אחיזת חנק: פוטין עלה ב-37% את מחיר הגז לאוקראינה - ומה האלטרנטיבה?
רוסיה ממשיכה לחמם את הגזרה. חברת הגז הלאומית הרוסית, גזפרום, הודיעה כי היא מעלה את מחיר הגז שהיא מייצאת לאוקראינה בשיעור של 37% - כלומר מבטלת את ההנחה שהייתה לאוקראינה. בנוסף, גזפרום מאיימת כי תחתוך בכמות הגז המוזרמת למדינה. הרקע לאיומים הוא חוב של 2 מיליארד שקל של הממשל האוקראיני הקודם לרוסיה בשל ייבוא גז.
גזפרום מאיימת כי אם החוב לא ישולם לה, אוקראינה עלולה לעמוד בפני משבר הדומה לזה שחוותה בשנת 2009, אז קיצצה החברה הרוסית את כמות הגז למדינה בשל מחלוקת בנוגע למחיר הגז. נכון להיום, מחרי הגז המופחת אותו שילמה אוקראינה עומד על 268.5 דולר ל-1,000 מטרים מעוקבים ואילו המחיר החדש צפוי לעמוד על 368.5 דולר.
גזפרום אחראית למחצית מייבוא הגז של אוקראינה, כאשר ההנחה המדוברת ניתנה למשטרו של ויקטור ינוקוביץ' הפרו-רוסי. המשטר החדש נמצא כעת במאמצים קדחתניים למציאת מקור חלופי לגז, כאשר גורמים בממשל הזמני צפויים להיפגש בקרוב עם הנציב האירופי לענייני אנרגיה. מסתמן כי סלובקיה תסייע בשינוע גז חלופי לאוקראינה, אולם פתרון זה יהווה שליש מהמכסה לה זקוקה המדינה.
פוטין מנצל פרצה
רוסיה מחזיקה במאגרי הגז והנפט מהגדולים בעולם, כאשר פוטין משתמש במשאב האסטרטגי למינוף כוחו הפוליטי בעולם. רוב הגז הרוסי לאירופה עובר דרך מזרח אירופה בכלל ואוקראינה בפרט. הבעיה המרכזית היא כי לאיחוד האירופי אין מדיניות אינרגיה משותפת בשל הרגישות האסטרטגית של הנושא למדינות המרכזיות כגון צרפת וגרמניה. פוטין מנצל פרצה זו כבר מספר שנים, כאשר הוא קבע למדינות מערב אירופה תעריפי גז נמוכים יותר מאשר למזרח אירופה, כך שלמערב אין אינטרס אמיתי להיחלץ לעזרת המזרח אלא אם אספקת הגז דרך המדינות הללו תיפגע ביתר האיחוד האירופי.
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- יורים ומנפיקים: קייבסטאר מביאה את אוקראינה לנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 5.אנונימי 10/03/2014 12:23הגב לתגובה זועכשיו תהיה עליה חדשה מאוקראינה של 200-300 אלף שעוד נותרו.
- 4.פה בחיפה 10/03/2014 11:43הגב לתגובה זובחישוב פשוט עלות קוב לאקראינה בערך 1 שקל, ופה לצרכן זה עולה 30 ש"ח
- 3.חבל 10/03/2014 11:39הגב לתגובה זווביבי הפחדן
- אחד 10/03/2014 18:19הגב לתגובה זואיך קספרוב אמר על הגז ברוסיה? בכניסה לצינור הגז זה רכוש של ״המדינה״, ביציאה זה רכוש ״פרטי״. אנחנו נראה פירורים, אם בכלל. בדיוק כמו בכי״ל. הגז צריך להישאר בארץ. כולו.
- 2.מועלם עזרא 10/03/2014 11:25הגב לתגובה זוהיכן הפוליטיקאים החכמים היו עד עתה?לא היה צפוי שזה יהיה עקב אכילס של מדינות אירופה?היכן האלטרנטיבה לשעת חירום? תראו אותנו הישראלים-"סמכנו" על הגז המצרי ושילמנו ביוקר. לעניות דעתי - מצרים היא מדינת אויב לכל דבר וענין.
- החונק מבוסטון 10/03/2014 11:41הגב לתגובה זוהמטומטמים מקסימום יושבים באוהל ובוכים ופותחים את הארנק
- 1.עידן 10/03/2014 11:22הגב לתגובה זולכלל האזרחים ב- 100% !!
- מאפיה ישראלית בהתגלמותה (ל"ת)ממשלת ישראל 10/03/2014 11:39הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
