גרינספן: "ה-'Brexit' הוא המשבר החמור שראיתי בחיי - יש לו השפעה חומצתית"

מי שהיה יו"ר הפד' במשך 19 שנה מביט אל מצב הכלכלות בעולם, ומתמלא פסימיות: "הברקזיט אינו סוף הבעיות"
גיא ארז | (2)
נושאים בכתבה אלן גרינספן

מהרגע בו פורסמו תוצאות משאל העם בבריטניה בבוקר יום שישי האחרון, היה ברור לכולם כי יציאת הממלכה מהאיחוד האירופי הינה אירוע פוליטי בסדר גודל היסטורי - שההשלכות שלו יתבררו רק בעתיד. עוד היה ברור, בעיקר לסוחרים בשוק ההון, כי המדדים המובילים בבורסות העולם יגיבו בירידות חדות - ושהביטוי "משבר כלכלי" צפוי לחזור ולעלות לכותרות.

אלן גרינספן, מי שהיה יו"ר הפד' בין השנים 1987-2006, אמר ביום שישי האחרון בראיון ל-CNBC, כי יציאת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי הינה "המשבר הכלכלי החמור ביותר" שחווה בקריירה שלו: "זהו רק קצה הקרחון של הבעיות עימן צריכה יבשת אירופה להתמודד כעת".

גרינספו הגדיל לעשות והשווה את המצב הנוכחי למשבר באוקטובר 1987, אז נפל מדד הדאו ג'ונס בלא פחות מ-23%, ולדבריו - המצב הנוכחי רע יותר: "לברקזיט יש השפעה 'חומצתית' (corrosive) שלא תפוג".

"יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי אינה הסוף של סדרת הבעיות שלפנינו: האירו נתון בבעיה חמורה מאוד", בעודו מסביר כי החלק הצפוני של אירופה והבנק המרכזי של היבשת מממנים את החלק הדרומי של היבשת. לדבריו, יכולת הפעולה של ה-ECB מוגבלת מפני שלבעיות בסיסיות, כגון הקיפאון בשכר, ''אין פרונות קלים''.

"ישנם דברים שמדיניות מונטרית יכולה לעשות, אך הבעיה שלנו היא פיסקלית ביסודה" - וזו, לדעתו, קיימת בארה"ב ובכל מדינה גדולה באירופה. הוא אף הצביע על אחת הבעיות, והיא שהמדינות (המפותחות בעיקר) הולכות ומזדקנות במהירות, מה שמביא לגידול בהוצאות הממשלתיות על קצבאות זקנה לדוגמא.

צפו בראיון, מתוך CNBC

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    1 27/06/2016 08:26
    הגב לתגובה זו
    משבר הסב פריים 2007-2008 לכן הוא רוצה לגמד אותו וליצור משבר יותר גדול ממה שהוא יצר במו ידיו
  • 1.
    בר 27/06/2016 05:56
    הגב לתגובה זו
    כל המשברים ב 25 השנים האחרונות הם פרי עבודתו המבורכת של גרינספן הנגיד שבמשמרתו התנפחה בועת הנדלן בארהב
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -66.56%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


תחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיותתחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיות

המהפך של קארוונה: מכמעט מחיקה ממסחר לכניסה ל-S&P 500

אחרי חשש לחדלות פירעון, צניחה של 99% במניה וביקורת חריפה מצד שורטיסטים, קארוונה הצליחה לייצב את פעילותה, להפחית חוב, לשפר רווחיות ולזנק באלפי אחוזים עד להפיכתה לחברה במדד היוקרתי

אדיר בן עמי |

קארוונה Carvana 13.85%  מציגה בימים אלה אחד מסיפורי המהפך הבולטים בוול סטריט: חברה שכמעט נמחקה מהמסחר לאחר קריסה של יותר מ־99% במניה והתרסקות בביקושים, הצליחה בתוך שלוש שנים להתייצב, לצמצם חוב, לשפר רווחיות ולהשיב לעצמה את אמון השוק עד לכדי הכללה במדד S&P 500 וזינוק של אלפי אחוזים בשווייה.


בסוף 2022 קארוונה עברה מירידה הדרגתית במכירות וחולשה בביקושים להתמוטטות מהירה בסנטימנט המשקיעים. המניה, שהייתה מהמובילות בגל הטכנולוגי־צרכני של תקופת הקורונה, הידרדרה למחירים שאיימו למחוק את שווייה כמעט לחלוטין מהמסחר. שילוב של ריביות גבוהות, האטה בשוק הרכב ומשבר תפעולי פנימי יצרו תחושה שהחברה לא תשרוד. המשבר נבע בין היתר מהתרחבות מהירה שבוצעה בשנים שלפני כן. בתקופת הקורונה, שבה שיבושי ייצור פגעו קשות בשוק הרכבים החדשים, לקוחות פנו בהמוניהם לשוק המשומשים. קארוונה נהנתה מזינוק בביקושים ומדפוסי רכישה מקוונים שהתאימו למודל שלה. אך במקביל, החברה הגדילה משמעותית את ההוצאות, לקחה חוב בהיקפים גדולים והרחיבה מלאים, צעדים שהפכו לבעייתיים כששוק הרכב החל להתייצב.


לאחר שמפעלי הרכב שבו לפעול והמלאים התייצבו, נחלש הלחץ בשוק הרכב המשומש והמחירים החלו לרדת. במקביל, העלאות הריבית של הפדרל ריזרב הקפיצו את עלויות המימון של קארוונה , שחובותיה תפחו במהירות בתקופת הצמיחה. הירידה בביקושי הצרכנים וההתייקרות החדה של החוב יצרו עבור החברה שילוב בעייתי במיוחד, כזה שפגע באופן ישיר במודל העסקי שלה והעמיק את המשבר שהוביל לצניחת המניה.


במקביל לנפילה בביקושים ולעלייה בעלויות המימון, החברה הוצפה בביקורת מצד אנליסטים ומשקיעים. אחת התקיפות המשמעותיות הייתה של חברת המחקר הינדנבורג, שהאשימה את קארוונה בהתנהלות חשבונאית בעייתית ובחיתום רשלני. הדו"ח גרם לתנודתיות חריפה נוספת במניה, והגביר את החשש שהחברה מצויה במסלול לחדלות פירעון. בשלב זה, מניית קארוונה נפלה לשפל של 3.72 דולר, מחיר שהעלה ספק לגבי יכולת ההישרדות של חברה שהייתה עד לא מזמן חלק מגל ההתלהבות סביב מסחר מקוון בענף הרכב. רבים בוול סטריט כבר ראו את החברה כ"זומבי", עסק שחי רק בזכות חוב חדש שמממן חוב ישן.


תוכנית ההבראה

על רקע המשבר העמוק שחוותה, קארוונה פתחה ב־2023 במהלך הבראה רחב שבא לייצב את פעילותה. החברה צמצמה הוצאות, ביצעה פיטורים והתמקדה בהפחתת פעילויות שלא תרמו לליבה העסקית. במקביל, היא ניהלה מגעים עם נושיה שהסתיימו בהסדר חוב משמעותי, שאיפשר לדחות תשלומים ולהקטין את הלחץ הפיננסי בטווח הקצר. השילוב בין התייעלות תפעולית לבין התאמות מבניות בחוב יצר בסיס לתחילת ההתאוששות.