הבורסה והלירה הטורקית צללו בצל המשבר עם ארה"ב

הצטננות היחסים בין ארה"ב לטורקיה עלו מדרגה והתגובה בשוק המט"ח לא מאחרת לבוא
גיא בן סימון | (19)
נושאים בכתבה טורקיה

לאחר שארה"ב הקפיאה אתמול את הנפקות האשרות במוסדותיה הדיפלומטים בטורקיה, הבוקר מגיעות התגובות בשוק. הלירה הטורקית צללה 3.3% מול הדולר, וזאת לאחר צלילה של 6% מוקדם יותר. המדד המוביל באיסטנבול (איסטנבול 100) נופל ב-3.8%.

ההחלטה של האמריקאים מגיעה לאחר שביום חמישי שעבר עובד השגרירות האמריקאית באיסטנבול נעצר בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה שנכשל ביולי 2016. לפי ההודעה שהפיצו הטורקים עם המעצר, עובד השגרירות מואשם בריגול וניסיון לפגוע בחוקה ובממשלת טורקיה וזאת על רקע הקשר שניהל עם אדיל אוקסוז, פרופסור לתיאולוגיה המכונה "האימאם של חיל האוויר" עקב קשריו הקרובים לבכירים בצבא שניסו להפיל את ממשלת ארדואן ביוני אשתקד.

בהודעה שהוציאה השגרירות האמריקאית נאמר כי היא תפסיק לספק שירותי ויזה לאזרחים טורקיים, וזאת מאחר ש"האירועים האחרונים הכריחו את ארצות הברית להעריך מחדש את מחויבותה של טורקיה לביטחון אנשי השגרירות ומתקניה".

המהלך של ארה"ב הינו צעד חסר תקדים נגד הכלכלה הטורקית שנשענת על תיירות ותנועת כספים פנימה. רק בשנת 2016 יותר מ-37 אלף אזרחי ארה"ב נכנסו לתייר בטורקיה, כלומר מדובר בכ-2% מכלל התיירות הנכנסת למדינה. טורקיה הגיבה למהלך בצעד דומה ומסרה כי לא יימסרו שירותי הנפקת ויזות בשגרירות שלה בוושינגטון. צריך לציין כי מדובר במהלך חריג מצד שתי הממשלות וכעת עולה החשש לשלמות ברית נאטו. 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מומי 09/10/2017 15:46
    הגב לתגובה זו
    נעשה יותר מידי ביריון עניין של זמן עד יחוסל הברים ברו
  • 9.
    הטרקים האילו דפוקים.... לא יודעים לעשות הפיכה כמו שצריך (ל"ת)
    הסולטן 09/10/2017 12:56
    הגב לתגובה זו
  • למד אותם חמוד.. (ל"ת)
    במבו 09/10/2017 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אהרון 09/10/2017 12:52
    הגב לתגובה זו
    שני משוגעים בקרב פנים מול פנים
  • 7.
    כל הכבוד לטרמפ. זה אישיות. כולם קטנים לידו. (ל"ת)
    זה מנהיג. 09/10/2017 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גיל 09/10/2017 11:59
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף נשיא אמריקאישמסתכל על הדברים בלי משקפיים מעוותים, לבן זה לבן ושחור אינו האפור החדש אלא פשוט שחור. אין יותר "צריך להבין אותם" , "להתחשב בהם", "צריך להיות פוליטיקלי קורקט" כי אמירות אלו ודרך זו מתאימה לעולם אוטופי שבו שולטת דמוקרטיה מהסוג שיש בצפון אירופה, לעולם שלנו בו כל מדינה עושה כל מה שבכוחניותה לעשות וכל הנהגה פועלת לפי אינטרס צר, ארה"ב צריכה להפסיק לשחק את השוטר הפציפיסט אלא את השוטר הגדול והחזק, מי שבצד הטובים (לפי עמדת ארה"ב) שיהנה ממה שהמעצמה יכולה להעניק, ומי שבצד הרע, שיאכל את החרה של עצמו (וגם את של ארה"ב)
  • 5.
    דניאל 09/10/2017 11:11
    הגב לתגובה זו
    ארדואן חולה נפש וחלאת אדם...אבל טראמפ גם חולה וטינופת לא קטן...ויש עוד כמה כמו פוטין.אסד.נסראללה.קים.בקיצור הם הם לא היו קיימים העולם היה נראה טוב יותר.ולא נשכח את ביבי המושחת לכלא.
  • חזי 09/10/2017 14:07
    הגב לתגובה זו
    אתה משווה את ראש הממשלה לשונאי ישראל עשו לך שטיפות מח מעוותות חזור בך משנאת חיינם וחיך יהיו מאושרים
  • במבו 09/10/2017 13:43
    הגב לתגובה זו
    ברגע שליכלכת קשות על ראש הממשלה המכהן והנבחר שלנו בבחירות דמוקטיות..הרי לך לכל הרוחות והעבר עצמך לסוריה פינת עיארק.
  • דניאל 09/10/2017 20:08
    ראש הממשלה שלכם אחד המושחתים ומקומו בכלא.אני מעריך שאתם לא שונים ממנו ומה שנשאר זה רק לרחם על הילדים שלכם.
  • אבשלום 09/10/2017 11:49
    הגב לתגובה זו
    נבחר כדי לשרת,עד כמה שניתן,את מדינת היהודים. העברת הגרירות. השמדת אירן ועוד משימות שביבי יטיל עליו!
  • אלי 09/10/2017 13:31
    לאבשלום הטמבל.אני מאוד מקווה שהילדים שלך לא טמבלים כמוך חחח
  • דניאל 09/10/2017 13:08
    לא יודע בן כמה אתה אבל הגבת כמו ילד בגיל 3 חחח אתה חמור אמתי....
  • אתה בטח פסיכיאטר לא? (ל"ת)
    רופא 09/10/2017 11:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    YL 09/10/2017 10:38
    הגב לתגובה זו
    אבל כל זה שולי מה שחשוב לאן נעלם שר האאנרגיה של מדינת ישראל פה גדול אפס מעשה אדם שלא מסוגל לדאוג למניעת תקלות בגז מ תמר ו לדאוג להורדת מחיר הגז לטובת המשק אלא רק לחזר אחרי ראש הממשלה אומר דרשני
  • עוד חנפן נעלם לקקן מס שניים שר השיכון (ל"ת)
    רוני 09/10/2017 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יששששש (ל"ת)
    אפי 09/10/2017 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יערב 09/10/2017 09:29
    הגב לתגובה זו
    תורידו את התמונה של השונא הגדול ביותר של מדינת ישראל
  • 1.
    חיים 09/10/2017 08:55
    הגב לתגובה זו
    העם שלו יאכל אותו חי, הם חיות אדם.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.