הנסיך הסעודי: "מחיר הנפט לעולם לא יחזור לעולם לרמה של 100 דולר לחבית"

בראיון ל-USA TODAY מתייחס בן טלאל למפולת בנפט, ליכולת של אופ"ק לעשות משהו - וגם - מסביר למה סעודיה לא חותכת בתפוקה
מערכת Bizportal | (15)
נושאים בכתבה נפט

שפל רודף שפל. כלכלני גולדמן זאקס חתכו היום את מחיר היעד לחבית נפט וצופים המשך ירידות (לכתבה המלאה) ותגובת השוק היא המשך לחץ כבד. בשעה זו צולל מחיר החבית בשיעור של 4.5% למחיר של 46.2 דולר לחבית בלבד.

בתוך כך, הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל התראיין ל-USA TODAY ונשאל האם מחיר הנפט ימשיך ליפול? "אם ההיצע ישאר כפי שהוא והביקושים ישארו חלשים - תאמין לי שהמחיר ימשיך לרדת, אבל אם יורידו חלק מההיצע במקביל להתאוששות בביקושים - הנפט יטפס, אבל אני אומר לך שאנחנו לא נראה שוב מחירי נפט של 100 דולר ויותר. גם לפני שנה כבר אמרתי שנפט במחיר של 100 דולר זה עניין מלאכותי".

הנסיך הסעודי נשאל גם מדוע ארצו לא הפחיתה את תפוקת הנפט, בניסיון לעצור את ירידת המחיר. לדבריו, "ההחלטה שלנו שלא לקצץ בתפוקת הנפט הייתה זהירה וחכמה. אם סעודיה הייתה מפחית את התפוקה בהיקף של 1-2 מיליון חביות ביום, זה 1-2 מיליון חביות שהיו מופקות ע"י מדינה אחרת. ואז גם המחיר היה צולל וגם סעודיה הייתה מוכרת פחות. במצב הנוכחי חטפנו, אבל לפחות רק בהיבט אחד".

כאן המרואיין שואל, אז הכל זה עניין של שמירת על נתח שוק והאם ניתן להגיע עם מדינות אופ"ק להסכם על קיצוץ בתפוקות? "לצערי, להשיג הסכמה בקרב מדינות אופ"ק כולל את איראן ורוסיה להפחית בתפוקה - זה דבר בלתי כמעט אפשרי. אז הנושא הזה בכלל לא השולחן, כי ברור שגם אם יושג הסכם - יהיו מדינות שפשוט ישקרו. קשה לסמוך על כל מדינות אופ"ק ואי אפשר לסמוך על מדינות שאינן באופ"ק".

לנפילה במחיר הנפט יש השלכות של ממש על תחזיות הרווח הכולל של מניות ה-S&P500. לגבי הרבעון הראשון, האנליסטים הפחיתו ב-6.4% את תחזיות הרווח, זאת מול התחזיות לפני רק 3 חודשים. לפי בלומברג, מדובר בהפחתת התחזיות החריפה ביותר מאז 2009. חברות כמו אקסון מובייל ושרבןו צפוייחם להציג נפילה של 35% בשורת הרווח.

האסטרטגית הראשית במריל לינץ' ציינה כי אם מחיר הנפט ישאר סביב 50 דולר, הדבר יגרור ירידה של 6 דולר השנה ברווח הממוצע של חברות ה-S&P500.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חי 12/01/2015 20:30
    הגב לתגובה זו
    יש תחרות בין חברות התעופה וגם הציבור לא טיפש מי לא יוריד מחיר לפי הנפט.. לא יטוסו איתו.
  • 4.
    tom 12/01/2015 18:40
    הגב לתגובה זו
    זה לא צחוק חברים....
  • 3.
    אנונימי 12/01/2015 17:50
    הגב לתגובה זו
    הקקות.
  • 2.
    ש.י 12/01/2015 17:25
    הגב לתגובה זו
    אין לביזפורטל שום מושג והניחושים שווים ל....
  • 1.
    משקיע 12/01/2015 16:38
    הגב לתגובה זו
    איך זה שיש מפולת במחיר הנפט ומניית אל על לא עולה ????
  • מניית אלעל גבוהה... 12/01/2015 22:19
    הגב לתגובה זו
    היזהר חביבי...לא אומר שלא יכולה לעלות אם כל השוק יעלה.. אבל אני היית מוכר פה, ישי דוידי מכר ב65 אגורות וביטל את העיסקה אחרי בדיקה
  • לא חסר איפה להיכנס חוץ ממנה (ל"ת)
    איגור 12/01/2015 19:24
    הגב לתגובה זו
  • גורביץ 12/01/2015 19:12
    הגב לתגובה זו
    בגלל שגורביץ המליץ עליה כולם ברחו חחחחח
  • יובל 12/01/2015 18:35
    הגב לתגובה זו
    והחודש כ-13%! אין צורך לרוץ לקנות בכל ירידה של חבית נפט... החיסכון בהוצאות (או הגדלת רווח הסופי) כבר מגולם. אם הנפט צולל ב-3-4% לא אומר שאל על מיד צריכה לעלות בכיוון ההפוך. לגבי שאלתך ירידות לאחר ראלי שכזה, בד"כ בסה"כ בגלל מימושים...
  • ליאור קלארק 12/01/2015 18:31
    הגב לתגובה זו
    אני לא אשים שם כסף, כי החברה מתנהלת רע, ולדעתי את החיסכון בהוצאות הם כבר יבזבזו במקום אחר, ולא נראה שיפור ברווח. חוץ מזה שהתופעה הזו לא נותנת לאלעל יתרון תחרותי על חברות אחרות, שגם להן מחיר הדלק יורד.
  • גסי ליוורמור 12/01/2015 17:55
    הגב לתגובה זו
    אולי כי פשוט אין קונים ?! או שבגלל שהיום פורסם שחחברה סינית תתחיל לטוס לארץ ??
  • igal igor 12/01/2015 17:34
    הגב לתגובה זו
    מאוד פשוט מחיר הדלק יורד רווחים של החברה עולים בגלל שהוצאות על תדלוק של מטוסים יותר זול נשאר יותר רווח לחברה. לפי הנוסחה מצים שבדוחות ניתן יהיה לראות זאת ולכן המניה עולה תקנו אותי אם אני טועה
  • גם אני שואל את זה ונסחרת נמוך מאוד לדעתי (ל"ת)
    צלול 12/01/2015 17:24
    הגב לתגובה זו
  • צופה מהצד 12/01/2015 17:21
    הגב לתגובה זו
    אל על תזנק עד סוף שנה. שער 200 הוא היעד. דוחות מעולים ברבעונים הקרובים.
  • המשקיעים לא מבינים כלום הם קונים רמי לוי (ל"ת)
    כי 12/01/2015 17:19
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.