חד קרן
צילום: istock

"היוניקורן" הישראלית ששווה 6 מיליארד דולר

ג'ייפרוג אשר צומחת חזק, אך עדיין הפסדית זינקה ביומה הראשון בנאסד"ק בכ-47%; שווי החברה המאפשרת ניהול ספריות קוד פתוח הוכפל פי 6 תוך שנתיים. כאשר שוק הענן רותח, האם זאת רק ההתחלה?
אור צרפתי | (5)

ישראלית נוספת בוול סטריט, חברת התוכנה ג'ייפרוג (סימול: JFROG) מנתניה, פותחת את יומה הראשון בנאסד"ק בזינוק של עשרות אחוזים. עם פתיחת המסחר, זינקה המניה ממחיר של 44 דולר בהנפקה, למחיר של 74 דולר, קפיצה של 85%, מאז נרשמו מימושים במניה, אך היא ננעלה במחיר של 64.8 דולר - זינוק של כ-47% לשווי שוק נוכחי של כ-5.75 מיליארד דולר.

החברה שתכננה לגייס לפי מחיר של 33 ועד 37 דולר למניה, והעלתה ציפיות לטווח של 39 ועד 41 דולר למניה, הונפקה במחיר של 44 דולר, המשקף שווי שוק של 4 מיליארד דולר. ג'ייפרוג הנפיקה 8 מיליון מניות, וגייסה 352 מיליון דולר. לחתמים יש עוד כ-1.7 מיליון מניות באופציות למימוש, בהנחה שהחתמים יממשו את האופציות שבראשותם, תגייס החברה כ-76 מיליון דולר נוספים.

השווי הוכפל פי 6 תוך שנתיים

בשיחות עם אנליסטים בחודשים שקדמו להנפקה, היה ספק אם החברה תגיע לרף ה-33 דולר למניה, אך ג'ייפרוג עשתה זאת בענק. מחיר של 44 דולר למניה, מעניק לחברה שווי של 3.9 מיליארד דולר, ללא ספירת האופציות השמורות לחתמיה. מניות החברה שזינקו רגע לאחר ההנפקה העניקו לחברה שווי של מעל ל-7 מיליארד. עבור חברה ששוויה האחרון עמד על מיליארד דולר בשנת 2018, מדובר בתמחור מדהים.

ג'ייפרוג הונפה דווקא בנאסד"ק, זירת הטכנולוגיה האמריקאית, ולא בבורסה של ניו יורק כמו מרבית הישראליות. כך למשל, היוניקורן הישראלית השניה שהונפקה השנה בוול סטריט, וזינקה ביותר מ-70% הינה חברת הביטוח למונייד (סימול: LMND), שהונפקה לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר ונסחרת כעת בשווי שוק של כ-2.75 מיליארד דולר בבורסה של ניו יורק.  

הדחיפה שהעניק נגיף הקורונה לסקטור

ללא ספק, משקיעי ההון סיכון זכו לדחיפה מנגיף הקורונה. ההאצת הטכנולוגיה בעקבות התפשטות הנגיף, שבאה לידי ביטוי בתקשורת מרוחקת ועבודה מהבית, גרמו למשקיעים לרוץ אל עבר הסקטור, כאשר השווקים הבולטים היו חברות אבטחת המידע וחברות תוכנות הענן.

חברת תוכנות ענן, שמראה צמיחה משמעותית בהכנסות, לצד ירידה בהפסדים, זו תערובת שאי אפשר לעמוד בפניה בתקופה זו.

לפי התשקיף של ג'ייפרוג, בשנת 2019, הכנסותיה הסתכמו בכ-105 מיליון דולר, עליה של 65% לעומת שנת 2018. במחצית הראשונה של שנת 2020, זינקו ההכנסות בכ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו ב-69.3 מיליון דולר.

החברה צומחת חזק, אך עדיין הפסדית

ג'ייפרוג עדיין הפסדית, אך הפסדיה מצטמצמים בצורה משמעותית בין השנים. בשנת 2019 דיווחה החברה על הפסד של כ-5.4 מיליון דולר, לצורך השוואה בשנת 2018 דיווחה על הפסד של 26 מיליון דולר. במחצית הראשונה של שנת 2020, דיווחה החברה על הפסד של 400 אלף דולר בלבד, לעומת 2.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בבחינת מכפיל ההכנסות של החברה, לפי קצב ההכנסות של המחצית הראשונה של שנת 2020, החברה הונפקה לפי מכפיל הכנסות של 28.9, ובשווי בו היא נסחרת כעת במכפיל הכנסות של מעל 50.

החברה מאפשרת ניהול ספריות קוד פתוח

החברה, מייצרת מוצרים המאפשרים לבצע עדכוני תוכנה באופן תדיר ואוטומטי, באמצעות פתרון לניהול ספריות קוד פתוח. בין המתחרות בשוק נמצאת חברת Red Hat, חלק מ-IBI, שנסחרת בגרמניה לפי שווי של כ-29 מיליארד יורו, וחברת VMware (סימול: VMW), שנסחרת בבורסה בניו יורק לפי שווי של כ-61 מיליארד דולר. DELL המחזיקה גם במניות ג'ייפרוג, היא בעלת השליטה ב-VMware. באפיק אחר, מתחרה החברה מול ענקיות הטכנולוגיה אמזון, גוגל ומיקרוסופט, בתחום שירותי הענן.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ישראמקו 18/09/2020 06:38
    הגב לתגובה זו
    פששש, איזו מציאה. ישראמקו נסחרת במיליארד וחצי שקל ומרוויחה מיליארד.
  • פרוספר אוחנונה 20/09/2020 07:52
    הגב לתגובה זו
    שאלתך מעידה שזה לא בדיוק התחום שלך...
  • 3.
    אחרי ההנפקה הם כבר לא יכולים להיקרא יוניקורן 17/09/2020 21:08
    הגב לתגובה זו
    אחרי ההנפקה הם כבר לא יכולים להיקרא יוניקורן
  • 2.
    מוקסוס 17/09/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
    למעשה רוב הארגונים שמשתמשים במוצר שלהם עושים את זה בראש ובראשונה כדי לנהל את הקוד proprietary שלהם
  • 1.
    ענן חם 17/09/2020 16:19
    הגב לתגובה זו
    עדכוני תוכנה בדחיפה מצאימים למי שלא יודע לחפש עדכונים.יש כאלה שהעדכון רק מגביל את החומרה והם למעשה לא צריכים עדכון.התחרות גדולה בענן וכל יזם קטן שוכר שטח ממוזג ומתקין רשת שרתים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.