אפל
צילום: טוויטר

ג'יי פי מורגן: "הסנטימנט באפל מתחיל להשתפר"

מניית יצרנית האייפון ירדה ב-12% מתחילת השנה ונסחרת במכפיל רווח עתידי של 25 ל-12 החודשים הבאים. בבנק סבורים כי הבינה המלאכותית תהפוך את המגמה
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה אפל ג'יי פי מורגן

שנה קשה עוברת על ענקית הטכנולוגיה APPLE , אבל בג'יי פי מורגן צופים כי זה בקרוב ישתנה והבינה המלאכותית היא זו שתוביל את השינוי. מכשולים רבים הכבידו על החברה, כולל האטה במכירות האייפון בסין וביטול פרויקט הרכב החשמלי, אך בבנק סבורים כי יש סיבות להישאר אופטימיים.

מניית יצרנית האייפון ירדה ב-12% מתחילת השנה ונסחרת במכפיל רווח עתידי של 25 ל-12 החודשים הבאים. בחלק התחתון של הטווח בו נסחרה עם השקת מכשירים עם 5G, מה שמהווה לפי ג'יי פי מורגן מכפיל סביר. בנוסף, כל העיניים נשואות לתוכניות החברה לבינה מלאכותית שצפויות להיחשף בוועידת המפתחים העולמית השנתית ביוני ומה המשמעות של התוכניות תהיה לגבי הסמארטפונים.

"התאבון הגובר מצד משקיעים הגיע בעיקר מהרצון להשתתף באפסייד הקשור לסייקל שדרוג המכשירים כתוצאה מה-AI, כאשר המשקיעים זוכרים את סייקל השדרוג שהתרחש עם השקת מכשירים עם 5G", אמרו אנליסטים מג'יי פי מורגן.

בעבר המשקיעים באפל בחנו את המוצרים הקיימים של החברה ואת הרווחיות הקשורה למוצרים ולשירותים הללו על מנת לחזות מה יקרה עם החברה בעתיד. עם זאת, בבנק אוף אמריקה בחנו את תחזיות הקונצנזוס לשיעור רווח גולמי לשנת 2023 ב-2018 וגילו כי המודלים הפיננסיים של וול-סטריט צפו שיעור של 39%, בעוד השיעור בפועל עמד על 44%. 

"לדעתנו, וול-סטריט ממשיכה להמעיט בפוטנציאל הרווחיות הגולמית לטווח הארוך של אפל במוצרים ושירותים, שם אנו צופים אפסייד של 180 נקודות בסיס ו-150 נקודות בסיס בהתאמה במהלך השנים הקרובות", כתבו האנליסטים בבנק אוף אמריקה ודירגו את מניית אפל ב"קנייה" עם מחיר יעד של 225 דולר.

לא כולם אופטימיים

ב-Loop Capital ציינו לאחרונה כי אפל נמצאת "בסיכון מסוים" לפספס את הציפיות למכירות ולרווח מהאייפון ובכלל ברבעון מרץ. יותר מזה, רבעון יוני צפוי להיות עבורה מסוכן עוד יותר, היות ונתוני המשלוחים של מכשיר הדגל של החברה הם "פשוט רכים מדי", בעקבות ביקוש חלש מהצפוי ותחרות גוברת בסין מחברות כמו שיאומי ו-Huawei.

אפל לראשונה מזה שנים רואה "השתטחות" של מחיר המכירה הממוצע של האייפונים ולא צמיחה כמו בשנים קודמות. האנליסטים מעריכים כי הסיבה לכך היא תמהיל האייפונים של אפל שהפך לפחות רווחי או פחות מושך את הלקוחות. 

לפי האנליסטים ב-Loop Capital, יתכן מאוד שתחזיות הקונצנזוס עבור מספר היחידות שנמכרו והמכירות הן גבוהות מדי ב-20%, בעוד הקוצנזוס להכנסות הכוללות ולרווח למניה עשוי להיות גבוה מדי ב-10%. עוד הוסיפו האנליסטים כי מכירות האייפון חזרו לרמות של טרום הקורונה וצופים הכנסות ממכשיר הדגל של 44 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת של 46.8 מיליארד דולר. לפי Loop ההכנסות הכוללות צפויות לעמוד על 87.8 מיליארד דולר, מתחת לקונצנזוס של 91 מיליארד דולר. הרווח למניה צפוי לעמוד בדומה לקונצנזוס על 1.46 דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ברבעון יוני ההכנסות מהאייפון צפויות לעמוד על 31.3 מיליארד דולר, נמוך מהתחזית הקודמת של 35.5 מיליארד דולר והרבה מתחת לקונצנזוס של 38.9 מיליארד דולר. ההכנסות הכוללות צפויות לעמוד על 75.5 מיליארד דולר, עם רווח למניה של 1.19 דולר. הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על הכנסות של 83.8 מיליארד דולר ורווח למניה של 1.33 דולר.

 

הפיטורים באפל

יצרנית האייפון הודיעה לאחרונה כי היא מתכננת לפטר יותר מ-600 עובדים בקליפורניה, מספר שבועות לאחר שביטלה שני פרויקטים שנחשבו גדולים: הרכב החשמלי ומסך בייצור עצמי לשעונים החכמים שלה. אלו הפיטורים המשמעותיים הראשונים של ענקית הטכנולוגיה מאז הקורונה. העובדים, הנמצאים בסנטה קלרה, קיבלו את ההודעה על סיום העסקתם כבר ב-28 במרץ, כאשר הפיטורים ייכנסו לתוקף החל מה-27 במאי.

בעוד החברה לא פירטה מאילו פרויקטים היא מפטרת עובדים, סנטרה קלרה הייתה הבית של פרויקט הרכב החשמלי והמסכים לשעונים חכמים. הסגירה של שני הפרויקטים הללו היוותה מכה לאפל וגרמה לכך שהצלחת הפרויקט הגדול הבא של החברה היא עוד יותר קריטית, במיוחד כאשר היא מעוניינת להראות נוכחות בתעשיית הבינה המלאכותית. 

לאחר סגירת פרויקט הרכב החשמלי, דווח כי החברה מתכננת להעביר את המשאבים לפיתוח של בינה מלאכותית ג'נרטיבית במקום זאת. בתקופה האחרונה עולים גם דיווחים כי אפל נמצאת בשיחות עם חברות בינה מלאכותית ג'נרטיבית מובילות כמו OpenAI וגוגל ובוחנת אפשרות לשלב את הטכנולוגיה שלהן במכשירי האייפון. 

ענקית הטכנולוגיה נסחרת לפי שווי של 2.6 טריליון דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה כאמור 12% מתחילת השנה ועלתה ב-5.7% בשנה האחרונה כולה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יובל 12/04/2024 09:44
    הגב לתגובה זו
    בקרוב שניהם לא יראו כאלה גאונים.
  • 1.
    סרגיי ברין 11/04/2024 20:16
    הגב לתגובה זו
    רק עיצוב (...מיושן. Android עולה על IOS בכל אספקט) וקהל מ6ומ6ם פגוע כתות.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.