אלברט בורלא פייזר
צילום: ערוץ הכנסת

פייזר בהסכם אספקת חיסונים חדש עם ארה"ב; מה המשמעות?

ענקית התרופות  חתמה עם ממשלת ארה"ב על הסכם לאספקת 105 מיליון מנות של חיסוני קורונה לקראת הסתיו, במחיר גבוה ב-27% מהעסקה האחרונה בין השנים; מודרנה, המתחרה העיקרית שלה, טרם הכריזה על עסקה דומה
איתן גרסטנפלד | (6)

ענקית התרופות פייזר PFIZER ושותפתה BioNTech  BIONTECH SE ADR דיווחו על כך שחתמו על עסקה של 3.2 מיליארד דולר עם ממשלת ארה"ב עבור 105 מיליון מנות של החיסון שלהם נגד נגיף הקורונה, אשר יימסרו בסוף הקיץ וברבעון הרביעי של השנה.

המחיר לפיו בוצעה העסקה, 30.48 דולר למנה, מייצג עלייה של 27% לעומת 24 דולר למנה אותם שילמה ארה"ב לפייזר ול-BioNTech עבור 200 מיליון מנות ביולי 2021. המחיר גם גבוה בכ-56% ממחיר של 19.50 דולר למנה שארה"ב שילמה עבור הזמנה הראשונית של 100 מיליון מנות ביולי 2020.

החדשות הגיעו יממה לאחר שיועצי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הצביעו בעד עדכון חיסוני הדחף, כדי להגן באופן ספציפי מפני זן אומיקרון. כעת, העסקה עשויה ללמד על יתרון מסוים של פייזר על פני מודרנה  MODERNA בשוק חיסוני הדחף של הסתיו שכן האחרונה טרם הכריזה על עסקה דומה עם ממשלת ארה"ב. בנוסף, בעוד שפייזר הציגה נתונים על חיסון מעודכן לזנים החדשים של האומיקרון בעכברים, ואמרה שהוא צפוי להיות מוכן להפצה בתנאים מסוימים בתחילת אוקטובר. לעומת זאת, מודרנה אמרה שייצור החיסון המעודכן עשוי להימשך עד תחילת נובמבר.

האנליסטים בוול סטריט צופים כעת ירידה חדה בהכנסות מחיסוני קורונה עבור פייזר, מ-33.9 מיליארד דולר השנה ל-16.3 מיליארד דולר ב-2023, ו-7.5 מיליארד דולר ב-2024. עם זאת, יש מי שסוברים שהעסקה עליה דיווחה החברה יכולה לעזור לבנות טיעון נגד כלפי הירידה הצפויה. זאת, היות ובנוסף ל-105 מיליון מנות שיסופקו ​​השנה, העסקה כוללת אופציה ל-195 מיליון מנות נוספות, אשר עשויות לספק את הביקוש של ארה"ב לשנה הבאה.

פייזר אמרה, כי כחלק מהעסקה, היא תספק מנות בכל רמות המינון המורשות והמאושרות, כולל לילדים צעירים ומבוגרים. החברה אמרה שהעסקה עשויה לכלול גם חיסונים ספציפיים לאומיקרון, אם יאושרו על ידי ה-FDA.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שיהיו עליות במניות אמריקה ודאקס כבר עולה (ל"ת)
    אליהו 01/07/2022 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לקנות בנקים יעני וחברות תרופות ואפל (ל"ת)
    סחר 01/07/2022 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוד רווחים לםיעזר אבל קונה אפל וגוגל (ל"ת)
    טובל 01/07/2022 11:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לילי 01/07/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    החיסון אינו מונע העברה של הנגיף . החיסון מונע מחלה קשה . יש לרכז מאמצים בחיסון של בעלי סיכון גבוהה למחלה קשה .בעיקר מבוגרים .
  • 2.
    דוד 01/07/2022 08:38
    הגב לתגובה זו
    האחרונים צריך להתחסן שוב כדי להיכנס לארה"ב
  • 1.
    לא מגזים בהרבה 01/07/2022 05:14
    הגב לתגובה זו
    תמיד יהיו לזה קונים, אבל זה מיותר לרוב האוכלוסיה. בהצלחה למשקיעים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.