גרינספן: "ה-'Brexit' הוא המשבר החמור שראיתי בחיי - יש לו השפעה חומצתית"
מהרגע בו פורסמו תוצאות משאל העם בבריטניה בבוקר יום שישי האחרון, היה ברור לכולם כי יציאת הממלכה מהאיחוד האירופי הינה אירוע פוליטי בסדר גודל היסטורי - שההשלכות שלו יתבררו רק בעתיד. עוד היה ברור, בעיקר לסוחרים בשוק ההון, כי המדדים המובילים בבורסות העולם יגיבו בירידות חדות - ושהביטוי "משבר כלכלי" צפוי לחזור ולעלות לכותרות.
אלן גרינספן, מי שהיה יו"ר הפד' בין השנים 1987-2006, אמר ביום שישי האחרון בראיון ל-CNBC, כי יציאת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי הינה "המשבר הכלכלי החמור ביותר" שחווה בקריירה שלו: "זהו רק קצה הקרחון של הבעיות עימן צריכה יבשת אירופה להתמודד כעת".
גרינספו הגדיל לעשות והשווה את המצב הנוכחי למשבר באוקטובר 1987, אז נפל מדד הדאו ג'ונס בלא פחות מ-23%, ולדבריו - המצב הנוכחי רע יותר: "לברקזיט יש השפעה 'חומצתית' (corrosive) שלא תפוג".
"יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי אינה הסוף של סדרת הבעיות שלפנינו: האירו נתון בבעיה חמורה מאוד", בעודו מסביר כי החלק הצפוני של אירופה והבנק המרכזי של היבשת מממנים את החלק הדרומי של היבשת. לדבריו, יכולת הפעולה של ה-ECB מוגבלת מפני שלבעיות בסיסיות, כגון הקיפאון בשכר, ''אין פרונות קלים''.
- היום לפני...ההתבטאות של יו"ר הבנק המרכזי מפילה את השווקים ומה קרה היום לפני 36 שנה
- הנאום שהקפיץ את המדד המפורסם במאות נקודות ביום אחד, ומה קרה היום לפני 80 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ישנם דברים שמדיניות מונטרית יכולה לעשות, אך הבעיה שלנו היא פיסקלית ביסודה" - וזו, לדעתו, קיימת בארה"ב ובכל מדינה גדולה באירופה. הוא אף הצביע על אחת הבעיות, והיא שהמדינות (המפותחות בעיקר) הולכות ומזדקנות במהירות, מה שמביא לגידול בהוצאות הממשלתיות על קצבאות זקנה לדוגמא.
צפו בראיון, מתוך CNBC
- 2.1 27/06/2016 08:26הגב לתגובה זומשבר הסב פריים 2007-2008 לכן הוא רוצה לגמד אותו וליצור משבר יותר גדול ממה שהוא יצר במו ידיו
- 1.בר 27/06/2016 05:56הגב לתגובה זוכל המשברים ב 25 השנים האחרונות הם פרי עבודתו המבורכת של גרינספן הנגיד שבמשמרתו התנפחה בועת הנדלן בארהב
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
