואת זה אני לא אמרתי ומה תעשה, תגיש תביעה גם נגדם? תעשה סרט?" אומר עופר.

עוד פנה רוזנטל לעידן עופר ואמר, "בכסף שלך אתה יכול לעשות סרטי פרסומות בטלוויזיה ולקנות נכסים של המדינה ולשכור סוללות של עורכי דין ויחצנים ואפילו עיתונאים אבל דבר אחד אתה לא יכול לקנות וזו האמת. האמת היא מאוד פשוטה והיא שכל פעם שחברת עופר מרוויחה הציבור מפסיד".

"אתה יכול להכפיש אותי, אתה יכול להשמיץ אותי זה לא יעזור כי את זה אני לא קבעתי. אני לא עשיתי קומבינות במרינה, אני לא שתיתי את ים המלח, אני לא זיהמתי פה את האוויר זה אתה. ובוא נראה מי מתחמק מהעובדות עכשיו" אמר רוזנטל.

עודד שחר (מנחה העימות): האחים עופר בסרט הזה סותרים חלק מהעובדות השאלה היא אם אתה לא באת עם אג'נדה מראש?

רוזנטל: הקטע בקישון למשל מדובר בדייגים בקישון ולא מדובר בצוללנים. אני לא אמרתי את המילה צוללים ולא שייטת". (בסרט התגובה מאשימה משפחת עופר כי רוזנטל הזכיר את הקישון כאילו משפחת עופר אחראית למות צוללני השייטת מסרטן).

בעניין הבדואי שראיין רוזנטל בסרט בהקשר לזיהום במפעלי הברום, ועל פי הסרט של משפחת עופר בכלל לא עובד במפעל תחת שליטת משפחת עופר, אומר רוזנטל, "לכל דבר יש לי תשובה", "הוא דיבר איתי 3 פעמים בין היתר הוא סיפר שמאיימים על תנאי הפנסיה שלו, יכול להיות שהוא שינה את דעתו".

כשנשאל רוזנטל האם הוא שלם עם הסרט מבחינה עיתונאית, השיב רוזנטל, "אין טענה בסרט שאינה מגובה במסמכים וראיונות. עידן עופר תבע אותי בבית משפט כי משפחת עופר מקבלת מתנות מהמדינה, זכותו לתבוע אותי ואני אמרתי שזה טוב כי כך נברר את העובדות אבל הוא הסיר את התביעה וברח מבית המשפט."

אלי גולדשמיט: "הסרט הוא סרט אכזרי שעושה מניפולציה בכל דקה ודקה שבו. הוא חרפה לעיתונות ולשליחות הזו. אני שמעתי את הנאום הפטתי שלו (הנאום שנשא רוזנטל מייד לאחר הסרט ובו פנה ישירות לעידן עופר), לגבי סיפור הקישון, הרי הוא יודע שלמשפחת עופר אין קשר לשייטת אבל כל אזרח שתשאל אותו מה זה קישון הוא יגיד שייטת 13 ומיקי רוזנטל יודע את זה. רוזנטל נקט בגישה תעמולתית ומכוערת ובכך שפך את דמו של סמי עופר, כשהוא הדביק לו בעקיפין בצורה השפלה ביותר את נושא שייטת 13 שהוא יודע שסמי עופר נותן את נשמתו לחיילי השייטת."

בעניין ים המלח אומר גולדשמיט כי "מי שמייבש את ים המלח כיום זה המוביל הארצי וכל המדענים אומרים זאת. גם את זה מיקי רוזנטל יודע ומסתיר את העובדות". בתגובה אמר לו רוזנטל כי "לצערו הוא (גולדשמיט)נאלץ לשקר בשל המשכורת שסמי עופר משלם לו - זה לא יעזור לכם יש עובדות וניפגש בבית משפט שיכריע ואני מחכה לכך."

עוד אמר רוזנטל, כי "מה שהרגיז באמת את משפחת עופר הוא שאני הבנתי את השיטה, שיטת השקשוקה, לפיה עובדי ציבור שעוסקים בהפרטות עוברים אחר כך לעבוד אצלם. זה מריח רע וזה מה שהורג את משפחת עופר".

לסיום אמר רוזנטל, "אני 25 שנה עיתונאי פרסמתי מאות תחקירים ואמרו עלי ביקורות שונות, אך איש מעולם לא תבע אותי ולא טען שהדברים שאני אומר לא נכונים".

בשורה התחתונה: מניפולציות משני הצדדים

נראה כי שני הצדדים בחרו להראות את העובדות שתומכות בעמדתם ואף לכופף את האמת ולהשתמש במניפולציות. לדוגמא השימוש במילה קישון, המעלה קונוטציות ברורות, מצידו של רוזנטל ולעומתו משפחת עופר שהציגה את העובדה שתוצרת מפעלי ים המלח נמכרת לחברות נוספות שאינן בשליטתם, אך בחרה להתעלם מהטענות בסרטו של רוזנטל שהמכירה לחברות שבשליטתם נעשתה במחירים נמוכים יותר, וכך אפשרה להתחמק מתשלום תמלוגים למדינה מאחר ואלה משולמים כאחוזים מרווחי מפעלי ים המלח.

כמו כן ברור שגם אם לא נעשו עברות מפורשות על החוק, ההתנהלות מול המדינה נראית מפוקפקת ערכית. טוב יעשה בית המשפט אם יתעקב על הפרטים והעובדות שהעלו שני הצדדים, בנושאים המורכבים ומלאי הפרטים, בתביעה שהגיש עופר נגד רוזנטל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.