TV

אל עריאן מתייחס לעלייתו של טראמפ - ומזהיר: ריבית שלילית תרסק את השווקים

אל עריאן מתריע מפני התוצאה ההפוכה של הריבית השלילית: "המערכת לא בנויה לכך. מתישהו זה יקרוס"
גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה טראמפ

וול סטריט עדיין לא יודעת איך לבלוע את עלייתו המטאורית של דונאלד טראפ לתודעה הפוליטית, ומוחמד אל עריאן, היועץ הבכיר לתאגיד אליאנס, אומר היום (ה') כי השווקים מאחרים בלעשות כך ומתקשים לפרש את ההשלכות ההצלחה של טראמפ בבית הרפובליקאי. בראיון ל-CNBC אל עריאן מזהיר מפני התוצאה ההפוכה של הריבית השלילית בשווקים.

"אני חושב שהדבר שהכי קשה להעריך בשווקים - וזו הסיבה שאתה לא רואה את הפרמייה - הוא איך יש להעריך מועמד מוביל שלא זוכה לגיבוי מהמפלגה שלו", אמר אל אריען ברמיזה לטראמפ שרשם ב'סופר צ'יוזדיי' לילה של ניצחנות מרשימים בבית הרפובליקאי. 

ריבית שלילית - תוצאה הפוכה

לגבי השתת ריבית שלילית על ידי הבנקים המרכזיים בעולם, אל עריאן מזהיר כי גירוי מוניטרי לא שגרתי עשוי להביא לקריסת השוק. "כאשר התחלנו (בארה"ב) במדיניות הבלתי קונבנציונלית, ברננקי (יו"ר הפד' בזמנו) ההזכיר לנו באוגוסט 2010, שמדובר במשוואה הכוללת יתרונות, עלויות וסיכונים. אם אתה ממשיך עם זה רחוק מדי ולאורך זמן ממושך מדי, היתרונות יורדים בעוד העלויות והסיכונים עולים. אני חושב שהבנקים המרכזיים מבינים זאת", אמר אל עריאן. 

אל עריאן מזהיר: "אם אתה מנסה לנהל את הכלהלה הגלובלית בטריטוריה של ריבית שלילית, אני מבטיח לך כי בנקודה מסויימת זה יהפוך לעניין רציני. השווקים לא בנויים לפעול בטריטוריה של ריבית שלילית. בנקודה מסויימת אתה מקבל את התוצאה ההפוכה מהמבוקש. אני לא חושב שהבנק המרכזי של יפן דמיין אי פעם כי השתת ריבית שלילית - תחזק את הין במקום החלשתו ונראה מכירות בשוק המניות במקום ראלי. אבל זה מה שקרה, כי אם אתה חוצה נקודה מסויימת - האנשים אומרים לעצמם 'זה לא אמין יותר'". 

נזכיר כי מוקדם יותר השבוע ביפן, לראשונה, המשקיעים נאלצו לשלם על הזכות להלוות כסף לממשל כאשר האג"ח ל-10 שנים הניב תשואה שלילית בהמשך להורדת הריבית לטריטוריה השלילית. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

לגבי כיוון הריבית בארה"ב, נוכח שיפור נתוני השכר בארה"ב, אל אריען צופה שתי העלאות במהלך השנה, ואמר כי הפד' עדיין מחפש "כל הזדמנות" להעלות את הריבית. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    צודק 03/03/2016 17:25
    הגב לתגובה זו
    לחסכונות ונדלן
  • 2.
    סוחר נוסטרו 03/03/2016 15:10
    הגב לתגובה זו
    הרי הורדות הריבית באו כדי להגיע בסוף הדרך חזרה למציחה ועל כן השווקי ההון עלו. אם פתאום ניגשים לריבית שלילית...זה מוכיח שאין לזה פאקינג סוף וכנראה שהצמיחה המפורסמת לעולם לא תשוב ועל כן הסנפ שווה 1300 בלחץץץץץ
  • 1.
    ג. יפית 03/03/2016 15:05
    הגב לתגובה זו
    חחחההה אפשר לשים את התמונה של אל עריאן במקום הדוב ששמים תמיד בתמונה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.