הנסיך הסעודי: "מחיר הנפט לעולם לא יחזור לעולם לרמה של 100 דולר לחבית"

בראיון ל-USA TODAY מתייחס בן טלאל למפולת בנפט, ליכולת של אופ"ק לעשות משהו - וגם - מסביר למה סעודיה לא חותכת בתפוקה
מערכת Bizportal | (15)
נושאים בכתבה נפט

שפל רודף שפל. כלכלני גולדמן זאקס חתכו היום את מחיר היעד לחבית נפט וצופים המשך ירידות (לכתבה המלאה) ותגובת השוק היא המשך לחץ כבד. בשעה זו צולל מחיר החבית בשיעור של 4.5% למחיר של 46.2 דולר לחבית בלבד.

בתוך כך, הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל התראיין ל-USA TODAY ונשאל האם מחיר הנפט ימשיך ליפול? "אם ההיצע ישאר כפי שהוא והביקושים ישארו חלשים - תאמין לי שהמחיר ימשיך לרדת, אבל אם יורידו חלק מההיצע במקביל להתאוששות בביקושים - הנפט יטפס, אבל אני אומר לך שאנחנו לא נראה שוב מחירי נפט של 100 דולר ויותר. גם לפני שנה כבר אמרתי שנפט במחיר של 100 דולר זה עניין מלאכותי".

הנסיך הסעודי נשאל גם מדוע ארצו לא הפחיתה את תפוקת הנפט, בניסיון לעצור את ירידת המחיר. לדבריו, "ההחלטה שלנו שלא לקצץ בתפוקת הנפט הייתה זהירה וחכמה. אם סעודיה הייתה מפחית את התפוקה בהיקף של 1-2 מיליון חביות ביום, זה 1-2 מיליון חביות שהיו מופקות ע"י מדינה אחרת. ואז גם המחיר היה צולל וגם סעודיה הייתה מוכרת פחות. במצב הנוכחי חטפנו, אבל לפחות רק בהיבט אחד".

כאן המרואיין שואל, אז הכל זה עניין של שמירת על נתח שוק והאם ניתן להגיע עם מדינות אופ"ק להסכם על קיצוץ בתפוקות? "לצערי, להשיג הסכמה בקרב מדינות אופ"ק כולל את איראן ורוסיה להפחית בתפוקה - זה דבר בלתי כמעט אפשרי. אז הנושא הזה בכלל לא השולחן, כי ברור שגם אם יושג הסכם - יהיו מדינות שפשוט ישקרו. קשה לסמוך על כל מדינות אופ"ק ואי אפשר לסמוך על מדינות שאינן באופ"ק".

לנפילה במחיר הנפט יש השלכות של ממש על תחזיות הרווח הכולל של מניות ה-S&P500. לגבי הרבעון הראשון, האנליסטים הפחיתו ב-6.4% את תחזיות הרווח, זאת מול התחזיות לפני רק 3 חודשים. לפי בלומברג, מדובר בהפחתת התחזיות החריפה ביותר מאז 2009. חברות כמו אקסון מובייל ושרבןו צפוייחם להציג נפילה של 35% בשורת הרווח.

האסטרטגית הראשית במריל לינץ' ציינה כי אם מחיר הנפט ישאר סביב 50 דולר, הדבר יגרור ירידה של 6 דולר השנה ברווח הממוצע של חברות ה-S&P500.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חי 12/01/2015 20:30
    הגב לתגובה זו
    יש תחרות בין חברות התעופה וגם הציבור לא טיפש מי לא יוריד מחיר לפי הנפט.. לא יטוסו איתו.
  • 4.
    tom 12/01/2015 18:40
    הגב לתגובה זו
    זה לא צחוק חברים....
  • 3.
    אנונימי 12/01/2015 17:50
    הגב לתגובה זו
    הקקות.
  • 2.
    ש.י 12/01/2015 17:25
    הגב לתגובה זו
    אין לביזפורטל שום מושג והניחושים שווים ל....
  • 1.
    משקיע 12/01/2015 16:38
    הגב לתגובה זו
    איך זה שיש מפולת במחיר הנפט ומניית אל על לא עולה ????
  • מניית אלעל גבוהה... 12/01/2015 22:19
    הגב לתגובה זו
    היזהר חביבי...לא אומר שלא יכולה לעלות אם כל השוק יעלה.. אבל אני היית מוכר פה, ישי דוידי מכר ב65 אגורות וביטל את העיסקה אחרי בדיקה
  • לא חסר איפה להיכנס חוץ ממנה (ל"ת)
    איגור 12/01/2015 19:24
    הגב לתגובה זו
  • גורביץ 12/01/2015 19:12
    הגב לתגובה זו
    בגלל שגורביץ המליץ עליה כולם ברחו חחחחח
  • יובל 12/01/2015 18:35
    הגב לתגובה זו
    והחודש כ-13%! אין צורך לרוץ לקנות בכל ירידה של חבית נפט... החיסכון בהוצאות (או הגדלת רווח הסופי) כבר מגולם. אם הנפט צולל ב-3-4% לא אומר שאל על מיד צריכה לעלות בכיוון ההפוך. לגבי שאלתך ירידות לאחר ראלי שכזה, בד"כ בסה"כ בגלל מימושים...
  • ליאור קלארק 12/01/2015 18:31
    הגב לתגובה זו
    אני לא אשים שם כסף, כי החברה מתנהלת רע, ולדעתי את החיסכון בהוצאות הם כבר יבזבזו במקום אחר, ולא נראה שיפור ברווח. חוץ מזה שהתופעה הזו לא נותנת לאלעל יתרון תחרותי על חברות אחרות, שגם להן מחיר הדלק יורד.
  • גסי ליוורמור 12/01/2015 17:55
    הגב לתגובה זו
    אולי כי פשוט אין קונים ?! או שבגלל שהיום פורסם שחחברה סינית תתחיל לטוס לארץ ??
  • igal igor 12/01/2015 17:34
    הגב לתגובה זו
    מאוד פשוט מחיר הדלק יורד רווחים של החברה עולים בגלל שהוצאות על תדלוק של מטוסים יותר זול נשאר יותר רווח לחברה. לפי הנוסחה מצים שבדוחות ניתן יהיה לראות זאת ולכן המניה עולה תקנו אותי אם אני טועה
  • גם אני שואל את זה ונסחרת נמוך מאוד לדעתי (ל"ת)
    צלול 12/01/2015 17:24
    הגב לתגובה זו
  • צופה מהצד 12/01/2015 17:21
    הגב לתגובה זו
    אל על תזנק עד סוף שנה. שער 200 הוא היעד. דוחות מעולים ברבעונים הקרובים.
  • המשקיעים לא מבינים כלום הם קונים רמי לוי (ל"ת)
    כי 12/01/2015 17:19
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.