אחיזת חנק: פוטין עלה ב-37% את מחיר הגז לאוקראינה - ומה האלטרנטיבה?
רוסיה ממשיכה לחמם את הגזרה. חברת הגז הלאומית הרוסית, גזפרום, הודיעה כי היא מעלה את מחיר הגז שהיא מייצאת לאוקראינה בשיעור של 37% - כלומר מבטלת את ההנחה שהייתה לאוקראינה. בנוסף, גזפרום מאיימת כי תחתוך בכמות הגז המוזרמת למדינה. הרקע לאיומים הוא חוב של 2 מיליארד שקל של הממשל האוקראיני הקודם לרוסיה בשל ייבוא גז.
גזפרום מאיימת כי אם החוב לא ישולם לה, אוקראינה עלולה לעמוד בפני משבר הדומה לזה שחוותה בשנת 2009, אז קיצצה החברה הרוסית את כמות הגז למדינה בשל מחלוקת בנוגע למחיר הגז. נכון להיום, מחרי הגז המופחת אותו שילמה אוקראינה עומד על 268.5 דולר ל-1,000 מטרים מעוקבים ואילו המחיר החדש צפוי לעמוד על 368.5 דולר.
גזפרום אחראית למחצית מייבוא הגז של אוקראינה, כאשר ההנחה המדוברת ניתנה למשטרו של ויקטור ינוקוביץ' הפרו-רוסי. המשטר החדש נמצא כעת במאמצים קדחתניים למציאת מקור חלופי לגז, כאשר גורמים בממשל הזמני צפויים להיפגש בקרוב עם הנציב האירופי לענייני אנרגיה. מסתמן כי סלובקיה תסייע בשינוע גז חלופי לאוקראינה, אולם פתרון זה יהווה שליש מהמכסה לה זקוקה המדינה.
פוטין מנצל פרצה
רוסיה מחזיקה במאגרי הגז והנפט מהגדולים בעולם, כאשר פוטין משתמש במשאב האסטרטגי למינוף כוחו הפוליטי בעולם. רוב הגז הרוסי לאירופה עובר דרך מזרח אירופה בכלל ואוקראינה בפרט. הבעיה המרכזית היא כי לאיחוד האירופי אין מדיניות אינרגיה משותפת בשל הרגישות האסטרטגית של הנושא למדינות המרכזיות כגון צרפת וגרמניה. פוטין מנצל פרצה זו כבר מספר שנים, כאשר הוא קבע למדינות מערב אירופה תעריפי גז נמוכים יותר מאשר למזרח אירופה, כך שלמערב אין אינטרס אמיתי להיחלץ לעזרת המזרח אלא אם אספקת הגז דרך המדינות הללו תיפגע ביתר האיחוד האירופי.
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- יורים ומנפיקים: קייבסטאר מביאה את אוקראינה לנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 5.אנונימי 10/03/2014 12:23הגב לתגובה זועכשיו תהיה עליה חדשה מאוקראינה של 200-300 אלף שעוד נותרו.
- 4.פה בחיפה 10/03/2014 11:43הגב לתגובה זובחישוב פשוט עלות קוב לאקראינה בערך 1 שקל, ופה לצרכן זה עולה 30 ש"ח
- 3.חבל 10/03/2014 11:39הגב לתגובה זווביבי הפחדן
- אחד 10/03/2014 18:19הגב לתגובה זואיך קספרוב אמר על הגז ברוסיה? בכניסה לצינור הגז זה רכוש של ״המדינה״, ביציאה זה רכוש ״פרטי״. אנחנו נראה פירורים, אם בכלל. בדיוק כמו בכי״ל. הגז צריך להישאר בארץ. כולו.
- 2.מועלם עזרא 10/03/2014 11:25הגב לתגובה זוהיכן הפוליטיקאים החכמים היו עד עתה?לא היה צפוי שזה יהיה עקב אכילס של מדינות אירופה?היכן האלטרנטיבה לשעת חירום? תראו אותנו הישראלים-"סמכנו" על הגז המצרי ושילמנו ביוקר. לעניות דעתי - מצרים היא מדינת אויב לכל דבר וענין.
- החונק מבוסטון 10/03/2014 11:41הגב לתגובה זוהמטומטמים מקסימום יושבים באוהל ובוכים ופותחים את הארנק
- 1.עידן 10/03/2014 11:22הגב לתגובה זולכלל האזרחים ב- 100% !!
- מאפיה ישראלית בהתגלמותה (ל"ת)ממשלת ישראל 10/03/2014 11:39הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
