ביהמ"ש קבע כי השליחים של דליברו אינם שכירים - המניה מזנקת ב-6%
המניה של חברת המשלוחים דליברו (Deliveroo) שהונפקה לאחרונה בלונדון קופצת ב-6% במסחר ומגיעה לשווי שוק של 4.57 מיליארד ליש"ט (6.3 מיליארד דולר), זאת לאחר שבית המשפט לערעורים של בבריטניה קבע פה אחד בהרכב של שלושה שופטים כי השליחים שמפעילה חברת המשלוחים אינם שכירים אלא עצמאיים.
עם זאת, המניה טרם חזרה לשווי השוק בו הונפקה (7.59 מיליארד ליש"ט, 10.57 מיליארד דולר). בדקות המסחר הראשונות ביום המסחר הראשון שלה צללה המניה ב-31% כאשר המשקיעים נטשו אותה - ומדובר בביצועים הגרועים ביותר בבריטניה מזה עשרות שנים. את היום הראשון היא סגרה בנפילה של 26% - עוד דוגמה לכך שלמשקיעים מהשורה לא כדאי להצטרף להנפקות בהתחלה, ואנחנו אומרים את זה פעם אחר פעם (הרחבה בהמשך).
השליחים פנו לבית המשפט באמצעות איגוד העובדים העצמאיים של בריטניה וטענו כי יש לסווג אותם כשכירים, מה שהיה מעניק להם את הזכויות של שכירים - כמו ימי חופשה וימי מחלה. מנגד, דליברו טענה כי המודל של עצמאיים מתאים יותר מכיוון שלעובדים למעשה יש גמישות בבחירת זמני העבודה, כך שהם יכולים לעבוד מתי שהם רוצים ולמשך כמה זמן שהם רוצים. בפועל, זו הפעם הרביעית שבית משפט בבריטניה קובע כי השליחים של דליברו הם עצמאיים ומדובר בניצחון לחברה, שגם שייכת חלקית לאמזון, לאחר שזו קנתה ב-16% מהמניות, ונאבקת בשנים האחרונות לקביעת מעמדם של שליחיה כעצמאיים.
זו ההתפתחות האחרונה בסדרת מאבקים משפטיים ורגולטוריים על מה שמכונה לעיתים 'כלכלת החלטורה'. מוקדם יותר השנה, קבע בית המשפט העליון של בריטניה כי נהגי חברת אובר הם שכירים ולא עצמאיים. בעקבות כך החליטה אובר לסווג את כל עובדיה כשכירים, מה שהוביל לספקולציות כיצד אפליקציות אחרות בכלכלת החלטורה ינהגו.
מניית דליברו החלה להיסחר בבורסת לונדון בסוף חודש מרץ האחרון, וזאת לאחר שהחברה ויתרה על הנפקתה בישראל. החברה נוסדה ב-2013 ופועלת ביותר מ-800 ערים, בעיקר במערב אירופה אבל גם באוסטרליה, הונג קונג, סינגפור ואיחוד האמירויות. ב-2019 חברת אמזון רכשה כ-16% ממניות החברה, רכישה שאושרה לבסוף ע"י הממונה על התחרות בבריטניה באוגוסט האחרון. החברה גם גייסה בינואר 180 מיליון דולר.
דליברו נהנתה בשנה האחרונה מצמיחה חדה והציגה שישה חודשים של רווח תפעולי, כמו גם צפי להתרחבות מהירה בשנה הקרובה, וזאת כמובן בעקבות משבר הקורונה שהשאיר את כל העולם בבית וגרם לאנשים להגדיל את ההזמנות הביתה - אלא שזו הנחת עבודה בעייתית שלא בהכרח תמשיך להתקיים גם בשנים הבאות, כאשר העולם יתגבר על המשבר ויחזור לנורמליות, אבל בינתיים השווקים בעולם מטפסים לשווקים חדשים, לכסף אין לאן ללכת בגלל הרביות האפסיות ואף השליליות בעולם - והשווקים מוכנים לסבול הכל ולתמחר ביוקר גם חברות שאמורות לקבל שווי נמוך יותר.
ההנפקה של דליברו בסוף חודש מרץ הייתה הגדולה ביותר בבורסה הלונדונית בשנים האחרונות. החברה הונפקה לפי שווי של 7.59 מיליארד ליש"ט (10.57 מיליארד דולר) ונפלה ב-26% ביום המסחר הראשון (החלה בנפילה של 31% באותו יום) ומאז ועד היום טרם חזרה לשווי שבו הונפקה.
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
דוגמה נוספת היא חברת DoorDash, חברת משלוחים אמריקאית, שגייסה לפי שווי של 39 מיליארד דולר, זינקה לשווי של 59 מיליארד דולר מיד עם ההנפקה, אחר כך נפלה ב-27% וכעת נסחרת לפי כ-58.4 מיליארד דולר, וכל זאת כשרק שבוע לפני ההנפקה היא בכלל התכוונה לגייס לפי שווי של 20-25 מיליארד דולר ולפני שנה גייסה בשווי של קרוב ל-9 מיליארד דולר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
