סגירה מעורבת באירופה: הדאקס עלה 0.63%, הפוטסי ירד 0.07%

תנודתיות חריפה בשווקים הפיננסים. ברקע - עדכון על פגישה דחופה של חברי הפד' היום
מערכת Bizportal | (15)
נושאים בכתבה אירופה

שבוע המסחר בבורסות באירופה נפתח בתנודתיות חריפה. הדאקס פתח בנפילה של 1% במה שנראה כמו המשך מגמה (איבד 1.8% בשבוע החולף) אבל אז הופיעו הקונים והמדד ביצע סיבוב פרסה וננעל בעליה של 0.63%.

הדאקס הוביל את המגמה החיובית ביבשת, כשהקאק הצרפתי הוסיף 0.22%, ומדד היורו-סטוקס התחזק ב-0.54%. כל זה קרה ברקע לדיווח מפתיע שיצא הבוקר על התכנסות דחופה של חברי הפד' (לגבי ההגדרה 'דחופה' - התייחסות בהמשך), עוד היום בשעה 18:30 (שעון ישראל), התכנסות שלאחריה תיפגש יילן עם הנשיא אובמה. המדדים המובילים בארה"ב נסחרים בעליות שערים קלות לאורך היום.

 

דאקס

CAC 40 -0.18%

פוטסי

EURO STOXX 50 -0.8%

אתמול בערב עדכן דובר הבית הלבן במפתיע כי הנשיא אובמה יקיים היום פגישת עבודה עם נגידת הפד' ג'נט יילן, לגבי מצב הכלכלה האמריקנית וההשפעות הגלובאליות. מדובר בפגישה סגורה, כלומר ללא סיקור מצד התקשורת. צריך להזכיר כי הפעם הקודמת שבה קיים אובמה פגישה שכזו עם יילן הייתה בנובמבר, חודש לפני העלאת הריבית מצד הפד'. 

הפגישה עם אובמה, למרות שהיא נדירה באופן יחסי, עשויה הייתה לעבור בשקט מבחינת השווקים, אבל ההודעה על ההתכנסות של ראשי הפד' בהחלט הופכת את העניין למשמעותי.

 

קיראו עוד ב"גלובל"

ועדיין, קצת פרופורציות: בחודש מארס התקיימו 5 פגישות של חברי הפד' בסגנון הזה (כלומר פגישות שהוגדרו דחופות בהודעה שיצאה מצד הפד'). תגובת השווקים היום ככל הנראה רק מדגישה את העצבנות השוררת כעת בבורסות. 

יום המסחר האחרון באירופה (שישי) ננעל במגמה חיובית עם עליות של עד 1.4% על רקע הזינוק במחיר הנפט והמגמה החיובית בניו-יורק, אך שבוע המסחר החולף כולו ביבשת היה שלילי, כשהדאקס הגרמני איבד 1.75% מערכו, והקאק נחלש בכמעט 0.5%. בניגוד אליהם, מדד הפוטסי הבריטי דווקא רשם שבוע חיובי, וטיפס בכמעט 1%.

המדדים המובילים באירופה עדיין מציגים תשואה שלילית מתחילת השנה, כשהדאקס במינוס 10.5%, הקאק הצרפתי איבד מעל ל-7%, ומדד היורו-סטוקס 50 צלל 11.5%. בניגוד אליהם, מדד הפוטסי הבריטי השיל כ-0.6% בלבד.

מחר יתפרסם בגרמניה מדד המחירים לצרכן - לחודש מארס, והצפי הוא לעליה של 0.8%. נתון גבוה מכך עשוי לחזק את המטבע האירופי, שהיחס בינו לבין הדולר עומד הבוקר על 1.14 דולר לאירו.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    ארנון 11/04/2016 12:44
    הגב לתגובה זו
    יש מילחמה בין הפד למשקיעים . לא יעזור לאף אחד הפד תמיד ינצח, השוק רק יעלה לא קשור לכלום,
  • 12.
    אף פעם לא טטכה דקס,פי. 3לונג פי 3 נסדק לונג (ל"ת)
    חיים 11/04/2016 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אמרתי לכם קנו דקס פי שלוש לא אל על ובזק (ל"ת)
    חיים 11/04/2016 11:49
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    השבוע המניות בוול סטריט לפני עליות רציניות (ל"ת)
    גדי 11/04/2016 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    פיני 11/04/2016 11:18
    הגב לתגובה זו
    השפנים נגמרו בשרוול עכשיו המציאות טופחת לכולחם לפנים.
  • 8.
    שמטוב 11/04/2016 11:17
    הגב לתגובה זו
    של אינטרסנטים שמנסים למנוע נפילות חזקות, הם לא יצליחו לאורך זמן. לגבי ארצות הברית בטווח הקצר המצב פחות ברור מהמצב באירופה. בטווח ארוך גם השוק האמריקאי גם עלול לרדת אבל מי יודע השוק האמריקאי גדול וחזק והוא עשוי להתעשת.
  • 7.
    ארצות הברית 11/04/2016 11:15
    הגב לתגובה זו
    לא הדאקס!! הדקס הוא רק סנטימנט.תפסיקו לצטט את הדקס כאילו הוא נותן הקצב למעוף
  • 6.
    אורנה 11/04/2016 11:08
    הגב לתגובה זו
    לכו עם הפד , הוא שחקן פוקר הכי חזק
  • לאורנה 11/04/2016 13:23
    הגב לתגובה זו
    למה את שולחת אותנו לתופת? ומה איתך?
  • 5.
    הנגידים בשטח לא להיות במתח (ל"ת)
    אורי 11/04/2016 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איתן 11/04/2016 11:04
    הגב לתגובה זו
    הליצנים הנגידים ישבו ויתנו מנה יתר חזקה לשוק כדי שיעלה.גם עם החברות ירוויחו 0 . השוק יעלה זה משחק בין הליצנים לעולם השורטיסטים
  • אתה ילדון תמים. מה הבילבול מוח הזה? (ל"ת)
    לאיתן 3 וגם 4 11/04/2016 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איתן 11/04/2016 10:55
    הגב לתגובה זו
    לא יתן לשוק לרדת, בקרוב עליות חזקות
  • 2.
    איתן 11/04/2016 10:52
    הגב לתגובה זו
    כמה יכולים להיות משועממים העיתונאים
  • 1.
    כבר לא אקטואלי (ל"ת)
    אלון 11/04/2016 10:50
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.