מחר צפויים להפתח הבנקים ביוון; ''נחזור לנקודה זו בעוד 3 שנים''

הבנקים ייפתחו לראשונה מאז ה-29 ביוני, אך בבית ההשקעות פסגות פסימיים לגבי עתיד המשק היווני
גיא ארז | (1)
נושאים בכתבה יוון

לאחר חתימת ההסכם בין יוון למדינות גוש האירו, ולאחר אישור ההסכם בפרלמנט היווני - הבנקים ביוון ייפתחו מחר, לראשונה מאז ה-29 ביוני. עם זאת, המגבלות על ההון צפויות להשאר על כנן, וגם המגבלות על משיכת כספים, שעמדו על כ-60 אירו ביום, יוותרו, והמגבלה 'תשתנה' ל-420 אירו בשבוע.

ביום שישי האחרון אישר האיחוד האירופי הלוואת גישור למדינה בגובה של 86 מיליארד אירו, כחל מתכנית חילוץ לשלוש שנים: "זה ישפר את הכלכלה עבור היוונים עצמם", אמר פרופסור לכלכלה מאוניבסיטת אתונה. תוכנית הסיוע החדשה תאפשר ליוון לממן את הפעילות השוטפת שלה ב-3 השנים הקרובות. 

פרט להלוואה זו, אושרה ליוון גם הלוואת גישור של 7 מיליארד אירו שתפאשר לה לשלם את חובותיה עד שהתוכנית כולה תעבור בפרלמנטים השונים באיחוד. התוכנית אושרה בעיקר כדי שהיוונים יוכלו לשלם מחר (יום ב') את חובותיה ל-ECB.

ציפראס סיפר למקורביו כי לאחר דפוסי ההצבעה בפרלמנט היווני, הוא יאלץ להוביל ממשלת מיעוט. אמנם רק 64 מחברי הפרלמנט הצביעו נגד העסקה שהביא לפרלמנט, אך מחציתם באו ממפלגתו שלו, כולל שר האוצר לשעבר, יאניס ורופאקיס. ורופאקיס המשיך לתקוף את ההסכם, כשאמר ל-BBC כי "הרפורמות האלו הולכות להכשל".

לדבריו של ורופאקיס, "התוכנית הזו תזכר בהיסטוריה כאסון הגדול ביותר אי פעם בניהול מאקרו-כלכלי. התוכנית הזו תכשל בכל מקרה, לא חשוב מי יישם אותה". שר האוצר שהתפטר חזר ואמר כי לאלכסיס ציפראס, ראש הממשלה, לא הייתה ברירה פרט לחתימה על ההסכם: "יכלנו לבחור בין סילוק מגוש האירו לכניעה, וציפראס החליט שכניעה היא האסטרטגיה הטובה יותר".

נזכיר כי גם הפרלמנטים בגרמניה ופינלנד אשרו את ההסכם בין יוון לאירופה: "זוהי סולידריות אירופית בפעולה" אמר ואלדיס דומברובסקיס, סגן נשיא נציבות האיחוד האירופי.

בית ההשקעות 'פסגות' מוסר כי: ''התחזית שלנו היא שיוון תהיה חייבת תספורת נוספת. לתוכנית הסיוע אין שום משמעות חוץ ממימון זמני ודחייה של הבעיות בשלוש שנים. בסופו של דבר יוון צריכה מחיקת חובות או לצאת מהגוש. אם האירופים לא יאפשרו ליוון לעשות תספורת הם חייבים למצוא את הדרך לאפשר ליוון לצאת מהגוש מבלי להרעיד שוב את השווקים ולסכן את האמון ביציבות הגוש. אם שתי האלטרנטיבות לא יתממשו נחזור שוב לאותה נקודה בעוד שלוש שנים

קיראו עוד ב"גלובל"

"כאמור, גם בקרן המטבע הבינ"ל חושבים באופן דומה ובעדכון התחזיות שלהם משבוע שעבר נרשם כי יחס החוב לתוצר של יוון יגיע ל-200% בשנתיים הקרובות. גם אם יוון תתנהג בהתאם ותשמור על עודף תקציבי של 3.5% מהתוצר, יחס החוב לתוצר צפוי לרדת ל-170% בשנת 2022 (לעומת תחזית של 105% בלבד לפני שנה), וזהו לא יחס חוב-תוצר שמאפשר צמיחה. קרן המטבע מציינת במסמך זה שהדרך היחידה לייצב את החוב היווני היא באמצעות הסדר חוב כלשהו".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אורן 19/07/2015 08:40
    הגב לתגובה זו
    אם לא תשלמו. מה יזרקו את כולם לרחוב? לא ידפיסו ויתנו לכם את הבתים. יחי הכלכלה החדשה . קח לא צריך להחזיר , אפשר להדפיס
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שסגרו בירידות חדות; ההשפעה מורגשת גם בדולר שמתחזק גם מול השקל; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נסגר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

הירידות בוול סטריט מובילות את הדולר להתחזק, והוא נסחר הבוקר סביב 3.28 שקל לדולר, עלייה של כ-0.8% (לעמוד שער הדולר). העלייה הזו מגיעה  אחרי שרק לפני ימים אחדים הדולר כבר היה מתחת ל-3.2 שקלים. מה שגרם לשינוי המגמה הוא הירידות בוול סטריט. כאשר שוקי המניות בארה״ב יורדים, החשיפה הדולרית של המוסדיים המקומיים קטנה, ולכן הם רוכשים דולרים כדי להשיב אותה לרמה הרצויה, תהליך שמחזק את המטבע האמריקאי. המהלך קורה באופן הפוך בזמן עליות בשוק. להרחבה - שער הדולר מזנק ב-0.8% ל-3.28

באירופה המסחר צפוי להיפתח בירידות, ברקע הירידות החדות בוול סטריט ובאסיה. החוזים על מדד היורוסטוקס 50 מאבד כ-1.4%, וברחבי אירופה החוזים מצביעים על פתיחה שלילית של 0.8-1.5% במדדים המובילים.

המסחר באסיה

יפן נפלה 2.3% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי הבנק המרכזי מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל בכ-3.8%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס היה שלילי בהמשך לירידות במניות הטכנולוגיה בוול סטריט.