TV

שתי אזהרות - אותה תחזית: זה הכיוון של מדד ה-S&P 500

מוחמד אל עריאן מזהיר מפני ירידה של 10% במדד S&P 500, ומנגד בנק אוף אמריקה מסביר: החברות היכו תחזיות - אבל רשמו ירידה ברווחים
גיא בן סימון | (8)
נושאים בכתבה S&P 500

פתיחת השנה הצורמת בשווקים נותרה כמעט מאחורינו כאשר מדד S&P 500 רשם עלייה של יותר מ-11% מאז ה-11 בפברואר האחרון, ומחק את ההפסדים שנרשמו עם עלייה של יותר מ-1% מתחילת השנה. מנגד, שתי אזהרות מסוף השבוע מדברות כי מוקדם מדי לכסות את הדובים ולהחזיר אותם לשנת החורף שפיספסו. האחת של בנק אוף אמריקה והשנייה של הכלכלן מוחמד אל עריאן.

לפי בנק אוף אמריקה מריל לינץ' מדד S&P 500 אמנם רשם התאוששות מרשימה אך ניצב על קרקע רעועה בעוד החברות במדד התקשו להציג צמיחה בשני הרבעונים האחרונים והתנאים הפונדמנטלים לא תומכים בהמשך הראלי. "מספר דברים קרו בו זמנית. אנחנו במיתון של רווחיות. אין לנו גיוסי הון, ואם יש הם במחיר מופרז, שמתם לב שלא היו לנו הנפקות בינואר? בדרך כלל יש לנו הנפקות בהיקף 15 מיליארד דולר בחודש הראשון של השנה", אמרה סוויטה סוברמניאן מבנק ההשקעות בראיון ל-CNBC. סוברמניאן מחזיקה במחיר היעד הנמוך ביותר בוול סטריט - 2,000 נקודות. נזכיר כי המדד סגר בשישי האחרון ברמה של  2,035.94 נקודות כך שסוברמניאן לא ממש רחוקה. "אנחנו צריכים לראות עלייה במכירות החברות, ואת זה אנחנו לא רואים. שימו לב לתוצאות החברות, הרבה מהן היכו את התחזיות אבל הרווחים לא עולים. החברות מייצרות רווח למניה על ידי רכישה חוזרת של מניות וקיצוץ בעלויות אך לא מדובר בצמיחה ריאלית".

והנה תחזית נוספת של מי שלא מתרשם מהעליות שהשכיחו את הפתיחה הגרועה מזה שנים בשווקים. מוחמד אל עריאן צופה ירידה של 10% במדד  S&P 500 ובראיון ל-CNBC הוא מפרט את הסיבות. "אנחנו נמצאים בשוק תנודתי, אל תופתעו מירידות חזקות או עליות חזקות בשווקים בזמן הקרוב. אנחנו מתרגשים שהבנקים המרכזיים הופכים להיות יותר פעילים בשוק, יש לנו תמיכה מצד המזומנים... אז יש נזילות בשווקים שדוחפת את השווקים מעלה אבל התנאים הפונדמנטלים מושכים למטה. הכלכלה האמריקאית לא במצב רע אבל היא עובדת בסביבה עולמית חלשה, ולזה יש להוסיף את התחזקות הדולר. הבורסות עשויות לצנוח ב-10% בחודשים הקרובים".

 

"הפד' מונחה נתונים והמידע נמצא בכל עבר. אם הפד' היה מתמקד רק בכלכלה האמריקאית אז הוא היה מעלה ריבית לפחות פעמיים כבר השנה אבל הכלכלה האמריקאית פועלת בשכונה חלשה, הכלכלה העולמית הופכת לחלשה יותר ולא חזקה", אמר עריאן בהקשר של סביבת הריבית הנמוכה.

מדד S&P 500 ב-12 החודשים האחרונים:

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סתם שטועות נמשיך לעלות (ל"ת)
    פיני 29/03/2016 06:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חזי 27/03/2016 12:39
    הגב לתגובה זו
    זה קזינו של!!!!!!!!!! סכנה
  • ששון 28/03/2016 14:18
    הגב לתגובה זו
    קניתי בינואר מכרתי בעליות של 11 דולר ליחידה
  • 2.
    באגנן עודייני (אירן 27/03/2016 10:32
    הגב לתגובה זו
    בלי מלח.........
  • 1.
    אמית 27/03/2016 10:26
    הגב לתגובה זו
    אל תגידו של אמרו לכם . הקריסה קרובה . יושב חזק על הtvix
  • מאיזה שער? (ל"ת)
    לאמית 27/03/2016 11:51
    הגב לתגובה זו
  • שנה ב tvix 27/03/2016 10:52
    הגב לתגובה זו
    נשחקת פי 3 בשנה. ממליץ Tviz או Vxz ללא שחיקה כלל
  • נאור 27/03/2016 11:54
    אתה משקיע במה שאתה אפילו לא טורח לקרוא. אם הייתה קורא את ה-PROSPECTUS של קרדיט סוויס הייתה אולי למד שזה "כלי ליום אחד" לכל היותר צריך להחזיק בזה שבוע. למי שלא מבין איך זה עובד חבל על הכסף שלכם. לפני שאתה נכנס עשה שיעורי בית לא מתוך תחושות בטן!!!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.